Mina siffror var från 2017 och visst är procent att föredra när man vill beskriva en ökning från låga nivåer.
Visst kan flera år gamla uppgifter vara att föredra om man vill visa på låg andel elbilar. Med procent, menar du då att 54,5% av totala försäljningen är nollutsläppsbilar under september är en intressant uppgift?
Av de alle de registrerte nye bilene var 54,5 prosent nullutslippsbilene. Dette er den andre enkeltmåneden noensinne det er registrert flest nullutslippsbiler i Norge.
Är det OK att säga att andelen elbilar i Norge ökar kraftigt (dvs andelen av totalen och oavsett vad för nivå den låg på innan)?
Enligt mig är en skiftning på ett par procentenheter per år och accelererande en snabb skiftning när det gäller en trögrörlig marknad så som personbilar där bilarna väl är kvar på marknaden i 15 år eller mer i snitt.
Det krävs dock inga >50% av nybilsförsäljningen för elbilar för att fortsätta expansionen och minska avgasbilarnas tidigare totala dominans. Det är först om när antalet elbilar av totala bilflottan är 50% som det krävs mer än 50% för att öka den. Dit är vi fler år, inte så många som en del tror dock.
Man pekar ju ofta på norge som ett föregångsland att ta efter när det gäller elbilar. I själva verket är ju norska marknaden ett exempel på hur segt dagens elbilar har det i konkurrensen. Dagens elbilar kan inte konkurrera om dom inte subvensioneras kraftigt. Dom behöver vara billigare. I många fall behöver dom vara mycket billigare.
Varför saknas betalningsviljan hos kunderna? Varför betalar en så stor andel av bilköparna i både norge och sverige för att köra fossilt? När kommer vi vara beredda att betala mer för en elbil än för motsvarande fossilbil?
Vi kommer ju dit men kanske tar det längre tid än vad en del tror.
Man pekar ju ofta på norge som ett föregångsland att ta efter när det gäller elbilar. I själva verket är ju norska marknaden ett exempel på hur segt dagens elbilar har det i konkurrensen. Dagens elbilar kan inte konkurrera om dom inte subvensioneras kraftigt. Dom behöver vara billigare. I många fall behöver dom vara mycket billigare.
Varför saknas betalningsviljan hos kunderna? Varför betalar en så stor andel av bilköparna i både norge och sverige för att köra fossilt? När kommer vi vara beredda att betala mer för en elbil än för motsvarande fossilbil?
Det du skriver stämmer ju helt enkelt inte.
Elbilar är ju inte billigare, ens i Norge, för annan avgasbil i samma storlek. Folk köper elbilar trotts att de kostar ibland flera gånger mer än vad deras tidigare dyraste bil kostade.
Vem tror att en marknad som har omloppstider på decennier kan slås om på några år? Nu sker omställningen i Norge och på andra platser ändå väldigt snabbt och det som verkar vara den begränsande faktorn är tillgången på elbilar vilken i sin tur verkat vara begränsad av battericeller och produktionsmöjligheter.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Det du skriver stämmer ju helt enkelt inte.
Elbilar är ju inte billigare, ens i Norge, för annan avgasbil i samma storlek. Folk köper elbilar trotts att de kostar ibland flera gånger mer än vad deras tidigare dyraste bil kostade.
Vem tror att en marknad som har omloppstider på decennier kan slås om på några år? Nu sker omställningen i Norge och på andra platser ändå väldigt snabbt och det som verkar vara den begränsande faktorn är tillgången på elbilar vilken i sin tur verkat vara begränsad av battericeller och produktionsmöjligheter.
Väldigt få köper sin bil kontant utan ser bilen som en månadskostnad. När driftkostnaderna räknas in behöver elbilen bli billigare för att sälja. Har man förmånsbil är skillnaderna mycket stora.
Då pratar vi om sverige.
I norge kostar en bmw 3-serie mer än en model3. Redan i inköpspris.
Det som stör mig är att politiker har uttryckt attt det är dags att öka beskattningen kraftigt på vanliga bilar med hänvisning till att elbilarna är ett fullgott alternativ. Norge används som exempel på att alla kan välja elbil och att omställningen går fort om man subventionerar.
Inte ens i norge där man måste betala dyrt för att köra fossilbil har elbilen helt tagit över utan utgör ju fortfarande en relativt liten del av bilbeståndet.
Risken är att det till slut blir ekonomiskt omöjligt att välja den bil man vill ha.
Redan när model S provkördes i AMS 2012 frågade man sig varför andra bilar fortfarande finns. Svaret är ju tydligen att elbilarna inte subventionerats tillräckligt.
Personligen känns det som jag inte kommer kunna byta bil igen inom överskådlig framtid.
Antalet elbilar i Norge är f.n. 268 457 st inte 140 000. Se www.elbilstatistikk.no. Uppdateras dagligen. Om det totala beståndet är 2,7 miljoner så utgör elbilar cirka 10%.
Det som stör mig är att politiker har uttryckt attt det är dags att öka beskattningen kraftigt på vanliga bilar med hänvisning till att elbilarna är ett fullgott alternativ. Norge används som exempel på att alla kan välja elbil och att omställningen går fort om man subventionerar.
Inte ens i norge där man måste betala dyrt för att köra fossilbil har elbilen helt tagit över utan utgör ju fortfarande en relativt liten del av bilbeståndet.
Risken är att det till slut blir ekonomiskt omöjligt att välja den bil man vill ha.
Redan när model S provkördes i AMS 2012 frågade man sig varför andra bilar fortfarande finns. Svaret är ju tydligen att elbilarna inte subventionerats tillräckligt.
Personligen känns det som jag inte kommer kunna byta bil igen inom överskådlig framtid.
Fel igen, politiker försvarar inte ökad beskattning genom att det finns fullgoda alternativ. De vill höja beskattningen på avgasbilar pga dess kostnader på samhället och klimatet. Det är ingen mänsklig frihet att kunna köpa billig avgasbil och dess bränsle billigt. Det är inte mängden subventioner som sätter gränsen för antalet elbilar i Norge. Det är tillgången till elbilar och en rad andra saker som sätter gränsen. Du kan inte förvänta dig att en trögrörlig marknad svänger om på ett fåtal år.
Det låter på dig som att du dels säger att omställningen inte går snabbt nog i Norge och dels att den går för snabbt för det blir allt svårare att köpa den bil du vill ha vilket verkar vara en avgasbil.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag vill inte tvunget ha en avgasbil till vardags men jag vill väldigt gärna få behålla min porsche så länge jag själv vill. Dock är jag, efter att ha provkört model3, övertygad om att min nästa bruksbil blir en laddbar bil. Jag är lika övertygad om att det inte är en av dom nuvarande eller presenterade teslamodellerna. Det finns ingen presenterad elbil som attraherar vilket gör att jag är hänvisad till att byta efter 2023-24. Hoppas jag har råd att köra min dieselbil så länge.
Som första resultst på en googling blir en artikel där Bolund anser att köpa elbil är den enkla lösningen om man pressas av höga kostnader. Högt inköpspris är enligt honom ända problemet och det är samtidigt inget problem.
Som första resultst på en googling blir en artikel där Bolund anser att köpa elbil är den enkla lösningen om man pressas av höga kostnader. Högt inköpspris är enligt honom ända problemet och det är samtidigt inget problem.
Men att köpa en elbil är närmast omöjligt för många hushåll. En Tesla Model 3 börjar på priser över en halv miljon och har då en räckvidd på ungefär 40 mil. En begagnad Volvo V70, med större lastutrymme och betydligt längre räckvidd kan du köpa begagnad för så lite som 20 000 kronor.
Jag fick runt 20k för min 18 år gamla V70 i ganska dåligt skick. Så där jämför man den med en ny M3. Schysst journalistik.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Det är inte mängden subventioner som sätter gränsen för antalet elbilar i Norge. Det är tillgången till elbilar och en rad andra saker som sätter gränsen. Du kan inte förvänta dig att en trögrörlig marknad svänger om på ett fåtal år.
Hur kan det vara tillgången på elbilar som är problemet samtidigt som det tydligen råder priskrig?
Eller menar du att det råder brist på attraktiva elbilar?