Fungerar M3 på fjällsemester med familjen
Moderator: Redaktion
Fungerar M3 på fjällsemester med familjen
Vi ska om ett år byta bil då leasingen på vår KIA Optima SW PHEV går ut och funderar nu på en M3.
Det som vi är väldigt osäkra på är utrymmena, vi är vana att alltid ha kört en kombi.
Kan man packa in en familj på två vuxna och två barn och åka till fjällen på semester?
Kommer att ha takbox för skidor m.m?
Bilen har ju utöver bagaget bak även en liten "frunk" och ett ganska stort "hål" under golvet bak...
Hur är era erfarenheter med M3 som familjebil?
Skulle vara grymt om det gick att provköra och testa att packa men det är ju svårt med Tesla då de inte har ett handlarsystem som andra märken.
Optimalt vore kanske en MY men den kommer ju inte förrän tidigast 21/22 till Sverige och redan M3 SR+ är på gränsen i pris för oss.
Det som vi är väldigt osäkra på är utrymmena, vi är vana att alltid ha kört en kombi.
Kan man packa in en familj på två vuxna och två barn och åka till fjällen på semester?
Bilen har ju utöver bagaget bak även en liten "frunk" och ett ganska stort "hål" under golvet bak...
Skulle vara grymt om det gick att provköra och testa att packa men det är ju svårt med Tesla då de inte har ett handlarsystem som andra märken.
Optimalt vore kanske en MY men den kommer ju inte förrän tidigast 21/22 till Sverige och redan M3 SR+ är på gränsen i pris för oss.
Re: Fungerar M3 på fjällsemester med familjen
Barnvagnstest.
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Jo, den har jag sett men tänker mest på om någon här har erfarenhet på att åka till fjällen med en M3 och den packning som man brukar ha dit.bonath skrev:Barnvagnstest.
Barnvagnar slipper vi äntligen

Men mycket annat som ska med till fjällen i form av skidutrustning och kläder.
I värsta fall får man väl skaffa en packbox till dragkroken

Jag tror inte det kommer vara något problem. Visst, lastar du hela vägen upp till taket i kombin idag, så lär du få problem att få in allt i 3:an.
Vi kommer själva från en Bmw 5-serie kombi, och åker på skidsemester 2 ggr per år. Nu har vi inte kört med 3:an än, men när jag har mätt och donat innan köpet, så kom jag fram till att vi har ungefär lika mycket bagageutrymme totalt i båda bilarna. Om man räknar med att man fyller kombin upp till nackstöden. Alltså med full bakåtsikt kvar.
Vi har aldrig behövt lasta mer än så när vi ska till fjällen (2 vuxna 2 barn). 3:an har ju dessutom ingen kardantunnel som är ivägen på golvet i baksätet, så där får man in en väska till om det skulle behövas.
Takbox hade vi på Bmw:n och kommer köra samma på 3:an.
Den enda grejen är väl att förbrukningen lär öka en hel del med takboxen, men att stanna någon extra gång och ladda när man kör i vinterväglag är nog mest positivt egentligen.
Och grej nr 2, det är lite jobbigare att fylla trunken i 3:an, hålet in är ju mindre än en kombi
Vi kommer själva från en Bmw 5-serie kombi, och åker på skidsemester 2 ggr per år. Nu har vi inte kört med 3:an än, men när jag har mätt och donat innan köpet, så kom jag fram till att vi har ungefär lika mycket bagageutrymme totalt i båda bilarna. Om man räknar med att man fyller kombin upp till nackstöden. Alltså med full bakåtsikt kvar.
Vi har aldrig behövt lasta mer än så när vi ska till fjällen (2 vuxna 2 barn). 3:an har ju dessutom ingen kardantunnel som är ivägen på golvet i baksätet, så där får man in en väska till om det skulle behövas.
Den enda grejen är väl att förbrukningen lär öka en hel del med takboxen, men att stanna någon extra gång och ladda när man kör i vinterväglag är nog mest positivt egentligen.
Och grej nr 2, det är lite jobbigare att fylla trunken i 3:an, hålet in är ju mindre än en kombi

