Laddbeteende för icke daily driver?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare

Inlägg av Stolpskott »

Hej!

Jag tycker mig se/hitta massor med diskussioner om hur man ska ladda sin Tesla (för att maximera livslängden) samt till vilken maxprocent när man använder sin bil som en daily driver och kanske kör runt en 10-20 mil varje dag, jag är inte en av de :) Jag använder verkligen inte bilen varje dag, finns veckor då jag kanske kört 5 mil på hela veckan. Hur skulle ni föreslå att jag laddar bilen? Ska jag stoppa in laddkabel efter varje gång jag varit ute? Skulle i princip då gå från 80% till kanske 70-75% SoC och sedan ladda upp till fullt igen. Eller ska jag låta bli att stoppa in kabeln när jag kommer hem, låta den "idle-draina" när jag inte använder den, åka några fler gånger och sen ladda igen när SoC kanske är vid 30-40% (förstått det som att batteriet mår bäst mellan 30-80/90%).
Senast redigerad av Stolpskott, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Re: Laddbeteende för icke daily driver?

Inlägg av bylund »

Enklast att bara koppla in, så slipper man tänka på det. Eventuella fördelar med att låta stå oinkopplad är små, om det inte är risk att åskan slår ned i ledningarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Sätt alltid i laddkabeln och sätt bilen till att ladda kring 80%. Svårare behöver det inte vara. Mycket bättre att ha laddkabeln i och möjlighet till att öka laddningen eller kunna slå på värme/kyla utan att dra från batterierna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

Jag skulle satt laddnivån till 60%. Det bästa för batterier är runt 50%.

En bild från en av världens ledande batteriforskare, Jeff Dahn

Bild

Notera skillnaden mellan "Ecker 25-75%" och "Ecker 40-60%"

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Tyvärr säger det där inget alls om det är skillnad att gå mellan 50 & 60 eller mellan 70 och 80 i laddning.
Sen rimmar den där grafen ganska dåligt med hur Teslas batterier verkar hantera laddning.
Det var ju tex en artikel nyss om en taxi som kört 50000 mil på bara något/några år och den hade ju mkt mer än 80% kvar i kapacitet. Så lång sträcka på kort tid klara man ju typ bara om man kör SuC en gång om dan + laddar fullt på natten.

Vi laddar vår till 80% och låter den gå ner till runt 70% innan vi laddar igen.
Ibland blir det några dagars mellanrum och ibland varje dag.
Varför välja 80%? Jo därför att då kan man lätt åka långt direkt hemifrån ifall något akut skulle inträffa.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Vi laddar 1-2 ggr per vecka till 90%, bilen går väl nästan varje vardag men bara 2-2,5 mil. Nu lär den börja gå lite mer så kanske blir laddning 2-3 ggr i veckan.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Sätt laddgränsen på någonstans 60-80% och koppla in bilen när det är praktiskt för er, e.x nattetid. Koppla ur om det är åska i farten bara.
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Referralkod: ts.la/daniel77041

Inlägg av Daniel R »

[JM] skrev:
Tyvärr säger det där inget alls om det är skillnad att gå mellan 50 & 60 eller mellan 70 och 80 i laddning.
Elon fick en liknande fråga på twitter

https://twitter.com/elonmusk/status/448466037441179649

Verkar som det är bättre att röra sig runt 50%

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Om jag räknat rätt kan energin i en typisk blixt precis ladda ett 50kWh batteri fullt. Dock måste det ske på ca 10 us, vilket vore lite ansträngande för BMS...
Med ett större batteri skulle man kunna optimera till laddning mellan 30-80 %.
Ladda inte under åskväder således :?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Stolpskott
Teslaägare

Inlägg av Stolpskott »

Hm, kanske får bli någon sorts blandning då :?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Vi har haft regeln att alltid ansluta bilen direkt när vi kommer hem. På det sättet glömmer vi inte bort att ladda och kan styra allt från appen. Undantaget så klart om vi kört väldigt kort och vet att vi ska i äg igen snart.

Begränsa laddningen i bilen. Tesla kan ju begränsa laddnivån i bilen och appen så det är ju bara att hitta var någonstans mellan 50-80% som det blir bekvämt i vardagen. Vet man att man ska åka långt så drar man bara upp nivån innan man åker. Här får man fundera på hur långt man brukar åka och hur snabbt man kan ladda.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
Om jag räknat rätt kan energin i en typisk blixt precis ladda ett 50kWh batteri fullt. Dock måste det ske på ca 10 us, vilket vore lite ansträngande för BMS...
Med ett större batteri skulle man kunna optimera till laddning mellan 30-80 %.
Ladda inte under åskväder således :?
Det fungerar mig veterligen bara med en DeLorean. Och man måste ha en flux capacitor. Tesla tillhandahåller en virtuell variant, men den funkar inte riktigt.
http://www.kinetic.com/teslascreens/btf1.html
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Johlei
Teslaägare
Referralkod: ts.la/john713130

Inlägg av Johlei »

Vi har satt laddgränsen till 80% och laddar ur ganska långt under flera dagar innan vi kopplar in WC. Då kan vi gratisladda på parkeringar när vi råkar komma till en sådan.

Med 11kW-laddstolpar får vi 65km räckvidd per timme laddning, så är vi på match eller träning brukar det gå att få i drygt 100 km räckvidd utan att vi går över 80% laddningsnivå.

Vi brukar inte orka koppla in till 3,7kW-stolpar dock (om vi inte ska stå en hel dag då).

Med detta beteende sparar vi några tior i veckan :-) Undrar hur länge vi orkar innan vi helt enkelt slutar ladda pånparkeringar och laddar allt hemma med WC.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Så gjorde jag också förr. Det var fint med dubbelladdare och 22kW. Man fick 10 mil/tim och behövde nästan aldrig ladda hemma. Nu kostar de flesta AC-stolparna så mycket pengar att det är meningslöst att ladda där. Och de få som fortfarande är gratis är i princip alltid upptagna, eller så står de på idiotiska ställen där man inte har några ärenden. Nu laddar jag bilen så fort jag kommer hem. Oavsett hur lite jag har kört. Jag laddar alltid till 80%.
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Johlei skrev:
Med detta beteende sparar vi några tior i veckan :-) Undrar hur länge vi orkar innan vi helt enkelt slutar ladda pånparkeringar och laddar allt hemma med WC.
Jag tyckte faktiskt det var skönt när de började ta betalt för laddning på torget i byn där jag jobbar. Då kan jag inte ursäkta mig med att det är gratis för att göra långsökta laddningar. Det blir lugnare att bara ladda hemma. Men jag misstänker att jag sparat några hundralappar medan det varade.

Som svar på OP brukar jag ha sladden inkopplad och laddnivån på 50% om bilen ska stå still mer än en dag.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Att ni orkar! Jag har i princip aldrig orkat dra fram laddkabeln när jag inte varit tvungen för att komma hem. Kanske på sätt och vis är bra att de tar betalt så att de som måste får laddning och de som inte behöver undviker det.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Daniel R skrev:
[JM] skrev:
Elon fick en liknande fråga på twitter

https://twitter.com/elonmusk/status/448466037441179649

Verkar som det är bättre att röra sig runt 50%

Daniel
Elon skriver mellan 30 och 80%. Du får gärna utveckla hur du får fram att det är bäst vid 50%
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

LarsL skrev:
Att ni orkar! Jag har i princip aldrig orkat dra fram laddkabeln när jag inte varit tvungen för att komma hem. Kanske på sätt och vis är bra att de tar betalt så att de som måste får laddning och de som inte behöver undviker det.
Jag gjorde det egentligen inte för att spara några kronor utan för att visa att laddstolparna används och att de behövs. Bara så att inte nån begåvad kommunsnubbe kommer på den sinnrika tanken att det där med elbilar bara var en fluga och att stolparna måste plockas bort igen. Man vet ju aldrig.
Men gratisstolparna hinner ju numera aldrig bli kalla innan nästa bil ställer sig och laddar. Och om de svindyra ockerstolparna skulle försvinna eftersom ingen använder dem så kan jag leva med det.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Sätter min på 60% normalt, alltid inkopplad.
Det är 30 mil vilket gott och väl räcker för allt jag normalt gör.
Ska jag längre så vet jag oftast det i förväg och kan öka på via appen.
Blir det en akut långkörning finns det alltid SUC på vägen...

Tycker det finns väldigt mycket som talar för att hålla sig runt 50% är optimalt.
Förutom Daniel Rs inlägg ovan kan nämnas att tex Nasa skickade upp en rymdsond som skall hålla i decennier, de satte litiumbatterierna att hålla sig på 55%.
Båtarna som går mellan Helsingborg Helsingör laddar till 68% och drar ner till 40%, sen laddar de igen, repeat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jenz
Teslaägare

Inlägg av jenz »

Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Model X 100D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

jenz skrev:
Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare

Inlägg av Plinder »

Jag har min på 60%, drar upp om det behövs.

Men visst, vad spelar det för roll, 60-80? Förmodligen inte mycket.

Enligt uppgift laddar NASA sina saker till 55%. Lite knepigare med service där de är dock.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Gustafsson skrev:
jenz skrev:
Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?
Det handlar väl mest om att man vill behandla batteriet så optimalt som möjligt. Även om långtidseffekterna är lite halvluddiga. Det är väl ungefär som med den egna kroppen. Man kan leva sunt, äta bra mat med bra råvaror, motionera regelbundet, hålla sig borta från rök och sprit. Och förhoppningsvis lever man lite längre och ett friskare liv än den som inte bryr sig alls. Men det är inte säkert. Ändå så gör många så.
Förhoppningen är ju att batteriet håller sig friskare och lever längre. Det kanske inte spelar någon roll under bilens livstid, men därefter ska ju batterierna få en ny chans och återanvändas till nånting annat.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

mati skrev:
Gustafsson skrev:
jenz skrev:
Det handlar väl mest om att man vill behandla batteriet så optimalt som möjligt. Även om långtidseffekterna är lite halvluddiga. Det är väl ungefär som med den egna kroppen. Man kan leva sunt, äta bra mat med bra råvaror, motionera regelbundet, hålla sig borta från rök och sprit. Och förhoppningsvis lever man lite längre och ett friskare liv än den som inte bryr sig alls. Men det är inte säkert. Ändå så gör många så.
Förhoppningen är ju att batteriet håller sig friskare och lever längre. Det kanske inte spelar någon roll under bilens livstid, men därefter ska ju batterierna få en ny chans och återanvändas till nånting annat.
Ja så är det väl, skulle vara intressant om det finns en korrelation mellan de som laddar extremt försiktigt och de som är extra måna om sin egen hälsa...
Användarvisningsbild
kenny
Teslaägare

Inlägg av kenny »

Jag är ju en av dom som saknar hemmaladdning och ur det perspektivet därmed ”misshandlar” mitt batteri, brukar köra ner det till 10-20% sen ladda till 80%, ibland långsamt i nått garage men oftast på en Ionity-laddare. Det som dock gnager mig lite är det här om laddhastigheten spärras efter mycket snabbladdning, det är mycket surare än nån mil tappad kapacitet tycker jag själv. Det är väl fortfarande lite oklart dock på Model 3.

Personligen är jag dock mer oroad över att när det gått så många år att min batterikapacitet är ett problem, då är väl möjligheten för att avsevärt mycket bättre batterier finns så oavsett om mitt batteri vore i toppskick vill ingen ha det.

Dvs, jag misstänker att batteritekniken i sig är ett större problem än nivån av normalt slitage.

Men precis som alla andra så gissar jag. :)
Skriv svar