Förvärmning av batteri
Moderator: Redaktion
Förvärmning av batteri
God jul på er!
Vilket är ert bästa tips för förvärmning av batteriet?
Imorse så laddade jag batteriet en timme extra innan jag skulle åka iväg (från 90-100% för att se om det var varmt när jag skulle iväg) men batteriet var kallt, dvs Max antal prickar på displayen. (5grader varmt ute)
Vilket är ert bästa tips för förvärmning av batteriet?
Imorse så laddade jag batteriet en timme extra innan jag skulle åka iväg (från 90-100% för att se om det var varmt när jag skulle iväg) men batteriet var kallt, dvs Max antal prickar på displayen. (5grader varmt ute)
Re: Förvärmning av batteri
Jag använder appen Tesla Plus. Där kan man ställa in att batteriet skall vara laddat och förvärmt en viss tid tex varje morgon. Finns några andra praktiska funktioner också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Re: Förvärmning av batteri
Jag brukar köra lite inspirerat och det värmer batteriet fint.
Annars kan man ju navigera till en Supercharger. Då kommer batteriet förbereda sig för att snabbladda.
Annars kan man ju navigera till en Supercharger. Då kommer batteriet förbereda sig för att snabbladda.
Re: Förvärmning av batteri
Aha, snyggt. Ska kolla in den. Tack!BrooklynS skrev:Jag använder appen Tesla Plus. Där kan man ställa in att batteriet skall vara laddat och förvärmt en viss tid tex varje morgon. Finns några andra praktiska funktioner också.
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5577
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Förvärmning av batteri
Vad menar du med antal prickar? Som nämnts tidigare har du ingen regenerering när batteriet är fullt oavsett temperatur på batteriet.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Förvärmning av batteri
LarsL skrev:Jag brukar köra lite inspirerat och det värmer batteriet fint.
Annars kan man ju navigera till en Supercharger. Då kommer batteriet förbereda sig för att snabbladda.
Okej, smart.
Re: Förvärmning av batteri
—-Gustafsson skrev:Vad menar du med antal prickar? Som nämnts tidigare har du ingen regenerering när batteriet är fullt oavsett temperatur på batteriet.
Okej, hade inte koll på det. Låter ju logiskt.
Re: Förvärmning av batteri
Jag har Scan my Tesla och försöker förstå parametrar BMSen använder och hur det funkar.
När man startar laddning med kallt batteri vid säg 80% så startar först batterivärmning. Batteriet värms först till 10grader genom att köra dc ström genom starten på motororerna. När motorn blir varm cirkulerar kylvattnet runt i motorerna för att värma cellerna. Hela laddeffekten används för att värma innan laddning startar.
När man startar laddning med kallt batteri vid säg 80% så startar först batterivärmning. Batteriet värms först till 10grader genom att köra dc ström genom starten på motororerna. När motorn blir varm cirkulerar kylvattnet runt i motorerna för att värma cellerna. Hela laddeffekten används för att värma innan laddning startar.
Re: Förvärmning av batteri
Intressant! Hur funkar det vid lägre laddningsgrad? Och hur varmt är batteriet just när laddningen är klar vid låga yttertemperaturer? Värms batteriet något när man förvärmer kupén innan avfärd?Tegnell skrev:Jag har Scan my Tesla och försöker förstå parametrar BMSen använder och hur det funkar.
När man startar laddning med kallt batteri vid säg 80% så startar först batterivärmning. Batteriet värms först till 10grader genom att köra dc ström genom starten på motororerna. När motorn blir varm cirkulerar kylvattnet runt i motorerna för att värma cellerna. Hela laddeffekten används för att värma innan laddning startar.
Re: Förvärmning av batteri
Jag laddar till vardags mitt batteri till ~80%.
Är det kallt ute stället jag upp ledningen till 90% en stund innan jag ska köra, i samband med att jag sätter på kupévärmen. Då är batteriet varmt, och har full regentativ bromsning.
Men laddar du upp till 100% har du ingen regenerativ inbromsning oavsett batteriets temperatur.
Är det kallt ute stället jag upp ledningen till 90% en stund innan jag ska köra, i samband med att jag sätter på kupévärmen. Då är batteriet varmt, och har full regentativ bromsning.