Definitivt inga problem med 4 i bilen om du har box på taket. 550 liter får du in i bilen, dvs samma? som du får in i din Optima (om inte googlingen luras).
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Gissar på att googlingen luras.Jeppe_E skrev:Definitivt inga problem med 4 i bilen om du har box på taket. 550 liter får du in i bilen, dvs samma? som du får in i din Optima (om inte googlingen luras).
Tror att en kombi bara mäts upp till insynsskyddet när man mäter bagaget med baksätet uppe, när man fäller ner mäts det upp till taket.
Optiman i PHEV utförande har faktiskt bara 440 liter på papperet då batteriet tar 112 liter från bagaget, men det måttet kan bara vara upp till insynsskyddet.
Vi räknar kallt med det. Går från en Octavia med rejält bagageutrymme till en model 3 som faktiskt inte har mycket mindre i praktiken. 2 vuxna 2 barn. Flera skidresor per vinter över 30 mil. Upplever inte bagageutrymmet som speciellt mycket mindre. Brukar ändå försöka undvika att packa över ryggstöden i kombin då vi inte haft lastgaller. Men får väl återkomma efter säsongen. Den enda riktiga nackdelen jag kommer på är avsaknaden av skidlucka när man bara ska på en lite kortare resa. Nu lär det bli mycket köra takbox i vinter.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Ja, jag har också känslan av att det ska gå men jagar erfarenheter, vi får väl höras efter vintern så får vi se?perkabolo skrev:Vi räknar kallt med det. Går från en Octavia med rejält bagageutrymme till en model 3 som faktiskt inte har mycket mindre i praktiken. 2 vuxna 2 barn. Flera skidresor per vinter över 30 mil. Upplever inte bagageutrymmet som speciellt mycket mindre. Brukar ändå försöka undvika att packa över ryggstöden i kombin då vi inte haft lastgaller. Men får väl återkomma efter säsongen. Den enda riktiga nackdelen jag kommer på är avsaknaden av skidlucka när man bara ska på en lite kortare resa. Nu lär det bli mycket köra takbox i vinter.
Vi ska inte beställa förrän till våren så vi har tid på oss att fundera.
Synd att det inte finns skidlucka, hade som du säger varit bra för kort turer och även för hockeyklubbor som vi kör flera gånger i veckan.
Men det finns en lösning dock inget jag skulle göra

