Kanske man kan hoppas på att dom skruvar upp laddkurvan för 85:or, mfl nu då?Zalman3 skrev:https://www.electrive.net/2019/10/25/te ... istung-an/Tesla kommer att tillhandahålla en firmware-uppdatering under de kommande veckorna för att hjälpa Model S, Model X och Model 3 att utföra cirka fem procent mer. Men andra parametrar ändras.
Uppdateringen är också utformad för att ge ökad räckvidd och laddningsprestanda för superladdare och ge förbättringar av körning och körkomfort med enpedal. Detta meddelade Elon Musk i samband med telefonkonferensen om de senaste affärssiffrorna .
Alla Tesla får 3-5% effektökning gratis snart OTA
Moderator: Redaktion
Re: Alla Tesla får 3-5% effektökning gratis snart OTA
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Den officiella men felaktiga får du via "mina fordon" appen.Jerker skrev:Nej, det är sant. Det var nån som frågade mig vad effekten på motorn är, och jag har inte lyckats få samma siffra i två olika källor. Kan man på något sätt kolla upp det i bilen?Gustafsson skrev:Den siffran stämmer ändå inte, men det blir väl som när den gamla SAABen fick nytt chip och piggnade till lite...Jerker skrev:Intressant. Det betyder ju att det som står i registreringsbeviset inte gäller längre. Hur funkar det rent juridiskt?
det riktiga SR+ från holland: Totaal Vermogen * 150 kW (204 pk)
https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla- ... dard-Range
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Jaha? Alltså rätt mycket mindre än det står i andra källor?Wahll skrev:Den officiella men felaktiga får du via "mina fordon" appen.Jerker skrev:Nej, det är sant. Det var nån som frågade mig vad effekten på motorn är, och jag har inte lyckats få samma siffra i två olika källor. Kan man på något sätt kolla upp det i bilen?Gustafsson skrev:Den siffran stämmer ändå inte, men det blir väl som när den gamla SAABen fick nytt chip och piggnade till lite...Jerker skrev:Intressant. Det betyder ju att det som står i registreringsbeviset inte gäller längre. Hur funkar det rent juridiskt?
det riktiga SR+ från holland: Totaal Vermogen * 150 kW (204 pk)
https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla- ... dard-Range
T.ex:
Transportstyrelsen: 225 kW
Engelska Wikipedia: 211 kW
Hur kommer detta sig? Varför är den holländska sidan mer sanningsenlig än andra?
- R2_m3
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/arto25600
fast ovanstående länk gick till Standard Range, här är SR+
https://ev-database.nl/auto/1177/Tesla- ... Range-Plus
som visar 175kW, men sedan finns det väl två siffror: en för kontinuerlig effekt och en för effekt under kortare tid,
såg det nämnas på annat inlägg angående försäkringskostnad.
som visar 175kW, men sedan finns det väl två siffror: en för kontinuerlig effekt och en för effekt under kortare tid,
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Fortfarande lägre än Transportstyrelsens värde för max effekt. För effekt under 30 minuter uppger TS 100 kW.R2_m3 skrev:fast ovanstående länk gick till Standard Range, här är SR+
Det här blir bara konstigare och konstigare.
Att en bil som väger över 1600 kg skulle klara 0-100 på 5,6 sek med bara 204hk skulle verkligen vara en prestation
Det behövs så här många watt för att accelerera en klump vägandes m kilo till hastigheten v på tiden t, friktion och luftmotstånd undantaget:
Vet inte exakt hur många kW luft- och rullmotståndet motsvarar i 100km/h med en model 3 men gissar på 17kW
Pluggar man in värdena i formeln får man det till att en model 3 SR+ har ca 130kW eller 183hk på hjulen i snitt under accelerationen. Nu har ju reluktansmotorn lite problem med vridmoment på låga varv, så första halvsekunden är det mindre, och resterande tid är det mer.
Så matematiskt sett är det inte omöjligt! Passus för att hjärnan kanske inte funkar helt korrekt så här i slutet på arbetsveckan.
En fossilmotor däremot, måste ha en CVT-låda för att kunna utveckla full effekt under hela accelerationen, plus att den har stora inre förluster vid acceleration (alla rörliga delar i motor och växellåda måste accelereras). Där räcker inte 204hk speciellt långt.
Kod: Markera allt
(m*v²/2) / t
Pluggar man in värdena i formeln får man det till att en model 3 SR+ har ca 130kW eller 183hk på hjulen i snitt under accelerationen. Nu har ju reluktansmotorn lite problem med vridmoment på låga varv, så första halvsekunden är det mindre, och resterande tid är det mer.
Så matematiskt sett är det inte omöjligt! Passus för att hjärnan kanske inte funkar helt korrekt så här i slutet på arbetsveckan.
En fossilmotor däremot, måste ha en CVT-låda för att kunna utveckla full effekt under hela accelerationen, plus att den har stora inre förluster vid acceleration (alla rörliga delar i motor och växellåda måste accelereras). Där räcker inte 204hk speciellt långt.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Vanlig missuppfattning från de som tänker fossilt. För en förbränningsmotor stämmer det att en större och kraftigare motor också förbrukar något mer även när den körs lugnt. Men den kopplingen finns inte för en elektrisk motor. Det finns alltså ingen direkt motpol mellan prestanda och räckvidd utan du kan ha bägge. Samma för ekonomin också, det kostar inte särskilt mycket att ha en lite snabbare bil.Mickep skrev:innebär det sämre räckvidd, tror att folk skulle uppskatta det mer än rödljusracing. men säkert trevligt. om det inte var på bekostnad av något annat.
I den här videon bänkar man en SR+ och jämför med LR RWD och de är imponerade av SR+ har typ 270+ hp men effektkurvan är rejält platt, vilket innebär att uppe i fart så har SR+ nästan lika mycket effekt som en LR.
Tror inte någon behöver vara besviken på effekten i en SR+. Om det dessutom blir 5% till så
Tror inte någon behöver vara besviken på effekten i en SR+. Om det dessutom blir 5% till så

