Det kommer att vara några år där biltillverkarna prövar sig fram innan de hittar de optimala kompromisserna.Off Grid Byggaren skrev:Men nog borde Audi kunnat prioriterat räckvidden mer före prestanda kan jag tycka. 700 kg lägre vikt och 15 mil till vore ju toppen, kanske blir verklighet om 5-10 år?
Model S vs ETron vs ESQ
Moderator: Redaktion
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Re: Model S vs ETron vs ESQ
NejOff Grid Byggaren skrev:Är det verkligen så att i Norra Norrland görs ofta spontanresor på 38 mil för att shoppa?

Men det kan snabbt bli många mil bara pga vardagsbestyr. 5-10 mil pendling, sen ska ungarna in på träning. Äldsta dottern har två timmars träning så då kör vi hem igen vanligtvis. Där har vi 15 mil totalt. Sen kanske vi måste till Töre , någon kusin som fyller är eller annat bestyr, där går 10 mil till. 25 mil totalt, laddtid under tiden kanske är 1h. Nu finns laddare i Töre om man kör Tesla men tar man ex e-Tron 50 så lär detta inte fungera. Eventuellt går det med 55:an men jag skulle inte känna mig säker.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Jo absolut, ToR till ex Ikea kan vara 30-50 mil.Laban skrev:NejOff Grid Byggaren skrev:Är det verkligen så att i Norra Norrland görs ofta spontanresor på 38 mil för att shoppa?
Och som tidigare nämnts åker man gladeligen till Luleå från Kiruna över dagen för lite shopping men då har man ju iofs laddningsmöjligheter. Men spontant åka från släkt till annan släkt kan försvåras när det är 40 mil ToR utan möjlighet till laddning. Men iofs är det inte dom som köper elbil heller men absolut finns det dom spontanresorna och är nog värre där uppe än Mellansverige.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Haha, sant. Luleå-Ikea ToR blir 26 mil. En ganska vanlig tripp för många här i Luleå. Piteå-Ikea är 35 mil. 42 mil om man väljer Umeå istället. Och det kan ske ganska spontant faktiskt. Inga problem med en Tesla, laddare i Töre, Skellefteå , Umeå. Icke Tesla går men roligt blir det inte. Det är max 50 kW som gäller i Kalix, Piteå, Umeå (?). En laddare/station.Stevvee skrev:Jo absolut, ToR till ex Ikea kan vara 30-50 mil.
Och som tidigare nämnts åker man gladeligen till Luleå från Kiruna över dagen för lite shopping men då har man ju iofs laddningsmöjligheter. Men spontant åka från släkt till annan släkt kan försvåras när det är 40 mil ToR utan möjlighet till laddning. Men iofs är det inte dom som köper elbil heller men absolut finns det dom spontanresorna och är nog värre där uppe än Mellansverige.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Man måste verkligen älska Audi (eller hata Tesla) för att köpa en eTron med de förutsättningarna.Laban skrev:Haha, sant. Luleå-Ikea ToR blir 26 mil. En ganska vanlig tripp för många här i Luleå. Piteå-Ikea är 35 mil. 42 mil om man väljer Umeå istället. Och det kan ske ganska spontant faktiskt. Inga problem med en Tesla, laddare i Töre, Skellefteå , Umeå. Icke Tesla går men roligt blir det inte. Det är max 50 kW som gäller i Kalix, Piteå, Umeå (?). En laddare/station.Stevvee skrev:Jo absolut, ToR till ex Ikea kan vara 30-50 mil.
Och som tidigare nämnts åker man gladeligen till Luleå från Kiruna över dagen för lite shopping men då har man ju iofs laddningsmöjligheter. Men spontant åka från släkt till annan släkt kan försvåras när det är 40 mil ToR utan möjlighet till laddning. Men iofs är det inte dom som köper elbil heller men absolut finns det dom spontanresorna och är nog värre där uppe än Mellansverige.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Audi har uppenbarligen svårt att bygga lätta bilar. Jag kollade Q7:an vi hade till låns, och den var i princip lika tung som min e-tron. Några procent hit och dit, men inget dramatiskt. Visst, den är lite större, men viktskillnaden är alltså nästintill försumbar, trots att man har ett 700kg batteri under fötterna i e-tron. Då kan man ju undra vad de håller på med och vad det är som väger så mycket. Och framförallt är det inte konstigt att e-tron är så tung, när till och med fossilbilarna, som så gärna framställs som rena rama lättviktare, kommer över en tomvikt på 2,5 ton. Så sett kan man nästan tycka att e-tron är riktigt lätt i jämförelse. Eller nja...Off Grid Byggaren skrev:Men nog borde Audi kunnat prioriterat räckvidden mer före prestanda kan jag tycka. 700 kg lägre vikt och 15 mil till vore ju toppen, kanske blir verklighet om 5-10 år?
Det hade helt klart inte skadat med en rejäl avbantning. För en fossilbil är det kanske acceptabelt att den väger lika mycket som en liten lastbil men en elbil får inte väga så mycket om man är mån om räckvidden.
Jag hörde nånstans att ljudisolering väger väldigt mycket i en bil. Om det stämmer så skulle det kunna vara en förklaring för den höga vikten. Samtidigt är det himla skönt när det är tyst i kupén.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Har för mig att Björn Nyland sa att EQC hade 120kg ljudisolering. Och e-tron är ju tyst den också..mati skrev:Jag hörde nånstans att ljudisolering väger väldigt mycket i en bil. Om det stämmer så skulle det kunna vara en förklaring för den höga vikten. Samtidigt är det himla skönt när det är tyst i kupén.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Trevligare materialval för interiören väger mer och ljudisolering väger en hel del. Skulle för övrigt tro att det inte är vikten som är problemet för E-Tron då det ju är främst i högre hastighet det drar iväg riktigt mycket.mati skrev:Audi har uppenbarligen svårt att bygga lätta bilar. Jag kollade Q7:an vi hade till låns, och den var i princip lika tung som min e-tron. Några procent hit och dit, men inget dramatiskt. Visst, den är lite större, men viktskillnaden är alltså nästintill försumbar, trots att man har ett 700kg batteri under fötterna i e-tron. Då kan man ju undra vad de håller på med och vad det är som väger så mycket. Och framförallt är det inte konstigt att e-tron är så tung, när till och med fossilbilarna, som så gärna framställs som rena rama lättviktare, kommer över en tomvikt på 2,5 ton. Så sett kan man nästan tycka att e-tron är riktigt lätt i jämförelse. Eller nja...Off Grid Byggaren skrev:Men nog borde Audi kunnat prioriterat räckvidden mer före prestanda kan jag tycka. 700 kg lägre vikt och 15 mil till vore ju toppen, kanske blir verklighet om 5-10 år?
Det hade helt klart inte skadat med en rejäl avbantning. För en fossilbil är det kanske acceptabelt att den väger lika mycket som en liten lastbil men en elbil får inte väga så mycket om man är mån om räckvidden.
Jag hörde nånstans att ljudisolering väger väldigt mycket i en bil. Om det stämmer så skulle det kunna vara en förklaring för den höga vikten. Samtidigt är det himla skönt när det är tyst i kupén.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Håller med. Se på XC 40, Cd på 0.34 och 40 mil WLTP vs 50 för Polestar2 med samma drivlina. Vad hade den, 0.24 ? Sen förstås lägre också på det.OfarligTesla skrev:Trevligare materialval för interiören väger mer och ljudisolering väger en hel del. Skulle för övrigt tro att det inte är vikten som är problemet för E-Tron då det ju är främst i högre hastighet det drar iväg riktigt mycket.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Det är nog både och. E-tron är inte direkt ett föredöme när det gäller luftmotstånd, det kan man nog konstatera. Den har några konstiga kanter där framme som inte kan vara bra för cd-värdet. Men så blir det när designern har mer att säga än ingenjörerna. Och Audi skryter ju trots allt med det låga luftmotståndet. Visst, jämfört med en lastbil kanske.OfarligTesla skrev:Trevligare materialval för interiören väger mer och ljudisolering väger en hel del. Skulle för övrigt tro att det inte är vikten som är problemet för E-Tron då det ju är främst i högre hastighet det drar iväg riktigt mycket.

Men enligt vad jag har hört ska den framöver uppdateras med dels bättre mjukvara, som ska ge några extra mil, samt förbättrade motorer som ska ytterligare förbättra räckvidden. På det viset ska den hamna över 50 mil WLTP eller så. Tyvärr har Audi tydligen sagt att befintliga bilar inte ska få del av den uppdateringen. Inte ens mjukvaran alltså. Lite konstigt kan man tycka, men det går kanske inte med den befintliga hårdvaran. Det får vi nog aldrig veta.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Oj, det där lät inget kul... Vart har du hört det?mati skrev:Det är nog både och. E-tron är inte direkt ett föredöme när det gäller luftmotstånd, det kan man nog konstatera. Den har några konstiga kanter där framme som inte kan vara bra för cd-värdet. Men så blir det när designern har mer att säga än ingenjörerna. Och Audi skryter ju trots allt med det låga luftmotståndet. Visst, jämfört med en lastbil kanske.OfarligTesla skrev:Trevligare materialval för interiören väger mer och ljudisolering väger en hel del. Skulle för övrigt tro att det inte är vikten som är problemet för E-Tron då det ju är främst i högre hastighet det drar iväg riktigt mycket.![]()
Men enligt vad jag har hört ska den framöver uppdateras med dels bättre mjukvara, som ska ge några extra mil, samt förbättrade motorer som ska ytterligare förbättra räckvidden. På det viset ska den hamna över 50 mil WLTP eller så. Tyvärr har Audi tydligen sagt att befintliga bilar inte ska få del av den uppdateringen. Inte ens mjukvaran alltså. Lite konstigt kan man tycka, men det går kanske inte med den befintliga hårdvaran. Det får vi nog aldrig veta.
Jag har bara hört rykten om att det eventuellt kommer en ny uppdatering som ändrar den "höga" % man just nu har sparat undan samt eventuellt optimering på drivlinan så den är mer optimerad.
Känns ju helt sjukt om de inte kommer erbjuda den till alla.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Då får Mati använda sina nya kontakter hos Audi Sverige för att sätta lite press på tyskarna!Aanuka skrev:Oj, det där lät inget kul... Vart har du hört det?mati skrev:Det är nog både och. E-tron är inte direkt ett föredöme när det gäller luftmotstånd, det kan man nog konstatera. Den har några konstiga kanter där framme som inte kan vara bra för cd-värdet. Men så blir det när designern har mer att säga än ingenjörerna. Och Audi skryter ju trots allt med det låga luftmotståndet. Visst, jämfört med en lastbil kanske.OfarligTesla skrev:Trevligare materialval för interiören väger mer och ljudisolering väger en hel del. Skulle för övrigt tro att det inte är vikten som är problemet för E-Tron då det ju är främst i högre hastighet det drar iväg riktigt mycket.![]()
Men enligt vad jag har hört ska den framöver uppdateras med dels bättre mjukvara, som ska ge några extra mil, samt förbättrade motorer som ska ytterligare förbättra räckvidden. På det viset ska den hamna över 50 mil WLTP eller så. Tyvärr har Audi tydligen sagt att befintliga bilar inte ska få del av den uppdateringen. Inte ens mjukvaran alltså. Lite konstigt kan man tycka, men det går kanske inte med den befintliga hårdvaran. Det får vi nog aldrig veta.
Jag har bara hört rykten om att det eventuellt kommer en ny uppdatering som ändrar den "höga" % man just nu har sparat undan samt eventuellt optimering på drivlinan så den är mer optimerad.
Känns ju helt sjukt om de inte kommer erbjuda den till alla.

Re: Model S vs ETron vs ESQ
Intressant. Hoppas det blir 50 WLTP för samma pris för då är det ett enkelt val för mig.mati skrev:Det är nog både och. E-tron är inte direkt ett föredöme när det gäller luftmotstånd, det kan man nog konstatera. Den har några konstiga kanter där framme som inte kan vara bra för cd-värdet. Men så blir det när designern har mer att säga än ingenjörerna. Och Audi skryter ju trots allt med det låga luftmotståndet. Visst, jämfört med en lastbil kanske.OfarligTesla skrev:Trevligare materialval för interiören väger mer och ljudisolering väger en hel del. Skulle för övrigt tro att det inte är vikten som är problemet för E-Tron då det ju är främst i högre hastighet det drar iväg riktigt mycket.![]()
Men enligt vad jag har hört ska den framöver uppdateras med dels bättre mjukvara, som ska ge några extra mil, samt förbättrade motorer som ska ytterligare förbättra räckvidden. På det viset ska den hamna över 50 mil WLTP eller så. Tyvärr har Audi tydligen sagt att befintliga bilar inte ska få del av den uppdateringen. Inte ens mjukvaran alltså. Lite konstigt kan man tycka, men det går kanske inte med den befintliga hårdvaran. Det får vi nog aldrig veta.
Volvo gjorde ju lite samma när man släppte V60 T8, sålde några och sen släppte man 25% längre räckvidd. Men då höjde man ju iofs också priset.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Äsh, han drog till HQ och försvann från radarn...Muhlegg skrev:Då får Mati använda sina nya kontakter hos Audi Sverige för att sätta lite press på tyskarna!Aanuka skrev:Oj, det där lät inget kul... Vart har du hört det?mati skrev:Det är nog både och. E-tron är inte direkt ett föredöme när det gäller luftmotstånd, det kan man nog konstatera. Den har några konstiga kanter där framme som inte kan vara bra för cd-värdet. Men så blir det när designern har mer att säga än ingenjörerna. Och Audi skryter ju trots allt med det låga luftmotståndet. Visst, jämfört med en lastbil kanske.OfarligTesla skrev:Trevligare materialval för interiören väger mer och ljudisolering väger en hel del. Skulle för övrigt tro att det inte är vikten som är problemet för E-Tron då det ju är främst i högre hastighet det drar iväg riktigt mycket.![]()
Men enligt vad jag har hört ska den framöver uppdateras med dels bättre mjukvara, som ska ge några extra mil, samt förbättrade motorer som ska ytterligare förbättra räckvidden. På det viset ska den hamna över 50 mil WLTP eller så. Tyvärr har Audi tydligen sagt att befintliga bilar inte ska få del av den uppdateringen. Inte ens mjukvaran alltså. Lite konstigt kan man tycka, men det går kanske inte med den befintliga hårdvaran. Det får vi nog aldrig veta.
Jag har bara hört rykten om att det eventuellt kommer en ny uppdatering som ändrar den "höga" % man just nu har sparat undan samt eventuellt optimering på drivlinan så den är mer optimerad.
Känns ju helt sjukt om de inte kommer erbjuda den till alla.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Dirk Himmelmannn på yt har lite insider-kontakter till Audi.Aanuka skrev:Oj, det där lät inget kul... Vart har du hört det?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Du menar Audi-snubben jag har pratat med? Han har ju tydligen på nåt vis lyckats skaka fram en krok till mig, lite hemligt och utan att säga nånting till någon.bonath skrev:Äsh, han drog till HQ och försvann från radarn...
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Jag håller tummar för att de fortfarande har dåligt samvete för kroken och han lyckas skaka fram en uppdatering åt dig också om det är tekniskt möjligt!mati skrev:Du menar Audi-snubben jag har pratat med? Han har ju tydligen på nåt vis lyckats skaka fram en krok till mig, lite hemligt och utan att säga nånting till någon.bonath skrev:Äsh, han drog till HQ och försvann från radarn...
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Det där är ju det sjukaste om de redan nu har planer på mjukvara som ger längre räckvidd men struntar helt i redan befintliga kunder på en så ny bil.mati skrev:Dirk Himmelmannn på yt har lite insider-kontakter till Audi.Aanuka skrev:Oj, det där lät inget kul... Vart har du hört det?
Jag antar att de OTA uppdateringar man har pratat om aldrig kommer bli verklighet heller.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
De sitter nog, trots allt tal om OTA-uppdateringar, fast i gammelbilstänket att om man ska ha nya funktioner så ska man köpa ny bil.Aanuka skrev:Det där är ju det sjukaste om de redan nu har planer på mjukvara som ger längre räckvidd men struntar helt i redan befintliga kunder på en så ny bil.mati skrev:Dirk Himmelmannn på yt har lite insider-kontakter till Audi.Aanuka skrev:Oj, det där lät inget kul... Vart har du hört det?
Jag antar att de OTA uppdateringar man har pratat om aldrig kommer bli verklighet heller.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Tack. Men jag blir ärligt talat inte jättebesviken om de inte gör det. Visst är det alltid trevligt med en snålare bil, men jag är faktiskt nöjd med den som den är nu. Jag känner att jag äntligen har fått den bil jag ville ha och som jag har väntat på i över ett halvår. Jag har nog tjatat färdigt för denna gången.Muhlegg skrev:Jag håller tummar för att de fortfarande har dåligt samvete för kroken och han lyckas skaka fram en uppdatering åt dig också om det är tekniskt möjligt!mati skrev:Du menar Audi-snubben jag har pratat med? Han har ju tydligen på nåt vis lyckats skaka fram en krok till mig, lite hemligt och utan att säga nånting till någon.bonath skrev:Äsh, han drog till HQ och försvann från radarn...

Imorgon ska jag hämta alla grejer som min säljare har köpt till oss som "kompensation", lite trevliga kläder, och några bra-att-ha saker som faktiskt inte har nånting med bilar att göra. Det ska de ha en eloge för, det är nämligen ingenting jag har krävt eller räknat med.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Ja étron bygger ju på MLB EVO-plattan, samma som avgasbilarna.Jerker skrev:De sitter nog, trots allt tal om OTA-uppdateringar, fast i gammelbilstänket att om man ska ha nya funktioner så ska man köpa ny bil.Aanuka skrev:Det där är ju det sjukaste om de redan nu har planer på mjukvara som ger längre räckvidd men struntar helt i redan befintliga kunder på en så ny bil.mati skrev:Dirk Himmelmannn på yt har lite insider-kontakter till Audi.Aanuka skrev:Oj, det där lät inget kul... Vart har du hört det?
Jag antar att de OTA uppdateringar man har pratat om aldrig kommer bli verklighet heller.
Samma infotainment etc. De enda OTA-uppdateringar som kommer är för navigatorn. Inget annat går att uppdatera OTA, vilket de hävdar är av "säkerhetsskäl".....
Men är man nöjd med bilen och att den förblir densamma de år man behåller den så är det väl inget problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Det som skulle finnas är uppdateringar som man köper eller abonnerar för en viss tidsperiod. Alltså funktioner som matrix-LED som man kanske bara behöver på vintern osv. Men det har de inte heller fått ordning på. Det finns inget sådant i dagsläget. "Kommer snart" har jag hört. Men det vet vi ju alla vad det betyder. 

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Hur har alla norrlänningar tid att flänga 40mil om dan sådär titt som tätt.
För mkt fritid?
För mkt fritid?
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Inte direkt några bilköer här så 40 mil klarar man av relativt snabbt. Annat var det på Autobahn i somras..[JM] skrev:Hur har alla norrlänningar tid att flänga 40mil om dan sådär titt som tätt.
För mkt fritid?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model S vs ETron vs ESQ
Man är ju tvungen eftersom geografin ser ut som den gör. Det är ju det som är så svårt att förstå för exempelvis skåningar.[JM] skrev:Hur har alla norrlänningar tid att flänga 40mil om dan sådär titt som tätt.
För mkt fritid?
Tesla Y LR -22 EAP