Bilar som går på el får egna filer

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Zalman3 »

Bilar som går på el eller kör av sig själva får egna filer. Försök med nya körfält ska snart vara igång.
– Utmaningen är att hitta platser som inte ger för stora konsekvenser för den övriga trafiken, säger Johannes Berg på Trafikverket.
https://www.vibilagare.se/reportage/nya ... bara-vissa
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 895
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av loftux »

Intressant, kan säkert stimulera till att fler väljer elbil. Förta halvåret (tror inte det blev mer) med min Leaf slapp jag ju betala trängselskatt, vilket ju vara enda förmånen man hade.
Finns några uppgifter om var de tänker pröva?

Här en artikel om det som inte är låst (inte heller den hade någon uppgift om var)
https://www.okq8.se/medlem/artiklar/nya-korfalt/
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Teslaspolen »

Varför buntas självkörande bilar ihop med elbilar?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6141
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Remuz »

Momsfritt, inga tullar, kollektivfil osv måste ju vara billigaste sättet för staten att klara klimatmålen...
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7265
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av danni »

Jag saknar den gamla miljöbilsparkeringen i Göteborg. Två timmars gratis parkering på alla gatuparkeringsplatser - inkl såna som var skyltade med kortare max p-tid. Så man kunde stå två timmar gratis på 10- och 30-minutersparkeringar mitt i stan. Aaaah, det var tider, det. Sen kom alla bensintankade etanolbilar och förstörde allt.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av OfarligTesla »

Dubbla trängselskatten för fossilbilar men halvera den från nuvarande nivå (eller ta bort helt) för rena elbilar, då lär det hända saker i städerna iaf.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Swede1 »

OfarligTesla skrev:
Dubbla trängselskatten för fossilbilar men halvera den från nuvarande nivå (eller ta bort helt) för rena elbilar, då lär det hända saker i städerna iaf.
Ja, nu är det huggsexa om gamla diesellok innan årsskiftet. Sorgligt.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av heldiggrisen »

Som norrman förstår jag inte hur den svenska regeringen tänker.
Faciten ligger jo gratis hos mina landsmän i väster. Om Isabella Lövin(eller Tomas Eneroth) bare lyfter av luren och ringer sin kollega i Norge, så kan hon få faciten på vad man ska och inte ska göra.
Lär av Norges fel, genomför incitament som fungerade, skit i de som blev fel.
Om nu målet är att byta ut bilparken i Sverige mot något som är mer klimatnöjtralt, så ligger svaret på många av frågorna i Norge.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Som norrman förstår jag inte hur den svenska regeringen tänker.
Faciten ligger jo gratis hos mina landsmän i väster. Om Isabella Lövin(eller Tomas Eneroth) bare lyfter av luren och ringer sin kollega i Norge, så kan hon få faciten på vad man ska och inte ska göra.
Lär av Norges fel, genomför incitament som fungerade, skit i de som blev fel.
Om nu målet är att byta ut bilparken i Sverige mot något som är mer klimatnöjtralt, så ligger svaret på många av frågorna i Norge.
Jasså?
Läste här att 140000 av norges 2,7miljoner bilar är elbilar och eftersom inte nyförsäljningen ligger över 50% så fyller det ju på med fossiler hela tiden.
Det har ju kostat otroligt med pengar i subventioner. Hur länge kommer man hålla ut?
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
heldiggrisen skrev:
Som norrman förstår jag inte hur den svenska regeringen tänker.
Faciten ligger jo gratis hos mina landsmän i väster. Om Isabella Lövin(eller Tomas Eneroth) bare lyfter av luren och ringer sin kollega i Norge, så kan hon få faciten på vad man ska och inte ska göra.
Lär av Norges fel, genomför incitament som fungerade, skit i de som blev fel.
Om nu målet är att byta ut bilparken i Sverige mot något som är mer klimatnöjtralt, så ligger svaret på många av frågorna i Norge.
Jasså?
Läste här att 140000 av norges 2,7miljoner bilar är elbilar och eftersom inte nyförsäljningen ligger över 50% så fyller det ju på med fossiler hela tiden.
Det har ju kostat otroligt med pengar i subventioner. Hur länge kommer man hålla ut?
Men har det verkligen det? Det kommer ju bara kosta otroligt mycket med pengar i subventioner om man säljer otroligt många elbilar. Och det verkar man enligt dig inte göra. Vart tog subventionerna då vägen?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Fredrik j »

renes skrev:
Fredrik j skrev:
heldiggrisen skrev:
Som norrman förstår jag inte hur den svenska regeringen tänker.
Faciten ligger jo gratis hos mina landsmän i väster. Om Isabella Lövin(eller Tomas Eneroth) bare lyfter av luren och ringer sin kollega i Norge, så kan hon få faciten på vad man ska och inte ska göra.
Lär av Norges fel, genomför incitament som fungerade, skit i de som blev fel.
Om nu målet är att byta ut bilparken i Sverige mot något som är mer klimatnöjtralt, så ligger svaret på många av frågorna i Norge.
Jasså?
Läste här att 140000 av norges 2,7miljoner bilar är elbilar och eftersom inte nyförsäljningen ligger över 50% så fyller det ju på med fossiler hela tiden.
Det har ju kostat otroligt med pengar i subventioner. Hur länge kommer man hålla ut?
Men har det verkligen det? Det kommer ju bara kosta otroligt mycket med pengar i subventioner om man säljer otroligt många elbilar. Och det verkar man enligt dig inte göra. Vart tog subventionerna då vägen?
Norge har ju kommit längst i världen. Man har ju kanske världens högsta punktskatter på bilar som man avstår på elbilar. Vad kan det handla om per bil hittills? Vad kommer man behöva lägga innan alla 2,7 miljoner? Elbilarna kommer ta över och revolutionen kommer när det finns attraktiva elbilar av alla typer.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1679
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av renes »

Fredrik j skrev:
renes skrev:
Fredrik j skrev:
heldiggrisen skrev:
Som norrman förstår jag inte hur den svenska regeringen tänker.
Faciten ligger jo gratis hos mina landsmän i väster. Om Isabella Lövin(eller Tomas Eneroth) bare lyfter av luren och ringer sin kollega i Norge, så kan hon få faciten på vad man ska och inte ska göra.
Lär av Norges fel, genomför incitament som fungerade, skit i de som blev fel.
Om nu målet är att byta ut bilparken i Sverige mot något som är mer klimatnöjtralt, så ligger svaret på många av frågorna i Norge.
Jasså?
Läste här att 140000 av norges 2,7miljoner bilar är elbilar och eftersom inte nyförsäljningen ligger över 50% så fyller det ju på med fossiler hela tiden.
Det har ju kostat otroligt med pengar i subventioner. Hur länge kommer man hålla ut?
Men har det verkligen det? Det kommer ju bara kosta otroligt mycket med pengar i subventioner om man säljer otroligt många elbilar. Och det verkar man enligt dig inte göra. Vart tog subventionerna då vägen?
Norge har ju kommit längst i världen. Man har ju kanske världens högsta punktskatter på bilar som man avstår på elbilar. Vad kan det handla om per bil hittills? Vad kommer man behöva lägga innan alla 2,7 miljoner? Elbilarna kommer ta över och revolutionen kommer när det finns attraktiva elbilar av alla typer.
Du talar ju emot dig själv. Norge avsåg att öka antalet elbilar kraftigt och bestämde sig för att investera ett rätt stort belopp för varje bil som blir elbil isf fossil. Sen säger du att man inte lyckats få ut tillräckligt med elbilar. Du implicerar också då att investeringen blir allt större utan att få resultat och säger "hur länge kommer man hålla ut?", vilket ju är nonsens. Man avsåg att ge ut ett enorm summa pengar och få elbilar på vägarna för det, men har alltså inte lyckats med att få så många elbilar som du tror att de önskat sig och därmed också inte kunnat ge ut alla pengar de avsåg att ge ut. Alltså kan de "hålla ut" hur länge som helst. De har ju inte lyckats med att ge ut pengarna de ville ge ut.