Har inte hängt med riktigt.
Räckvidden ökar inget eller?
Att effekten ökar känns ju inte så nödvändigt när det är tillräckligt redan.
Lite mer räckvidd däremot hade varit fint.
Har som sagt inte med varandra att göra (så vida man inte tok accelererar hela tiden). Vill du ha mer räckvidd och mindreacceleration så regleras det med accelerationspedalen.Delpiero skrev:Har inte hängt med riktigt.
Ditt svar hjälper mig ingenting.LarsL skrev:Har som sagt inte med varandra att göra (så vida man inte tok accelererar hela tiden). Vill du ha mer räckvidd och mindreacceleration så regleras det med accelerationspedalen.Delpiero skrev:Har inte hängt med riktigt.
Jag frågar igen.
Räckvidden, ökar den något med sista uppdateringen?
Vi får väl se, I USA verkar det så i alla fallDelpiero skrev:Ditt svar hjälper mig ingenting.LarsL skrev:Har som sagt inte med varandra att göra (så vida man inte tok accelererar hela tiden). Vill du ha mer räckvidd och mindreacceleration så regleras det med accelerationspedalen.Delpiero skrev:Har inte hängt med riktigt.
Jag frågar igen.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3 ... ce-update/
Viktigast av allt är om laddtiden minskar för de äldre bilarna som Tesla ”stal” vid tidigare uppdatering

Självklart nu stannar den vid 80%, spar massor av tid.Richardk skrev:Viktigast av allt är om laddtiden minskar för de äldre bilarna som Tesla ”stal” vid tidigare uppdatering

Frågan är dock om det beror på uppdatering av programvaran eller förändring i produktionen så att det endast påverkar nya bilar?ermase skrev:Vi får väl se, I USA verkar det så i alla fallDelpiero skrev:Ditt svar hjälper mig ingenting.LarsL skrev:Har som sagt inte med varandra att göra (så vida man inte tok accelererar hela tiden). Vill du ha mer räckvidd och mindreacceleration så regleras det med accelerationspedalen.Delpiero skrev:Har inte hängt med riktigt.
Jag frågar igen.
Som jag fattade Amerikanska Tesla forum så var det en mjukvaruuppdatering så alla fick det....vigge50 skrev:Frågan är dock om det beror på uppdatering av programvaran eller förändring i produktionen så att det endast påverkar nya bilar?ermase skrev:Vi får väl se, I USA verkar det så i alla fallDelpiero skrev:Ditt svar hjälper mig ingenting.LarsL skrev:Har som sagt inte med varandra att göra (så vida man inte tok accelererar hela tiden). Vill du ha mer räckvidd och mindreacceleration så regleras det med accelerationspedalen.Delpiero skrev:Har inte hängt med riktigt.
Jag frågar igen.

EDIt: Nja... försökte läsa på igen och det verkar totalt förvirrat.....

Senast redigerad av ermase, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
LarsL skrev:Självklart nu stannar den vid 80%, spar massor av tid.Richardk skrev:Viktigast av allt är om laddtiden minskar för de äldre bilarna som Tesla ”stal” vid tidigare uppdatering

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Jag bryr mig inte om ev effektökning, jag vill få tillbaks min tidigare laddhastighet !
Svenska Teslor åldras sakta i vårt kalla klimat, de bör tåla tidigare laddhastigheter.
Vad jag förstår har de äldre S85orna dessutom en tåligare kemi med mer kobolt än de nya, och dessutom mindre batterier som är lättare kyla än de nya i Modell 3 , SÅ KONSTIGT EN MODEL 3 LR KAN LADDA 3GGR SNABBARE VID 50%, men en SR+ bara kan ladda 2ggr snabbare med samma celler som LR.
Denna degradering gör man vill dumpa sin S85,men det kanske är meningen ?
Svenska Teslor åldras sakta i vårt kalla klimat, de bör tåla tidigare laddhastigheter.
Vad jag förstår har de äldre S85orna dessutom en tåligare kemi med mer kobolt än de nya, och dessutom mindre batterier som är lättare kyla än de nya i Modell 3 , SÅ KONSTIGT EN MODEL 3 LR KAN LADDA 3GGR SNABBARE VID 50%, men en SR+ bara kan ladda 2ggr snabbare med samma celler som LR.
Håller med till fullo! Hade varit väldigt intressant att veta vad Tesla baserar sin sänkning av laddhastighet på! Och då menar jag faktabaserad undersökning. Nästan alla får höjd laddhastighet, men vi som kör de äldre bilarna blir bestraffade med sänkt laddhastighettopgun12 skrev:Jag bryr mig inte om ev effektökning, jag vill få tillbaks min tidigare laddhastighet !

Finns bara en lösning superladda mycket mer framför att där det är ont om laddare och ladda alltid fullt så kommer Tesla snart se beteendet och skruva upp hastigheten för att få bort bromsklossarnaRichardk skrev:Håller med till fullo! Hade varit väldigt intressant att veta vad Tesla baserar sin sänkning av laddhastighet på! Och då menar jag faktabaserad undersökning. Nästan alla får höjd laddhastighet, men vi som kör de äldre bilarna blir bestraffade med sänkt laddhastighettopgun12 skrev:Jag bryr mig inte om ev effektökning, jag vill få tillbaks min tidigare laddhastighet !
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Varje gång det kommer en tråd om uppdateringar så drar samma personer upp att de istället skulle vilja se "samma saker" igen istället.Richardk skrev:Viktigast av allt är om laddtiden minskar för de äldre bilarna som Tesla ”stal” vid tidigare uppdatering
Förstår er frustration, men ni kanske skulle hålla det till de trådarna som just ert problem/önskan gäller?
Att Elon skulle vara här och läsa forumet och dessutom då råkat missa just era trådar känns som lite osannolikt båda fallen.
Men för oss andra är det bara tjatigt...
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Det var någon som skrev att även laddhastigheten skulle öka med en framtida uppdatering. Det jag ville få fram var att det inte gäller alla bilar.TechNerd skrev:Varje gång det kommer en tråd om uppdateringar så drar samma personer upp att de istället skulle vilja se "samma saker" igen istället.Richardk skrev:Viktigast av allt är om laddtiden minskar för de äldre bilarna som Tesla ”stal” vid tidigare uppdatering
Förstår er frustration, men ni kanske skulle hålla det till de trådarna som just ert problem/önskan gäller?
Att Elon skulle vara här och läsa forumet och dessutom då råkat missa just era trådar känns som lite osannolikt båda fallen.
Men jag ska sluta tjata. Men först lite gnäll till....

- GreenMachine
- Teslaägare
Har hört att bilen också ska bli 5% snyggareRichardk skrev:Det var någon som skrev att även laddhastigheten skulle öka med en framtida uppdatering. Det jag ville få fram var att det inte gäller alla bilar.TechNerd skrev:Varje gång det kommer en tråd om uppdateringar så drar samma personer upp att de istället skulle vilja se "samma saker" igen istället.Richardk skrev:Viktigast av allt är om laddtiden minskar för de äldre bilarna som Tesla ”stal” vid tidigare uppdatering
Men jag ska sluta tjata. Men först lite gnäll till....Jag tycker det är värt att nämnas att bilen inte blir bättre med varje mjukvaruppdatering. Jag hade hellre varit utan mjukvaruppdateringar, eftersom den bara blivit sämre.

- Frippanecci
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Det blir den ju varje gång man närmar sig pärlan..GreenMachine skrev:Har hört att bilen också ska bli 5% snyggareRichardk skrev:Det var någon som skrev att även laddhastigheten skulle öka med en framtida uppdatering. Det jag ville få fram var att det inte gäller alla bilar.TechNerd skrev:Varje gång det kommer en tråd om uppdateringar så drar samma personer upp att de istället skulle vilja se "samma saker" igen istället.Richardk skrev:Viktigast av allt är om laddtiden minskar för de äldre bilarna som Tesla ”stal” vid tidigare uppdatering
Men jag ska sluta tjata. Men först lite gnäll till....Jag tycker det är värt att nämnas att bilen inte blir bättre med varje mjukvaruppdatering. Jag hade hellre varit utan mjukvaruppdateringar, eftersom den bara blivit sämre.
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI
MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld