Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige på grund av låg lönsamhet, skriver flybolaget i ett pressmeddelande.

Samtliga avgångar till Thailand och USA från Arlanda ställs in från och med 30 mars 2020. Personer som redan bokat biljetter får pengarna tillbaka eller en ombokning med annat flyg.

– Det handlar om ungefär hundra resenärer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef för Norwegian.
https://www.expressen.se/dinapengar/nor ... lygningar/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Walker »

Zalman3 skrev:
Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige på grund av låg lönsamhet, skriver flybolaget i ett pressmeddelande.

Samtliga avgångar till Thailand och USA från Arlanda ställs in från och med 30 mars 2020. Personer som redan bokat biljetter får pengarna tillbaka eller en ombokning med annat flyg.

– Det handlar om ungefär hundra resenärer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef för Norwegian.
https://www.expressen.se/dinapengar/nor ... lygningar/
Ursäkta Zalman, men vad har detta med Tesla att göra? :roll:
Du verkar posta ALLT du hittar på nätet.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Walker skrev:
Zalman3 skrev:
Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige på grund av låg lönsamhet, skriver flybolaget i ett pressmeddelande.

Samtliga avgångar till Thailand och USA från Arlanda ställs in från och med 30 mars 2020. Personer som redan bokat biljetter får pengarna tillbaka eller en ombokning med annat flyg.

– Det handlar om ungefär hundra resenärer, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, kommunikationschef för Norwegian.
https://www.expressen.se/dinapengar/nor ... lygningar/
Ursäkta Zalman, men vad har detta med Tesla att göra? :roll:
Du verkar posta ALLT du hittar på nätet.
Hela syftet med Tesla är ju att vi ska sluta använda fossila bränslen på jorden.

Och ja, jag lovar att inte flyga under 2020.
Skulle du ta ett flygfritt 2020 om det fick 100 000 svenskar att göra samma sak?
Genom att anmäla dig till Flygfritt 2020 lovar du att ta ett flygfritt år nästa år - förutsatt att vi når målet på 100 000 anmälda före tolvslaget på nyårsafton. Ditt löfte blir alltså bara bindande  om vi når målet och du är därmed garanterad att din anmälan gör stor skillnad. Du minskar inte bara dina egna utsläpp betydligt – du är med och bidrar till 100 000 flygfria år! 
http://vihallerosspajorden.blogspot.com ... 0.html?m=1
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Svenssons »

[quote="Zalman3"]

Hela syftet med Tesla är ju att vi ska sluta använda fossila bränslen på jorden.

Och ja, jag lovar att inte flyga under 2020.

[quote]
Visst drömmer jag om att köra min Tesla till Thailand men jag tror inte någon har kört en elbil till varken USA eller Thailand och min dröm kan knappast vara orsaken varför Norwegian lägger ner rutten till Thailand. Elbilar påverkar inte långdistansflygningar. Norwegian kämpar med lönsamheten oavsett.

Hade det varit att de lade ned kortdistans eller införde elplan hade de varit en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av EnTraktor »

Att Norwegian slutar flyga till USA från Sverige minskar inte resandet, det bara flyttar på sig. Norwegian har köpt svindyra och ultramoderna flygplan av typen Dreamliner och man kommer inte skrota dom p.g.a. en flygskatt i Sverige.
Norwegian kommer bara flytta planen till andra storstäder i Europa som kommer få fler avgångar och svenskar som ska till USA kommer i vissa fall få flyga via en storstad i Europa istället för att flyga direkt.
Vi har haft flygskatt i 2 år nu och under den tiden har vi tappat flertal långlinjer i Stockholm, samtidigt som det totala flygandet har ökat till och från Sverige. Så vi flyger mer men byter i Europa istället för att flyga direkt.
Miljön tjänar absolut ingenting, via tappar arbetstillfällen i Skandinavien och resenärerna förlorar 3-5h när dom ska till USA eller Asien. Ser inte en enda vinnare i ekvationen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av EnTraktor »

SAS har flyttat Arlanda - Hong Kong rutten från Arlanda ner till Köpenhamn. Så Svensson som ska flyga till Hong Kong, måste nu först flyga 1h åt fel håll, byta plan och flyga tillbaka för att komma till Hong Kong. 3-4h extra restid och flera ton extra CO2.
SAS kommer flytta Arlanda - Los Angeles från Arlanda ner till Köpenhamn. Samma där, men får byta och förlorar ca 2-3h samt flera ton CO2.
Istället öppnar SAS flertal Europalinjer från Skandinavien https://www.travelnews.se/sas/sas-prese ... ektlinjer/
Norwegian lanserade 16 nya linjer från Skandinavien så sent som för 1 vecka sedan https://www.expressen.se/allt-om-resor/ ... an-norden/
Så flygskatten gör inte att några plan skrotas, dom bara flyttas så vi får längre väg att flyga och släpper ut ännnu mer CO2.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Och ja, jag lovar att inte flyga under 2020.
Skulle du ta ett flygfritt 2020 om det fick 100 000 svenskar att göra samma sak?
Genom att anmäla dig till Flygfritt 2020 lovar du att ta ett flygfritt år nästa år - förutsatt att vi når målet på 100 000 anmälda före tolvslaget på nyårsafton. Ditt löfte blir alltså bara bindande  om vi når målet och du är därmed garanterad att din anmälan gör stor skillnad. Du minskar inte bara dina egna utsläpp betydligt – du är med och bidrar till 100 000 flygfria år! 
http://vihallerosspajorden.blogspot.com ... 0.html?m=1
Så löftet blir alltså BINDANDE om fler än hundra tusen skriver på? Intressant. Vem kontrollerar att du inte flyger? Och vilket straff får du om du ändå gör det och åker fast? :lol:

Jag kan också lova att inte flyga 2020. Precis som 2019 var flygfritt. Behöver dock inte nån hipster-blogg för att göra det. ;)
Användarvisningsbild
Tobberoth
Teslaägare
Inlägg: 109
Blev medlem: 03 sep 2019 15:05

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Tobberoth »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Och ja, jag lovar att inte flyga under 2020.
Skulle du ta ett flygfritt 2020 om det fick 100 000 svenskar att göra samma sak?
Genom att anmäla dig till Flygfritt 2020 lovar du att ta ett flygfritt år nästa år - förutsatt att vi når målet på 100 000 anmälda före tolvslaget på nyårsafton. Ditt löfte blir alltså bara bindande  om vi når målet och du är därmed garanterad att din anmälan gör stor skillnad. Du minskar inte bara dina egna utsläpp betydligt – du är med och bidrar till 100 000 flygfria år! 
http://vihallerosspajorden.blogspot.com ... 0.html?m=1
Så löftet blir alltså BINDANDE om fler än hundra tusen skriver på? Intressant. Vem kontrollerar att du inte flyger? Och vilket straff får du om du ändå gör det och åker fast? :lol:

Jag kan också lova att inte flyga 2020. Precis som 2019 var flygfritt. Behöver dock inte nån hipster-blogg för att göra det. ;)
Vore ganska lustigt om de kunde göra bindande. "Jag har lovat att inte flyga 2020, jag är jätte duktig. Va, dog en nära släkting som bor i USA plötsligt? Tyvärr, kan inte komma på begravningen, har ett bindande löfte med en hipster-blogg."
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av HelectriC »

Vad är grejen med Norwegian och flygplan på ett elbilsforum? Jag flyger världen runt ganska ofta och kör Tesla. Ska jag sluta flyga, så kan jag inte behålla mitt jobb! Jag tror jag väntar med att köra Teslan till Singapore, Rio eller Perth :lol:
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kontakten2

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av kontakten2 »

Kanske ska stå flytta i rubriken?

Sen tycker jag man ska ge Norwegian en ros. Dom kör med väldigt moderna och bränsleffektiva plan
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av bjelkeman »

HelectriC skrev:
Vad är grejen med Norwegian och flygplan på ett elbilsforum?
Det ligger under rubriken miljö, som fler av oss ör intresserade av. Så jag tycker det är högst relevant.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av EnTraktor »

kontakten2 skrev:
Kanske ska stå flytta i rubriken?

Sen tycker jag man ska ge Norwegian en ros. Dom kör med väldigt moderna och bränsleffektiva plan
Det gör dom, precis som BRA's nya ATR 72-600 och SAS nya A320neo. Otroligt effektiva plan. SAS kör dessutom klimatkompensering för sina Eurobonus kunder och ger möjlighet köpa till biobränsle under bokningsprocessen. Visst släpper flyget ut CO2, men flyger man en klimatkompenserad eller biobränsledriven A320neo till Europa så pratar vi om ca 20-25 liter biobränsle per passagerare för en 2 timmars flygning. BRA's ATR använder ca 4-5 liter bränsle per passagerare mellan Stockholm och Visby. Troligen långt mycket mindre utsläpp än åka färjan.

Det är inte realistiskt att tro att vi helt plötsligt slutar flyga år 2020, men flygbranschen och då framförallt dom svenska flygbolagen gör verkligen mycket för att få ner utsläppen och det ska man inte underskatta.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
juristen
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av juristen »

bjelkeman skrev:
HelectriC skrev:
Vad är grejen med Norwegian och flygplan på ett elbilsforum?
Det ligger under rubriken miljö, som fler av oss ör intresserade av. Så jag tycker det är högst relevant.
Håller med.

Är man inte intresserad så behöver man inte läsa. Eller kommentera.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av nek0 »

Hmm hur ska man tänka?
Jag flyger inte sedan 1987. Räknas jag som miljövän?
Igår kopplade man växelriktaren hemma hos mig så snart kan jag börja producera solel, är jag ännu större miljövän?
Installerade även en laddbox igår och väntar på att någon ska börja sälja elbil som passar mig. Ännu ett plus på mitt miljökonto?
Äter kött och slutar inte frivilligt med det = miljösvin?
Kör en dieselbil, jo ännu större.
Ganska svårt det här tycker jag.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Mickep »

OK; om vi sätter på oss klimataktivistglasögon...
Då skall man minska sin flygningar. Jag har inte rest på 2 år. (men förnyade mitt pass nyligen hehe)
Problemet är de som MÅSTE flyga i tjänsten. Hur ser man till att de inte tar sina bonusmil och använder till nöjesresor? MAN SKATTAR SKITEN UR DEM, dvs de betalar dubbelt vad en flygning skulle kosta på ev bonus som de tar ut privat.
Hur gör vi de som använder bil (fossil) i tjänsten. de har inget val, men får de bensin gratis? SKATTA SKITEN UR DEM.
Är de slaktare eller jägare och får en massa gratis kött över. SKAT... nej vänta lite vilt är klimatneutalt så de får vara men alla andra...
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av HelectriC »

juristen skrev:
bjelkeman skrev:
HelectriC skrev:
Vad är grejen med Norwegian och flygplan på ett elbilsforum?
Det ligger under rubriken miljö, som fler av oss ör intresserade av. Så jag tycker det är högst relevant.
Håller med.

Är man inte intresserad så behöver man inte läsa. Eller kommentera.
No comment! ;)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av LarsL »

För att gå lätt OT. Flyger nutid mindre nu när ni köpt Tesla? Hör om många som tar bilen till Europa istället för flyget.
Familjen vill åka till London. Jag föreslog flyg men de undrade om det integritet att åka Tesla istället? Är det totalt vansinne att åka bil till England? Borde ta typ två dagar att köra dit.

Min egna slutsats är att vi måste få till miljövänligare flyg. Helst elflyg men åtminstone biobränsleflyg. Det blir alldeles för handikappande att inte kunna flyga till ställen som ligger en bit bort.
Verdi

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
För att gå lätt OT. Flyger nutid mindre nu när ni köpt Tesla? Hör om många som tar bilen till Europa istället för flyget.
Familjen vill åka till London. Jag föreslog flyg men de undrade om det integritet att åka Tesla istället? Är det totalt vansinne att åka bil till England? Borde ta typ två dagar att köra dit.

Min egna slutsats är att vi måste få till miljövänligare flyg. Helst elflyg men åtminstone biobränsleflyg. Det blir alldeles för handikappande att inte kunna flyga till ställen som ligger en bit bort.
Jag åkte bil till London år 2000 och har kört hem två bilar från Ashford söder om London på senare tid. 2013 och 2014. Det är inga problem men det tar två fulla dagar. Det är viss skillnaf mot flyg. Som dock också tar 5-6 timmar från dörr till hotell.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
För att gå lätt OT. Flyger nutid mindre nu när ni köpt Tesla? Hör om många som tar bilen till Europa istället för flyget.
Familjen vill åka till London. Jag föreslog flyg men de undrade om det integritet att åka Tesla istället? Är det totalt vansinne att åka bil till England? Borde ta typ två dagar att köra dit.

Min egna slutsats är att vi måste få till miljövänligare flyg. Helst elflyg men åtminstone biobränsleflyg. Det blir alldeles för handikappande att inte kunna flyga till ställen som ligger en bit bort.
Jag åkte bil till London år 2000 och har kört hem två bilar från Ashford söder om London på senare tid. 2013 och 2014. Det är inga problem men det tar två fulla dagar. Det är viss skillnaf mot flyg. Som dock också tar 5-6 timmar från dörr till hotell.
Hur lång tid tar det att åka bil Bryssel-London?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 506
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Xeik »

Jag körde till Lier i Belgien T&R förra veckan för jobbrelaterat besök. Tog ca 14 timmar totalt på nervägen (från HBG) allt som allt. Trafikstockning var ca 1-2 timmar av den tiden, men det får man nog räkna med.
Min kollega tog flyget från GBG. Kostnadsmässigt så hamnade vi på ungefär samma summa.
Körde hem på kvällen/natten dagen efter, med en kort övernattning i Hamburg. Den resan gick lite snabbare totalt.
Inga som helst problem att köra annars. Det är verkligen skönt med laddstopp när man kör så långt på en gång.

Varför? Kombination med att det är förbaskat roligt att köra tesla och lätt flygrädsla. Miljöaspekten kom mer som en bonus.
Hade jag haft fossilbil hade jag tvingat mig ombord på flyget.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Xeik skrev:
Jag körde till Lier i Belgien T&R förra veckan för jobbrelaterat besök. Tog ca 14 timmar totalt på nervägen (från HBG) allt som allt. Trafikstockning var ca 1-2 timmar av den tiden, men det får man nog räkna med.
Min kollega tog flyget från GBG. Kostnadsmässigt så hamnade vi på ungefär samma summa.
Körde hem på kvällen/natten dagen efter, med en kort övernattning i Hamburg. Den resan gick lite snabbare totalt.
Inga som helst problem att köra annars. Det är verkligen skönt med laddstopp när man kör så långt på en gång.

Varför? Kombination med att det är förbaskat roligt att köra tesla och lätt flygrädsla. Miljöaspekten kom mer som en bonus.
Hade jag haft fossilbil hade jag tvingat mig ombord på flyget.
Jag körde Teslan Umeå-Bryssel i mars.
Blev 520mil tor.
Gick hur bra som helst när man är 3 personer som byter av varandra att köra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av GreenMachine »

EnTraktor skrev:
Att Norwegian slutar flyga till USA från Sverige minskar inte resandet, det bara flyttar på sig. Norwegian har köpt svindyra och ultramoderna flygplan av typen Dreamliner och man kommer inte skrota dom p.g.a. en flygskatt i Sverige.
Norwegian kommer bara flytta planen till andra storstäder i Europa som kommer få fler avgångar och svenskar som ska till USA kommer i vissa fall få flyga via en storstad i Europa istället för att flyga direkt.
Vi har haft flygskatt i 2 år nu och under den tiden har vi tappat flertal långlinjer i Stockholm, samtidigt som det totala flygandet har ökat till och från Sverige. Så vi flyger mer men byter i Europa istället för att flyga direkt.
Miljön tjänar absolut ingenting, via tappar arbetstillfällen i Skandinavien och resenärerna förlorar 3-5h när dom ska till USA eller Asien. Ser inte en enda vinnare i ekvationen.


:lol: :lol: Svensk miljöpolitik i ett nötskal. Så nu när man tvingar flygbolagen att flytta sina avgångar till grannländer istället så måste alla resenärer från Sverige flyga två gånger istället för en. Verkar genomtänkt verkligen så jag förstår inte heller vad detta har med forumet att göra. :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Zalman3 »

GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Att Norwegian slutar flyga till USA från Sverige minskar inte resandet, det bara flyttar på sig. Norwegian har köpt svindyra och ultramoderna flygplan av typen Dreamliner och man kommer inte skrota dom p.g.a. en flygskatt i Sverige.
Norwegian kommer bara flytta planen till andra storstäder i Europa som kommer få fler avgångar och svenskar som ska till USA kommer i vissa fall få flyga via en storstad i Europa istället för att flyga direkt.
Vi har haft flygskatt i 2 år nu och under den tiden har vi tappat flertal långlinjer i Stockholm, samtidigt som det totala flygandet har ökat till och från Sverige. Så vi flyger mer men byter i Europa istället för att flyga direkt.
Miljön tjänar absolut ingenting, via tappar arbetstillfällen i Skandinavien och resenärerna förlorar 3-5h när dom ska till USA eller Asien. Ser inte en enda vinnare i ekvationen.


:lol: :lol: Svensk miljöpolitik i ett nötskal. Så nu när man tvingar flygbolagen att flytta sina avgångar till grannländer istället så måste alla resenärer från Sverige flyga två gånger istället för en. Verkar genomtänkt verkligen så jag förstår inte heller vad detta har med forumet att göra. :lol:
Vad ska man med flyglinjer till när folk inte vill flyga längre?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av EnTraktor »

Zalman3 skrev:
GreenMachine skrev:
EnTraktor skrev:
Att Norwegian slutar flyga till USA från Sverige minskar inte resandet, det bara flyttar på sig. Norwegian har köpt svindyra och ultramoderna flygplan av typen Dreamliner och man kommer inte skrota dom p.g.a. en flygskatt i Sverige.
Norwegian kommer bara flytta planen till andra storstäder i Europa som kommer få fler avgångar och svenskar som ska till USA kommer i vissa fall få flyga via en storstad i Europa istället för att flyga direkt.
Vi har haft flygskatt i 2 år nu och under den tiden har vi tappat flertal långlinjer i Stockholm, samtidigt som det totala flygandet har ökat till och från Sverige. Så vi flyger mer men byter i Europa istället för att flyga direkt.
Miljön tjänar absolut ingenting, via tappar arbetstillfällen i Skandinavien och resenärerna förlorar 3-5h när dom ska till USA eller Asien. Ser inte en enda vinnare i ekvationen.


:lol: :lol: Svensk miljöpolitik i ett nötskal. Så nu när man tvingar flygbolagen att flytta sina avgångar till grannländer istället så måste alla resenärer från Sverige flyga två gånger istället för en. Verkar genomtänkt verkligen så jag förstår inte heller vad detta har med forumet att göra. :lol:
Vad ska man med flyglinjer till när folk inte vill flyga längre?
Det får vi se när flygandet minskar, just nu finns det inga indikationer på att folk flyger mindre, tvärtom flygandet ökar. Däremot ersätts gamla törstiga flygplan med moderna som drar mycket mindre bränsle. T.ex. gamla klassiska 747 jumbo håller på att försvinna helt. Qantas flög en gång på försök mellan London och Sydney med en Boeing 747 och gjorde då av med 200 ton bränsle. För 2 veckor sedan fög dom samma rutt med en ny Dreamliner och då gjorde dom av med 100 ton bränsle. Så halverad förbrukning på ca 30 år.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Norwegian avvecklar nu alla långflygningar från Sverige

Inlägg av Zalman3 »

Ras för inrikesflyget

Publicerad 21 oktober 2019

Antalet resenärer på det svenska inrikesflyget är det lägsta sedan finanskrisen för drygt tio år sedan. Hittills i år ligger tappet på 8 procent. Flygbolagen hoppas nu att deras klimatarbete ska hejda trenden.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ras- ... ikesflyget

Och för 10 år sedan var vi ca 10% färre människor i Sverige .
Så per capita har inrikesflyget minskat med ca 20%.

Själv klev jag på tåget igår, från Umeå, sovvagn, inget byte.
Kom fram till Göteborg i morse, tog en dusch, åt frukost i
restaurangvagnen.
Ett billigt och bekvämt resande.
Och givetvis miljövänligare än flyget.

Vem vill flyga idag med alla dessa säkerhetskontroller, sen sitta som en packad sill i en aluminiumburk?

På tåget kan man med värdighet jobba, äta i restaurangvagn och/eller sova bort restiden.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar