Fler Ionity-laddare innebär ju snabbare laddning även med dagens bilar. Ionity i Värnamo och Helsingborg öppnar ju när som helst och ligger längs den planerade rutten.Legato skrev:Tycker det är rimligt att man testar utifrån dagens förutsättningar. Att det ser annorlunda ut om några år gäller ju även elbilen (kanske särskilt just Model X (och S) där snabbare laddning bör ligga runt hörnet).
Stockholm - Frankfurt
Moderator: Redaktion
Re: Stockholm - Frankfurt
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Stockholm - Frankfurt
0-100 på nästan 10 sekunder, undrar om förespråkarna är medvetna om dessa bilar mediokra prestanda?Zalman3 skrev:Det är en vätgasbil, Hyundai Nexo.mans71 skrev:Vilken bil till vänster? Typ bikaks-grill?
https://www.hyundai.se/bilar/nexo
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Stockholm - Frankfurt
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då 

Re: Stockholm - Frankfurt
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.LarsL skrev:En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Stockholm - Frankfurt
Har Hyundai Nexo eller Toyota Mirai ens drag?
Vätgasbilens bränslecell ger väl ganska låg effekt.
Den har också ett batteri som tar spikarna.
Men om det går tungt länge så hjälper inte batteriet till.
95kW=129hk
Att dra en husvagn uppför ett berg med 129hk, går långsamt.
Vätgasbilens bränslecell ger väl ganska låg effekt.
Den har också ett batteri som tar spikarna.
Men om det går tungt länge så hjälper inte batteriet till.
https://www.hyundai.news/eu/press-kits/ ... fications/Power output (kW) fuel cell stack95 kW
95kW=129hk
Att dra en husvagn uppför ett berg med 129hk, går långsamt.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stockholm - Frankfurt
Ja, NEL har satt av 35 miljoner NOK för att bygga upp stationen som exploderade. Det är inte billiga att bygga...LarsL skrev:En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Inlägg: 1534
- Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
- Ort: Björklinge
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Re: Stockholm - Frankfurt
Tibor snart framme i Ödeshög.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Re: Stockholm - Frankfurt
Tibor har nog kört ifrån Jönköping innan Sandberg lämnat Mariestad.SR-71-BlackBird skrev:Tibor snart framme i Ödeshög.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.Legato skrev:Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.LarsL skrev:En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Re: Stockholm - Frankfurt
Verkar som att Tibor har passerat Jönköping innan Sandberg är framme i Mariestad.Svenssons skrev:Tibor har nog kört ifrån Jönköping innan Sandberg lämnat Mariestad.SR-71-BlackBird skrev:Tibor snart framme i Ödeshög.
Re: Stockholm - Frankfurt
Hoppas inte får dela med en nykter model S, bättre med en hel full norrman då 

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.LarsL skrev:Vätgastekniken har flera stora nackdelar.Legato skrev:Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.LarsL skrev:En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Stockholm - Frankfurt
Skulle vara intressant också ifall de körde med en icke-Tesla, dvs en bil som laddar med CCS på de "vanliga" laddstationerna.
Det är ganska stor skillnad att ladda en Tesla jmf med en Leaf, e-Niro på 50kW-stationer. Både laddhastighet och tillgänglighet på laddstationer.
Men ang kartan.
Vad betyder texten "Går ut om 08:29h"? De är dessutom olika tider på de båda bilarna.
Det är ganska stor skillnad att ladda en Tesla jmf med en Leaf, e-Niro på 50kW-stationer. Både laddhastighet och tillgänglighet på laddstationer.
Men ang kartan.
Vad betyder texten "Går ut om 08:29h"? De är dessutom olika tider på de båda bilarna.
Re: Stockholm - Frankfurt
En:Pontus skrev:LarsL skrev:Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
-Ladda snabbare
Det förutsätter dock att man är på resande och har en station längs vägen. Normalt behöver batterielbilen inte åka och ladda eftersom den kan ladda vid parkeringen. Måste man ta en omväg på mer än 20-25 minuter för att åka och ladda vätgas så försvinner denna fördel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7975
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Stockholm - Frankfurt
Vi tar dels tiden Stockholm-Frankfurt, dels tiden Jönköping-Frankfurt den sträckan åker vi samma båda två. Nu ska jag vidare! 

Re: Stockholm - Frankfurt
Vätgas har högt energi innehåll.Pontus skrev:Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.LarsL skrev:Vätgastekniken har flera stora nackdelar.Legato skrev:Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.LarsL skrev:En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Stockholm - Frankfurt
Det finns ju fler CCS-laddare än Supercharger och allt fler av dessa går att ladda i +150kW. Förbrukningen spelar också roll där Model 3 laddar snabbare mätt i km/h än övriga Tesla-bilar även ifall laddhastigheten kan vara lite lägre i kW.krivik skrev:Skulle vara intressant också ifall de körde med en icke-Tesla, dvs en bil som laddar med CCS på de "vanliga" laddstationerna.
Det är ganska stor skillnad att ladda en Tesla jmf med en Leaf, e-Niro på 50kW-stationer. Både laddhastighet och tillgänglighet på laddstationer.
Men ang kartan.
Vad betyder texten "Går ut om 08:29h"? De är dessutom olika tider på de båda bilarna.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
6,5 kg ska den rymma men att mäta vikten på vätgasen är ju lite som att mäta viktskillnaden mellan fullt och tomt batteri... Vätgas skalar dock upp mycket bättre än batterier när det kommer till vikten men inte när det kommer till volymen.Zalman3 skrev:Vätgas har högt energi innehåll.Pontus skrev:Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.LarsL skrev:Vätgastekniken har flera stora nackdelar.Legato skrev:Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.LarsL skrev:En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då
Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Lycka till!TiborBlomhall skrev:

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Stockholm - Frankfurt
Den har det psykologiska försprånget att du ska åka iväg till en station och ladda. Folk förstår hur det funkar, det påminner om bensin och är ju samma sak som naturgasen (fast det är inte det på riktigt). Folk fattar att de kan åka 30 mil sedan stanna och tanka för att sedan åka 30 mil till, det är så de ser sina resor (I verkliga livet stannar man ju för att äta och gå på toa).Pontus skrev:Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Re: Stockholm - Frankfurt
Måste se till systemet annars blir det poänglöst eller hur? Vad väger i så fall en elektron?Zalman3 skrev:
Vätgas har högt energi innehåll.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
Så är det någon som har vikten på Nero?
Jag har kollat Mirai och den har samma räckvidd som en Model 3 LR och väger lika mycket.
Re: Stockholm - Frankfurt
Och toppfart på 179km/h.SR-71-BlackBird skrev:0-100 på nästan 10 sekunder, undrar om förespråkarna är medvetna om dessa bilar mediokra prestanda?
Med Teslan kan man ju lätt och ledigt cruisa fram i 150km/h genom Europa. Undrar vad vätgasbilen har för förbrukning i autobahn-fart?
Re: Stockholm - Frankfurt
Är matchen över redan?
Hyundaien är inte i Mariefred ännu
Teslan på väg ner till Jönköping-Lödde.
Mariefred - Danmark 65 mil. Blir att åka snålt så gasen räcker fram.
Sen lättar det men som sagt. Nä
Hyundaien är inte i Mariefred ännu
Teslan på väg ner till Jönköping-Lödde.
Mariefred - Danmark 65 mil. Blir att åka snålt så gasen räcker fram.
Sen lättar det men som sagt. Nä
MYLR-24
Re: Stockholm - Frankfurt
Nexo strax framme i Mariestad! Nu får vi se hur snabbt det går i verkligheten. Hoppas att ingen varit där precis innan så att gasen är slut för idag. 

Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.