Hej,
Jag fick min Model S levererad i sep i år, jag blev lite överraskad att 3-fas kontakten inte längre finns med i standardutrustningen. Nån som vet om den går att köpa av Tesla, jag hittar inget på deras web shop?
MVH/Anders
Laddkit
Moderator: Redaktion
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Laddkit
Nepp, dom har glömt bort att störren delev av Europa har trefas i hemmen tydligen.
Det du kan göra är antingen att köpta tredjeparts EVSE, tyo Juicebooster 2, eller köpa en Tesla laddbox och köra den s.k Bjelke-metoden vilken innebär att den inte monteras fast utan ligger/hänger löst och har en röd trefas kontakt för att koppla in matarströmmen med istället för en fast installation. Den senare är dock ganska stor och otymplig att ta med sig.
Det du kan göra är antingen att köpta tredjeparts EVSE, tyo Juicebooster 2, eller köpa en Tesla laddbox och köra den s.k Bjelke-metoden vilken innebär att den inte monteras fast utan ligger/hänger löst och har en röd trefas kontakt för att koppla in matarströmmen med istället för en fast installation. Den senare är dock ganska stor och otymplig att ta med sig.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Enligt en av de mer rutinerade säljarna i Malmö så kommer det komma en 3-fasadapter. Han sa att de redan har artikelnummer på den i sina beställningssystem men att den inte kommit än.andrem68 skrev:Hej,
Jag fick min Model S levererad i sep i år, jag blev lite överraskad att 3-fas kontakten inte längre finns med i standardutrustningen. Nån som vet om den går att köpa av Tesla, jag hittar inget på deras web shop?
MVH/Anders
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
En adapter som går att använda med den nya UMCn eller måste byta den också? Vore ju grymt bra om man kunde få en röd CEE adapter också som kör 3-fas!BigDaddyT skrev:Enligt en av de mer rutinerade säljarna i Malmö så kommer det komma en 3-fasadapter. Han sa att de redan har artikelnummer på den i sina beställningssystem men att den inte kommit än.andrem68 skrev:Hej,
MVH/Anders
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Går inte att köpa en trefas adapter till befintlig UMC. Den stöttar bara en-fas. Isåfall kommer det gälla nya bilar som levereras med nya umcn.
Men de borde ju levereras med en adapter från början?MDurante skrev:Går inte att köpa en trefas adapter till befintlig UMC. Den stöttar bara en-fas. Isåfall kommer det gälla nya bilar som levereras med nya umcn.
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Nya Teslor?TeslaM3 skrev:Men de borde ju levereras med en adapter från början?MDurante skrev:Går inte att köpa en trefas adapter till befintlig UMC. Den stöttar bara en-fas. Isåfall kommer det gälla nya bilar som levereras med nya umcn.
Ja de levereras med en UMC, en schuko adapter 230V 13A samt en blå "camping" adapter 230V 16A. Inga röda 400V och inga UMCer som stöttar 11kW.