Porsche Taycan (Mission E)
Moderator: Redaktion
Re: Porsche Taycan (Mission E)
Tror ganska många porscheägare kör tesla till vardags av anledningen att det inte finns några alternativ om man vill åka premiumelbil.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Vem som verkligen är bäst på ringen är mest nörderier, men kul för oss närdar. Jag tycker mest det visar att det går att göra snabba elbilar på lång bana och inte bara 0-100 som kanske gemene fossilgubbe tror och har som ursäkt att vara negativt inställd. Snart vaknar även de upp och inser att de är mer mossiga än de vill vara.
Alltid väcker det någon fossilhjärna till insikt om verkligheten.
Vad är en fossilbil egentligen bättre på nuförtiden? Snart bara retrobil med brumbrum.
Folk köper dem nog bara av gammal vana.
Alltid väcker det någon fossilhjärna till insikt om verkligheten.
Vad är en fossilbil egentligen bättre på nuförtiden? Snart bara retrobil med brumbrum.
Folk köper dem nog bara av gammal vana.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Mickep skrev:Hur många här säger Thaikhaaa(n) som Björn Nyland vill få det till?
Det är ju det korrekta så varför inte?

Verkar som alla reviews som poppar upp på youtube nu är från Skåne. Dvs Porsche hade internationell launch här.
Kul när man ser dem köra på samma fina vägar jag kör min M3P.
Kul när man ser dem köra på samma fina vägar jag kör min M3P.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
Alla reviews gör ju egentligen bara att “vill ha känslan” ökade, gillar den gröna färgen och tycker den förstärker designen mycket.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sta-elbil/• Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan ...
• Hur är Taycans snabbladdning? Och hur står sig Taycan mot Teslas snabbladdning?
• Vilken bil är snabbast på långfärden – Taycan eller Tesla Model S?
• Slutligen den viktigaste frågan: Är Porsche Taycan världens bästa elbil idag?
Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Zalman3 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... sta-elbil/• Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan ...
• Hur är Taycans snabbladdning? Och hur står sig Taycan mot Teslas snabbladdning?
• Vilken bil är snabbast på långfärden – Taycan eller Tesla Model S?
• Slutligen den viktigaste frågan: Är Porsche Taycan världens bästa elbil idag?
Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Jämförde Alrik verkligen fjädringskomforten med den nya fjädringen från Tesla?
"Bäst" är ett så subjektivt begrepp i det här sammanhanget. Det beror väl vad man ska ha bilen till?
Att Taycan inte skulle vara den mest prisvärda elbilen känns ganska givet. Det är nog heller inget potentiella köpare bryr sig om. Och hade Porsche haft endast körglädje som fokus för deras första elbil hade de kanske valt att elektrifiera en 911 istället. Taycan är en stor bil, fördelar och nackdelar följer därefter. Precis som med S vs 3 om vi ser till ex körglädje.Zalman3 skrev:Hehe... "Vilken elbil är mest prisvärd och rolig att köra idag? Det är inte Taycan"
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Taycan med 100kWh batteri borde ha längre räckvidd.
Taycan Turbo S
100kWh batteri
93,6kWh netto
0-100km/h 2,8s
412km WLTP
Tesla P100
100kWh batteri
0-100 km/h 2,6s
590km WLTP
EDIT:
Porsche själva säger att de kan som standard ladda i 50kW 400V. Extra utrustning krävs för att kunna ladda i 150kW 400v.
Med 800V kan de ladda i 270kW.
Laddhastighet:
50kW, 28 minuter ger 100km räckvidd
270kW, 5 minuter ger 100km räckvidd(motsvarar 1.200km/h)
Som referens, laddat Tesla 3 i 1.700km/h(1.057mph).
Taycan Turbo S
100kWh batteri
93,6kWh netto
0-100km/h 2,8s
412km WLTP
Tesla P100
100kWh batteri
0-100 km/h 2,6s
590km WLTP
EDIT:
Porsche själva säger att de kan som standard ladda i 50kW 400V. Extra utrustning krävs för att kunna ladda i 150kW 400v.
Med 800V kan de ladda i 270kW.
Laddhastighet:
50kW, 28 minuter ger 100km räckvidd
270kW, 5 minuter ger 100km räckvidd(motsvarar 1.200km/h)
Som referens, laddat Tesla 3 i 1.700km/h(1.057mph).
Henry Catchpole (lite av en husgud i bilkretsar) gör en efterlängtad review av Taycan Turbo S
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Kontakt:
Ny lyfter Porsche till högre höjder - med Boeing!
Skrev detta med intressanta länkar/referenser i natt.
Hoppas ni gillar det!
Eller skall jag ta en separat tråd för nu ser förutsättningarna för flyg-bilar goda ut?
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=10139
Skrev detta med intressanta länkar/referenser i natt.