https://www.youtube.com/watch?v=L_reHY1yiFs&t=187s
Lutar åt att takboxen blir på hela vintern.
Om bagaget skulle vara för litet så har ju Thule lastboxar för dragkroken också.
Har testat model 3 med packning för två vuxna och två barn för semester i en sommarvecka. Det funkadefint, då kommer vi ändå från en 5-serie kombi. Så länge du får i skidgrejerna i takboxen så borde det inte vara några problem.
Så länge man inte har barnvagn så tror jag att den fixar det mesta.
Så länge man inte har barnvagn så tror jag att den fixar det mesta.
Model 3 Performance.
Brukar också packa upp till nackstöden i Optiman, den är dock betydligt mindre än 5:serien, hade en sådan innan, tror det är ca. 150 L mer upp till insynsskyddet bara.Xeik skrev:Jag tror inte det kommer vara något problem. Visst, lastar du hela vägen upp till taket i kombin idag, så lär du få problem att få in allt i 3:an.
Blir ofta fullt upp till taket med jackor och annat mjukt men det finns mer "hål" i en M3 att stoppa det i, i Optiman har de lyckats göra sig av med alla "hål" i PHEV utförandet.
Ska även göra ett "hockeybackstest", hoppas på att det går att "lirka" in två hocekybackar som är 600x400x410 genom det lilla hålet.
Beklagar att jag stör ordningen men personligen skulle jag inte ta M3:an och köra till fjällen med.
Hålet till bagageutrymmet är för litet, utrymmet är djupt däremot så får du bara in det genom hålet kan du få plats med mycket. Bara haft bilen i några månader och redan blivit frustrerad över saker som inte går in i hålet hur man än vrider och vänder på det. Då blir det att fälla sätena och ta in genom bakdörrarna men har du passagerare där går det ju inte.
Frunken är svår att ha packning i. Den är inte tillräckligt djup, men är bra att ha grejor i som man sällan behöver, så som 230V laddningskabeln, varningstriangeln, dragkroken och picknickfilten. Tar du ut allt det får du plats med en mindre väska. Baksätena är något korta för långresor men har du små barn kanske det inte spelar någon roll.
Tänk även på att SR+ endast är bakhjulsdriven när du ska till fjällen.
Hade jag inte haft kvar min fossilbil så skulle jag förmodligen fått hyra bil en handfull gånger per år. Väntar på en prisvärd elvariant. Hade Y funnits eller jag haft råd med en X hade det blivit en sån alla dagar i veckan.
Hålet till bagageutrymmet är för litet, utrymmet är djupt däremot så får du bara in det genom hålet kan du få plats med mycket. Bara haft bilen i några månader och redan blivit frustrerad över saker som inte går in i hålet hur man än vrider och vänder på det. Då blir det att fälla sätena och ta in genom bakdörrarna men har du passagerare där går det ju inte.
Frunken är svår att ha packning i. Den är inte tillräckligt djup, men är bra att ha grejor i som man sällan behöver, så som 230V laddningskabeln, varningstriangeln, dragkroken och picknickfilten. Tar du ut allt det får du plats med en mindre väska. Baksätena är något korta för långresor men har du små barn kanske det inte spelar någon roll.
Hade jag inte haft kvar min fossilbil så skulle jag förmodligen fått hyra bil en handfull gånger per år. Väntar på en prisvärd elvariant. Hade Y funnits eller jag haft råd med en X hade det blivit en sån alla dagar i veckan.
I slutändan handlar allt om pengar.kikat skrev:Beklagar att jag stör ordningen men personligen skulle jag inte ta M3:an och köra till fjällen med.
Hade jag kunnat så hade jag tagit en X eller i alla fall AWD.
Har tidigare kört en 5:serie och hade då bakhjulsdrivet utan problem på vintern och nu kör jag enbart framhjulsdrivet så bakhjulsdriften oroar mig inte.
Tänk på att M3 takräcke går i en svag båge, dvs inte helt släta. Alla tak boxar klarar nog inte de även om de ser ut att finnas många modeller där de fungerar (baserat på bilder folk lagt upp här på forumet).
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Vad har du med dig på fjällsemestern som inte går in i bagageluckan för att öppningen är för liten? Jag kan inte hitta något i vår fjällpackning så jag blev lite nyfiken.kikat skrev:Beklagar att jag stör ordningen men personligen skulle jag inte ta M3:an och köra till fjällen med.
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
perkabolo skrev:Vad har du med dig på fjällsemestern som inte går in i bagageluckan för att öppningen är för liten? Jag kan inte hitta något i vår fjällpackning så jag blev lite nyfiken.kikat skrev:Beklagar att jag stör ordningen men personligen skulle jag inte ta M3:an och köra till fjällen med.
Akvarium? Pilatesboll? Papegojbur?
Det finns ju mycket saker som man kan komma på för att motivera vad som är dåligt. Bilen är en sedan, med allt vad det innebär. Varken bättre eller sämre än någon annan sedan. Det borde man ha insett när man köpte den. Fattar inte riktigt hur jag tänkte

Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019

Jag gillade pilatesbollen!!!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Var bor du? Får gärna titta/känna på min. (Köping) personligen skulle jag inte tveka en sekund på din resa till fjälls med de förutsättningarna.esteen skrev:Vi ska om ett år byta bil då leasingen på vår KIA Optima SW PHEV går ut och funderar nu på en M3.
(Bytte själv från en Oktavia combi)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Har inte varit fjällsäsong än så har inte provat men lär bli svårt få in vagn tillsammans med all packning och kunna stänga locket. Kan man minimera packningen och/eller ha tålamodet att bygga lego av sin packning går det nog bra.perkabolo skrev:Vad har du med dig på fjällsemestern som inte går in i bagageluckan för att öppningen är för liten? Jag kan inte hitta något i vår fjällpackning så jag blev lite nyfiken.kikat skrev:Beklagar att jag stör ordningen men personligen skulle jag inte ta M3:an och köra till fjällen med.
Saker jag däremot provat och har misslyckats med är gödselspridare (tycker inte ens den var stor), gräsklippare, stora frigolitbitar och större lådor (typ flyttlådor). Är ju inte bara M3 som har detta bekymmer utan alla sedaner så sedaner passar inte som lastbilar har jag märkt

