Laddkit

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
andrem68
Teslaägare

Laddkit

Inlägg av andrem68 »

Hej,
Jag fick min Model S levererad i sep i år, jag blev lite överraskad att 3-fas kontakten inte längre finns med i standardutrustningen. Nån som vet om den går att köpa av Tesla, jag hittar inget på deras web shop?
MVH/Anders
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Laddkit

Inlägg av Teslaspolen »

Nepp, dom har glömt bort att störren delev av Europa har trefas i hemmen tydligen.

Det du kan göra är antingen att köpta tredjeparts EVSE, tyo Juicebooster 2, eller köpa en Tesla laddbox och köra den s.k Bjelke-metoden vilken innebär att den inte monteras fast utan ligger/hänger löst och har en röd trefas kontakt för att koppla in matarströmmen med istället för en fast installation. Den senare är dock ganska stor och otymplig att ta med sig.
Användarvisningsbild
BigDaddyT
Teslaägare

Inlägg av BigDaddyT »

andrem68 skrev:
Hej,
Jag fick min Model S levererad i sep i år, jag blev lite överraskad att 3-fas kontakten inte längre finns med i standardutrustningen. Nån som vet om den går att köpa av Tesla, jag hittar inget på deras web shop?
MVH/Anders
Enligt en av de mer rutinerade säljarna i Malmö så kommer det komma en 3-fasadapter. Han sa att de redan har artikelnummer på den i sina beställningssystem men att den inte kommit än.
- S 85D, Titanium, Panorama, NextGen, Interiör, Luftfjädring, Köldpaket (Såld)
- S LR Raven, Deep Blue, Cream interiör
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

BigDaddyT skrev:
andrem68 skrev:
Hej,
MVH/Anders
Enligt en av de mer rutinerade säljarna i Malmö så kommer det komma en 3-fasadapter. Han sa att de redan har artikelnummer på den i sina beställningssystem men att den inte kommit än.
En adapter som går att använda med den nya UMCn eller måste byta den också? Vore ju grymt bra om man kunde få en röd CEE adapter också som kör 3-fas!
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Går inte att köpa en trefas adapter till befintlig UMC. Den stöttar bara en-fas. Isåfall kommer det gälla nya bilar som levereras med nya umcn.
Användarvisningsbild
TeslaM3
Teslaägare

Inlägg av TeslaM3 »

MDurante skrev:
Går inte att köpa en trefas adapter till befintlig UMC. Den stöttar bara en-fas. Isåfall kommer det gälla nya bilar som levereras med nya umcn.
Men de borde ju levereras med en adapter från början?
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

TeslaM3 skrev:
MDurante skrev:
Men de borde ju levereras med en adapter från början?
Nya Teslor?

Ja de levereras med en UMC, en schuko adapter 230V 13A samt en blå "camping" adapter 230V 16A. Inga röda 400V och inga UMCer som stöttar 11kW.
Skriv svar