Stockholm - Frankfurt

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Tycker det är rimligt att man testar utifrån dagens förutsättningar. Att det ser annorlunda ut om några år gäller ju även elbilen (kanske särskilt just Model X (och S) där snabbare laddning bör ligga runt hörnet).
Fler Ionity-laddare innebär ju snabbare laddning även med dagens bilar. Ionity i Värnamo och Helsingborg öppnar ju när som helst och ligger längs den planerade rutten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Zalman3 skrev:
mans71 skrev:
Vilken bil till vänster? Typ bikaks-grill?
Det är en vätgasbil, Hyundai Nexo.
https://www.hyundai.se/bilar/nexo
0-100 på nästan 10 sekunder, undrar om förespråkarna är medvetna om dessa bilar mediokra prestanda?
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då ;)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då ;)
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.

Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Zalman3 »

Har Hyundai Nexo eller Toyota Mirai ens drag?
Vätgasbilens bränslecell ger väl ganska låg effekt.
Den har också ett batteri som tar spikarna.
Men om det går tungt länge så hjälper inte batteriet till.
Power output (kW) fuel cell stack95 kW
https://www.hyundai.news/eu/press-kits/ ... fications/
95kW=129hk

Att dra en husvagn uppför ett berg med 129hk, går långsamt.
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då ;)
Ja, NEL har satt av 35 miljoner NOK för att bygga upp stationen som exploderade. Det är inte billiga att bygga...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1534
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge
Referralkod: ts.la/stefan9931

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Tibor snart framme i Ödeshög.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

SR-71-BlackBird skrev:
Tibor snart framme i Ödeshög.
Tibor har nog kört ifrån Jönköping innan Sandberg lämnat Mariestad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då ;)
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.

Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.

1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

Svenssons skrev:
SR-71-BlackBird skrev:
Tibor snart framme i Ödeshög.
Tibor har nog kört ifrån Jönköping innan Sandberg lämnat Mariestad.
Verkar som att Tibor har passerat Jönköping innan Sandberg är framme i Mariestad.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Pontus »

Hoppas inte får dela med en nykter model S, bättre med en hel full norrman då ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 9054
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Pontus »

LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då ;)
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.

Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.

1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
krivik
Inlägg: 49
Blev medlem: 01 nov 2016 21:09

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av krivik »

Skulle vara intressant också ifall de körde med en icke-Tesla, dvs en bil som laddar med CCS på de "vanliga" laddstationerna.
Det är ganska stor skillnad att ladda en Tesla jmf med en Leaf, e-Niro på 50kW-stationer. Både laddhastighet och tillgänglighet på laddstationer.

Men ang kartan.
Vad betyder texten "Går ut om 08:29h"? De är dessutom olika tider på de båda bilarna.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
En:
-Ladda snabbare

Det förutsätter dock att man är på resande och har en station längs vägen. Normalt behöver batterielbilen inte åka och ladda eftersom den kan ladda vid parkeringen. Måste man ta en omväg på mer än 20-25 minuter för att åka och ladda vätgas så försvinner denna fördel.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av TiborBlomhall »

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7975
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av TiborBlomhall »

Vi tar dels tiden Stockholm-Frankfurt, dels tiden Jönköping-Frankfurt den sträckan åker vi samma båda två. Nu ska jag vidare! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Zalman3 »

Pontus skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då ;)
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.

Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.

1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Vätgas har högt energi innehåll.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

krivik skrev:
Skulle vara intressant också ifall de körde med en icke-Tesla, dvs en bil som laddar med CCS på de "vanliga" laddstationerna.
Det är ganska stor skillnad att ladda en Tesla jmf med en Leaf, e-Niro på 50kW-stationer. Både laddhastighet och tillgänglighet på laddstationer.