Eller hur resonerar du?
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Fredrik j »

Frågan är ju varför en majoritet av norska nybilsköpare fortfarande köper fossilbilar. Antalet fossilbilar ökar alltså mer än antalet elbilar. Trots betydligt större subventioner än andra länder som t.ex. sverige.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av metchristian »

Fredrik j skrev:
Frågan är ju varför en majoritet av norska nybilsköpare fortfarande köper fossilbilar. Antalet fossilbilar ökar alltså mer än antalet elbilar. Trots betydligt större subventioner än andra länder som t.ex. sverige.
För att man är skeptiskt ute på landsbygden. Elbil i Norge är storstadsfenomen. Alla mina norska vänner/släktingar (min mamma är norska) som bor i Oslo har elbil medans alla som bor i Tönsberg/skien/Porsgrunn och Arendal har fossilbilar. Har dessutom arbetat för norsk bolag. De sa så här: ett annat problem som finns i Norge är att det är bristvara med elbilar. Långa levtider (ja utom tesla) men tex så kostar en Nissan leaf ca 300tkr och en full utrustad i3 ca 330tkr och de har rätt långa levtider enligt mina vänner. En tesla m3 ca 500tkr och model s kostar ca 800tkr.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av LarsL »

Konstigt det där med att folk på landsbygden är mer skeptiska till elbilar. Det är ju på landsbygden elbilen passar bäst. Där har de flesta tillgång till laddning vid hemmet och de har lite längre resor som skulle kunna motivera elbilen. Nu har jag visserligen förstått att Stockholmare kör mer än folk i glesbygden. Kanske är det där i det ligger? De flesta på landsbygden kör väldigt lite bil och därför lönar sig inte en elbil.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Konstigt det där med att folk på landsbygden är mer skeptiska till elbilar. Det är ju på landsbygden elbilen passar bäst. Där har de flesta tillgång till laddning vid hemmet och de har lite längre resor som skulle kunna motivera elbilen. Nu har jag visserligen förstått att Stockholmare kör mer än folk i glesbygden. Kanske är det där i det ligger? De flesta på landsbygden kör väldigt lite bil och därför lönar sig inte en elbil.
Hur lite måste man köra i norge för att en elbil inte ska löna sig?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Konstigt det där med att folk på landsbygden är mer skeptiska till elbilar. Det är ju på landsbygden elbilen passar bäst. Där har de flesta tillgång till laddning vid hemmet och de har lite längre resor som skulle kunna motivera elbilen. Nu har jag visserligen förstått att Stockholmare kör mer än folk i glesbygden. Kanske är det där i det ligger? De flesta på landsbygden kör väldigt lite bil och därför lönar sig inte en elbil.
Hur lite måste man köra i norge för att en elbil inte ska löna sig?
I Norge borde det vara extremt lite då inköpskostnaden borde vara nästan på samma nivå.
Användarvisningsbild
metchristian
Teslaägare
Inlägg: 874
Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
Ort: Örbyhus

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av metchristian »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Konstigt det där med att folk på landsbygden är mer skeptiska till elbilar. Det är ju på landsbygden elbilen passar bäst. Där har de flesta tillgång till laddning vid hemmet och de har lite längre resor som skulle kunna motivera elbilen. Nu har jag visserligen förstått att Stockholmare kör mer än folk i glesbygden. Kanske är det där i det ligger? De flesta på landsbygden kör väldigt lite bil och därför lönar sig inte en elbil.
Hur lite måste man köra i norge för att en elbil inte ska löna sig?
I Norge borde det vara extremt lite då inköpskostnaden borde vara nästan på samma nivå.
Nja el är dyrt i Norge! Men många kör relativt kort o då byter man inte sin bil. Så det är oxå en av anledningarna till den skattefria avsikten med elbil, att locka norrmännen att byta ut sin gamla bil. Norge importerar mkt laddhybrider o elbilar från Sverige tex för att det är så långa levtider. Fd arbetsgivare tjöta på mig och min kollega att höra av oss om vi kände till ev lagerbilar (el alt laddhybrid) tex BMW x5 plug-in.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av heldiggrisen »

Fredrik j skrev:
Frågan är ju varför en majoritet av norska nybilsköpare fortfarande köper fossilbilar. Antalet fossilbilar ökar alltså mer än antalet elbilar. Trots betydligt större subventioner än andra länder som t.ex. sverige.
Majoriteten köper inte fossilbilar.
29,5% av nybil i Norge är bensin eller diesel, resten är el, elhybrid eller annan form för hybrid.

