Trackmode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Trackmode

Inlägg av taliz »

Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4139
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Trackmode

Inlägg av Tellus »

Kul!
Jag längtar till frusna sjöar
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
mrmuscle
Inlägg: 127
Blev medlem: 22 jun 2019 13:23

Re: Trackmode

Inlägg av mrmuscle »

taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trackmode

Inlägg av taliz »

mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
mrmuscle
Inlägg: 127
Blev medlem: 22 jun 2019 13:23

Re: Trackmode

Inlägg av mrmuscle »

taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...
Ok! Bara provkört 1x. Jag märkte då tydligt att bilen bromsar mycket mer än än fosil när man
släpper gasen!
Ännu mer sådan broms i trackmode?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trackmode

Inlägg av taliz »

mrmuscle skrev:
taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...
Ok! Bara provkört 1x. Jag märkte då tydligt att bilen bromsar mycket mer än än fosil när man
släpper gasen!
Ännu mer sådan broms i trackmode?
Ja, man får tillbaka mer ström ju snabbare man kör. Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Trackmode

Inlägg av evilirish »

taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
mrmuscle skrev:
taliz skrev:
Testade igår för första gången. Tydligen måste man stå still med parkeringsläge för att kunna aktivera, annars är det utgråat.
Körde sedan fullt ös runt häckeberga, genarp, blentarp osv i Skåne. Vägar som jag kört hoj på många gånger innan.
Sjukt kul!
Egentligen otroligt att de vägarna kan vara så galet bra. Jämn fin slät asfalt(extremt mkt bättre än på motorvägarna), inget grus, ingen trafik, massvis med roliga kurvor.

Fläktarna fick jobba hårt, och just att regen blir så mkt kraftigare känns som största vinsten, behöver inte använda bromsarna så mkt, särskilt i snabba kurvor.
Efteråt kände man hur värmen riktigt strålade från hjulhusen. Bild
Wow!!
Vad betyder regen?
Du vet när man släpper på gasen i en elbil...
Ok! Bara provkört 1x. Jag märkte då tydligt att bilen bromsar mycket mer än än fosil när man
släpper gasen!
Ännu mer sådan broms i trackmode?
Ja, man får tillbaka mer ström ju snabbare man kör. Bild
Perpetuum mobile!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trackmode

Inlägg av Svenssons »

Tanken med mycket regen i trackmode är väl inte att i första hand få tillbaka energi utan att kunna bromsa in i kurvor. Nackdelen är att det även värmer upp och riskerar att bilen minskar toppeffekt. Annan fördel är att bromsarna slits mindre.

Mycket regen är alltså bra för möjlighet till snabbare var tider men på bekostnad till hur många varv man kan köra med max effekt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Re: Trackmode

Inlägg av Verdi »

Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 558
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Trackmode

Inlägg av Simon »

Verdi skrev:
Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Ja, om regen är starkare än väggreppet, då hjulen låser sig. Men regen slutar när hjulen inte snurrar längre, vilket gör att hjulen frirullar, vilket gör att de återfår greppet som när man kopplar ur på en bil med växellåda.
Detta går nästan lika fort som antispinnsystemet jobbar när man gasar.

Ovanstående är baserat på erfarenheter från modell S. Kan förstås skilja sig från modell 3.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

Svenssons skrev:
Tanken med mycket regen i trackmode är väl inte att i första hand få tillbaka energi utan att kunna bromsa in i kurvor. Nackdelen är att det även värmer upp och riskerar att bilen minskar toppeffekt. Annan fördel är att bromsarna slits mindre.

Mycket regen är alltså bra för möjlighet till snabbare var tider men på bekostnad till hur många varv man kan köra med max effekt.
Nja, bromsa in i kurvor kan man väl en kompetent pilot göra med bromspedalen. Är inte poängen främst att få tillbaka mer energi för att inte batteriet ska ta slut lika fort? Och kanske ger det ett skönt flyt i körning med 80-90% attack?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Trackmode

Inlägg av HelectriC »

Jag skulle gissa att det är för att spara bromsarna. Om bilen regenererar mycket så behöver inte de vanliga skivorna och oken jobba så hårt och man riskerar inte överhettade bromsar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Trackmode

Inlägg av taliz »

Oavsett vad tanken var så funkar det jäkligt bra. Man behöver inte "vänsterbromsa" då bilen "bromsar" så fort man släpper gasen, dvs snabbare än att flytta foten från gasen till bromsen. Lätt att dosera också.
Man får riktigt bra flyt helt enkelt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Trackmode

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Så kraftig är den inte, åtminstone inte på torr asfalt.
Med en bil kan man ju också bromsa rätt hårt även i en kurva utan problem, till skillnad från med hoj som jag kört mkt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Re: Trackmode

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Så kraftig är den inte, åtminstone inte på torr asfalt.
Med en bil kan man ju också bromsa rätt hårt även i en kurva utan problem, till skillnad från med hoj som jag kört mkt...

Du, det kan räcka med att släppa på gasen på en fossilbil för att man ska tappa fästet. Beror ju lite på hur nära gränsen man ligger. Är ju inget problem om det är meningen dock.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trackmode

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
Svenssons skrev:
Tanken med mycket regen i trackmode är väl inte att i första hand få tillbaka energi utan att kunna bromsa in i kurvor. Nackdelen är att det även värmer upp och riskerar att bilen minskar toppeffekt. Annan fördel är att bromsarna slits mindre.

Mycket regen är alltså bra för möjlighet till snabbare var tider men på bekostnad till hur många varv man kan köra med max effekt.
Nja, bromsa in i kurvor kan man väl en kompetent pilot göra med bromspedalen. Är inte poängen främst att få tillbaka mer energi för att inte batteriet ska ta slut lika fort? Och kanske ger det ett skönt flyt i körning med 80-90% attack?
Tror inte att energiåtervinningen är prioriterad alls. Hur många gånger behöver man köra mer än 20-30 mil på bana med track-mode? Flytet tror jag är viktigt dock vilket underlättas när det blir mer one-pedel driving. Bromsarna är som sagt en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trackmode

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
Kraftigare regen borde rimligtvis även öka risken för att man tappar kontrollen om man får lite "panik" i en kurva. Tvärsläpper man gasen så lär bilen få sladd väl?
Så kraftig är den inte, åtminstone inte på torr asfalt.
Med en bil kan man ju också bromsa rätt hårt även i en kurva utan problem, till skillnad från med hoj som jag kört mkt...

Du, det kan räcka med att släppa på gasen på en fossilbil för att man ska tappa fästet. Beror ju lite på hur nära gränsen man ligger. Är ju inget problem om det är meningen dock.
Jo visst, men då får man vara bra klantig och dålig på att bedöma förutsättningar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

Svenssons skrev:
Tror inte att energiåtervinningen är prioriterad alls. Hur många gånger behöver man köra mer än 20-30 mil på bana med track-mode? Flytet tror jag är viktigt dock vilket underlättas när det blir mer one-pedel driving. Bromsarna är som sagt en annan sak.
Tror nog såväl räckvidd, som bromsar och körkänsla mår gott av Track mode.
Kolla in senaste numret av "Elbilen", där kör de BMW M2 mot M3P, med mindre smickrande resultat för vår kära elbil. Bromsarna slutade bita redan efter tre varv på bana (minns inte vilken, en svensk) och "förbrukningen" var brutalt hög. Detta trots Track mode. Dessutom var den långsammare än BMW:n. En förvånade besvikelse efter fina rapporter från amerikanska bankörningar.

Edit: Här finns klipp ur tidningen, nästan längst ner. Räckvidd på banan: 3,75 mil.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 7&start=60
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Trackmode

Inlägg av taliz »

En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Användarvisningsbild
Snubblaren
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 11 aug 2019 09:36

Re: Trackmode

Inlägg av Snubblaren »

Kopplas antispinnsystemen ur vid trackmode?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Trackmode

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Det är ju en anställd av BMW som provkör, vad tror du han skulle säga?
Har du provat M3P själv?
Jag har sett videos från diverse bankörning och den verkar funka klockrent. Min egna erfarenhet av hård körning verkar bekräfta det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Trackmode

Inlägg av Svenssons »

Elof skrev:
Svenssons skrev:
Tror inte att energiåtervinningen är prioriterad alls. Hur många gånger behöver man köra mer än 20-30 mil på bana med track-mode? Flytet tror jag är viktigt dock vilket underlättas när det blir mer one-pedel driving. Bromsarna är som sagt en annan sak.
Tror nog såväl räckvidd, som bromsar och körkänsla mår gott av Track mode.
Kolla in senaste numret av "Elbilen", där kör de BMW M2 mot M3P, med mindre smickrande resultat för vår kära elbil. Bromsarna slutade bita redan efter tre varv på bana (minns inte vilken, en svensk) och "förbrukningen" var brutalt hög. Detta trots Track mode. Dessutom var den långsammare än BMW:n. En förvånade besvikelse efter fina rapporter från amerikanska bankörningar.

Edit: Här finns klipp ur tidningen, nästan längst ner. Räckvidd på banan: 3,75 mil.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 7&start=60
Även med brutalt hög förbrukning så finns det ju energi till att köra väldigt många varv. Det är ju inte så att motsvarande avgasbilar gör av med mindre energi, tvärt om. Kör man ett 24h-lopp eller tänkt köra väldigt många varv på Nürburgring kanske det kan vara värt att köra lite energisnålare men det är ju kantfall av kantfall. Bromsarna är som sagt var en bra sak att ha mer regen för. Model 3 är ju en vardagsbil och har inte bromsar avsedda för banan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

Svenssons skrev:
Även med brutalt hög förbrukning så finns det ju energi till att köra väldigt många varv. Det är ju inte så att motsvarande avgasbilar gör av med mindre energi, tvärt om. Kör man ett 24h-lopp eller tänkt köra väldigt många varv på Nürburgring kanske det kan vara värt att köra lite energisnålare men det är ju kantfall av kantfall. Bromsarna är som sagt var en bra sak att ha mer regen för. Model 3 är ju en vardagsbil och har inte bromsar avsedda för banan.
Nej, man kommer 3,75 mil. Det är inte så många varv, speciellt inte om man måste ta sig hem också.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Trackmode

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Det är ju en anställd av BMW som provkör, vad tror du han skulle säga?
Har du provat M3P själv?
Jag har sett videos från diverse bankörning och den verkar funka klockrent. Min egna erfarenhet av hård körning verkar bekräfta det.
Menar du att det är ett fejktest? Jag önskar också att det inte var sant, men är inte troende på det fanatiska viset.
Har kört M3P, på väg. Fantastisk bil där.
Skriv svar