Sono Motors
Moderator: Redaktion
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Ja kanske det! Vem vet?
Nu är pengaräknaren uppe i 4,075,642 € iaf.
Mvh PP.
Nu är pengaräknaren uppe i 4,075,642 € iaf.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Men de ligger efter om de ska hinna upp i 5000000.PoloPrinsen skrev:Ja kanske det! Vem vet?
Nu är pengaräknaren uppe i 4,075,642 € iaf.
Mvh PP.
Re: Sono Motors
"We need 50 million euros by 30 December. This is equal to 2,000 full price down-payments."Jerker skrev:Men de ligger efter om de ska hinna upp i 5000000.PoloPrinsen skrev:Ja kanske det! Vem vet?
Nu är pengaräknaren uppe i 4,075,642 € iaf.
Mvh PP.
Re: Sono Motors
Ja, jag vet, det är svårt att hålla ordning på alla nollor.Teslared skrev:"We need 50 million euros by 30 December. This is equal to 2,000 full price down-payments."Jerker skrev:Men de ligger efter om de ska hinna upp i 5000000.PoloPrinsen skrev:Ja kanske det! Vem vet?
Nu är pengaräknaren uppe i 4,075,642 € iaf.
Mvh PP.

Re: Sono Motors
Japp. Nu har de gått ut med mer lockrop för att få folk att boka bilar och höja sin bokningsavgift. De som har bokat sin bil kommer att få del i företagets eventuella framtida vinst och man får större andel ju mer man betalar in i förväg.Fredrik j skrev:12,7 miljoner nu. Man ligger lite under kurvan...
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Intresanta nyheter är det iaf, oavset om goda eller alarmerande!
Man har fått in ca 2 miljoner Euro idag, förmodligen till stor del beroende på nya reservations/köpevillkor.
Här kan man läsa mera om dena nyhet;
https://sonomotors.com/en/profit-sharing/
JAg fattar det som att om man går in som kund/förbokare/beställare nu av en Sion från Sonomotors så kan man komma få en andel av framtida vinstdelningar.
Eller del av konkursboet om det går illa (?).
Man får en poäng för varje bokning a minst 500€ man gör.
Betalar man mer än dessa 500 så kan man få fler poäng för samma bokning, upp till 3 för en fullbetald bokning.
De 500 första fullbetalningsbokningarna får desutom en extra poäng, dvs totalt 4 st.
För fler andra viktiga detaljer så kolla själv på den ovan länkade sidan!
Mvh PP
Man har fått in ca 2 miljoner Euro idag, förmodligen till stor del beroende på nya reservations/köpevillkor.
Här kan man läsa mera om dena nyhet;
https://sonomotors.com/en/profit-sharing/
JAg fattar det som att om man går in som kund/förbokare/beställare nu av en Sion från Sonomotors så kan man komma få en andel av framtida vinstdelningar.
Eller del av konkursboet om det går illa (?).
Man får en poäng för varje bokning a minst 500€ man gör.
Betalar man mer än dessa 500 så kan man få fler poäng för samma bokning, upp till 3 för en fullbetald bokning.
De 500 första fullbetalningsbokningarna får desutom en extra poäng, dvs totalt 4 st.
För fler andra viktiga detaljer så kolla själv på den ovan länkade sidan!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Ja, det spelar ingen roll vad de lockar med, jag har inga pengar att sätta in. Jag kommer att förlora mina reservationspengar, det är jag ganska säker på och vill inte vilja förlora mer.
Re: Sono Motors
Om du betalat med kreditkort kan det finnas viss chans att få tillbaka pengarna den vägen om de inte levererar/återbetalar.Jerker skrev:Ja, det spelar ingen roll vad de lockar med, jag har inga pengar att sätta in. Jag kommer att förlora mina reservationspengar, det är jag ganska säker på och vill inte vilja förlora mer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Sono Motors
Nix, bankkort.bylund skrev:Om du betalat med kreditkort kan det finnas viss chans att få tillbaka pengarna den vägen om de inte levererar/återbetalar.Jerker skrev:Ja, det spelar ingen roll vad de lockar med, jag har inga pengar att sätta in. Jag kommer att förlora mina reservationspengar, det är jag ganska säker på och vill inte vilja förlora mer.
Men jag förstod riskerna när jag reserverade och har inte räknat med att få tillbaka de pengarna. Så jag tar inte detta så hårt.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Det går lite fortare nu på slutet (med bar några timmar kvar);
29,827,960€ är man uppe i nu. Synd att det är 50 mille och inte 30-35 mile man behöver. Blir oavsett väldigt intressant att se hur det blir i framtiden med Sonomotors.
Mvh PP.
Edit, summan stiger madans man skriver!! Korrekt summa är nu 29,865,960 €.
29,827,960€ är man uppe i nu. Synd att det är 50 mille och inte 30-35 mile man behöver. Blir oavsett väldigt intressant att se hur det blir i framtiden med Sonomotors.
Mvh PP.
Edit, summan stiger madans man skriver!! Korrekt summa är nu 29,865,960 €.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
32 mille nu. Nu går det lika snabbt som det gjorde i början. De kommer ju givetvis inte att nå upp till 50 men undrar om de har nått ess i rockärmen, några investerare som har lovat att gå in ned resten om de når upp till en viss nivå.
Re: Sono Motors
Vad är det för galna människor som ger dom något betydande belopp. Nån tusenlapp får man väl hoppas på att folk nöjer sig med. Att betala en bil i förskott är ju en högriskaffär.
Re: Sono Motors
Nu får vi som redan reserverat en bil rösta om en förlängning av kampanjen med 20 dagar. En fråga är dessutom om man tycker att de, även om de inte får in 50 miljoner, ska använda 15 miljoner till att bygga prototyper för att på så vis kunna skapa ett större intresse och trovärdighet för bilen och därför få in fler reservationer och och investeringar och därmed kunna driva projektet vidare. De skriver att den vägen att gå skulle försena tillverkningsstarten med ytterligare 8 månader.
Re: Sono Motors
Ungefär samma plan som de hade 2016 då.
Åtta månaders försening innebär en bil tidigast 2023, om de sedan får in de saknade hundratals miljoner euro. Förseningen måste också innebära stora fördyringar, de löpande kostnaderna försvinner inte. Jag skulle inte förskottsbetala en bil i det här läget.
Åtta månaders försening innebär en bil tidigast 2023, om de sedan får in de saknade hundratals miljoner euro. Förseningen måste också innebära stora fördyringar, de löpande kostnaderna försvinner inte. Jag skulle inte förskottsbetala en bil i det här läget.

Elbilist sedan 2014
Re: Sono Motors
Vill vara positiv. Men.
Dyson la ner ca 30 miljarder på att utveckla en elbil.
Men det gick ändå i graven.
Renault kommer ju med sin 10.000 euro elbil i år.
Så de etablerade biltillverkarna kommer med billiga elbilar också.
Jag tror tåget har gått för Sono Motors, tyvärr.
Dyson la ner ca 30 miljarder på att utveckla en elbil.
Men det gick ändå i graven.
Renault kommer ju med sin 10.000 euro elbil i år.
Så de etablerade biltillverkarna kommer med billiga elbilar också.
Jag tror tåget har gått för Sono Motors, tyvärr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Jag tror du har både lite rätt och lite fel.Zalman3 skrev:Vill vara positiv. Men.
Óag tror tåget har gått för Sono Motors, tyvärr.
Bara för att Dyson spenderade 30 miljarder, men ändå gav upp, så behöver inte det innebära att alla försök med under 30 miljarder i budget är dömda att misslyckas.
Renault må komma med sin 10000€ elbil i år. Men inte till oss i Sverige.
"Tåget kan mycket väl ha gått" för Sonomotors som företag för en vanllig typ av elbil. Men som jag fattat det så har man îännu en helt unik produkt på gång i Sion då den är mer än en vanlig sladdladdbar elbil. Den är ju även solladdbar, och det är unikt!
Just det där med integrerade solceller i karossen vill jag förklara lite extra om hur jag TROR att många kan tänka om den funktionen och varför det är/kan vara så intressant;
Kostar inget i drift.
Genererar räckvidd varje dag solen lyser.
Ingen sladdinkopppling krävs.
Synnerligen svårt för stat/myndigheter att skattebelägga dessa kilowattimmar.
Miljöväjlig "infrastruktur" bränslemässigt sett då det ej krävs ingrepp i naturen överhuvudtagetför att kunna köra bilen.
I områden med åretruntsol (närmare ekvatorn än sverige) så varierar inte solladdningen så mycket mellan sommar och vinter, dvs man kan åka minst några mil varje vecka, året runt.
De med obefintlig hemmaladdningsmöjlighet kan kanske klara sig mha solladdningsfunktionen istället, eller som komplement till anan laddning.
De som absolut inte vill ladda el från nätet kan köra bil de med, om än begränsat till vad solen ger.
Nåja, hur det går med Somomotors och deras Sion, det får framtiden visa.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Du beskriver det som om man hade en bil färdig. Vad man har är ett koncept och en prototyp byggd på bmw i3.
Man söker pengar för att realisera konceptet.
Man söker pengar för att realisera konceptet.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Sono Motors
Helt rätt, jag förivrade nog mig en aning om man säger så.Fredrik j skrev:Du beskriver det som om man hade en bil färdig. Vad man har är ett koncept och en prototyp byggd på bmw i3.
Man söker pengar för att realisera konceptet.
Tack för tillrättavisningen!!
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Re: Sono Motors
Sono Motors har lite bra idéer.PoloPrinsen skrev:Jag tror du har både lite rätt och lite fel.Zalman3 skrev:Vill vara positiv. Men.
Óag tror tåget har gått för Sono Motors, tyvärr.
Bara för att Dyson spenderade 30 miljarder, men ändå gav upp, så behöver inte det innebära att alla försök med under 30 miljarder i budget är dömda att misslyckas.
Renault må komma med sin 10000€ elbil i år. Men inte till oss i Sverige.
"Tåget kan mycket väl ha gått" för Sonomotors som företag för en vanllig typ av elbil. Men som jag fattat det så har man îännu en helt unik produkt på gång i Sion då den är mer än en vanlig sladdladdbar elbil. Den är ju även solladdbar, och det är unikt!
Just det där med integrerade solceller i karossen vill jag förklara lite extra om hur jag TROR att många kan tänka om den funktionen och varför det är/kan vara så intressant;
Kostar inget i drift.
Genererar räckvidd varje dag solen lyser.
Ingen sladdinkopppling krävs.
Synnerligen svårt för stat/myndigheter att skattebelägga dessa kilowattimmar.
Miljöväjlig "infrastruktur" bränslemässigt sett då det ej krävs ingrepp i naturen överhuvudtagetför att kunna köra bilen.
I områden med åretruntsol (närmare ekvatorn än sverige) så varierar inte solladdningen så mycket mellan sommar och vinter, dvs man kan åka minst några mil varje vecka, året runt.
De med obefintlig hemmaladdningsmöjlighet kan kanske klara sig mha solladdningsfunktionen istället, eller som komplement till anan laddning.
De som absolut inte vill ladda el från nätet kan köra bil de med, om än begränsat till vad solen ger.
Nåja, hur det går med Somomotors och deras Sion, det får framtiden visa.
Mvh PP.
Exempelvis solcellerna, och att den har eluttag.
Hoppas dom klarar sig.
Men skulle dom inte göra det så tror jag att Sono folket lätt får jobb hos någon annan biltillverkare, och kan förverkliga sina idéer där.
Anden är släppt ur flaskan, och går inte att stoppa tillbaka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1221
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Sono Motors
Ett problem med solceller på bil är att det gör att man ökar andelen parkering i sol istället för skugga/inomhus. Det ger högre temperaturer för batteriet och därmed förkortad livslängd i varmt klimat.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Sono Motors
CyberTruck kommer kanske också med solceller, åtminstone Mars och Månversionen
CyberTruck har också eluttag och tryckluftsuttag. Ja, den kommer kosta 2-300.000kr mer men det är ju lite mer bil också.
Min fråga till SonoMotors är varför de gör en design som kräver 500 miljoner kr i verktyg? Varför inte göra en kantig design Cyber design och bara använda bockverktyg? Ja, de har så klart ingen lika begåvad designer som Franz von Holzhausen men huvudskälet kanske är att de kommit över solceller som de kan forma efter karossen.
Hade bilen varit ute nu under 2020 så hade det kanske funkat men tiden börjar rinna iväg. Å andra sidan borde en finansiär vara intresserad att gå in med de pengar som saknas, med tanke på hur stort intresse det finns i alla fall. Men de kanske har studerat finanserna mer noga och insett att det aldrig blir någon bil söder om 3 miljarder i insats ytterligare.

Min fråga till SonoMotors är varför de gör en design som kräver 500 miljoner kr i verktyg? Varför inte göra en kantig design Cyber design och bara använda bockverktyg? Ja, de har så klart ingen lika begåvad designer som Franz von Holzhausen men huvudskälet kanske är att de kommit över solceller som de kan forma efter karossen.
Hade bilen varit ute nu under 2020 så hade det kanske funkat men tiden börjar rinna iväg. Å andra sidan borde en finansiär vara intresserad att gå in med de pengar som saknas, med tanke på hur stort intresse det finns i alla fall. Men de kanske har studerat finanserna mer noga och insett att det aldrig blir någon bil söder om 3 miljarder i insats ytterligare.
Re: Sono Motors
Vad gäller finansiärer: De hade finansiärer på kroken, men de hade som villkor att göra om bilen såpass mycket att inget längre skulle vara kvar så särskilt av det som gjorde Sono Sion speciell och därför tackade de nej till dessa finansiärer. Det var nog lika bra det. Jag vet inte exakt vad de ville ändra, men jag antar att jag personligen då hade hoppat av och aldrig köpt en bil, den hade blivit en i mängden.
Solcellerna: Det är faktiskt den detalj som jag är minst intresserad av. Visst, jag tackar givetvis inte nej till de extra kWh som bilen kan suga åt sig men det är ändå marginellt här i Sverige.
Det som jag tycker är intressant och som gör bilen speciellt intressant är
1. Dragkroken
2. Bagageutrymmet. Stort och rektangulärt med stor öppning och baksäten som när de fällts skapar en plan yta samt att man kan fälla passagerarstolen fram och därmed i denna relativt lilla bil få in de längsta paket som IKEA har.
3. Att man kostnadsfritt får tillgång till service- och reparationsmanualer och kan meka med bilen själv och enkelt via deras webshop köpa hem reservdelar osv.
4. 230V-uttag.
5. Delning av batteriet via Typ2. Man kan alltså ute på vägen långt från civilisationen hjälpa en annan elbil i nöd. Den ska också vara förberedd för V2G.
Största nackdelen: Det lilla batteriet. Men som andrabil och laståsna hemikring skulle den funka utmärkt.
Solcellerna: Det är faktiskt den detalj som jag är minst intresserad av. Visst, jag tackar givetvis inte nej till de extra kWh som bilen kan suga åt sig men det är ändå marginellt här i Sverige.
Det som jag tycker är intressant och som gör bilen speciellt intressant är
1. Dragkroken
2. Bagageutrymmet. Stort och rektangulärt med stor öppning och baksäten som när de fällts skapar en plan yta samt att man kan fälla passagerarstolen fram och därmed i denna relativt lilla bil få in de längsta paket som IKEA har.
3. Att man kostnadsfritt får tillgång till service- och reparationsmanualer och kan meka med bilen själv och enkelt via deras webshop köpa hem reservdelar osv.
4. 230V-uttag.
5. Delning av batteriet via Typ2. Man kan alltså ute på vägen långt från civilisationen hjälpa en annan elbil i nöd. Den ska också vara förberedd för V2G.
Största nackdelen: Det lilla batteriet. Men som andrabil och laståsna hemikring skulle den funka utmärkt.