https://www.nyteknik.se/fordon/varannan ... ri-6963644
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av TiborBlomhall »

Bilar som går på el eller kör av sig själva får egna filer. Försök med nya körfält ska snart vara igång.
– Utmaningen är att hitta platser som inte ger för stora konsekvenser för den övriga trafiken, säger Johannes Berg på Trafikverket.
Fast... om det inte ger stora konsekvenser för övriga trafiken, vad är det då för mening med att få en egen fil? Med den definitionen blir det vägsträckor som inte har problem med köbildning...
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3665
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Niklas Z »

TiborBlomhall skrev:
Bilar som går på el eller kör av sig själva får egna filer. Försök med nya körfält ska snart vara igång.
– Utmaningen är att hitta platser som inte ger för stora konsekvenser för den övriga trafiken, säger Johannes Berg på Trafikverket.
Fast... om det inte ger stora konsekvenser för övriga trafiken, vad är det då för mening med att få en egen fil? Med den definitionen blir det vägsträckor som inte har problem med köbildning...
Det där tyckte jag också lät konstigt. Möjligen är det så att artikeln är skriven på ett missvisande sätt och att den delen syftar till provsträcka för självkörande bilar. Men det är nog bara Johannes Berg som vet.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:

Jasså?
Läste här att 140000 av norges 2,7miljoner bilar är elbilar och eftersom inte nyförsäljningen ligger över 50% så fyller det ju på med fossiler hela tiden.
Det har ju kostat otroligt med pengar i subventioner. Hur länge kommer man hålla ut?
140000/2700000=5,2%

Så länge försäljningen är över 5,2 procent så kommer andelen elbilar att öka. Så länge det säljs avgasbilar så kommer bilparken fyllas på med avgasbilar men där räcker det en promille eller till och med 1 bil per år.

Nu måste dock dina uppgifter vara riktigt gamla. Ser man på antalet i februari så var det 203 000 renodlade elbilar:
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... har-norge/
Antalet renodlade elbilar i Norge har passerat 203 000 under februari, att jämföra med 195 300 vid årsskiftet. Den senare siffran utgör samtidigt en ökning med 41 procent från samma period året innan enligt Norges statistiska centralbyrå, SSB. Det skriver E24.

Elbilarna står nu för sju procent av den totala bilflottan på 3,3 miljoner bilar, enligt SSB.
203000/3300000=6,2% så det stämmer inte med 7%. Ser vi till den officiella siffran för 2018 så blir det 195 351 av 2 768 864 dvs 7,1% vilket är därifrån artikeln kan ha fått 7%. Misstänker att 3,3 miljoner inte är helt korrekt i sammanhanget.
https://www.ssb.no/bilreg/

Antalet elbilar i Norge ökade mellan 2017 och 2018 med över 40%. Nu finns det dock marknader och tidpunkter i Norge som har mer än 50% av nybilsförsäljningen som elbilar:
Det ble registrert 11.157 nye personbiler i september, 537 flere enn samme måned året før. Det viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Av de alle de registrerte nye bilene var 54,5 prosent nullutslippsbilene. Dette er den andre enkeltmåneden noensinne det er registrert flest nullutslippsbiler i Norge.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/BRnJqE/ ... -september

Hur det ser ut för helåret 2019 får vi reda på 31/3 2020.

Pengar man inte får in betyder inte att man går back. Frågan man kan ställa sig är hur länge man kan tillåta avgasbilar och de subventioner dessa får genom sjukvård och andra kostnader.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Fredrik j »

Svenssons skrev:
Fredrik j skrev:

Jasså?
Läste här att 140000 av norges 2,7miljoner bilar är elbilar och eftersom inte nyförsäljningen ligger över 50% så fyller det ju på med fossiler hela tiden.
Det har ju kostat otroligt med pengar i subventioner. Hur länge kommer man hålla ut?
140000/2700000=5,2%

Så länge försäljningen är över 5,2 procent så kommer andelen elbilar att öka. Så länge det säljs avgasbilar så kommer bilparken fyllas på med avgasbilar men där räcker det en promille eller till och med 1 bil per år.

Nu måste dock dina uppgifter vara riktigt gamla. Ser man på antalet i februari så var det 203 000 renodlade elbilar:
https://www.dagensps.se/motor/elbilar/s ... har-norge/
Antalet renodlade elbilar i Norge har passerat 203 000 under februari, att jämföra med 195 300 vid årsskiftet. Den senare siffran utgör samtidigt en ökning med 41 procent från samma period året innan enligt Norges statistiska centralbyrå, SSB. Det skriver E24.

Elbilarna står nu för sju procent av den totala bilflottan på 3,3 miljoner bilar, enligt SSB.
203000/3300000=6,2% så det stämmer inte med 7%. Ser vi till den officiella siffran för 2018 så blir det 195 351 av 2 768 864 dvs 7,1% vilket är därifrån artikeln kan ha fått 7%. Misstänker att 3,3 miljoner inte är helt korrekt i sammanhanget.
https://www.ssb.no/bilreg/

Antalet elbilar i Norge ökade mellan 2017 och 2018 med över 40%. Nu finns det dock marknader och tidpunkter i Norge som har mer än 50% av nybilsförsäljningen som elbilar:
Det ble registrert 11.157 nye personbiler i september, 537 flere enn samme måned året før. Det viser fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Av de alle de registrerte nye bilene var 54,5 prosent nullutslippsbilene. Dette er den andre enkeltmåneden noensinne det er registrert flest nullutslippsbiler i Norge.
https://e24.no/norsk-oekonomi/i/BRnJqE/ ... -september

Hur det ser ut för helåret 2019 får vi reda på 31/3 2020.

Pengar man inte får in betyder inte att man går back. Frågan man kan ställa sig är hur länge man kan tillåta avgasbilar och de subventioner dessa får genom sjukvård och andra kostnader.
Mina siffror var från 2017 och visst är procent att föredra när man vill beskriva en ökning från låga nivåer.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12737
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Fredrik j »

heldiggrisen skrev:
Fredrik j skrev:
Frågan är ju varför en majoritet av norska nybilsköpare fortfarande köper fossilbilar. Antalet fossilbilar ökar alltså mer än antalet elbilar. Trots betydligt större subventioner än andra länder som t.ex. sverige.
Majoriteten köper inte fossilbilar.
29,5% av nybil i Norge är bensin eller diesel, resten är el, elhybrid eller annan form för hybrid.

https://www.nyteknik.se/fordon/varannan ... ri-6963644
En hybrid drivs ju på fossilt bränsle och brukar ju bespottas av elbilentusiaster i alla andra sammanhang. Oftast är dom ju en ursäkt att få köpa den bilmodell man vill ha men åtnjuta laddbara bilens ekonomiska fördelar.
Majoriteten köper ju fortfarande något annat än elbilar.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Bilar som går på el får egna filer

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Mina siffror var från 2017 och visst är procent att föredra när man vill beskriva en ökning från låga nivåer.
Visst kan flera år gamla uppgifter vara att föredra om man vill visa på låg andel elbilar. Med procent, menar du då att 54,5% av totala försäljningen är nollutsläppsbilar under september är en intressant uppgift?
Av de alle de registrerte nye bilene var 54,5 prosent nullutslippsbilene. Dette er den andre enkeltmåneden noensinne det er registrert flest nullutslippsbiler i Norge.
Är det OK att säga att andelen elbilar i Norge ökar kraftigt (dvs andelen av totalen och oavsett vad för nivå den låg på innan)?

Enligt mig är en skiftning på ett par procentenheter per år och accelererande en snabb skiftning när det gäller en trögrörlig marknad så som personbilar där bilarna väl är kvar på marknaden i 15 år eller mer i snitt.

Det krävs dock inga >50% av nybilsförsäljningen för elbilar för att fortsätta expansionen och minska avgasbilarnas tidigare totala dominans. Det är först om när antalet elbilar av totala bilflottan är 50% som det krävs mer än 50% för att öka den. Dit är vi fler år, inte så många som en del tror dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar