Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12758
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

Tror ganska många porscheägare kör tesla till vardags av anledningen att det inte finns några alternativ om man vill åka premiumelbil.
Mickep
Inlägg: 3683
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Mickep »

Hur många här säger Thaikhaaa(n) som Björn Nyland vill få det till?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1221
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av RagWal »

Vem som verkligen är bäst på ringen är mest nörderier, men kul för oss närdar. Jag tycker mest det visar att det går att göra snabba elbilar på lång bana och inte bara 0-100 som kanske gemene fossilgubbe tror och har som ursäkt att vara negativt inställd. Snart vaknar även de upp och inser att de är mer mossiga än de vill vara.
Alltid väcker det någon fossilhjärna till insikt om verkligheten.
Vad är en fossilbil egentligen bättre på nuförtiden? Snart bara retrobil med brumbrum.
Folk köper dem nog bara av gammal vana.
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Hur många här säger Thaikhaaa(n) som Björn Nyland vill få det till?

Det är ju det korrekta så varför inte? ;)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av taliz »

Verkar som alla reviews som poppar upp på youtube nu är från Skåne. Dvs Porsche hade internationell launch här.
Kul när man ser dem köra på samma fina vägar jag kör min M3P.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5703
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av OfarligTesla »

Alla reviews gör ju egentligen bara att “vill ha känslan” ökade, gillar den gröna färgen och tycker den förstärker designen mycket.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

• Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan ...
• Hur är Taycans snabbladdning? Och hur står sig Taycan mot Teslas snabbladdning?
• Vilken bil är snabbast på långfärden – Taycan eller Tesla Model S?
• Slutligen den viktigaste frågan: Är Porsche Taycan världens bästa elbil idag?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sta-elbil/

Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
• Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan ...
• Hur är Taycans snabbladdning? Och hur står sig Taycan mot Teslas snabbladdning?
• Vilken bil är snabbast på långfärden – Taycan eller Tesla Model S?
• Slutligen den viktigaste frågan: Är Porsche Taycan världens bästa elbil idag?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sta-elbil/

Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"

Jämförde Alrik verkligen fjädringskomforten med den nya fjädringen från Tesla?

"Bäst" är ett så subjektivt begrepp i det här sammanhanget. Det beror väl vad man ska ha bilen till?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Laban »

Zalman3 skrev:
Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Att Taycan inte skulle vara den mest prisvärda elbilen känns ganska givet. Det är nog heller inget potentiella köpare bryr sig om. Och hade Porsche haft endast körglädje som fokus för deras första elbil hade de kanske valt att elektrifiera en 911 istället. Taycan är en stor bil, fördelar och nackdelar följer därefter. Precis som med S vs 3 om vi ser till ex körglädje.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

Taycan med 100kWh batteri borde ha längre räckvidd.


Taycan Turbo S
100kWh batteri
93,6kWh netto
0-100km/h 2,8s
412km WLTP

Tesla P100
100kWh batteri
0-100 km/h 2,6s
590km WLTP


EDIT:
Porsche själva säger att de kan som standard ladda i 50kW 400V. Extra utrustning krävs för att kunna ladda i 150kW 400v.
Med 800V kan de ladda i 270kW.

Laddhastighet:
50kW, 28 minuter ger 100km räckvidd
270kW, 5 minuter ger 100km räckvidd(motsvarar 1.200km/h)


Som referens, laddat Tesla 3 i 1.700km/h(1.057mph).
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Henry Catchpole (lite av en husgud i bilkretsar) gör en efterlängtad review av Taycan Turbo S

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2554
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av TeslaTissel »

Ny lyfter Porsche till högre höjder - med Boeing!
Skrev detta med intressanta länkar/referenser i natt. ;)

Hoppas ni gillar det!

Eller skall jag ta en separat tråd för nu ser förutsättningarna för flyg-bilar goda ut?

Länk: http://blog.ho-form.se/?p=10139
Porssche-Horten-Boeing-01.jpg
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av dd88 »

Taycan 4S officiell:

Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Zalman3 »

dd88 skrev:
Taycan 4S officiell:

Pris?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
dd88 skrev:
Taycan 4S officiell:

Pris?
1,3 miljoner ungefär tror jag.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av NEO »

Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
1porschemissione.956x538.jpg
0porschemissione.jpg
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Extremt ful? Och du köpte en Model X? :lol:
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av NEO »

Verdi skrev:
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Extremt ful? Och du köpte en Model X? :lol:
Japp, tycker faktiskt Mission-E var den absolut snyggaste bilen som designats. Tycker inte slutprodukten alls är i närheten.

Vad har min Model X med detta att göra? Din nivå börjar verkligen sjunka till dagisnivå, kan knappt tro att du är vuxen Mårten ;)
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

MDurante skrev:
Verdi skrev:
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Extremt ful? Och du köpte en Model X? :lol:
Japp, tycker faktiskt Mission-E var den absolut snyggaste bilen som designats. Tycker inte slutprodukten alls är i närheten.

Vad har min Model X med detta att göra? Din nivå börjar verkligen sjunka till dagisnivå, kan knappt tro att du är vuxen Mårten ;)

Tyckte bara det var ironiskt... :D
Användarvisningsbild
Front242
Teslaägare
Inlägg: 348
Blev medlem: 31 maj 2019 07:34
Ort: Bankeryd

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Front242 »

Startpris 1 170 000kr
kallekula
Inlägg: 752
Blev medlem: 27 apr 2016 09:10

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av kallekula »

Front242 skrev:
Startpris 1 170 000kr
Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?

Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1370
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Credde »

MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Verkligheten som på bild eller har du set den på riktigt? Tror det kan skilja hur man ser det på bild/video jämfört när man står bredvid bilen i verkligheten.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2823
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av NEO »

Credde skrev:
MDurante skrev:
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Verkligheten som på bild eller har du set den på riktigt? Tror det kan skilja hur man ser det på bild/video jämfört när man står bredvid bilen i verkligheten.
Mycket möjligt, tycker handtagens utformning gör bilen ganska gubbig gentemot hur den såg ut i designfasen med handtagen bredvid varandra och platta. Baken blev inte lika bred utan den ser ut som en panamera istället ...

Gubbil
porshe-taycan-4s-006.jpg
Drömbil
high_mission_e_concept_car_2015_porsche_ag.jpg
Verdi

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:
Front242 skrev:
Startpris 1 170 000kr
Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?

Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.

Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av helix »

I grundpriset på 1.170.000 får man det mindre batteriet som har en bruttokapacitet på 79,4kWh. WLTP räckvidd för denna är 407km med 19" aero hjul som är standard.

Ska man uppgradera till det större batteriet på 93,4kWh kostar det cirka 70.000kr extra och då får man WLTP 463km med 19" hjul.

Peak laddeffekt på det mindre batteriet är 225kW vs 270kW för det större.

Prestanda är samma för båda batterivarianterna:
0-100: 4.0 sek (med launch control)
250km/h toppfart
Lilla batteriet har effekt på 435hk och större 490hk. Att det är samma prestanda på båda batterierna förklara Porsche med att vikten på bilen ökar för större batteriet och gör att de får samma prestanda.

Är ganska mkt i utrustningsväg som försvunnit från standard jämfört med Turbon. Blir nog svårt att konfa en 4S för under 1,3 msek och inga problem att speca up sig till 1,5 och då närma sig Turbon.

Det blir bara larvigt att jämföra den här bilen med någon av Teslas alternativ. Det är en bil i ett helt annat segment för de som har andra prioriteringar och vill betala för den kvaliteten som Porsche levererar. En lyxig elektrisk sportbil helt enkelt.
Skriv svar