Men ang kartan.
Vad betyder texten "Går ut om 08:29h"? De är dessutom olika tider på de båda bilarna.
Det finns ju fler CCS-laddare än Supercharger och allt fler av dessa går att ladda i +150kW. Förbrukningen spelar också roll där Model 3 laddar snabbare mätt i km/h än övriga Tesla-bilar även ifall laddhastigheten kan vara lite lägre i kW.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
LarsL skrev:
Legato skrev:
LarsL skrev:
En av de stora nackdelarna med vätgasbilar är ju att de kräver svindyra bränslestationer. Stationen i Mariestad kostade väl 30 miljoner tex. Det kommer inte ploppa upp lika många vätgasstationer som det har kommit upp superladdare, helt enkelt. Dessutom kommer då ett antal explodera lite då och då ;)
Tycker den största nackdelen är att de inte är alls lika energieffektiva. Visst, bättre än fossilbilar, men varför inte gå hela vägen till den överlägset mest effektiva tekniken, dvs batteribilen.

Vätgasbilen känns som något som var aktuellt innan det blev solklart att batteripriserna snabbt skulle falla och laddtiderna samtidigt minska snabbt.
Vätgastekniken har flera stora nackdelar.

1. Vätgas har en tendens att explodera, går också under namnet knallgas.
2. Omvandlingen från el till el är enormt ineffektiv och slösar bort minst 2/3 av energin.
3. Påfyllningen av vätgas tar tid. Kraftiga pumpar måste kämpa mot ett tryck av upp emot 800bar, det är inte som bensin som i princip kan rinna ner i tanken.
4. Bilarna är vansinnigt komplicerade med trycktankar, pumpar, rör, kylsystem och batterier. En enda läcka i dessa system och bilen exploderar och du dör om du sitter i bilen.
5. Bilarna väger mycket pga av allt som behövs för att få (skiten) att fungera. Min Model 3 väger 300kg mindre än Mirai tex.
6. Stationerna kostar många 10-tals miljoner att bygga och de måste placeras utanför bebyggda områden, då de riskerar att explodera.
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Vätgas har högt energi innehåll.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
6,5 kg ska den rymma men att mäta vikten på vätgasen är ju lite som att mäta viktskillnaden mellan fullt och tomt batteri... Vätgas skalar dock upp mycket bättre än batterier när det kommer till vikten men inte när det kommer till volymen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av Svenssons »

TiborBlomhall skrev:
Lycka till! :)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

Pontus skrev:
Vilka fördelar har vätgasen då? Det måste ju finnas en hel del ändå.
Den har det psykologiska försprånget att du ska åka iväg till en station och ladda. Folk förstår hur det funkar, det påminner om bensin och är ju samma sak som naturgasen (fast det är inte det på riktigt). Folk fattar att de kan åka 30 mil sedan stanna och tanka för att sedan åka 30 mil till, det är så de ser sina resor (I verkliga livet stannar man ju för att äta och gå på toa).
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

Zalman3 skrev:

Vätgas har högt energi innehåll.
Tror tanken för Nexo rymmer 5kg vätgas.
Måste se till systemet annars blir det poänglöst eller hur? Vad väger i så fall en elektron?

Så är det någon som har vikten på Nero?
Jag har kollat Mirai och den har samma räckvidd som en Model 3 LR och väger lika mycket.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4521
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Kista/Arboga

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
0-100 på nästan 10 sekunder, undrar om förespråkarna är medvetna om dessa bilar mediokra prestanda?
Och toppfart på 179km/h.

Med Teslan kan man ju lätt och ledigt cruisa fram i 150km/h genom Europa. Undrar vad vätgasbilen har för förbrukning i autobahn-fart?
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 850
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av _TonyV »

Är matchen över redan?
Hyundaien är inte i Mariefred ännu
Teslan på väg ner till Jönköping-Lödde.

Mariefred - Danmark 65 mil. Blir att åka snålt så gasen räcker fram.
Sen lättar det men som sagt. Nä
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Stockholm - Frankfurt

Inlägg av LarsL »

Nexo strax framme i Mariestad! Nu får vi se hur snabbt det går i verkligheten. Hoppas att ingen varit där precis innan så att gasen är slut för idag. :D
Senast redigerad av LarsL, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar