Då kan man nog sova gott om man har kontakten ständigt kopplad i ett lufttorrt utrymme. Kollar man dessutom att kontakten inte är ljummen under slutet av en natts laddning någon gång i månaden blir det än säkrare.Gasglad skrev:Vad som händer i uttaget.
Dels kan det bildas oxid som gör att ström leds sämre och då genereras värme.
Sen om man stoppar i en kontakt eller drar ut med förbrukning på så bildas en ljusbåge. Den förstör ytan och kan bilda sot. Det gör sen att nästa gång du sätter i kontakten så är det en mindre yta som överför strömmen, då blir det varmt.
Sen är det värmeeffekt gånger tid som gör olyckan.
Förvärmning av batteri
Moderator: Redaktion
Re: Förvärmning av batteri
Re: Förvärmning av batteri
Alla uttag som är gjorda för att dra hög ström under lång tid passa ju för att ladda elbil, rött trefas är att rekommendera framför blå enfas då man kan sprida lasten. Shuko för tillfällig laddning på låg effekt.Snubblaren skrev:Om man byter till cee uttag borde det väl vara lugnt?MarkusL skrev:Även ett nytt uttag blir brunt och kan börja brinna om man laddar varje natt. Inte att rekommendera alls men någon månad bör inte vara något problem om man känner att inget blir varmt och ställer ner effekten efter det.
Re: Förvärmning av batteri
Blå handske är inte gjord för stadigvarande last på 16A. Jag hade stället ner laddningen några ampere om jag körde på en sådan.
En elektrikerpolare har slutat installera blåa handskar avsedda för laddning, då flera av dem de installerat tidigare brunnit/smält
En elektrikerpolare har slutat installera blåa handskar avsedda för laddning, då flera av dem de installerat tidigare brunnit/smält
Model Y LR Grå med matt PPF+FSD ska säljas
Model 3 SR letar efter begagnad som andrabil
Model 3 P Highland blå beställd
Re: Förvärmning av batteri
Absolut, skulle dock köra på max 8A i alla fall på natten. Det är inte bara elbilar som orsakar problem med shuko, om man tex använder sin torktumlare flitigt så är de kontakterna inte helt vita längre efter några år.Elof skrev:Då kan man nog sova gott om man har kontakten ständigt kopplad i ett lufttorrt utrymme. Kollar man dessutom att kontakten inte är ljummen under slutet av en natts laddning någon gång i månaden blir det än säkrare.Gasglad skrev:Vad som händer i uttaget.
Dels kan det bildas oxid som gör att ström leds sämre och då genereras värme.
Sen om man stoppar i en kontakt eller drar ut med förbrukning på så bildas en ljusbåge. Den förstör ytan och kan bilda sot. Det gör sen att nästa gång du sätter i kontakten så är det en mindre yta som överför strömmen, då blir det varmt.
Sen är det värmeeffekt gånger tid som gör olyckan.