rån/överfall

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Re: rån/överfall

Inlägg av mjwahl »

Fredrik j skrev:
mjwahl skrev:
fth skrev:
mjwahl skrev:
Om en lagförd kriminell inte är svensk medborgare utvisas han direkt utan att sitta av fängelsetid.
[...]
Om en lagförd kriminell är nybliven svensk medborgare bör denne utvisas vid allvarliga brott.
Detta är en lösning som kan låta rimlig vid första anblicken och som ofta tas fram av populister som en "quick fix" för brottsligheten.

Funderar man en vända till på detta så inser man att det inte är så enkelt.

Anta att personen som har begått brottet söker eller har fått asyl pga att hen riskerar att dödas i sitt hemland pga religiös/politisk övertygelse, sexuell läggning etc., skall vi då i Sverige i praktiken införa dödsstraff för grova brott genom att utvisa hen till sitt hemland?

Anta att personen som begått brottet har en familj och barn som är beroende av hen för sin försörjning och trygghet, skall vi utvisa familjen också, eller "bara" bestraffa dom genom att ta ifrån dom trygghet och försörjning?

Enkla lösningar på komplexa problem är populisternas signum, oftast också lösningar inte fungerar i praktiken eller addresserar grundproblematiken.

/fth
Ok tack för epitetet populist. Du får gärna kalla mig vad du vill, jag är helt trygg i mig själv.

Jag tänker på livsstilskriminella. Det kommer alltid finnas svåra moraliska dilemman vid rättskipning. Det finns sällan enkla svar eller lösningar på de frågor du tar upp - det blir alltid bedömningar som domstolar får göra i slutändan. Däremot tror jag att samhället behöver enkla och tydliga regler som medborgare kan förhålla sig till. Det är viktigt både för livsstilkriminella så det vet vad de ger sig in i men också för alla de laglydiga medborgare som efterfrågar en gemensamt ramverk på samhället krav och rättigheter. Ett brott som begås måste beivras annars kommer förtroende för rättssamhället urholkas och folk kommer ta lagen i egna händer.
Visst utgår du nu från att den dömde i så fall skulle bli straffad i sitt hemland? Eller menar du att utvisningen skulle bli det enda straffet?
Sen måste ju landet man vill utvisa till acceptera att släppa in vederbörande. Kanske inte självklart om man uppfattar att det är det svenska samhället som fostrat den kriminelle.

Vända på det. Vill vi ha hit svenskar som begår brott i andra länder? Kanske t.o.m. brott mot lagar vi inte har.
Se svar på dina frågor nedan:

Nej
Ja i värsta fall, och jag bryr mig egentligen inte så mycket - Huvudsaken är att vederbörande försvinner från Sverige.
Ja som det generella svaret, det det beror förstås på. Jag skulle gärna få hem svenskar som dömts för homosexualitet exempelvis i Iran eller Saudi. Generellt har vi ansvar för våra medborgare(särskilt de som har förtjänat det och gjort mer gott än ont).
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Swede1

Inlägg av Swede1 »

https://www.expressen.se/nyheter/krim/b ... inanselit/

Tydligen vanligt att spöa upp / skrämma rikt folk och ta bilarna, klockor, etc. Rikt Folk funderar allvarligt på att flytta härifrån, bygger mer ”panik rooms”. Jag är också less på sossarnas och liberalernas i många fall misslyckade samhällsbygge. Både hög skatt och tveksam sjukvård, hög brottslighet, nollkoll på vilket folk som är här, öststatsligor härjar, läkare som inte kan svenska, får vänta två månader på 15 min läkartid, dålig skola, dåliga lärare, dåliga elever. Fattar inte hur det kan ha blivit så segregerat med våra abnorma skatter. Är troligen många systemfel.

( Totalt absurd utveckling år 2019 tycker jag, upprätta gränskontroller igen, noll tolerans mot kriminalitet som i NYC på 90 talet. Inför böter 1000 kr för fimpande på marken (Singapore) etc etc.)

I Schweiz verkar problemen med överfall vara minimala, men visst är det lite tråkigare i alplandet...

Ganska dyrt med vägar, räls, tunnlar i bergigt område, även om det är korta sträckor jämfört med Sverige.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fler poliser så att risken att åka fast ökar rejält. Som det är nu så tycker ju ”folk” att man är lite små korkad som följer lagar och regler.
Straffen behöver inte bli hårdare bara risken att åka fast ökar. Åker 15 åringen fast första gångerna hen gör ett brott så kommer en lära sig.
Det måste bli olönsamt med brottslighet. Poliserna måste ingripa så ofta att det inte funkar att fortsätta med verksamheten. Försörj inte brottsligheten genom onödiga förbjud eller punktskatter. Ta exemplet i Danmark där skatten på godis i princip blir ett bidrag till brottsligheten.
Användarvisningsbild
mikzy
Teslaägare

Inlägg av mikzy »

Vi har pratat i över 20 år om förebyggande åtgärder och att hårdare straff är meningslöst enligt enligt forskningen, utfallet av denna politik är att inget har gjorts därför problemen växt i kvadrat, och vi fortsätter att snacka som det inte berör oss och vår framtid, resonomangen ter sig som i en ovidkommande uppsats på nån skola.
Det hävdas, enligt forskning, att hårdare straff inte ger nån effekt, men ingen lägger fram några trovärdiga objektiva referenser. Det finns säkert kriminologisk forskning som pekar i olika riktningar, men som i politiken lyfter man bara fram det som underbygger ens argument bäst. Vilka är de förebyggande åtgärder som ständigt nämns?
Kontentan är alltså det bara snackas, hårdare straff har inte prövtats i Sverige, snarare mot mildare straff genom de ständiga förmildrande omständigher som hela tiden lyfts fram, samt gått ner i åldrarna brottsligheten och inte bestraffaffas som gängse.
Och till sist, vad är det som gör att jag (eller nån annan) inte vågar diskutera problematiken på en offentlig arbetsplats? Jo det kan strida mot ”värdegrunden” och kan medföra avsked. Man kan inte lita fullt ut på sina medarbetare man vet inte vem som lyfter det till chefen. Jmf med DDR där man hade massor av hemilg polis vilket håll folk i schack. Men begrunda att i DDR i dessa spioner betalt, men här i Sverige gör folk det gratis utifrån en politisk övertygelse om vad som är rätt eller fel, sk PK.
Enligt sifo har 20% av väljarna sympatier för SD, men i min omgivning är det bara ett fåtal som vågar visa det, resten måste mörka! Och vi hånar samtidigt olika diktaturiska stater!!
Sammantaget är det många som tycker i vi är påväg mot ett totalitärt samhälle som är värre än vad vi sett historiskt, ge det en 10 15 år
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Min familj har ju flytt från DDR en gång i tiden. Och visst ser jag absolut att det finns paralleller mellan denna sk totalitära stat och Sverige. Just att man i det offentliga inte vågar säga vad man tycker, man låtsas istället att man är vänster, för det är så man ska vara i Sverige. Det är ganska intressant att det diskuteras öppet och fritt på det här elbilsforumet om sånt som annars är extremt känsligt. Man vågar, troligen eftersom det är relativt anonymt. Men skulle man våga säga samma sak på sin arbetsplats? Knappast.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare

Inlägg av mickeisol »

Är det fler än taliz som överväger att flytta pga otrygghet?

Just nu (kommer kanske ändra över tid) känns det ganska bra att bo i glesbygd i norrlands inland med överflöd av el etc.

Är väl bara "vad fan får vi för pengarna" ang offentlig service som är skrutt.
Kanske det kommer mera invånare som flyr städerna?
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Min familj har ju flytt från DDR en gång i tiden. Och visst ser jag absolut att det finns paralleller mellan denna sk totalitära stat och Sverige. Just att man i det offentliga inte vågar säga vad man tycker, man låtsas istället att man är vänster, för det är så man ska vara i Sverige. Det är ganska intressant att det diskuteras öppet och fritt på det här elbilsforumet om sånt som annars är extremt känsligt. Man vågar, troligen eftersom det är relativt anonymt. Men skulle man våga säga samma sak på sin arbetsplats? Knappast.
Jag är faktiskt också lite förvånad över tongångarna i den här tråden. Trodde de flesta var vänster/liberaler. Mer "PK" så att säga. Men de kanske inte hittat hit? :)

Själv har jag faktiskt gått mot mitten. Var mer höger för några år sen. Har alltid röstat på M men nästa val vet jag inte riktigt vad jag ska rösta på. Kommer nog inte rösta alls. Eller blankt. Har bestämt mig för att inte vara så intresserad av politik utan låta de hålla på och tjafsa bäst de vill.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Verdi skrev:
Själv har jag faktiskt gått mot mitten. Var mer höger för några år sen. Har alltid röstat på M men nästa val vet jag inte riktigt vad jag ska rösta på. Kommer nog inte rösta alls. Eller blankt. Har bestämt mig för att inte vara så intresserad av politik utan låta de hålla på och tjafsa bäst de vill.
Tror att det är många som har svårt att identifiera sig med ett enda parti idag. Jag själv har extremt svårt med det. Jag är uppvuxen i en släkt som består av idel lönearbetare och det var självklart att man röstade på sossarna. Jag står också själv på nåt sätt rotad till vänster om mitten men ogillar mycket som sossarna står för. I vissa frågor står jag längre till vänster om sossarna, i andra längre till höger. Det finns vissa bra enskilda ståndpunkter hos de olika borgerliga partierna med de blir färre ju längre höger ut man kommer. Jag har länge haft svårt att hitta nåt parti som jag helhjärtat vill lägga min röst på, så istället har jag röstat på det som har minst saker jag ogillar. Det känns inte så bra.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Jag fick min vita fina M3 i måndags och igår kväll var jag och simmade i Maserhallen, Borlänge. Hallen ligger nära ett "problemområde"... Tack vare/på grund av denna tråd så vart jag MYCKET mer uppmärksam på omgivningen i mörkret. Klart att man ska vara uppmärksam men tråkigt att man ska gå och tänka i dessa banor.

Skit också!
Tesla Model Y
Verdi

Inlägg av Verdi »

mickeisol skrev:
Är det fler än taliz som överväger att flytta pga otrygghet?

Just nu (kommer kanske ändra över tid) känns det ganska bra att bo i glesbygd i norrlands inland med överflöd av el etc.

Är väl bara "vad fan får vi för pengarna" ang offentlig service som är skrutt.
Kanske det kommer mera invånare som flyr städerna?

Mitt tips är satellit-samhällen utanför större städer där det inte finns hyresrätter utan bara villor. I Bälinge norr om Uppsala där vi bor är det t ex hur lugnt som helst. Dessutom kryllar det av poliser här. Vi har 3 st bara på vår gata. Om något så blir det väl en chock för våra barn när de ska in till en större skola i stan. I min sons klass på 22 ungar finns det t ex inte en enda som har utomnordiskt ursprung.

Pappa som bor just i Norrlands inland (Hälsingland) brukar dock vara lite irriterad på att afghangänget har kalsonger innanför badbyxorna och duschar med de på. De är så pryda att de går in på toa och byter om. Ja och så kan de vara lite stökiga och högljudda inne på badet. Men jag vet inte om det varit mer än så. Han är pensionerad polis och brukar faktiskt säga åt dem. Då blir de lite skamsna. Verkar dock inte var nåt ont i dem. De är bara som unga män i grupp är mest. Men det blir ändå en grej som sticker ut på ett negativt sätt i ett så litet samhälle. Man kan tycka att det är en skitsak men det underlättar inte integrationen tyvärr.
Verdi

Inlägg av Verdi »

gellerstam skrev:
Jag fick min vita fina M3 i måndags och igår kväll var jag och simmade i Maserhallen, Borlänge. Hallen ligger nära ett "problemområde"... Tack vare/på grund av denna tråd så vart jag MYCKET mer uppmärksam på omgivningen i mörkret. Klart att man ska vara uppmärksam men tråkigt att man ska gå och tänka i dessa banor.

Skit också!

Det är jättetråkigt att TS blev överfallen och misshandlad. Men man kan inte dra för stora växlar på en enskild händelse heller. Det blir lätt så. Var ju hysteri efter Tesla-stölderna också. Nu verkar det ha lugnat ner sig...
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Verdi skrev:
Tror att det är många som har svårt att identifiera sig med ett enda parti idag. Jag själv har extremt svårt med det. Jag är uppvuxen i en släkt som består av idel lönearbetare och det var självklart att man röstade på sossarna. Jag står också själv på nåt sätt rotad till vänster om mitten men ogillar mycket som sossarna står för. I vissa frågor står jag längre till vänster om sossarna, i andra längre till höger. Det finns vissa bra enskilda ståndpunkter hos de olika borgerliga partierna med de blir färre ju längre höger ut man kommer. Jag har länge haft svårt att hitta nåt parti som jag helhjärtat vill lägga min röst på, så istället har jag röstat på det som har minst saker jag ogillar. Det känns inte så bra.
Samma här. Jag har historiskt sett varit helt klart mer vänsterorieterad än höger. Fast det gäller mitt gamla hemland och ligger flera år tillbaka i tiden. Det som då ansågs vara vänster i Tyskland skulle man i Sverige troligen i dag kalla för extremhögern. Jag vet inte. Allt har blivit så konstigt. Jag vet inte heller längre vad jag ska rösta på. Nästan alla partier har nånting i sitt program som jag tycker är bra och som jag kan identifiera mig med. Men samtidigt har de alltid nånting som jag ABSOLUT INTE kan acceptera. Och det gäller precis alla partier. Det gör det hela så knepigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Verdi skrev:
gellerstam skrev:

Skit också!

Det är jättetråkigt att TS blev överfallen och misshandlad. Men man kan inte dra för stora växlar på en enskild händelse heller. Det blir lätt så. Var ju hysteri efter Tesla-stölderna också. Nu verkar det ha lugnat ner sig...
Våldsamt grovt misshandlad skulle jag säga, slå av käken. Brotten har blivit mer våldsamma och råa enligt Li Jansson, säkerhetsbranschen. Det är sjuka människor som göra detta, omänskligt låg inlevelseförmåga i andras känslor/liv anser jag ( särskilt i Sverige med bidrag till mat, boende, gratis utbildning etc etc).

Här är bra lunch seminarium med Li Jansson, säkerhetsbranschen växer i Sverige. 50 miljarder i kostnad per år pratas det om förutom det mänskliga lidandet.

https://www.axess.se/tv/vodplayer.aspx?vod=11205
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Swede1 skrev:
Verdi skrev:
gellerstam skrev:

Skit också!

Våldsamt grovt misshandlad skulle jag säga, slå av käken. Brotten har blivit mer våldsamma och råa enligt Li Jansson, säkerhetsbranschen. Det är sjuka människor som göra detta, omänskligt låg inlevelseförmåga i andras känslor/liv.

Här är bra lunch seminarium med Li Jansson, säkerhetsbranschen växer i Sverige.

Att folk är räddare idag är ingen som helst hemlighet. Där har rasisterna gjort ett strålande jobb och verkligen lyckats få folk att ignorera fakta/statistik och istället lita på den propaganda som pumpas ut i sociala medier.

"Mer våldsamma" är ju en definitionsfråga. Det allra våldsammaste är väl mord, och risken att som "icke-kriminell" bli mördad i Sverige är mycket lägre idag än för 10 eller 20 år sedan. Morden ligger totalt sett på ungefär samma nivå, men andelen av dessa som är gangstermord ("skjutningar") har ökat väldigt mycket.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Swede1

Inlägg av Swede1 »

Legato skrev:
Swede1 skrev:
Verdi skrev:
gellerstam skrev:

Skit också!

Våldsamt grovt misshandlad skulle jag säga, slå av käken. Brotten har blivit mer våldsamma och råa enligt Li Jansson, säkerhetsbranschen. Det är sjuka människor som göra detta, omänskligt låg inlevelseförmåga i andras känslor/liv.

Att folk är räddare idag är ingen som helst hemlighet. Där har rasisterna gjort ett strålande jobb och verkligen lyckats få folk att ignorera fakta/statistik och istället lita på den propaganda som pumpas ut i sociala medier.

"Mer våldsamma" är ju en definitionsfråga. Det allra våldsammaste är väl mord, och risken att som "icke-kriminell" bli mördad i Sverige är mycket lägre idag än för 10 eller 20 år sedan. Morden ligger totalt sett på ungefär samma nivå, men andelen av dessa som är gangstermord ("skjutningar") har ökat väldigt mycket.
Vänligen titta på seminariet och avgör sen om hon står och ljuger. Du får gärna ge fakta på hur mycket säkrare Sverige är idag än för 10-20 år sedan som motsäger de ondskefulla rasisterna som påstår motsatsen. Jämför även gärna med Schweiz brottslighet. Tex sedan 1970 talet när vi hade samma BNP per invånare.

I en fråga på slutet i seminariet så gäller det just om antalet ”mikrokidnappningar” har ökat, som man kan säga att trådstartaren råkade ut för.
Senast redigerad av Swede1, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Tydligen härjar 50 gäng i Stockholm nu:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0n ... -stockholm
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Swede1 skrev:
Legato skrev:
Swede1 skrev:
Verdi skrev:
gellerstam skrev:

Skit också!

Vänligen titta på seminariet och avgör sen om hon står och ljuger. Du får gärna ge fakta på hur mycket säkrare Sverige är idag än för 10-20 år sedan som motsäger de ondskefulla rasisterna som påstår motsatsen. Jämför även gärna med Schweiz brottslighet. Tex sedan 1970 talet när vi hade samma BNP per invånare.

I en fråga på slutet i seminariet så gäller det just om antalet ”mikrokidnappningar” har ökat, som man kan säga att trådstartaren råkade ut för.
Du läste tydligen inte det jag skrev. Om du vill ha fakta på att antalet mord som drabbar allmänheten minskat så kan jag absolut ta fram statistik på det åt dig.

Förstår fortfarande inte varför du bor kvar här, vet inte hur många inlägg jag sett från dig där du hyllar Schweiz, varför agerar du inte? Det är på många sätt ett trevligt land (har vänner som bor där), men landet lever också gott på en stor banknäring som tjänat otroliga pengar genom åren på att gömma gangsterpengar och skattesmitar-pengar. Har faktiskt sett det med egna ögon på UBS i Zurich. Var ganska intressant att se kassan där tanter tog emot portföljer med allsköns valutor från män med rejäla halskedjor i guld :o

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Credde skrev:
Tydligen härjar 50 gäng i Stockholm nu:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0n ... -stockholm
"– Huvuddelen av dem är lokala kriminella nätverk med stor våldskapacitet som agerar genom att skjuta framför allt på varandra, säger Palle Nilsson, chef för Stockholmspolisens underrättelseenhet, till Aftonbladet."

Japp, den typen av våld har tyvärr verkligen exploderat.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

AD16354D-87A8-423A-853C-E12E4C12675C.jpeg
Jag tycker BRÅ bra.se har bra statistik över brott. Medan traditionella och sociala medier skrämmer upp folk om ”Det nya Sverige” och att det var bättre förr så kan man se att vi visserligen ser en ökande trend av våldsbrott och mord, men de har ökat till samma nivå som för 10 år sedan efter flera års nedgång. Andra brott har minskat kontinuerligt. Men bilden är klar. Det finns mycket att göra men allt (om något?) var inte bättre förr.
E64F7C96-82E8-451C-B75F-63A4FF822B11.jpeg
AFC007F9-AD5A-45CC-BE2A-FAB889702361.jpeg
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Xmag skrev:
Jag tycker BRÅ bra.se har bra statistik över brott. Medan traditionella och sociala medier skrämmer upp folk om ”Det nya Sverige” och att det var bättre förr så kan man se att vi visserligen ser en ökande trend av våldsbrott och mord, men de har ökat till samma nivå som för 10 år sedan efter flera års nedgång. Andra brott har minskat kontinuerligt. Men bilden är klar. Det finns mycket att göra men allt (om något?) var inte bättre förr.
Exakt. Och det dödliga våldet drabbar som sagt dessutom i avsevärt högre grad gangsters än tidigare.

Så tittar man på dödligt våld mot gemene man så har det minskat kraftigt.

Det finns massor av problem i samhället, ingen tvekan om det, men att strunta i fakta och gå på känslor kommer inte göra något bättre.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Gängkriminaliteten har också ändrat karaktär. Jag hörde ett reportage om det på God Morgon Världen för ett par månader sedan.

Först fanns motorcykelgängen. De var/är extremt hierarkiskt ordnade med en tydlig ledare som bestämmer allt och alla lyder. De som inte lyder blir bestraffade. Alla ska tänka på gängets bästa och inte "frilansa". Det kan vara viktigt att gentemot polis och allmänhet se oskyldiga ut och utföra det kriminella i tysthet.

Sen kom andra gäng som många har invandrarbakgrund och är mer maffialiknande. Minns inte riktigt vad som var specifikt för dessa men de skiljer sig på vissa punkter från motorcykelgängen.

Nu har vi en ny generation gäng där man inte har nån ordnad struktur utan mer kompisgäng där alla är väldigt lättkränkta och där lojalitetsbanden snabbt kan brytas för en mindre meningsskiljaktighet. Vedergällningen blir hård och skoningslös, ofta med dödlig utgång. Det är därför vi på sista tiden ofta kunnat läsa i rapporteringen efter en dödsskjutning att offer och gärningsman har känt varandra. De skjuter helt enkelt en gammal kompis som sagt eller gjort nåt som kränkt nån. Dessa gäng är svårare att hålla koll på och de handlar inte efter nån logik eller efter något uttänkt syfte. De har kortsiktiga mål i siktet och räknar själva med att de inte kommer att leva särskilt länge. Det gäller att klämma ut så mycket som möjligt ur livet medan de har en chans. Konsekvenstänkande är inte något de ägnar sig åt.

När kriminella förut sköt varandra i knäna för att hämnas på eller varna en motståndare så skjuter man idag för att döda. Det är en stor skillnad. Och dödligt våld får väldigt mycket mer uppmärksamhet i media än om nån får ett skott i knät.

Vad gäller våldtäkter så ligger ju Sverige högt i statistiken ur ett internationellt perspektiv och det beror helt enkelt på att vi dels har en hårdare lagstiftning, alltså att mer räknas som våldtäkt i Sverige än i andra länder och dels för att vi har fört upp diskussionen om mäns övergrepp mot kvinnor på en annan nivå och att därmed fler vågar anmäla en våldtäkt för att de har större tilltro till att det kan leda till en fällande dom. I propaganda, både från andra länder som har intresse av att misskreditera Sverige och från inhemska (läs: SD), så lyfts detta fram som att det är värre i Sverige än i andra länder när det i själva verket är ett hälsotecken.

Så man måste läsa det finstilta när man ska tolka statistik annars kan det lätt bli fel.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Xmag skrev:
Brå har mycket kritik och anklagas för att ha ändrat mätmetoderna i syfte att dölja den ökade brottsligheten efter 2014. Jag är inte så påläst så att jag kan ha en åsikt i frågan, men se nedanstående
tidningsartikel för mer info om kritiken mot BRÅ.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8m ... ttsmatning
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jerker skrev:
Vad gäller våldtäkter så ligger ju Sverige högt i statistiken ur ett internationellt perspektiv och det beror helt enkelt på att vi dels har en hårdare lagstiftning, alltså att mer räknas som våldtäkt i Sverige än i andra länder och dels för att vi har fört upp diskussionen om mäns övergrepp mot kvinnor på en annan nivå och att därmed fler vågar anmäla en våldtäkt för att de har större tilltro till att det kan leda till en fällande dom. I propaganda, både från andra länder som har intresse av att misskreditera Sverige och från inhemska (läs: SD), så lyfts detta fram som att det är värre i Sverige än i andra länder när det i själva verket är ett hälsotecken.

Så man måste läsa det finstilta när man ska tolka statistik annars kan det lätt bli fel.

Hur kan du vara så säker på orsaken till våldtäktsstatistiken? Det finns ju en väldigt tydlig överrepresentation i vissa grupper. Grupper som ökat markant i antal de senaste åren. Det visa bland annat statistik från Norge (det är mot vår värdegrund att göra sådan statistik offentlig i Sverige).
HenrikC

Inlägg av HenrikC »

Cherrypicking av startdatum. För att citera BRA "Dödligt våld i kriminalstatistiken": "Enligt den officiella brottsstatistiken anmäldes 223 fullbordade mord, dråp, misshandel med dödlig utgång och barnadråp under år 2002. Detta är det högsta antalet fall som finns registrerat i modern tid."

Jämför istället idag med för femtio år sedan. 1970 rapporterades enligt BRÅ 100 fall av "Fullbordade mord, dråp, misshandel med dödlig utgång". 2018 rapporterades 449 fall enligt samma statistik. Antalet bilstölder var dock tre gånger fler 1970 än 2018. Vad fördrar läsaren: Att bli av med bilen eller livet? :roll:

(Antalet anmälda brott är inte lika med antal dödade, så man kan inte jämföra olika statistik med varandra.)
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Verdi skrev:
Jerker skrev:

Hur kan du vara så säker på orsaken till våldtäktsstatistiken? Det finns ju en väldigt tydlig överrepresentation i vissa grupper. Grupper som ökat markant i antal de senaste åren. Det visa bland annat statistik från Norge (det är mot vår värdegrund att göra sådan statistik offentlig i Sverige).
Jag antar att du syftar på män när du skriver "överrepresentation i vissa grupper"? För det får man tydligen inte påpeka i detta landet utan att halva befolkningen ska bli kränkta. Vart dom kommer ifrån är i mina ögon sekundärt, problemet är män, inte härkomst.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Skriv svar