Se svar på dina frågor nedan:Fredrik j skrev:Visst utgår du nu från att den dömde i så fall skulle bli straffad i sitt hemland? Eller menar du att utvisningen skulle bli det enda straffet?mjwahl skrev:Ok tack för epitetet populist. Du får gärna kalla mig vad du vill, jag är helt trygg i mig själv.fth skrev:Detta är en lösning som kan låta rimlig vid första anblicken och som ofta tas fram av populister som en "quick fix" för brottsligheten.mjwahl skrev:Om en lagförd kriminell inte är svensk medborgare utvisas han direkt utan att sitta av fängelsetid.
[...]
Om en lagförd kriminell är nybliven svensk medborgare bör denne utvisas vid allvarliga brott.
Funderar man en vända till på detta så inser man att det inte är så enkelt.
Anta att personen som har begått brottet söker eller har fått asyl pga att hen riskerar att dödas i sitt hemland pga religiös/politisk övertygelse, sexuell läggning etc., skall vi då i Sverige i praktiken införa dödsstraff för grova brott genom att utvisa hen till sitt hemland?
Anta att personen som begått brottet har en familj och barn som är beroende av hen för sin försörjning och trygghet, skall vi utvisa familjen också, eller "bara" bestraffa dom genom att ta ifrån dom trygghet och försörjning?
Enkla lösningar på komplexa problem är populisternas signum, oftast också lösningar inte fungerar i praktiken eller addresserar grundproblematiken.
/fth
Jag tänker på livsstilskriminella. Det kommer alltid finnas svåra moraliska dilemman vid rättskipning. Det finns sällan enkla svar eller lösningar på de frågor du tar upp - det blir alltid bedömningar som domstolar får göra i slutändan. Däremot tror jag att samhället behöver enkla och tydliga regler som medborgare kan förhålla sig till. Det är viktigt både för livsstilkriminella så det vet vad de ger sig in i men också för alla de laglydiga medborgare som efterfrågar en gemensamt ramverk på samhället krav och rättigheter. Ett brott som begås måste beivras annars kommer förtroende för rättssamhället urholkas och folk kommer ta lagen i egna händer.
Sen måste ju landet man vill utvisa till acceptera att släppa in vederbörande. Kanske inte självklart om man uppfattar att det är det svenska samhället som fostrat den kriminelle.
Vända på det. Vill vi ha hit svenskar som begår brott i andra länder? Kanske t.o.m. brott mot lagar vi inte har.
Nej
Ja i värsta fall, och jag bryr mig egentligen inte så mycket - Huvudsaken är att vederbörande försvinner från Sverige.
Ja som det generella svaret, det det beror förstås på. Jag skulle gärna få hem svenskar som dömts för homosexualitet exempelvis i Iran eller Saudi. Generellt har vi ansvar för våra medborgare(särskilt de som har förtjänat det och gjort mer gott än ont).