Hoppas ni gillar det!
Eller skall jag ta en separat tråd för nu ser förutsättningarna för flyg-bilar goda ut?
Länk: http://blog.ho-form.se/?p=10139
Taycan 4S officiell:
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Pris?dd88 skrev:Taycan 4S officiell:
1,3 miljoner ungefär tror jag.Zalman3 skrev:Pris?dd88 skrev:Taycan 4S officiell:
- NEO
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/alfredo77771
Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Extremt ful? Och du köpte en Model X?MDurante skrev:Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.

- NEO
- Teslaägare
Japp, tycker faktiskt Mission-E var den absolut snyggaste bilen som designats. Tycker inte slutprodukten alls är i närheten.Verdi skrev:Extremt ful? Och du köpte en Model X?MDurante skrev:Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Vad har min Model X med detta att göra? Din nivå börjar verkligen sjunka till dagisnivå, kan knappt tro att du är vuxen Mårten

MDurante skrev:Japp, tycker faktiskt Mission-E var den absolut snyggaste bilen som designats. Tycker inte slutprodukten alls är i närheten.Verdi skrev:Extremt ful? Och du köpte en Model X?MDurante skrev:Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Vad har min Model X med detta att göra? Din nivå börjar verkligen sjunka till dagisnivå, kan knappt tro att du är vuxen Mårten
Tyckte bara det var ironiskt...

Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?Front242 skrev:Startpris 1 170 000kr
Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Verkligheten som på bild eller har du set den på riktigt? Tror det kan skilja hur man ser det på bild/video jämfört när man står bredvid bilen i verkligheten.MDurante skrev:Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
- NEO
- Teslaägare
Mycket möjligt, tycker handtagens utformning gör bilen ganska gubbig gentemot hur den såg ut i designfasen med handtagen bredvid varandra och platta. Baken blev inte lika bred utan den ser ut som en panamera istället ...Credde skrev:Verkligheten som på bild eller har du set den på riktigt? Tror det kan skilja hur man ser det på bild/video jämfört när man står bredvid bilen i verkligheten.MDurante skrev:Blir lite förvirrad, har inte alls följt utveckligen av Taycan. Jag var reservationshållare förra året i april när den fortfarande hette Mission-E. Nu när man ser bilder på bilen tycker jag inte alls den väcker samma ha begär som baken och sidorna på Mission-E? Verkligheten visar att den blev extremt ful.
Gubbil Drömbil
kallekula skrev:Är det inte märkligt att släppa denna redan nu? Luktar ju fiasko för Turbo tycker jag?Front242 skrev:Startpris 1 170 000kr
Detta är ju mer rätt pris. Betydligt mer "Tesla-dödare" än Turbo för att använda ett slitet uttryck.
Det är väl helt i linje med hur Porsche brukar sätta pris på sina modeller?
I grundpriset på 1.170.000 får man det mindre batteriet som har en bruttokapacitet på 79,4kWh. WLTP räckvidd för denna är 407km med 19" aero hjul som är standard.
Ska man uppgradera till det större batteriet på 93,4kWh kostar det cirka 70.000kr extra och då får man WLTP 463km med 19" hjul.
Peak laddeffekt på det mindre batteriet är 225kW vs 270kW för det större.
Prestanda är samma för båda batterivarianterna:
0-100: 4.0 sek (med launch control)
250km/h toppfart
Lilla batteriet har effekt på 435hk och större 490hk. Att det är samma prestanda på båda batterierna förklara Porsche med att vikten på bilen ökar för större batteriet och gör att de får samma prestanda.
Är ganska mkt i utrustningsväg som försvunnit från standard jämfört med Turbon. Blir nog svårt att konfa en 4S för under 1,3 msek och inga problem att speca up sig till 1,5 och då närma sig Turbon.
Det blir bara larvigt att jämföra den här bilen med någon av Teslas alternativ. Det är en bil i ett helt annat segment för de som har andra prioriteringar och vill betala för den kvaliteten som Porsche levererar. En lyxig elektrisk sportbil helt enkelt.
Ska man uppgradera till det större batteriet på 93,4kWh kostar det cirka 70.000kr extra och då får man WLTP 463km med 19" hjul.
Peak laddeffekt på det mindre batteriet är 225kW vs 270kW för det större.
Prestanda är samma för båda batterivarianterna:
0-100: 4.0 sek (med launch control)
250km/h toppfart
Lilla batteriet har effekt på 435hk och större 490hk. Att det är samma prestanda på båda batterierna förklara Porsche med att vikten på bilen ökar för större batteriet och gör att de får samma prestanda.
Är ganska mkt i utrustningsväg som försvunnit från standard jämfört med Turbon. Blir nog svårt att konfa en 4S för under 1,3 msek och inga problem att speca up sig till 1,5 och då närma sig Turbon.
Det blir bara larvigt att jämföra den här bilen med någon av Teslas alternativ. Det är en bil i ett helt annat segment för de som har andra prioriteringar och vill betala för den kvaliteten som Porsche levererar. En lyxig elektrisk sportbil helt enkelt.