Sono Motors

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Re: Sono Motors

Inlägg av PoloPrinsen »

Ja kanske det! Vem vet?
Nu är pengaräknaren uppe i 4,075,642 € iaf.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

PoloPrinsen skrev:
Ja kanske det! Vem vet?
Mvh PP.
Men de ligger efter om de ska hinna upp i 5000000.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Ja kanske det! Vem vet?
Mvh PP.
"We need 50 million euros by 30 December. This is equal to 2,000 full price down-payments."
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Teslared skrev:
Jerker skrev:
PoloPrinsen skrev:
Ja kanske det! Vem vet?
Mvh PP.
"We need 50 million euros by 30 December. This is equal to 2,000 full price down-payments."
Ja, jag vet, det är svårt att hålla ordning på alla nollor. :?
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Konkurs

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

12,7 miljoner nu. Man ligger lite under kurvan...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
12,7 miljoner nu. Man ligger lite under kurvan...
Japp. Nu har de gått ut med mer lockrop för att få folk att boka bilar och höja sin bokningsavgift. De som har bokat sin bil kommer att få del i företagets eventuella framtida vinst och man får större andel ju mer man betalar in i förväg.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Intresanta nyheter är det iaf, oavset om goda eller alarmerande!

Man har fått in ca 2 miljoner Euro idag, förmodligen till stor del beroende på nya reservations/köpevillkor.

Här kan man läsa mera om dena nyhet;
https://sonomotors.com/en/profit-sharing/

JAg fattar det som att om man går in som kund/förbokare/beställare nu av en Sion från Sonomotors så kan man komma få en andel av framtida vinstdelningar.
Eller del av konkursboet om det går illa (?).

Man får en poäng för varje bokning a minst 500€ man gör.
Betalar man mer än dessa 500 så kan man få fler poäng för samma bokning, upp till 3 för en fullbetald bokning.
De 500 första fullbetalningsbokningarna får desutom en extra poäng, dvs totalt 4 st.

För fler andra viktiga detaljer så kolla själv på den ovan länkade sidan!
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Ja, det spelar ingen roll vad de lockar med, jag har inga pengar att sätta in. Jag kommer att förlora mina reservationspengar, det är jag ganska säker på och vill inte vilja förlora mer.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Jerker skrev:
Ja, det spelar ingen roll vad de lockar med, jag har inga pengar att sätta in. Jag kommer att förlora mina reservationspengar, det är jag ganska säker på och vill inte vilja förlora mer.
Om du betalat med kreditkort kan det finnas viss chans att få tillbaka pengarna den vägen om de inte levererar/återbetalar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bylund skrev:
Jerker skrev:
Om du betalat med kreditkort kan det finnas viss chans att få tillbaka pengarna den vägen om de inte levererar/återbetalar.
Nix, bankkort.

Men jag förstod riskerna när jag reserverade och har inte räknat med att få tillbaka de pengarna. Så jag tar inte detta så hårt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

25 miljoner nu och 3 dagar kvar...
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Det går lite fortare nu på slutet (med bar några timmar kvar);
29,827,960€ är man uppe i nu. Synd att det är 50 mille och inte 30-35 mile man behöver. Blir oavsett väldigt intressant att se hur det blir i framtiden med Sonomotors.
Mvh PP.

Edit, summan stiger madans man skriver!! Korrekt summa är nu 29,865,960 €.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

32 mille nu. Nu går det lika snabbt som det gjorde i början. De kommer ju givetvis inte att nå upp till 50 men undrar om de har nått ess i rockärmen, några investerare som har lovat att gå in ned resten om de når upp till en viss nivå.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vad är det för galna människor som ger dom något betydande belopp. Nån tusenlapp får man väl hoppas på att folk nöjer sig med. Att betala en bil i förskott är ju en högriskaffär.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Nu får vi som redan reserverat en bil rösta om en förlängning av kampanjen med 20 dagar. En fråga är dessutom om man tycker att de, även om de inte får in 50 miljoner, ska använda 15 miljoner till att bygga prototyper för att på så vis kunna skapa ett större intresse och trovärdighet för bilen och därför få in fler reservationer och och investeringar och därmed kunna driva projektet vidare. De skriver att den vägen att gå skulle försena tillverkningsstarten med ytterligare 8 månader.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Ungefär samma plan som de hade 2016 då.
Åtta månaders försening innebär en bil tidigast 2023, om de sedan får in de saknade hundratals miljoner euro. Förseningen måste också innebära stora fördyringar, de löpande kostnaderna försvinner inte. Jag skulle inte förskottsbetala en bil i det här läget.Bild
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Vill vara positiv. Men.

Dyson la ner ca 30 miljarder på att utveckla en elbil.
Men det gick ändå i graven.

Renault kommer ju med sin 10.000 euro elbil i år.
Så de etablerade biltillverkarna kommer med billiga elbilar också.

Jag tror tåget har gått för Sono Motors, tyvärr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Zalman3 skrev:
Vill vara positiv. Men.

Óag tror tåget har gått för Sono Motors, tyvärr.
Jag tror du har både lite rätt och lite fel.
Bara för att Dyson spenderade 30 miljarder, men ändå gav upp, så behöver inte det innebära att alla försök med under 30 miljarder i budget är dömda att misslyckas.
Renault må komma med sin 10000€ elbil i år. Men inte till oss i Sverige.
"Tåget kan mycket väl ha gått" för Sonomotors som företag för en vanllig typ av elbil. Men som jag fattat det så har man îännu en helt unik produkt på gång i Sion då den är mer än en vanlig sladdladdbar elbil. Den är ju även solladdbar, och det är unikt!

Just det där med integrerade solceller i karossen vill jag förklara lite extra om hur jag TROR att många kan tänka om den funktionen och varför det är/kan vara så intressant;
Kostar inget i drift.
Genererar räckvidd varje dag solen lyser.
Ingen sladdinkopppling krävs.
Synnerligen svårt för stat/myndigheter att skattebelägga dessa kilowattimmar.
Miljöväjlig "infrastruktur" bränslemässigt sett då det ej krävs ingrepp i naturen överhuvudtagetför att kunna köra bilen.
I områden med åretruntsol (närmare ekvatorn än sverige) så varierar inte solladdningen så mycket mellan sommar och vinter, dvs man kan åka minst några mil varje vecka, året runt.
De med obefintlig hemmaladdningsmöjlighet kan kanske klara sig mha solladdningsfunktionen istället, eller som komplement till anan laddning.
De som absolut inte vill ladda el från nätet kan köra bil de med, om än begränsat till vad solen ger.

Nåja, hur det går med Somomotors och deras Sion, det får framtiden visa.
Mvh PP.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Du beskriver det som om man hade en bil färdig. Vad man har är ett koncept och en prototyp byggd på bmw i3.
Man söker pengar för att realisera konceptet.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen

Inlägg av PoloPrinsen »

Fredrik j skrev:
Du beskriver det som om man hade en bil färdig. Vad man har är ett koncept och en prototyp byggd på bmw i3.
Man söker pengar för att realisera konceptet.
Helt rätt, jag förivrade nog mig en aning om man säger så.
Tack för tillrättavisningen!!
Mvh PP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

PoloPrinsen skrev:
Zalman3 skrev:
Vill vara positiv. Men.

Óag tror tåget har gått för Sono Motors, tyvärr.
Jag tror du har både lite rätt och lite fel.
Bara för att Dyson spenderade 30 miljarder, men ändå gav upp, så behöver inte det innebära att alla försök med under 30 miljarder i budget är dömda att misslyckas.
Renault må komma med sin 10000€ elbil i år. Men inte till oss i Sverige.
"Tåget kan mycket väl ha gått" för Sonomotors som företag för en vanllig typ av elbil. Men som jag fattat det så har man îännu en helt unik produkt på gång i Sion då den är mer än en vanlig sladdladdbar elbil. Den är ju även solladdbar, och det är unikt!

Just det där med integrerade solceller i karossen vill jag förklara lite extra om hur jag TROR att många kan tänka om den funktionen och varför det är/kan vara så intressant;
Kostar inget i drift.
Genererar räckvidd varje dag solen lyser.
Ingen sladdinkopppling krävs.
Synnerligen svårt för stat/myndigheter att skattebelägga dessa kilowattimmar.
Miljöväjlig "infrastruktur" bränslemässigt sett då det ej krävs ingrepp i naturen överhuvudtagetför att kunna köra bilen.
I områden med åretruntsol (närmare ekvatorn än sverige) så varierar inte solladdningen så mycket mellan sommar och vinter, dvs man kan åka minst några mil varje vecka, året runt.
De med obefintlig hemmaladdningsmöjlighet kan kanske klara sig mha solladdningsfunktionen istället, eller som komplement till anan laddning.
De som absolut inte vill ladda el från nätet kan köra bil de med, om än begränsat till vad solen ger.

Nåja, hur det går med Somomotors och deras Sion, det får framtiden visa.
Mvh PP.
Sono Motors har lite bra idéer.
Exempelvis solcellerna, och att den har eluttag.
Hoppas dom klarar sig.
Men skulle dom inte göra det så tror jag att Sono folket lätt får jobb hos någon annan biltillverkare, och kan förverkliga sina idéer där.
Anden är släppt ur flaskan, och går inte att stoppa tillbaka.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Ett problem med solceller på bil är att det gör att man ökar andelen parkering i sol istället för skugga/inomhus. Det ger högre temperaturer för batteriet och därmed förkortad livslängd i varmt klimat.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

CyberTruck kommer kanske också med solceller, åtminstone Mars och Månversionen ;) CyberTruck har också eluttag och tryckluftsuttag. Ja, den kommer kosta 2-300.000kr mer men det är ju lite mer bil också.

Min fråga till SonoMotors är varför de gör en design som kräver 500 miljoner kr i verktyg? Varför inte göra en kantig design Cyber design och bara använda bockverktyg? Ja, de har så klart ingen lika begåvad designer som Franz von Holzhausen men huvudskälet kanske är att de kommit över solceller som de kan forma efter karossen.

Hade bilen varit ute nu under 2020 så hade det kanske funkat men tiden börjar rinna iväg. Å andra sidan borde en finansiär vara intresserad att gå in med de pengar som saknas, med tanke på hur stort intresse det finns i alla fall. Men de kanske har studerat finanserna mer noga och insett att det aldrig blir någon bil söder om 3 miljarder i insats ytterligare.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Vad gäller finansiärer: De hade finansiärer på kroken, men de hade som villkor att göra om bilen såpass mycket att inget längre skulle vara kvar så särskilt av det som gjorde Sono Sion speciell och därför tackade de nej till dessa finansiärer. Det var nog lika bra det. Jag vet inte exakt vad de ville ändra, men jag antar att jag personligen då hade hoppat av och aldrig köpt en bil, den hade blivit en i mängden.

Solcellerna: Det är faktiskt den detalj som jag är minst intresserad av. Visst, jag tackar givetvis inte nej till de extra kWh som bilen kan suga åt sig men det är ändå marginellt här i Sverige.

Det som jag tycker är intressant och som gör bilen speciellt intressant är
1. Dragkroken
2. Bagageutrymmet. Stort och rektangulärt med stor öppning och baksäten som när de fällts skapar en plan yta samt att man kan fälla passagerarstolen fram och därmed i denna relativt lilla bil få in de längsta paket som IKEA har.
3. Att man kostnadsfritt får tillgång till service- och reparationsmanualer och kan meka med bilen själv och enkelt via deras webshop köpa hem reservdelar osv.
4. 230V-uttag.
5. Delning av batteriet via Typ2. Man kan alltså ute på vägen långt från civilisationen hjälpa en annan elbil i nöd. Den ska också vara förberedd för V2G.

Största nackdelen: Det lilla batteriet. Men som andrabil och laståsna hemikring skulle den funka utmärkt.
Skriv svar