Jag tycker mig se/hitta massor med diskussioner om hur man ska ladda sin Tesla (för att maximera livslängden) samt till vilken maxprocent när man använder sin bil som en daily driver och kanske kör runt en 10-20 mil varje dag, jag är inte en av de

Moderator: Redaktion
Elon fick en liknande fråga på twitter[JM] skrev:Tyvärr säger det där inget alls om det är skillnad att gå mellan 50 & 60 eller mellan 70 och 80 i laddning.
Det fungerar mig veterligen bara med en DeLorean. Och man måste ha en flux capacitor. Tesla tillhandahåller en virtuell variant, men den funkar inte riktigt.Gustafsson skrev:Om jag räknat rätt kan energin i en typisk blixt precis ladda ett 50kWh batteri fullt. Dock måste det ske på ca 10 us, vilket vore lite ansträngande för BMS...
Med ett större batteri skulle man kunna optimera till laddning mellan 30-80 %.
Ladda inte under åskväder således
Jag tyckte faktiskt det var skönt när de började ta betalt för laddning på torget i byn där jag jobbar. Då kan jag inte ursäkta mig med att det är gratis för att göra långsökta laddningar. Det blir lugnare att bara ladda hemma. Men jag misstänker att jag sparat några hundralappar medan det varade.Johlei skrev:Med detta beteende sparar vi några tior i veckanUndrar hur länge vi orkar innan vi helt enkelt slutar ladda pånparkeringar och laddar allt hemma med WC.
Elon skriver mellan 30 och 80%. Du får gärna utveckla hur du får fram att det är bäst vid 50%Daniel R skrev:Elon fick en liknande fråga på twitter[JM] skrev:Tyvärr säger det där inget alls om det är skillnad att gå mellan 50 & 60 eller mellan 70 och 80 i laddning.
https://twitter.com/elonmusk/status/448466037441179649
Verkar som det är bättre att röra sig runt 50%
Daniel
Jag gjorde det egentligen inte för att spara några kronor utan för att visa att laddstolparna används och att de behövs. Bara så att inte nån begåvad kommunsnubbe kommer på den sinnrika tanken att det där med elbilar bara var en fluga och att stolparna måste plockas bort igen. Man vet ju aldrig.LarsL skrev:Att ni orkar! Jag har i princip aldrig orkat dra fram laddkabeln när jag inte varit tvungen för att komma hem. Kanske på sätt och vis är bra att de tar betalt så att de som måste får laddning och de som inte behöver undviker det.
Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?jenz skrev:Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Det handlar väl mest om att man vill behandla batteriet så optimalt som möjligt. Även om långtidseffekterna är lite halvluddiga. Det är väl ungefär som med den egna kroppen. Man kan leva sunt, äta bra mat med bra råvaror, motionera regelbundet, hålla sig borta från rök och sprit. Och förhoppningsvis lever man lite längre och ett friskare liv än den som inte bryr sig alls. Men det är inte säkert. Ändå så gör många så.Gustafsson skrev:Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?jenz skrev:Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Ja så är det väl, skulle vara intressant om det finns en korrelation mellan de som laddar extremt försiktigt och de som är extra måna om sin egen hälsa...mati skrev:Det handlar väl mest om att man vill behandla batteriet så optimalt som möjligt. Även om långtidseffekterna är lite halvluddiga. Det är väl ungefär som med den egna kroppen. Man kan leva sunt, äta bra mat med bra råvaror, motionera regelbundet, hålla sig borta från rök och sprit. Och förhoppningsvis lever man lite längre och ett friskare liv än den som inte bryr sig alls. Men det är inte säkert. Ändå så gör många så.Gustafsson skrev:Jag tycker detta är nästan lite löjligt. Batterierna håller bevisligen länge hur man än gör, varför grotta ner sig mer i det ? Om man har en mil räckvidd mer än grannen efter ett decennium, vem bryr sig ?jenz skrev:Vi kopplar alltid in vår och laddar till 70%. Ska vi ut på längre tur skruvar jag upp laddnivån några timmar innan med appen. Känns som en rimlig kompromiss.
Förhoppningen är ju att batteriet håller sig friskare och lever längre. Det kanske inte spelar någon roll under bilens livstid, men därefter ska ju batterierna få en ny chans och återanvändas till nånting annat.