OK, tack, läst hela nu. De påstår ju iofs 1,86 kWh/mil vilket skulle ge drygt 40 km, inte 37,5 men det är ju ganska marginellt.Elof skrev:Japp, finns urklipp här, nästan längst ner på sidan.Legato skrev:Visste inte om den siffran. Har bara sett din "guesstimate".Elof skrev:
Ja, vad tror ni, var det fel på bilen som "Elbilen" testade som sög i sig 20% på 7,5 kilometer?
Har inte läst artikeln (finns den gratis någonstans?), men skulle inte förvåna mig om de höftat lite. Det stod ju även 19" hjul fast det var 20". Personligen är jag även tveksam till objektiviteten när en BMW jämförs med en Tesla av en förare som tävlar för BMW.
Tror också man ska vara försiktig med att extrapolera. Finns ju många möjliga skäl till att bilen dragit mer de första kilometerna än den skulle göra vid längre körning.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 7&start=60
Det är de siffrorna jag använt när jag fått fram snitteffekt på 230 kW under ett varv. Guesstimeringen var att man håller järnet 70% av sträckan runt ett varv. Provade själv att nolla trippen på min 3 AWD och ge järnet i olika hastigheter. Det är, föga förvånande, högre förbrukning per mil vid full mutter i lägre hastigheter, så Nurburgring, som väl är ganska snabb, kan vara en relativt snål bana.
Jag får dock känslan av att de inte har så bra koll. Dels detta med 19" fälgarna och dels att de inte klarade av att läsa av förbrukningen på färddatorn. De skriver istället att den baseras på sista 50 km vilket ju inte stämmer (men är en av tre möjliga inställningar för energigrafen).
Tycker dessutom hela artikeln genomsyras av skepsis från Göransson mot Tesla. Känns varken konstigt eller unikt imo, skulle gissa att de flesta som sysslat med motorsport hela livet är ganska avogt inställda till elbilar.
För mig är det också en självklarhet att han "känner" BMWn bättre och att han också kör den bättre. Hur stor skillnad det gör vågar jag inte sia om, men det vore helt orimligt att han skulle köra Teslan lika optimalt som en bil som har väldigt mycket gemensamt med många bilar han tidigare tävlat i.
Anyways... Nu har jag personligen sett fyra olika datapunkter. Tre av dem indikerar 90-105 km räckvidd på bana och en indikerar 40 km. Gissar att en faktor också är att enbart en tävlingsförare verkligen maxar bilen konstant.
Personligen räcker det ypperligt med 5-10 mils räckvidd på bana. Jag skulle vara helt slut efter ett sådant pass... Men det gäller såklart att man har tillgång till snabbladdning i anslutning till banan om det ska funka för en bandag.