Fungerar M3 på fjällsemester med familjen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare

Re: Fungerar M3 på fjällsemester med familjen

Inlägg av esteen »

Walker skrev:
esteen skrev:
Vi ska om ett år byta bil då leasingen på vår KIA Optima SW PHEV går ut och funderar nu på en M3.
Det som vi är väldigt osäkra på är utrymmena, vi är vana att alltid ha kört en kombi.

Kan man packa in en familj på två vuxna och två barn och åka till fjällen på semester?
Kommer att ha takbox för skidor m.m?

Bilen har ju utöver bagaget bak även en liten "frunk" och ett ganska stort "hål" under golvet bak...

Hur är era erfarenheter med M3 som familjebil?

Skulle vara grymt om det gick att provköra och testa att packa men det är ju svårt med Tesla då de inte har ett handlarsystem som andra märken.

Optimalt vore kanske en MY men den kommer ju inte förrän tidigast 21/22 till Sverige och redan M3 SR+ är på gränsen i pris för oss.
Var bor du? Får gärna titta/känna på min. (Köping) personligen skulle jag inte tveka en sekund på din resa till fjälls med de förutsättningarna.
(Bytte själv från en Oktavia combi)
Tackar för erbjudandet!
Jag ska ha det i åtanke om vi passerar Köping men hoppas på att hitta någon i Karlstad.
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare

Inlägg av pefreli »

esteen skrev:
Nu tycker jag att diskussionen efter min fråga spårat ur ganska mycket :D
Jag i alla fall är väl medveten om att det är en sedan och jag funderade mest om något hade erfarenhet av M3 efter att ha haft en kombi.
Tror i alla fall jag fått en bra uppfattning om storleken på den.
Vad du än gör så låt inte detta oroa dig till den grad att du inte köper bilen. ;)

Har själv 2 barn (11,14) och fru och efter att ha levt med bilen i 3-4 månader ser jag inga som helst problem att åka till fjällen.

Lite synd att det inte finns genomlastningslucka men ska man ha skidor med sig finns det takbox för detta.

Vill du ha erfarenheter från verkligheten får du nog vänta lite. Jag är dock inte ett dugg orolig.

Jag provlastade golfbagar innan jag köpte bilen. Får in 4 st på längden utan att fälla sätena. Det kan man glömma i de flesta andra sedaner. ;)

Om du har långt till Service Center så kan du säkert få provlasta hos någon här på forumet.

Jag bor själv i Malmöområdet och hjälper till så gott jag kan. :)
TM3 P svart/svart -24
TM3 P vit/vit -23, såld
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Walker skrev:
samuelsu skrev:
Walker skrev:
Med fällt baksäte fick jag igår in 4st original vinterhjul + 4 st däck 205/55/16, 1 st kylväska, en kasse mat, 2 personer och tom frunk.
Vi är ju alla olika och har olika behov, men jag måste säga att jag har svårt att se hur 8 hjul kan ersätta pjäxor och skidor på något vettigt sätt på en skidsemester. :lol: Kylväskan förstår jag däremot.
Svårt att se? Jag blir bara trött. Nä, det är klart... allt annat än en V90 är ju självklart helt uteslutet. Mitt fel, förlåt.
Vad då V90? Octavia har 610 liter bagaget Superb 660 liter och V90 bara 560 liter :lol:
Användarvisningsbild
samuelsu
Teslaägare

Inlägg av samuelsu »

Jag velade länge mellan M3 SR+ och beg S, men pga baksätet och osäkerhet med rostplåt i karossen bl.a valde jag till slut S.
3 barn; 7,11,13år. Tror förresten inte det böjda takräcket och min takbox funkar ihop. Blir spännande att se hur skidresorna blir!
Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

esteen skrev:
Jag i alla fall är väl medveten om att det är en sedan och jag funderade mest om något hade erfarenhet av M3 efter att ha haft en kombi.

Jag hade en XC60 innan och visst är den mer lättlastad och rymmer mer om man lastar den upp till tak. Men trean har mycket lastutrymme.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

nek0 skrev:
Walker skrev:
samuelsu skrev:
Walker skrev:
Med fällt baksäte fick jag igår in 4st original vinterhjul + 4 st däck 205/55/16, 1 st kylväska, en kasse mat, 2 personer och tom frunk.
Vi är ju alla olika och har olika behov, men jag måste säga att jag har svårt att se hur 8 hjul kan ersätta pjäxor och skidor på något vettigt sätt på en skidsemester. :lol: Kylväskan förstår jag däremot.
Svårt att se? Jag blir bara trött. Nä, det är klart... allt annat än en V90 är ju självklart helt uteslutet. Mitt fel, förlåt.
Vad då V90? Octavia har 610 liter bagaget Superb 660 liter och V90 bara 560 liter :lol:
Svär inte i Volvoland. Det vet väl ALLA att Volvon vinner över Skoda alla dar i veckan på allt. :?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

pefreli skrev:
esteen skrev:
Vad du än gör så låt inte detta oroa dig till den grad att du inte köper bilen. ;)

Har själv 2 barn (11,14) och fru och efter att ha levt med bilen i 3-4 månader ser jag inga som helst problem att åka till fjällen.

Lite synd att det inte finns genomlastningslucka men ska man ha skidor med sig finns det takbox för detta.

Vill du ha erfarenheter från verkligheten får du nog vänta lite. Jag är dock inte ett dugg orolig.

Jag provlastade golfbagar innan jag köpte bilen. Får in 4 st på längden utan att fälla sätena. Det kan man glömma i de flesta andra sedaner. ;)

Om du har långt till Service Center så kan du säkert få provlasta hos någon här på forumet.

Jag bor själv i Malmöområdet och hjälper till så gott jag kan. :)
Jag har svårt att se hur 4 golfbagar kan ersätta pjäxor och skidor....
(F’låt... kunde inte låta bli)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
bmw328coupe
Teslaägare

Inlägg av bmw328coupe »

Funkar utmärkt för oss till fjällen, vi har testat x2 i våras. 2 vuxna, 3 tonårsbarn. Har haft både kombis och minivans tidigare. Naturligtvis måste man anpassa packningen, men skidor och pjäxor fick vi med. Skotern får dock vackert stanna hemma.
Svart/svart Model S LR 2023 med 21"
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare

Inlägg av Snap02 »

många sitter i bilar som är större än vad dom behöver, kör runt i en bil som är för stor 47 veckor per år för att bara ha (tillräckligt) stor bil till semestern.

Jag anser att det är bättre att i sådana fall hyra en stor bil till semestern. För mig så räcker tesla 3 bra till o jag brukar köra bilen på semestern o om jag jämför med bmw 120 d så rymmer teslan betydligt mer, om jag jämför med min senaste bil tiguan 240 så sväljer teslan betydligt mer i bakluckan, djupet är betydligt större.
Så för mig funkar det utan problem men om man skulle jämföra med en stor kombi så tror jag teslan inte räcker till, men hellre åka (rätt) bil större delen av året o hyra en större om det krävs.
Om man ser på (modet) med suv, väldigt många som har en sådan har inte ens barn utan vill åka större bil o sitta högre. Det ör lättare att kliva in i en suv än en tesla 3 men man vänjer sig snabbt.
Användarvisningsbild
Doktor Sol
Teslaägare

Inlägg av Doktor Sol »

Inga problem med fjällresa i M3! Vi fick bilen i mitten av mars och åkte en vecka till fjälls ett par veckor senare. Eftersom det var första riktiga resa var det lite smånervöst, men det gick galant! 2 vuxna och två barn i förskoleålder. Dessvärre fanns vid den tiden inget takräcke att tillgå, så vi lånade plats i kompisarnas takbox för våra skidor mot att vi tog deras (2 vuxna, 2 barn) pjäxor i vår bil. För oss sväljer den klart tillräckligt. Vår jämförelse är ett tidigare familjeliv i VW Golf (med takbox).

Siktar nog på att komplettera med takräcke med skidfästen till denna vinter... :)
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
snowtroll
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter15233

Inlägg av snowtroll »

Samma här.
Man är liksom van att ha laggen i boxen ;)
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Höll på att svara att har man bara en dragkrok är det inga problem.
Om man har med sig skidor och pjäxor lägger man det bredvid skotrarna på skotersläpet med kåpa tillsammans med övriga packningen.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare

Inlägg av M3apan »

Walker skrev:

Jag har svårt att se hur 4 golfbagar kan ersätta pjäxor och skidor....
(F’låt... kunde inte låta bli)[/quote]

Jag har svårt att se hur 2 barn och fru kan ersätta pjäxor och skidor....
Användarvisningsbild
mattiasclaesson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mattias42924

Inlägg av mattiasclaesson »

Jämför mellan model 3 vs Saab 9-5 Kombi.
Var sin sommarsemester med några övernattningar med tält och tillbehör.
2 vuxna och 2 mellanstora barn.
Får man bara in grejorna fysiskt så sväljer M3 sjukt mycket last.
Svårast var att få in kampingbordet, men det gick faktiskt....

/Mattias
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Snap02 skrev:
många sitter i bilar som är större än vad dom behöver, kör runt i en bil som är för stor 47 veckor per år för att bara ha (tillräckligt) stor bil till semestern.

Jag anser att det är bättre att i sådana fall hyra en stor bil till semestern. För mig så räcker tesla 3 bra till o jag brukar köra bilen på semestern o om jag jämför med bmw 120 d så rymmer teslan betydligt mer, om jag jämför med min senaste bil tiguan 240 så sväljer teslan betydligt mer i bakluckan, djupet är betydligt större.
Så för mig funkar det utan problem men om man skulle jämföra med en stor kombi så tror jag teslan inte räcker till, men hellre åka (rätt) bil större delen av året o hyra en större om det krävs.
Om man ser på (modet) med suv, väldigt många som har en sådan har inte ens barn utan vill åka större bil o sitta högre. Det ör lättare att kliva in i en suv än en tesla 3 men man vänjer sig snabbt.
Vi valde mellan två små elbilar och hyra stor suv till semestern eller köpa en TMX.
TMX kostar ca 35tkr om året exklusive värdeminskning.
Hyra en XC90 för 15tkr per vecka i de fem veckorna.
En vecka sportlov och fyra veckor på sommaren blir alldrig billigare än 35tkr när kostnaderna för småbilarna dessutom tillkommer ovanpå hur mkt du än vänder och vrider på siffrorna.
TCO.....

Edit: Man kan alltså spara massor med pengar om man räknar på sina vanor och kostnader. Sen kan man anse att det är slöseri. För vår del blir det en stor besparing att åka runt i en alldeles för stor bil 47 veckor om året.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare

Inlägg av ChristerSjo »

Vi valde mellan två små elbilar och hyra stor suv till semestern eller köpa en TMX.
En vecka sportlov och fyra veckor på sommaren blir alldrig billigare än 35tkr när kostnaderna för småbilarna dessutom tillkommer ovanpå hur mkt du än vänder och vrider på siffrorna.
TCO.....

Edit: Man kan alltså spara massor med pengar om man räknar på sina vanor och kostnader. Sen kan man anse att det är slöseri. För vår del blir det en stor besparing att åka runt i en alldeles för stor bil 47 veckor om året.
Låter som du försöker försvara din "investering" ;) . Bilar blir aldrig (i princip) lönsamma, det är en av de största kapitalförstörarna ett hushåll kan ha. Vi köper dom bara för att vi är bekväma och ha frihet men går det utöver det praktiskta att ta sig från A till B med lyxigare varianter så är det bara för att vi vill ha just det och att det är värt att "dränera" ännu mer pengar.

Jo, jag är lika dan. Vi skulle i princip klara oss utan bil men har idag två bilar och en TM3 beställd. :)

Edit:
Ber om ursäkt lite OT.
Senast redigerad av ChristerSjo, redigerad totalt 1 gånger.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare

Inlägg av esteen »

[JM] skrev:
Snap02 skrev:

TCO.....

Låter som att din kalkyl bygger på att det är en tjänstebil där du inte står för bilkostnaden, värdeminskning etc.
Men ska man betala hela kalaset själv blir en TMX betydligt dyrare.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Innan vi bestämde oss för en TMX så räknade vi på TCO (exklusive värdeminskning) för XC90 T5 och T8, Audi Q7, VW Touareg, Två BMW i3 + hyra storbil på semestern och några till som jag inte minns nu.
Slutsaten blev att en TMX var minst 10tkr "billigare" per år än de andra alternativen. Inkl service, skatt, el, bensin, försäkring etc.

Värdeminskning som är den stora kostnaden är ju extremt svårt att bedöma eftersom staten mfl kan röra till det på längre sikt.
Vi planerar att behålla bilen minst 6år.
Vad kommer ha minskat mest i värde då?
En TMX för 900tkr, en begagnad XC90 för 500tkr eller tex två BMW i3?
Volvon som inte går att sälja 2025 pga att det är en bensin/diesel eller teslan pga att dom gått i kånken?

Och sist men inte minst. Jag behöver inte försvara för okända människor på internet hur jag spenderar mina skattade pengar. Om så var fallet så skulle jag ju inte skriva alls här eller hur?
Användarvisningsbild
esteen
Teslaägare

Inlägg av esteen »

[JM] skrev:
Innan vi bestämde oss för en TMX så räknade vi på TCO (exklusive värdeminskning) för XC90 T5 och T8, Audi Q7, VW Touareg, Två BMW i3 + hyra storbil på semestern och några till som jag inte minns nu.
Slutsaten blev att en TMX var minst 10tkr "billigare" per år än de andra alternativen. Inkl service, skatt, el, bensin, försäkring etc.

Värdeminskning som är den stora kostnaden är ju extremt svårt att bedöma eftersom staten mfl kan röra till det på längre sikt.
Vi planerar att behålla bilen minst 6år.
Vad kommer ha minskat mest i värde då?
En TMX för 900tkr, en begagnad XC90 för 500tkr eller tex två BMW i3?
Volvon som inte går att sälja 2025 pga att det är en bensin/diesel eller teslan pga att dom gått i kånken?

Och sist men inte minst. Jag behöver inte försvara för okända människor på internet hur jag spenderar mina skattade pengar. Om så var fallet så skulle jag ju inte skriva alls här eller hur?
Ber om ursäkt om det blev ett påhopp på din uträkning, det var inte syftet.
Jag försöker bara förstå den och man kan ju beroende på förutsättningar komma fram till olika kostnader.
Har man tjänstebil så är kostnaden en sak, måste man låna hela beloppet så är den en annan och har man pengarna, och vill använda dessa, så blir ju såklart kostnaden låg om man inte räknar värdeminskningen.

Som du säger så är värdeminskiningen svår att räkna på, speciellt nu när det rörs om i grytan med Bonus/Malus från år till år.
Skriv svar