Vi körde 560 mil i somras (Luleå - Holland tur och retur), två vuxna , två barn, 10 + 12 år. Inga problem. Med takbox som tar skidorna är jag inte det minsta orolig för vinterns skidresor. Endast takräcket inköpt än så länge dock.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Med fällt baksäte fick jag igår in 4st original vinterhjul + 4 st däck 205/55/16, 1 st kylväska, en kasse mat, 2 personer och tom frunk.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vi är ju alla olika och har olika behov, men jag måste säga att jag har svårt att se hur 8 hjul kan ersätta pjäxor och skidor på något vettigt sätt på en skidsemester.Walker skrev:Med fällt baksäte fick jag igår in 4st original vinterhjul + 4 st däck 205/55/16, 1 st kylväska, en kasse mat, 2 personer och tom frunk.

Audi e-tron 55 Proline Advanced S-Line black -20
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Passat GTE -18 (såld)
MS 70D AP1 -16 (såld)
Leaf 24 -14 (såld)
Husvagn Adria 663KP, 1700kg enkelaxel (3,7-4,2 kWh/mil)
Svårt att se? Jag blir bara trött. Nä, det är klart... allt annat än en V90 är ju självklart helt uteslutet. Mitt fel, förlåt.samuelsu skrev:Vi är ju alla olika och har olika behov, men jag måste säga att jag har svårt att se hur 8 hjul kan ersätta pjäxor och skidor på något vettigt sätt på en skidsemester.Walker skrev:Med fällt baksäte fick jag igår in 4st original vinterhjul + 4 st däck 205/55/16, 1 st kylväska, en kasse mat, 2 personer och tom frunk.Kylväskan förstår jag däremot.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Vem som helst förstår väl att pjäxor tar större plats än hjul och skidor går ju inte alls in i hålet på Model 3. De tar ju emot när man stoppar in dem på bredden!Walker skrev:Svårt att se? Jag blir bara trött. Nä, det är klart... allt annat än en V90 är ju självklart helt uteslutet. Mitt fel, förlåt.samuelsu skrev:Vi är ju alla olika och har olika behov, men jag måste säga att jag har svårt att se hur 8 hjul kan ersätta pjäxor och skidor på något vettigt sätt på en skidsemester.Walker skrev:Med fällt baksäte fick jag igår in 4st original vinterhjul + 4 st däck 205/55/16, 1 st kylväska, en kasse mat, 2 personer och tom frunk.Kylväskan förstår jag däremot.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tack. Nu förstår också jag.Svenssons skrev:Vem som helst förstår väl att pjäxor tar större plats än hjul och skidor går ju inte alls in i hålet på Model 3. De tar ju emot när man stoppar in dem på bredden!Walker skrev:Svårt att se? Jag blir bara trött. Nä, det är klart... allt annat än en V90 är ju självklart helt uteslutet. Mitt fel, förlåt.samuelsu skrev:Vi är ju alla olika och har olika behov, men jag måste säga att jag har svårt att se hur 8 hjul kan ersätta pjäxor och skidor på något vettigt sätt på en skidsemester.Walker skrev:Med fällt baksäte fick jag igår in 4st original vinterhjul + 4 st däck 205/55/16, 1 st kylväska, en kasse mat, 2 personer och tom frunk.Kylväskan förstår jag däremot.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Nu tycker jag att diskussionen efter min fråga spårat ur ganska mycket
Jag i alla fall är väl medveten om att det är en sedan och jag funderade mest om något hade erfarenhet av M3 efter att ha haft en kombi.
Tror i alla fall jag fått en bra uppfattning om storleken på den.

Jag i alla fall är väl medveten om att det är en sedan och jag funderade mest om något hade erfarenhet av M3 efter att ha haft en kombi.
Tror i alla fall jag fått en bra uppfattning om storleken på den.