Jo det vi kallar Industrialism där vi ersätter muskelkraft med andra energikäller. Flyget gjorde att världen blev global.Teslalink skrev:Utan ånglok skulle vi inte ha den levnadsstandard vi har idag.ChristerSjo skrev:Utan flyg skulle vi inte ha den levnadsstandard vi har idag.
Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige
Moderator: Redaktion
- ChristerSjo
- Teslaägare
Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
- Tars
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/michael4548
Utan Elon hade det tagit längre tid att få fram eldrivna revolutionen.ChristerSjo skrev:Jo det vi kallar Industrialism där vi ersätter muskelkraft med andra energikäller. Flyget gjorde att världen blev global.Teslalink skrev:Utan ånglok skulle vi inte ha den levnadsstandard vi har idag.ChristerSjo skrev:Utan flyg skulle vi inte ha den levnadsstandard vi har idag.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model x plaid blå med vit inredning

- ChristerSjo
- Teslaägare
Men så är det med den global ekonomin. Det krävs att alltid någon eldsjäl för att ta ett stort kliv frammåt. De stora drakarna/globala företagen är för långsamma.
Tänk efter själva så har vi ett antal sådan.
Tänk efter själva så har vi ett antal sådan.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
Men det brukar ske genom utveckling. Inte avveckling och bakåt.
Jag tänker då på uppmaningen att byta flyg mot tåg.
Flyg är överlägset flexibelt.
Jag tänker då på uppmaningen att byta flyg mot tåg.
Flyg är överlägset flexibelt.
Jag antar att du inte reser så mycket med flyg själv? Om man reser mycket, så väljer man definitivt inte fler sträckor än nödvändigt enbart för poängens skull. Det är liksom inte kul att sitta massa timmar på flyget. Just den delen av resandet försöker man minimera så mycket det går. Spelar ingen roll att jag flyger business till andra sidan jorden, det är fortfarande skitsegt! När man väl är framme är allt frid och fröjd, men att förlänga lidandet enbart för poängens skull är nog relativt få som gör.EnTraktor skrev:Bonus Malus är helt rätt väg att gå. Idag är det samma skatt om man flyger med vanligt bränsle eller biobränsle vilket gör att incitamentet för biobränsle blir obefintligt.
En annan sak som troligen skulle ge några procents minskning är att förbjuda alla bonusprogram som i många fall uppmuntrar till välja omvägar och extra sträckor bara för att få mer poäng. Att flyga för att man "måste" är en sak, men flyga bara för att få mer poäng så att man kan flyga ännu mer är ganska sjukt.
Ytterligare ett system skulle kunna vara att varje person tilldelas X kg CO2 flygutsläpp varje år "utan kostnad". Vill man flyga mer så får man köpa andelar från dom som inte flyger eller flyger lite. Detta skulle kunna utökas till fler sektorer, t.ex. bil. Lite som utsläppsrätter.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
What he said. Man väljer direkt flyg endast utav en anledning.HelectriC skrev:Jag antar att du inte reser så mycket med flyg själv? Om man reser mycket, så väljer man definitivt inte fler sträckor än nödvändigt enbart för poängens skull. Det är liksom inte kul att sitta massa timmar på flyget. Just den delen av resandet försöker man minimera så mycket det går. Spelar ingen roll att jag flyger business till andra sidan jorden, det är fortfarande skitsegt! När man väl är framme är allt frid och fröjd, men att förlänga lidandet enbart för poängens skull är nog relativt få som gör.EnTraktor skrev:Bonus Malus är helt rätt väg att gå. Idag är det samma skatt om man flyger med vanligt bränsle eller biobränsle vilket gör att incitamentet för biobränsle blir obefintligt.
En annan sak som troligen skulle ge några procents minskning är att förbjuda alla bonusprogram som i många fall uppmuntrar till välja omvägar och extra sträckor bara för att få mer poäng. Att flyga för att man "måste" är en sak, men flyga bara för att få mer poäng så att man kan flyga ännu mer är ganska sjukt.
Ytterligare ett system skulle kunna vara att varje person tilldelas X kg CO2 flygutsläpp varje år "utan kostnad". Vill man flyga mer så får man köpa andelar från dom som inte flyger eller flyger lite. Detta skulle kunna utökas till fler sektorer, t.ex. bil. Lite som utsläppsrätter.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
- EnTraktor
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael25
Jag flyger tillräckligt för att ha guldkort på SAS. Tycker det är jättekul att flyga men inte så kul att jag skulle ta en omväg eller extra flygning för poängens skull. Jag flyger en del i tjänsten och lite privat Inga nöjesresor precis men det räcker för guldkort. Förutom detta forum är jag även medlem på businessclass.se och där kryllar det av medlemmar som flyger nästan bara för flygandes skull. Dom flyger Stockholm-Köpenhamn via Oslo och/eller Helsingfors, eller Stockholm-London via Istanbul eller Stockholm-New York, omvägen via Tokyo, Hong Kong, Auckland och Los Angeles. Eller så drar dom bara iväg till Los Angeles 2 dagar över helgen i businessclass för att dom hittade en "bra kampanj" som ger mycket poäng.HelectriC skrev:Jag antar att du inte reser så mycket med flyg själv? Om man reser mycket, så väljer man definitivt inte fler sträckor än nödvändigt enbart för poängens skull. Det är liksom inte kul att sitta massa timmar på flyget. Just den delen av resandet försöker man minimera så mycket det går. Spelar ingen roll att jag flyger business till andra sidan jorden, det är fortfarande skitsegt! När man väl är framme är allt frid och fröjd, men att förlänga lidandet enbart för poängens skull är nog relativt få som gör.EnTraktor skrev:Bonus Malus är helt rätt väg att gå. Idag är det samma skatt om man flyger med vanligt bränsle eller biobränsle vilket gör att incitamentet för biobränsle blir obefintligt.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
- EnTraktor
- Teslaägare
Tyvärr är det inte så. Tyvärr finns det en hel värld av resenärer som flyger för poängens skull. Det finns en hel vetenskap hur man maximerar poäng och flygande med många forum vigda åt denna "vetenskap". Bara för att Svensson inte känner till fenomenet så betyder det inte att det inte finns.PhR34k skrev:What he said. Man väljer direkt flyg endast utav en anledning.HelectriC skrev:Jag antar att du inte reser så mycket med flyg själv? Om man reser mycket, så väljer man definitivt inte fler sträckor än nödvändigt enbart för poängens skull. Det är liksom inte kul att sitta massa timmar på flyget. Just den delen av resandet försöker man minimera så mycket det går. Spelar ingen roll att jag flyger business till andra sidan jorden, det är fortfarande skitsegt! När man väl är framme är allt frid och fröjd, men att förlänga lidandet enbart för poängens skull är nog relativt få som gör.EnTraktor skrev:Bonus Malus är helt rätt väg att gå. Idag är det samma skatt om man flyger med vanligt bränsle eller biobränsle vilket gör att incitamentet för biobränsle blir obefintligt.
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Ett exempel som kom upp när jag sökte, men det finns många mycket värre exempel. Stockholm-Svalbard via Frankfurt, München, Köpenhamn och Oslo https://www.businessclass.se/forum/thre ... ing.34266/
Ett annat exempel är folk from frågar efter så kallade "Milage Run", alltså flygningar som görs uteslutande för att få poäng, ofta med vändande plan.
https://www.businessclass.se/forum/posts/794413/
https://www.businessclass.se/forum/posts/813308/
https://www.businessclass.se/forum/posts/814488/
https://www.businessclass.se/forum/posts/816630/
https://www.businessclass.se/forum/posts/629589/
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Självklart finns det en del folk som är undantag, men sett till alla som reser, så är dom nog i skymundan. De flesta jag känner som reser mycket tycker INTE själva resandet är kul och minimerar så mycket det går.
Det finns ju folk som står och tittar på tåg som kör förbi också eller flygplan som landar, så ”stollar” hittar man överallt
Det finns ju folk som står och tittar på tåg som kör förbi också eller flygplan som landar, så ”stollar” hittar man överallt

Model 3-24/Polestar 3-24
- EnTraktor
- Teslaägare
Dom flesta minimerar absolut. Men dom som maximerar är nån procent, men genom att maximera och flyga 8 sträckor istället för 2, eller genom att flyga 4 sträckor bara för poängen skull så står dessa resenärer ändå en ganska hög andel av flygandet. Om 3 procent av resenärerna gör 4 flygningar istället för 1 så blir deras andel nu 12 procent av flygningarna. Flygbolagen skulle inte ha bonusprogram om effekten var "undantag" eller "skymundan", utan bonusprogrammen genererar 2-siffrig procentsiffra i extra flygningar.HelectriC skrev:Självklart finns det en del folk som är undantag, men sett till alla som reser, så är dom nog i skymundan. De flesta jag känner som reser mycket tycker INTE själva resandet är kul och minimerar så mycket det går.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Kanske finns dessa stollar även inom tåg? Åker tåg för nöjes skull. Kanske är det dom som vill ha höghastighetståg?
- EnTraktor
- Teslaägare
Han är ganska "känd" för att vara ute och åka tåg i stort sett dagligen https://arskortguldsj.wordpress.com/Fredrik j skrev:Kanske finns dessa stollar även inom tåg? Åker tåg för nöjes skull. Kanske är det dom som vill ha höghastighetståg?
Finns ju även stollar som åker elbil dagligen så stollarna finns överallt i samhället.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Jag har väldigt svårt att tänka mig att det är ett tvåsiffrigt %-antal av alla flygningar som genereras av de som gör det med baktanken att maximera antal sträckor och således få fler poäng. Jag tror inte det finns belägg för ett sådant uttalande. Det skulle vara extremt många hundratusentals människor i så fall och det låter orimligt. Klart det finns en grupp människor som sysslar med det, men knappast fler än några promille av alla resenärer. Det är nog ungefär lika många som väljer att köra från tex Ulan Bator till Stockholm bara för att det är kulEnTraktor skrev:Dom flesta minimerar absolut. Men dom som maximerar är nån procent, men genom att maximera och flyga 8 sträckor istället för 2, eller genom att flyga 4 sträckor bara för poängen skull så står dessa resenärer ändå en ganska hög andel av flygandet. Om 3 procent av resenärerna gör 4 flygningar istället för 1 så blir deras andel nu 12 procent av flygningarna. Flygbolagen skulle inte ha bonusprogram om effekten var "undantag" eller "skymundan", utan bonusprogrammen genererar 2-siffrig procentsiffra i extra flygningar.HelectriC skrev:Självklart finns det en del folk som är undantag, men sett till alla som reser, så är dom nog i skymundan. De flesta jag känner som reser mycket tycker INTE själva resandet är kul och minimerar så mycket det går.

Model 3-24/Polestar 3-24
- EnTraktor
- Teslaägare
Effekten av optimeringar kanske inte är 2 siffrig, men effekten av bonusprogrammen är helt klart 2 siffrig procentsiffra i ökat resande. Bara EuroBonus har 4 miljoner+ medlemmar och värderas till många miljarder (SAS planerade under en period att sälja sitt bonusprogram). Businessclass.se har många tusen medlemmar, svenska frequent flyer lounge på Facebook har ytterligare 2000 medlemmar så visst finns det många som har stort intresse i bonusprogrammen. Själv kollade jag precis i SAS appen och jag som ändå inte flyger överdrivet mycket har plockat ut 201 bonusresor sedan 2007. Majoriteten av dessa resor hade jag inte gjort om jag skulle ha behövt betala för dom.
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2023 Lotus Eletre
Antagligen korrekt, men det har väldigt lite att göra med hur mycket jorden tål att vi tillför mer koldioxid till atmosfären.ChristerSjo skrev:Utan flyg skulle vi inte ha den levnadsstandard vi har idag.
Sedan finns det ju grader av hur samhällsdrivande olika flygresor är. Ambulansflyg kan jag se som viktigare för samhällsutvecklingen än en charter till Ibiza.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Även om Eurobonus har många medlemmar så är det nog många av dem som flyger så lite att de aldrig får ihop till en bonusresa. Själv har jag varit medlem i Eurobonus sen sent 90-tal och har aldrig tagit ut en bonusresa. Så om du har tagit ut 201 bonusresor på 12-13 år så flyger du rätt mycket även om du inte tycker det själv. Många flyger bara en eller ett par gånger per år.EnTraktor skrev:Effekten av optimeringar kanske inte är 2 siffrig, men effekten av bonusprogrammen är helt klart 2 siffrig procentsiffra i ökat resande. Bara EuroBonus har 4 miljoner+ medlemmar och värderas till många miljarder (SAS planerade under en period att sälja sitt bonusprogram). Businessclass.se har många tusen medlemmar, svenska frequent flyer lounge på Facebook har ytterligare 2000 medlemmar så visst finns det många som har stort intresse i bonusprogrammen. Själv kollade jag precis i SAS appen och jag som ändå inte flyger överdrivet mycket har plockat ut 201 bonusresor sedan 2007. Majoriteten av dessa resor hade jag inte gjort om jag skulle ha behövt betala för dom.
Förmodligen är många medlemmar både på Businessclass.se och Facebook-gruppen så jag tror inte att det är 2000 ytterligare personer som är med i Facebook-gruppen utan att det överlappar.
Det var det sjukaste jag har hört. Jag har nog inte flugit mer än ett femtiotal ggr i hela mitt liv. Då räknar jag alltså utresa+hemresa som två.EnTraktor skrev:Effekten av optimeringar kanske inte är 2 siffrig, men effekten av bonusprogrammen är helt klart 2 siffrig procentsiffra i ökat resande. Bara EuroBonus har 4 miljoner+ medlemmar och värderas till många miljarder (SAS planerade under en period att sälja sitt bonusprogram). Businessclass.se har många tusen medlemmar, svenska frequent flyer lounge på Facebook har ytterligare 2000 medlemmar så visst finns det många som har stort intresse i bonusprogrammen. Själv kollade jag precis i SAS appen och jag som ändå inte flyger överdrivet mycket har plockat ut 201 bonusresor sedan 2007. Majoriteten av dessa resor hade jag inte gjort om jag skulle ha behövt betala för dom.
Funderade på det idag när jag hade svårt att hitta parkering på Gränby köpcentrum här i Uppsala. Hur jävla bra vi fått det rent materiellt och så sen jag var barn. Är sån otrolig hets. Det köps hej vilt. Och flygs hej vilt också. Blivit galet billigt att flyga.
Tekniken är ju så bra idag att många jobbresor nog borde kunna undvikas. Vi har Skype och annat nu.
Angående politiken som lägger sig i hade Jan Stenbeck en klarsynt betraktelse som också var hans affärsgrundande ide
kallat ”Stenbecks fyra steg”, först identifierade i Per Anderssons biografi över Jan Stenbeck.
1. Först kommer en kille med en idé.
2. Sedan kommer någon med pengar och köper idén. Pengar slår idén.
3. Sedan kommer någon med makt, och förbjuder idén. Politik slår pengar.
4. Men – surprise! – så kommer tekniken tillbaka, och rundar politiken. Tekniken, idén, är vinnare igen till slut. Man kan förbjuda andra än staten att sända television så mycket man vill. Men om man inte också förbjuder parabolantenner blir förbudet verkningslöst, eftersom man ju då kan sända tv från England, på svenska, riktat mot en publik i Sverige.
Det har också funnits politiker som i ganska modern tid i riksdagen har motionerat om förbud mot parabolantenner.
Samma nu; politiker bestämmer att det ej är bra att flyga. Konsekvens: flyget flyttar utomlands och i bästa fallet tar vi tåget till Köpenhamn eller Oslo och flyger därifrån i stället.
Tekniken behöver i stället stöttas, den har givit oss alla en fantastisk utveckling, visserligen också avigsidor men med rätt incitament löses det också.
Se hur Norge stöttar elbilen. Försök med elflyg.
Politiken har dock sällan uppfunnit något, nu får man närmast intrycket att den uppfunnit elbilen.
Det har ju inte ens Musk uppfunnit, men däremot visat värden att med smarta tillämpningar och vidareutveckling av konceptet går det lika bra att köra över kontinenterna i elbil som i fosildrivet. Övriga bilvärden förstår först inget, nu bantar man och skär ned, eldrift det nya osv.
Läste häpnadsväckande och om sann, tankeväckande artikel om att vår dataanvändning och surfande tar snart lika mycket energi i anspråk som det globala flygandet.
Kanske dags för "surfångest"
kallat ”Stenbecks fyra steg”, först identifierade i Per Anderssons biografi över Jan Stenbeck.
1. Först kommer en kille med en idé.
2. Sedan kommer någon med pengar och köper idén. Pengar slår idén.
3. Sedan kommer någon med makt, och förbjuder idén. Politik slår pengar.
4. Men – surprise! – så kommer tekniken tillbaka, och rundar politiken. Tekniken, idén, är vinnare igen till slut. Man kan förbjuda andra än staten att sända television så mycket man vill. Men om man inte också förbjuder parabolantenner blir förbudet verkningslöst, eftersom man ju då kan sända tv från England, på svenska, riktat mot en publik i Sverige.
Det har också funnits politiker som i ganska modern tid i riksdagen har motionerat om förbud mot parabolantenner.
Samma nu; politiker bestämmer att det ej är bra att flyga. Konsekvens: flyget flyttar utomlands och i bästa fallet tar vi tåget till Köpenhamn eller Oslo och flyger därifrån i stället.
Tekniken behöver i stället stöttas, den har givit oss alla en fantastisk utveckling, visserligen också avigsidor men med rätt incitament löses det också.
Se hur Norge stöttar elbilen. Försök med elflyg.
Politiken har dock sällan uppfunnit något, nu får man närmast intrycket att den uppfunnit elbilen.
Det har ju inte ens Musk uppfunnit, men däremot visat värden att med smarta tillämpningar och vidareutveckling av konceptet går det lika bra att köra över kontinenterna i elbil som i fosildrivet. Övriga bilvärden förstår först inget, nu bantar man och skär ned, eldrift det nya osv.
Läste häpnadsväckande och om sann, tankeväckande artikel om att vår dataanvändning och surfande tar snart lika mycket energi i anspråk som det globala flygandet.
Kanske dags för "surfångest"
En sak till om Norge. De flyger inrikes så det står härliga till. Deras vägar är smala, krokiga och långsamma pga deras geografi. Deras pulsåder motsvarande vår E4:a är fortfarande landsväg på 60-80 km/h långa sträckor. (Iaf 2011 då jag senast var till Norge)
Antar att det är därför elbilar passar extra bra där. Låga hastighetsgränser och ganska korta sträckor.
Antar att det är därför elbilar passar extra bra där. Låga hastighetsgränser och ganska korta sträckor.
Att sedan i princip all el är från vattenkraft skadar ju inte. Polen har lite större bekymmer med stort, platt land med +130 km/h vägar och kolkraft. Även där funkar dock elbilar.Verdi skrev:En sak till om Norge. De flyger inrikes så det står härliga till. Deras vägar är smala, krokiga och långsamma pga deras geografi. Deras pulsåder motsvarande vår E4:a är fortfarande landsväg på 60-80 km/h långa sträckor. (Iaf 2011 då jag senast var till Norge)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Norge är riktiga hycklare. Vad släpper inte deras olja ut? Även om den inte bränns i Norge...Svenssons skrev:Att sedan i princip all el är från vattenkraft skadar ju inte. Polen har lite större bekymmer med stort, platt land med +130 km/h vägar och kolkraft. Även där funkar dock elbilar.Verdi skrev:En sak till om Norge. De flyger inrikes så det står härliga till. Deras vägar är smala, krokiga och långsamma pga deras geografi. Deras pulsåder motsvarande vår E4:a är fortfarande landsväg på 60-80 km/h långa sträckor. (Iaf 2011 då jag senast var till Norge)
Dessutom går väl inte deras inrikesflyg på el riktigt än?
Hycklare? Jag har aldrig ansett att de hävdar att de satsar så mycket på elbilar pga den globala miljön. Snarare är det nationalekonomiska faktorer som närmiljön och möjlighet att tjäna mer pengar på oljan. Sedan lär de väl veta mer om framtiden för olja än länder som inte är producenter och därmed inse att oljan inte varar för evigt.Verdi skrev:Norge är riktiga hycklare. Vad släpper inte deras olja ut? Även om den inte bränns i Norge...Svenssons skrev:Att sedan i princip all el är från vattenkraft skadar ju inte. Polen har lite större bekymmer med stort, platt land med +130 km/h vägar och kolkraft. Även där funkar dock elbilar.Verdi skrev:En sak till om Norge. De flyger inrikes så det står härliga till. Deras vägar är smala, krokiga och långsamma pga deras geografi. Deras pulsåder motsvarande vår E4:a är fortfarande landsväg på 60-80 km/h långa sträckor. (Iaf 2011 då jag senast var till Norge)
Dessutom går väl inte deras inrikesflyg på el riktigt än?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Norge skulle ju verkligen kunna göra skillnad genom att låta oljan vara kvar i marken. Med alla elbilar och vattenkraft i kombination med oljefonden skulle man ju kunna bli det första fossilfria landet i världen.
Påminner om när jag började intressera mig för elbilar. Det är hyckleri, de är inte alls bra för miljön osv, vi känner säkert igen det. Men jag gjorde det ju inte för miljön utan för att jag gillar bilar, prestanda och att spara pengar. När jag sedan läst på och förstått hur bra elbilar är så insåg jag att de faktiskt också kan rädda miljön, både lokalt och globalt.
Hyckleri är att kalla dieselbilar för miljöbilar.
Hyckleri är att kalla dieselbilar för miljöbilar.
Skulle inte göra någon nytta tror jag, tillslut skulle landet invaderas och så skulle oljan ändå pumpas upp. Jag räknar kallt med att all olja som kan pumpas upp med vinst kommer att pumpas upp. För Jorden spelar det ingen direkt roll om det sker idag eller om 100 år. 100 år är en sådan liten tid i sammanhanget.Fredrik j skrev:Norge skulle ju verkligen kunna göra skillnad genom att låta oljan vara kvar i marken. Med alla elbilar och vattenkraft i kombination med oljefonden skulle man ju kunna bli det första fossilfria landet i världen.
Man kan lika gärna säga att Kina verkligen skulle kunna göra skillnad om de förbjöd import av olja. Lika orealistiskt som att Norge skulle stoppa företagen att pumpa upp oljan.