Koppla in färdskrivare

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
powerman5k
Teslaägare

Koppla in färdskrivare

Inlägg av powerman5k »

Hej. Jag går ju i väntans tider fortfarande så jag har inte kunnat leta så noga själv än men jag undrar om det finns något ställe där jag kan ansluta min 12v abax färdskrivargps? Det finns ju inget startbatteri som i min nuvarande bil. Skulle säkert kanske gå att lösa med nån mulle meck lösning med ett cigguttag men vill ju ha det lite proffsigare än så. Så jag behöver nånstans man kan plocka ut 12v även om bilen är avstängd.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Vit M3 LR med dragkrok Beställd 15/11 VIN 25/11. Preliminär leverans 27/12.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Re: Koppla in färdskrivare

Inlägg av Svenssons »

powerman5k skrev:
Hej. Jag går ju i väntans tider fortfarande så jag har inte kunnat leta så noga själv än men jag undrar om det finns något ställe där jag kan ansluta min 12v abax färdskrivargps? Det finns ju inget startbatteri som i min nuvarande bil. Skulle säkert kanske gå att lösa med nån mulle meck lösning med ett cigguttag men vill ju ha det lite proffsigare än så. Så jag behöver nånstans man kan plocka ut 12v även om bilen är avstängd.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
ODB2-kontakten ska ge konstant 12V. Sedan finns det ju ett 12V-batteri även i Tesla som går att ta ström från men det blir lite meckigare.

Inte skickat från min MSX Spectravideo 728 via BASIC
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Om powerman5K väntar på en 3’a kan han leta sig fördärvad efter obd2-uttaget. Det finns nämligen inget. Och ciguttaget ger bara ström när bilen är på. (Om man inte kör sentry)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Walker skrev:
Om powerman5K väntar på en 3’a kan han leta sig fördärvad efter obd2-uttaget. Det finns nämligen inget. Och ciguttaget ger bara ström när bilen är på. (Om man inte kör sentry)
Detta uttag finns väl på Model 3?

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
s-o
Teslaägare

Inlägg av s-o »

Svenssons skrev:

Med rätt adapter kan du plugga in obd2-prylar där, ja.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Svenssons skrev:
Walker skrev:

Finns och finns....
Det finns alltså inget obd2-uttag på 3’an utan man måste mecka dit en sån där adapter. Hur man sedan för över infot från den till en färdskrivare är ju nästa problem. Låter imo som om det vore smidigare att byta färdskrivare som bara är plug’nd’play med ciguttaget (typ telliq) eller köra det via mjukvaran (teslafi)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

jag läste "koppla in färgskrivare" :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Bjelke skrev:
jag läste "koppla in färgskrivare" :lol:
När polisen ber om fotobevis så kan du bara skriva ut bilder som bilen sparat ;)
Användarvisningsbild
powerman5k
Teslaägare

Inlägg av powerman5k »

Vill ha kvar min abax då den har funktionen att den automatiskt loggar ur min easypark parkering när jag börjar köra så man inte glömmer att logga ut. Samt att den håller koll på mina vägtullar vilka sm är privata och vilka som är tjänsteresa. Så får nog köra på nån cigguttag. Den har ju ett par dagars batteribackup så den ska nog klara sig även om den inte har konstant ström. Finns det nåt cigguttag i bagaget?
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare

Inlägg av Snubblaren »

Teslafi skulle inte det funka annars?
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Volante kör jag med och det skulle jag rekommendera.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
powerman5k
Teslaägare

Inlägg av powerman5k »

Snubblaren skrev:
Håller den koll på vilka trängselskatter som är privat eller i tjänsteresa?
Den lär ju garanterat inte logga ut min easypark automatiskt när jag lämnar parkeringen. Så tror den går bort.
Användarvisningsbild
Erhafal
Teslaägare

Inlägg av Erhafal »

powerman5k skrev:
Vill ha kvar min abax då den har funktionen att den automatiskt loggar ur min easypark parkering när jag börjar köra så man inte glömmer att logga ut. Samt att den håller koll på mina vägtullar vilka sm är privata och vilka som är tjänsteresa. Så får nog köra på nån cigguttag. Den har ju ett par dagars batteribackup så den ska nog klara sig även om den inte har konstant ström. Finns det nåt cigguttag i bagaget?
Det finns ett uttag i mittkonsolen som ständigt ger 12v.
-15 Outlander PHEV (såld)
-19 Tesla Mod 3 LR + drag (sedan 26 Sept 2019)
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Erhafal skrev:
powerman5k skrev:
Det finns ett uttag i mittkonsolen som ständigt ger 12v.
Liten rättelse. 12v i mittkonsolen ger inte ständigt el. Vet det av egen erfarenhet. Däremot har jag hört att den är igång när man kör sentry, har dock inte kollat själv.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare

Inlägg av Snubblaren »

powerman5k skrev:
Snubblaren skrev:
Håller den koll på vilka trängselskatter som är privat eller i tjänsteresa?
Den lär ju garanterat inte logga ut min easypark automatiskt när jag lämnar parkeringen. Så tror den går bort.
Oj finns det så avancerade parkerings lösningar nu :) På det går den bort annars är det enkelt att logga om det är privat eller i tjänsten. :)
Skriv svar