Men laddar du upp till 100% har du ingen regenerativ inbromsning oavsett batteriets temperatur.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Re: Förvärmning av batteri
I en M3? I min M3 blir batteriet aldrig varmt nog att tillåta full regen hur jag än laddar eller värmer kupén när det är typ 5 grader ute. Skulle dock kunna bero på att jag kör enfasladdning och att 2kW laddeffekt inte räcker till?dbar skrev:Jag laddar till vardags mitt batteri till ~80%.
Är det kallt ute stället jag upp ledningen till 90% en stund innan jag ska köra, i samband med att jag sätter på kupévärmen. Då är batteriet varmt, och har full regentativ bromsning.
Men laddar du upp till 100% har du ingen regenerativ inbromsning oavsett batteriets temperatur.
Re: Förvärmning av batteri
Nu vet jag inte om det här har med temperatur att göra men senaste dagarna har jag märkt att bilen laddar till 77 eller 78 procent i stället för inställda 80%. Jag upptäckte också en ny detalj i appen, nämligen att procenten anges i siffror nu medan man ställer om laddningsgränsen. Syns nedan till vänster om den feta gröna stapeln.
Intressant är att när jag ställer på 90% visar siffrorna 88%. Vid maximum visar de 98%. Ser dock ingen blå zon eller snöflinga. Vad har man dragit av här? I bilden har jag satt gränsen på max.
Intressant är att när jag ställer på 90% visar siffrorna 88%. Vid maximum visar de 98%. Ser dock ingen blå zon eller snöflinga. Vad har man dragit av här? I bilden har jag satt gränsen på max.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3645
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Förvärmning av batteri
Beror på att batteriet är lite kallt, blåzon kommer vid ca 3% förlust
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Förvärmning av batteri
Laddar du med 230v shuko som vardagsladdning lär du få fler problem än att batteriet inte blir tillräckligt varmt. Skaffa trefas eller laddbox!Elof skrev:I en M3? I min M3 blir batteriet aldrig varmt nog att tillåta full regen hur jag än laddar eller värmer kupén när det är typ 5 grader ute. Skulle dock kunna bero på att jag kör enfasladdning och att 2kW laddeffekt inte räcker till?dbar skrev:Jag laddar till vardags mitt batteri till ~80%.
Är det kallt ute stället jag upp ledningen till 90% en stund innan jag ska köra, i samband med att jag sätter på kupévärmen. Då är batteriet varmt, och har full regentativ bromsning.
Men laddar du upp till 100% har du ingen regenerativ inbromsning oavsett batteriets temperatur.
Re: Förvärmning av batteri
Har man koll på sina grejer går det bra. Men jag skulle aldrig rekommendera någon annan som jag inte vet vad de gör att ladda med UMC dagligen.MarkusL skrev:Laddar du med 230v shuko som vardagsladdning lär du få fler problem än att batteriet inte blir tillräckligt varmt. Skaffa trefas eller laddbox!
3-fas är inte säkrare än 1-fas, däremot kan ett bra uttag vara bättre än ett dåligt.
Re: Förvärmning av batteri
Tack för omtanken. Men blir batteriet i M3 varmt nog för full regen vintertid om man laddar trefas?MarkusL skrev:Laddar du med 230v shuko som vardagsladdning lär du få fler problem än att batteriet inte blir tillräckligt varmt. Skaffa trefas eller laddbox!Elof skrev:I en M3? I min M3 blir batteriet aldrig varmt nog att tillåta full regen hur jag än laddar eller värmer kupén när det är typ 5 grader ute. Skulle dock kunna bero på att jag kör enfasladdning och att 2kW laddeffekt inte räcker till?dbar skrev:Jag laddar till vardags mitt batteri till ~80%.
Är det kallt ute stället jag upp ledningen till 90% en stund innan jag ska köra, i samband med att jag sätter på kupévärmen. Då är batteriet varmt, och har full regentativ bromsning.
Men laddar du upp till 100% har du ingen regenerativ inbromsning oavsett batteriets temperatur.
Re: Förvärmning av batteri
Ursäkta men är det inte bra att använda vanligt uttag? Jag får ut 11A ur uttaget.
Första tid för att installera laddbox är slutet av Januari.
Ska jag ladda varje natt?
Första tid för att installera laddbox är slutet av Januari.
Ska jag ladda varje natt?
Re: Förvärmning av batteri
Det finns en risk med att ladda hårt 6+ amp ur vanligt uttag. Är kontakten sliten eller du har nån dålig koppling nånstans så blir det väldigt varm efter några timmar och kan i värsta fall ta eld.
Så ladda så långsamt du kan och gärna lite varje natt. Det är mycket bättre än att köra ur batteriet och sen ladda allt vad som går i 15 timmar.
Så ladda så långsamt du kan och gärna lite varje natt. Det är mycket bättre än att köra ur batteriet och sen ladda allt vad som går i 15 timmar.
Re: Förvärmning av batteri
Även ett nytt uttag blir brunt och kan börja brinna om man laddar varje natt. Inte att rekommendera alls men någon månad bör inte vara något problem om man känner att inget blir varmt och ställer ner effekten efter det.
Re: Förvärmning av batteri
Ok tack för info.Gasglad skrev:Det finns en risk med att ladda hårt 6+ amp ur vanligt uttag. Är kontakten sliten eller du har nån dålig koppling nånstans så blir det väldigt varm efter några timmar och kan i värsta fall ta eld.
Så ladda så långsamt du kan och gärna lite varje natt. Det är mycket bättre än att köra ur batteriet och sen ladda allt vad som går i 15 timmar.
Nybyggt hus med fräscha kontakter. Kör på lägsta (11A) är ju bara en månad kvar.
Vardaglig körning är under 2 mil om dagen till och från jobbet med någon omväg
Re: Förvärmning av batteri
Ja men det krävs att man laddar länge, kanske ca 30-40 procentenheter. Vid många minusgrader är jag tveksam om ens det räcker.Elof skrev:Tack för omtanken. Men blir batteriet i M3 varmt nog för full regen vintertid om man laddar trefas?MarkusL skrev:Laddar du med 230v shuko som vardagsladdning lär du få fler problem än att batteriet inte blir tillräckligt varmt. Skaffa trefas eller laddbox!Elof skrev:I en M3? I min M3 blir batteriet aldrig varmt nog att tillåta full regen hur jag än laddar eller värmer kupén när det är typ 5 grader ute. Skulle dock kunna bero på att jag kör enfasladdning och att 2kW laddeffekt inte räcker till?dbar skrev:Jag laddar till vardags mitt batteri till ~80%.
Är det kallt ute stället jag upp ledningen till 90% en stund innan jag ska köra, i samband med att jag sätter på kupévärmen. Då är batteriet varmt, och har full regentativ bromsning.
Men laddar du upp till 100% har du ingen regenerativ inbromsning oavsett batteriets temperatur.
Re: Förvärmning av batteri
Tack. Ska installera WC, men nog låter det märkligt att shuko skulle vara säkert i en månad eller två men plötsligt börja brinna efter ett år eller två. Borde inte vara tillåtet i så fall. Vad är det som händer med uttaget egentligen?
Re: Förvärmning av batteri
Vad som händer i uttaget.
Dels kan det bildas oxid som gör att ström leds sämre och då genereras värme.
Sen om man stoppar i en kontakt eller drar ut med förbrukning på så bildas en ljusbåge. Den förstör ytan och kan bilda sot. Det gör sen att nästa gång du sätter i kontakten så är det en mindre yta som överför strömmen, då blir det varmt.
Sen är det värmeeffekt gånger tid som gör olyckan.
Dels kan det bildas oxid som gör att ström leds sämre och då genereras värme.
Sen om man stoppar i en kontakt eller drar ut med förbrukning på så bildas en ljusbåge. Den förstör ytan och kan bilda sot. Det gör sen att nästa gång du sätter i kontakten så är det en mindre yta som överför strömmen, då blir det varmt.
Sen är det värmeeffekt gånger tid som gör olyckan.
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: Förvärmning av batteri
Om man byter till cee uttag borde det väl vara lugnt?MarkusL skrev:Även ett nytt uttag blir brunt och kan börja brinna om man laddar varje natt. Inte att rekommendera alls men någon månad bör inte vara något problem om man känner att inget blir varmt och ställer ner effekten efter det.