Model S vs ETron vs ESQ

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

vigge50

Model S vs ETron vs ESQ

Inlägg av vigge50 »

Teknikens värld har nu testat Mercedes ESQ mot Audi ETron och Tesla Model 3 Long range AWD. Anledningen att de valde Model 3 är att den nästan kommer upp i samma prisklass även om de påpekar skillnaden. Resultatet kan sammanfattas att Tesla ligger efter när det kommer till interiören och kvalitén men är enligt TV den ända elbilen idag som kan ersätta förstabilen tack vare den låga förbrukningen och laddmöjligheterna.
Det som förvånar TV är att Model 3 presterar dåligt i älgtestet där antisladdsystem knappt kickar in alls. Model 3 får även kritik för de små sidobackspeglarna och den dåliga sikten bakåt i vanliga backspegeln.

https://teknikensvarld.se/test-mercedes ... a-model-3/
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Model S vs ETron vs ESQ

Inlägg av mati »

Ett märkligt resonemang att enbart Model 3 kan ersätta en fossibil som förstabil. Det måste ju ändä differentieras lite, beroende på var man bor och vilket körmönster man har. Den som bor i Kiruna och sträckkör tiotals mil flera gånger i månaden kommer inte bli lycklig med någon elbil, oavsett märke. Och den som använder bilen främst för att pendla till jobbet och som gör semesterresor enbart inom HPC-täckt område, klarar sig med betydligt mindre än EQC/e-Tron/Tesla.
Att Tesla har ett överlägset laddnätverk är ingen hemlighet, men att alla andra bilar inte ska duga som förstabil känns som ett resonemang från 2017.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
Ett märkligt resonemang att enbart Model 3 kan ersätta en fossibil som förstabil. Det måste ju ändä differentieras lite, beroende på var man bor och vilket körmönster man har. Den som bor i Kiruna och sträckkör tiotals mil flera gånger i månaden kommer inte bli lycklig med någon elbil, oavsett märke. Och den som använder bilen främst för att pendla till jobbet och som gör semesterresor enbart inom HPC-täckt område, klarar sig med betydligt mindre än EQC/e-Tron/Tesla.
Att Tesla har ett överlägset laddnätverk är ingen hemlighet, men att alla andra bilar inte ska duga som förstabil känns som ett resonemang från 2017.
Bor man i Kiruna eller övriga Norrbotten är Tesla den enda elbil som fungerar i vardagen just på grund av laddnätverket och laddhastigheten. Bor man i Kiruna så åker man regelbundet till Luleå för att exempelvis handla. Dit är det mer än 34 mil enkel väg. Snabbladdare finns i Puoltikasvaara och Töre. Till Arvidsjaur där nästa SuC finns är det 36 mil. "Tiotals mil" är det varje gång man tar bilen, till närmaste grannort Gällivare (vanlig dagspendling) är det 11 mil, till Pajala 18.

Jag tror att många inte förstår skillnaden på långresor mellan Tesla och övriga bilar. Skall jag åka från Luleå och hälsa på dottern i Uppsala behöver jag ladda totalt 45 minuter; 13 i Umeå och 31 i Sundsvall. Skulle jag ha e-tron 55 skulle jag behöva ladda över tre timmar på samma sträcka. Och den är ändå näst bäst i dagsläget...
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

AMS kör ett liknande test men med Model X, kommer ut om en vecka.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Vi har e-tron som enda bil och det fungerar hur bra som helst.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

BrooklynS skrev:
mati skrev:
Bor man i Kiruna eller övriga Norrbotten är Tesla den enda elbil som fungerar i vardagen just på grund av laddnätverket och laddhastigheten. Bor man i Kiruna så åker man regelbundet till Luleå för att exempelvis handla. Dit är det mer än 34 mil enkel väg. Snabbladdare finns i Puoltikasvaara och Töre. Till Arvidsjaur där nästa SuC finns är det 36 mil. "Tiotals mil" är det varje gång man tar bilen, till närmaste grannort Gällivare (vanlig dagspendling) är det 11 mil, till Pajala 18.

Jag tror att många inte förstår skillnaden på långresor mellan Tesla och övriga bilar. Skall jag åka från Luleå och hälsa på dottern i Uppsala behöver jag ladda totalt 45 minuter; 13 i Umeå och 31 i Sundsvall. Skulle jag ha e-tron 55 skulle jag behöva ladda över tre timmar på samma sträcka. Och den är ändå näst bäst i dagsläget...
Okej, det kan vara så. Det var kanske ett dumt exempel. Faktum är dock att det finns rätt många som har en e-tron, och då är det troligtvis deras förstabil. Det finns numera rätt många bra elbilar som mycket väl fungerar som en fullvärdig ersättare till fossilbilen, utan att man måste göra några större uppoffringar. Jag upplever inte att e-tron på något vis är sämre än de Teslor jag haft, även om laddnätverket såklart fortfarande är bättre för Tesla. Det beror som sagt på hur man använder bilen och var man bor. Det är väl upp till var och en om man kan tänka sig att skaffa en elbil som första bil? Att det alltid måste vara en Tesla för att det ska fungera tillhör det förflutna. Jag upplever däremot att de flesta utanför elbilsbubblan av olika skäl faktiskt tycker att ingen elbil duger som förstabil. Jag betraktas allmänt som udda fågel att jag vågar köra elbil längre än sladden räcker.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare

Inlägg av kikat »

vigge50 skrev:
Teknikens värld har nu testat Mercedes ESQ mot Audi ETron och Tesla Model 3 Long range AWD. Anledningen att de valde Model 3 är att den nästan kommer upp i samma prisklass även om de påpekar skillnaden. Resultatet kan sammanfattas att Tesla ligger efter när det kommer till interiören och kvalitén men är enligt TV den ända elbilen idag som kan ersätta förstabilen tack vare den låga förbrukningen och laddmöjligheterna.
Det som förvånar TV är att Model 3 presterar dåligt i älgtestet där antisladdsystem knappt kickar in alls. Model 3 får även kritik för de små sidobackspeglarna och den dåliga sikten bakåt i vanliga backspegeln.

https://teknikensvarld.se/test-mercedes ... a-model-3/
Vet inte om du missade länken till själva testet för din länk leder bara till en inloggningsruta men testet i sin helhet finns här om någon skulle vilja läsa själv.
https://tveassetsprod.blob.core.windows ... odel-3.pdf
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det är lite som att höra en PC användare recensera en IPad 2010... :roll:
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

LarsL skrev:
Jag blir alltid nyfiken på hur dessa "spontantresor" som motorjournalister ofta hänvisar till när de ska såga elbilar ser ut egentligen. Kommer de hem från jobbet med 50% SOC och kommer på att de ska se Bruce Springsteen på Ullevi så de måste åka till Göteborg samma dag? Är det mobilförbud i bilen så de inte kan hitta laddplatser när de väl har åkt iväg? Måste de stanna efter 10 mil eftersom journalisten inte gick på toaletten innan de åkte?
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

LarsL skrev:
Räcker att läsa slutet på denna kommentar.

Kommentar: Audi e-tron är en av de
bästa bilarna jag kört. Den presterar toppen- resultat i våra testmoment. Det är en härligt familjebil med ett fint uppträdande på vägen. Tekniknivån är på topp och de lustiga backspeglarna ger en futuristisk touch. Men räckvidden... Kan man få en med V6-diesel?
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Mr S skrev:
LarsL skrev:

bästa bilarna jag kört. Den presterar toppen- resultat i våra testmoment. Det är en härligt familjebil med ett fint uppträdande på vägen. Tekniknivån är på topp och de lustiga backspeglarna ger en futuristisk touch. Men räckvidden... Kan man få en med V6-diesel?
Facepalm.jpg
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Mr S skrev:
LarsL skrev:

Ganska intressant med tanke på att jag tvingades köra SQ7 diesel i en vecka. Man kan väl betrakta den bilen som något slags dieselvariant av e-tron. Det var ingen rolig upplevelse, trots att den hade en räckvidd på 80 mil eller vad det kan ha varit. Hur kan man tycka att det är bättre än eldrift? Jag saknade den elektriska drivlinan varje sekund. Skulle aldrig komma på tanken att köpa en sådan bil.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Model 3 passar med "dyr prislapp"?

Vilket skämt. I princip fullutrustad för 659.900:- och det ställer man mot en barskrapad e-tron för 897.400:-... :roll:

Men, men, fantiserar man om diesel-sexor så är det väl där nånstans nivån ligger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Muhlegg skrev:
LarsL skrev:
Jag blir alltid nyfiken på hur dessa "spontantresor" som motorjournalister ofta hänvisar till när de ska såga elbilar ser ut egentligen. Kommer de hem från jobbet med 50% SOC och kommer på att de ska se Bruce Springsteen på Ullevi så de måste åka till Göteborg samma dag? Är det mobilförbud i bilen så de inte kan hitta laddplatser när de väl har åkt iväg? Måste de stanna efter 10 mil eftersom journalisten inte gick på toaletten innan de åkte?
Är inte jätteförvånad egentligen över spontanresor.

Säg att du pendlar 10-15 mil om dagen (absolut ingen ovanlighet) sen när du kommer hem skall barn skjutsas på träning/tävling/match och du kanske får 10 mil till. Det är helt plötsligt 25-30 mil bara sådär. Då är en E-tron i minusgrader tveksam. Visst man kan TROLIGTVIS ladda någonstans så man hinner få några mil på minuter men det kan också innebära omvägar.

Skulle jag ladda min hybrid på jobbet skulle min parkeringsavgift gå upp med 150kr per dag plus kostnad för laddning istället för dagens 20kr per dag. Kikar lite på E-tron och MX för byte nästa höst. Vill helst ha E-tron men räckvidden kommer bli i kortaste laget ibland (ja jag kan anpassa mig men ibland är tiden knapp också för att hinna med) MX saknar vissa funktioner jag vill ha men står högre i vill ha faktor mycket pga den längre räckvidden.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Legato skrev:

Vilket skämt. I princip fullutrustad för 659.900:- och det ställer man mot en barskrapad e-tron för 897.400:-... :roll:

Men, men, fantiserar man om diesel-sexor så är det väl där nånstans nivån ligger.
Jag reagerade i början inte ens på det. Innan jag läste ordentligt utgick jag ifrån att de menar Model S och inte Model 3 och att de helt enkelt har skrivit fel. Men tydligen inte.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Legato skrev:

Svenska journalister tar sällan hänsyn till frånpriser när det gäller Tesla utan tar deras testmodell som verkar vara M3P + FSD normalt sett. Exempelvis jämförde man en sådan prismässigt med en BMW och en Volvo, båda utan AWD. Volvon gjorde 0-100 på 8.6 sekunder. "Volvon är billigare" var kontentan. Det här testet verkar vara ett ungefär lika stort skämt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Stevvee skrev:
Säg att du pendlar 10-15 mil om dagen (absolut ingen ovanlighet) sen när du kommer hem skall barn skjutsas på träning/tävling/match och du kanske får 10 mil till. Det är helt plötsligt 25-30 mil bara sådär. Då är en E-tron i minusgrader tveksam. Visst man kan TROLIGTVIS ladda någonstans så man hinner få några mil på minuter men det kan också innebära omvägar.
Fast den typen av körning görs väl sällan i högre hastigheter ? Tänker mig att e-Tron 55 nog borde fungera i de flesta fall även då det är kallare. 50'n kan det vara värre med för de som kör denna typ av turer ibland. Vi gör det exempelvis, kan bli 15 mil bara med pendling och träningar. Sen åka till Töre för att hämta något hos släkt/vänner, 10 mil till.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
Säg att du pendlar 10-15 mil om dagen (absolut ingen ovanlighet) sen när du kommer hem skall barn skjutsas på träning/tävling/match och du kanske får 10 mil till. Det är helt plötsligt 25-30 mil bara sådär. Då är en E-tron i minusgrader tveksam.
Det är inte tveksamt. Om du precis har kommit hem efter att ha kört 10 mil så är bilen varm och batteriet har perfekt arbetstemperatur. Då kan du utan problem köra 10 mil till, även i minusgrader. E-trons akilleshäl är att den drar extremt mycket när man kör förhållandevis korta sträckor. Den gör allt för att få upp temperaturen i batteriet och det drar en massa ström. Det gör en Tesla iofs också, men inte i samma utsträckning som e-tron. Men om man kör långt, dvs några mil och lite till, så normaliseras detta och förbrukningen blir lägre igen. Dessutom ska man alltid förkonditionera bilen och batteriet innan avfärd, det har stor inverkan på förbrukningen. Problemet är nog att alla de som bara testar bilen inte gör detta.
En e-tron skulle inte fungera särskilt bra som "hemvårdtjänst-bil" dvs en massa extremt korta sträckor där bilen aldrig blir varm. Förbrukningen skulle troligen hamna på astronomiska nivåer. Men som långsfärdsbil är den fantastisk.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Stevvee skrev:
Säg att du pendlar 10-15 mil om dagen (absolut ingen ovanlighet) sen när du kommer hem skall barn skjutsas på träning/tävling/match och du kanske får 10 mil till. Det är helt plötsligt 25-30 mil bara sådär. Då är en E-tron i minusgrader tveksam.
Det är inte tveksamt. Om du precis har kommit hem efter att ha kört 10 mil så är bilen varm och batteriet har perfekt arbetstemperatur. Då kan du utan problem köra 10 mil till, även i minusgrader. E-trons akilleshäl är att den drar extremt mycket när man kör förhållandevis korta sträckor. Den gör allt för att få upp temperaturen i batteriet och det drar en massa ström. Det gör en Tesla iofs också, men inte i samma utsträckning som e-tron. Men om man kör långt, dvs några mil och lite till, så normaliseras detta och förbrukningen blir lägre igen. Dessutom ska man alltid förkonditionera bilen och batteriet innan avfärd, det har stor inverkan på förbrukningen. Problemet är nog att alla de som bara testar bilen inte gör detta.
En e-tron skulle inte fungera särskilt bra som "hemvårdtjänst-bil" dvs en massa extremt korta sträckor där bilen aldrig blir varm. Förbrukningen skulle troligen hamna på astronomiska nivåer. Men som långsfärdsbil är den fantastisk.
Det är det som är jobbigt när det gäller elbilar, ibland svårt att få till längre körningar så man får testa den i vardagen för att se. Som sagt en 55 skulle fungera väldigt ofta men några gånger i månaden krävs pengar eller planering.

Försökt få loss en EQC för långtest men det är blankt nej på det. Skall se om jag kan få loss en E-tron istället. X känner jag att jag inte behöver långtest på.

Förkonditionering har jag förstått gör stor skillnad. Men att E-tron är törstig på kortresor hade jag ingen koll på faktiskt.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Inlägg av HenrikM76 »

mati skrev:
Dessutom ska man alltid förkonditionera bilen och batteriet innan avfärd, det har stor inverkan på förbrukningen. Problemet är nog att alla de som bara testar bilen inte gör detta.
Fast ska man verkligen behöva det? Då faller ju det där med spontaniteten igen? Det är ju långt ifrån alltid man vet när man ska ut och köra, både i jobb och på fritiden....
Igår körde jag 32 mil i jobbet utan möjlighet till laddning, när jag kom hem så var det iväg till dans med dottern, fixa ärenden och sen hämta efter dans.....

Självklart är inte Tesla enda elbilen som fungerar för alla, MEN, som de skrev i testet med, det är den enda idag där du kan leva i det närmsta som med en fossilbil vad gäller användandet.

Verkar vara otroligt svårt för e-Tron ägare att förstå att den inte passar alla. Jag tror säkert den på många sätt är en bättre bil än Teslan, men för mig t.ex. hade den inte fungerat. Sen subjektivt tycker jag den är ful som stryk, men det är en helt annan sak som inte gäller allas synsätt ju.
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

mati skrev:
Jag upplever däremot att de flesta utanför elbilsbubblan av olika skäl faktiskt tycker att ingen elbil duger som förstabil. Jag betraktas allmänt som udda fågel att jag vågar köra elbil längre än sladden räcker.
Jo men deras "tyckande" baseras ju på hur det faktiskt ser ut för alla utom för just Teslaägare hittills. Det är ju BARA Tesla som kan köras på samma sätt som en fossildriven bil. Vilket också Teknikens Världs testlag kom fram till.

Det kommer självklart att ändras men det kommer att ta några år.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det är inte alls svårt att förstå att e-tron inte passar alla. Det finns ingen bil som passar alla, inte heller Tesla. Och det finns faktiskt väldigt många teslaägare som påstår just detta.
Jag tycker att man ska skaffa den bil man själv anser fungerar bäst för de personliga behoven. Det tråkiga är att e-tron sågas allt för ofta på felaktiga grunder. Det handlar i princip alltid om för dålig räckvidd. Det intressanta är att e-tron har i praktiken en räckvidd som ligger helt klart i paritet med de två Model S jag har haft tidigare (P85 och 90D). Jag upplever alla tre bilar som likvärdiga när det gäller räckvidd. Ändå så finns ganska få som sågar en MS90D pga dess begränsade räckvidd. Naturligtvis finns det bilar som kommer längre på en laddning. Men det är kanske inte det man är ute efter i första hand.
Användarvisningsbild
HenrikM76
Teslaägare

Inlägg av HenrikM76 »

mati skrev:
Det är inte alls svårt att förstå att e-tron inte passar alla. Det finns ingen bil som passar alla, inte heller Tesla. Och det finns faktiskt väldigt många teslaägare som påstår just detta.
Jag tycker att man ska skaffa den bil man själv anser fungerar bäst för de personliga behoven. Det tråkiga är att e-tron sågas allt för ofta på felaktiga grunder. Det handlar i princip alltid om för dålig räckvidd. Det intressanta är att e-tron har i praktiken en räckvidd som ligger helt klart i paritet med de två Model S jag har haft tidigare (P85 och 90D). Jag upplever alla tre bilar som likvärdiga när det gäller räckvidd. Ändå så finns ganska få som sågar en MS90D pga dess begränsade räckvidd. Naturligtvis finns det bilar som kommer längre på en laddning. Men det är kanske inte det man är ute efter i första hand.
Jag anser Teslaägare som anser allt annat än Tesla är skit är lika dryga och oförmögna att se utanför sin egna bubbla som du är i många av dina inlägg kring e-Tron, så det är ingen skillnad. :)
Sen jo, för många är räckvidden det viktigaste, som jag beskrev så med mitt körmönster som det ser ut 2-3 dagar i veckan hade jag inte kunnat ha nåt annat än en elbil som faktiskt fixar 40 mil även under de mer eller mindre sämsta dagarna. Och då är utbudet lite skralare....
Model Y LR, White pearl, svart inredning, 20" Induction och EAP
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Du har ju rätt och MX har väll även den modell som kommer lika eller kortare än E-tron 55. Men jag tror det som gör att 55 sågas på räckvidden är att det är deras längsta räckvidd. Hade man däremot haft en modell som haft 50 wltp mil hade det låtit ”E-tron är en drömbil och känns räckvidden för kort kan man lägga på 150k för att komma ännu längre”
Tråkigt men sant!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Model S vs ETron vs ESQ

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Etron funkar säkert lika bra som en Tesla för dig och andra som kör mest landsväg och sällan alltför långt eller fort. Dvs gubb/söndagsåka. Bild
Gillar man däremot att kunna pressa på i 130-140-150 kmh på motorväg, även i dåligt väder, och kunna lägga 100+ mil på en dag är det faktiskt fullt möjligt i en Tesla, men svårt eller kanske t.o.m. helt omöjligt i en etron.
(Försökte få svar på vad en etron drar i regn i de hastigheterna i etron-tråden, men ingen ägare verkar vilja svara...)
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar