Trackmode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Trackmode

Inlägg av Verdi »

Elof skrev:
Svenssons skrev:
Även med brutalt hög förbrukning så finns det ju energi till att köra väldigt många varv. Det är ju inte så att motsvarande avgasbilar gör av med mindre energi, tvärt om. Kör man ett 24h-lopp eller tänkt köra väldigt många varv på Nürburgring kanske det kan vara värt att köra lite energisnålare men det är ju kantfall av kantfall. Bromsarna är som sagt var en bra sak att ha mer regen för. Model 3 är ju en vardagsbil och har inte bromsar avsedda för banan.
Nej, man kommer 3,75 mil. Det är inte så många varv, speciellt inte om man måste ta sig hem också.

20 kWh per mil? Njae va?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
Svenssons skrev:
Även med brutalt hög förbrukning så finns det ju energi till att köra väldigt många varv. Det är ju inte så att motsvarande avgasbilar gör av med mindre energi, tvärt om. Kör man ett 24h-lopp eller tänkt köra väldigt många varv på Nürburgring kanske det kan vara värt att köra lite energisnålare men det är ju kantfall av kantfall. Bromsarna är som sagt var en bra sak att ha mer regen för. Model 3 är ju en vardagsbil och har inte bromsar avsedda för banan.
Nej, man kommer 3,75 mil. Det är inte så många varv, speciellt inte om man måste ta sig hem också.
Det är inte direkt raketkirurgi att räkna ut att en elbil inte kommer kunna köras lika hårt lika länge som en avgasbil. Det är ju samma problem med att tex dra släp. Ett batteri innehåller helt enkelt betydligt mindre energi än en tank bensin eller diesel.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Trackmode

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Tror inte den funkar så bra i vardagen som en Model 3 Performance gör.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Det är ju en anställd av BMW som provkör, vad tror du han skulle säga?
Har du provat M3P själv?
Jag har sett videos från diverse bankörning och den verkar funka klockrent. Min egna erfarenhet av hård körning verkar bekräfta det.
Menar du att det är ett fejktest? Jag önskar också att det inte var sant, men är inte troende på det fanatiska viset.
Har kört M3P, på väg. Fantastisk bil där.
Nej, men enda problemet verkar vara att han kör som om det vore en avgasbil, dvs han bromsar med friktionsbromsarna konstant.
Hade han använt regen hade bromsarna klarat sig längre, vilket de också lär göra för en "normal" person.

Jag har förövrigt kört många bandagar med hoj och 15l tank. Med tanke på att det funkade så tror jag nog en Model 3 Performance också kommer funka.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Kollar man på alla andra rapporter där Model 3 körs hårt på bana så kommer man bra mycket längre än knappa 4 mil och bromsarna håller längre. Nu kördes inte heller bilen i 3,75 mil, inte ens 1 mil och tidningen visar även på lägre förbrukning. Att då enbart gå på extrapolerade siffror en körning som sticker ut från övriga känns inte helt OK.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
En M2 kupé är ju en betydligt mindre och lättare bil, är den dessutom anpassad för bana är det inte så konstigt om den funkar bättre där.
Självklart, men nu var det bankörning de testade, och M3P funkade mycket sämre än vi alla trodde och hoppades.
Har du provat M3P själv?
Jag har sett videos från diverse bankörning och den verkar funka klockrent. Min egna erfarenhet av hård körning verkar bekräfta det.
Menar du att det är ett fejktest? Jag önskar också att det inte var sant, men är inte troende på det fanatiska viset.
Nej, men enda problemet verkar vara att han kör som om det vore en avgasbil, dvs han bromsar med friktionsbromsarna konstant.
Hade han använt regen hade bromsarna klarat sig längre, vilket de också lär göra för en "normal" person.

Jag har förövrigt kört många bandagar med hoj och 15l tank. Med tanke på att det funkade så tror jag nog en Model 3 Performance också kommer funka.
Men alltså. Släpper han gasen för att bromsa använder han väl visst regen också? Omöjligt att inte göra det.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Verdi skrev:

Men alltså. Släpper han gasen för att bromsa använder han väl visst regen också? Omöjligt att inte göra det.
Så fort bromsen trycks ned så är det den som tar över istället.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ja det är standard skitsnack. Min känsla är att det lätt går att köra en bandag.

Sen är det ju standard att jämföra med en helt annan typ av bil och vända och vrida allt till det negativa.
"Näää men Model 3 går inte köra 10 timmar i sträck utan pisspaus som en Passat diesel = den suger!"
"Näää men Model 3 är inte lika lyxig som en Mercedes S-klass = den suger!"
"Näää men Model 3 är inte lika bra på bana som en M2 Competition = den suger!"

Verdi

Inlägg av Verdi »

Svenssons skrev:
Verdi skrev:

Så fort bromsen trycks ned så är det den som tar över istället.
I vilket fall ska väl inte bilen stå och falla med det. Blir ju mindre värme till batteriet istället.
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Ja det är standard skitsnack. Min känsla är att det lätt går att köra en bandag.

Sen är det ju standard att jämföra med en helt annan typ av bil och vända och vrida allt till det negativa.
"Näää men Model 3 går inte köra 10 timmar i sträck utan pisspaus som en Passat diesel = den suger!"

Alla de exempel du tar upp är sanna. Du vrider och vänder också. Grejen är väl helheten.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:

Alla de exempel du tar upp är sanna. Du vrider och vänder också. Grejen är väl helheten.
Det är ju det jag säger. Även om de är sanna så är det irrelevant för helheten är oslagbar, det finns ingen som är i närheten.

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

taliz skrev:

Det är ingen här som säger att den suger. Jag har en M3 (Tesla alltså) själv, och typ älskar den, men fakta behöver man väl därmed inte blunda för?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:

Det är ingen här som säger att den suger. Jag har en M3 (Tesla alltså) själv, och typ älskar den, men fakta behöver man väl därmed inte blunda för?
Vad är de för fakta menar du? Att bromsarna tar slut precis som på en BMW M3? Att man kan använda regen istället, vilket man inte kan på BMWn?

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Verdi skrev:
Elof skrev:
Svenssons skrev:

20 kWh per mil? Njae va?
Med snitthastigheten på 115 km/h blir det 230 kW i snitteffekt om jag räknat rätt. Låter lite mycket, men inte helt orimligt väl? Bara kört slöare bilar på bana, men nog håller man väl full "gas" kanske 70% av banan (guesstimation).
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

När jag körde hoj på bana var det 15 min åt gången, sen tre andra grupper dvs 45 min vila. Sen 15 min igen osv.
Så en sådan bandag bör vara lugnt.
Det finns också gott om exempel på att Model 3 klarar ett helt race, kolla tex mountain pass racing.

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

taliz skrev:
När jag körde hoj på bana var det 15 min åt gången, sen tre andra grupper dvs 45 min vila. Sen 15 min igen osv.
Det finns också gott om exempel på att Model 3 klarar ett helt race, kolla tex mountain pass racing.
Har en polare som ska på bandag med just en M3P på banan i Fällfors redan imorgon faktiskt. Återkommer med rapport.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Elof skrev:
taliz skrev:
Har en polare som ska på bandag med just en M3P på banan i Fällfors redan imorgon faktiskt. Återkommer med rapport.
Bild

Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Hur är det egentligen, använder bilen bromsarna för TC eller används motorerna till det?

Svårt att hitta något om det men är ju en känd orsak till överhettade bromsar, och har man då en bil som förlitar sig på diverse körhjälpmedel som man inte kan stänga av så blir det ju problem.

Enligt Road & Track så bromsar regen 0.3G, medan bromsarna ger 1.17G (enligt tidningen Elbilen), så jag vet inte hur regen ska ersätta bromsarna på bana?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Intressant tråd! Jag kör själv en Tesla p85+ och den kroknar nästan direkt vid riktigt inspirerad körning, och då har jag aldrig kört den på bana. Är det en dålig bil? Givetvis inte, jag är super nöjd med den och den passar utmärkt som vardags bil.

Jag har aldrig kört en Tesla M3 men om jag gissar så tror jag inte att Göransson körde den på fel sätt! Ska man sätta riktigt bra tider så kan man inte vänta några tiondelar och låta regen göra jobbet istället för de mekaniska bromsarna.

Kollade snabbt på en Tesla M3 och det såg inte ut som att det var jätte stora skivor fram, någon som vet skivdiameter? Som exempel så kör jag med 325mm skivor på min BMW E30 Trackday bil utan några som helst problem med varmgång.

Jag var först lite sugen på att köpa en tesla M3 performance men efter lite tanke så insåg jag att det inte är en ban bil. Några varv på banan då och då är säkert inga problem men att jämföra med en BMW M2 som man både kan ha till vardags och köra långlopp med är nog helt fel.

Senaste bankörningen Knutstorp, körde jag 28 varv och 63km. Och det var sista passet för dagen! Inte en kvarts körning direkt... mer runt 45-50 min. När man börjar få flyt vill man inte sluta köra för att bilen överhettar eller att batterierna är slut.

Så en Tesla M3 performance är säkert en jätte bra bil som är ganska bra på allt men inte en bra ban bil! Men vad vet jag, inte kört den som sagt! :D
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Kör man bana skall man naturligtvis byta bromsbelägg till sådana avsedda för bankörning.

Utan att ha jättemycket kunskap så tror jag inte att räckvidden bara blir 3-4 mil. När alla påstår att batteri innehåller mindre energi än bensin så glömmer man ju att batteriets energi till 90-nånting procent går åt till framdrivning, bensinen bara cirka 30 procent - resten värme.

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Tesla Y LR -22 EAP
Meistro

Inlägg av Meistro »

Skivor (ventilerade):
Front (non-Performance): 12.6"/320 mm
Front (Performance): 13.98"/355 mm
Rear (non-Performance): 13.2"/335 mm
Rear (Performance): 13.2”/335 mm

Det är riktigt bra bromskapacitet i Performance med bromsbestyckningen i kombination med Michelin 4S däcken som den kommer standard med.

Track mode boostar kylning till batteri och drivenheter innan, under och efter körning genom kraftigare utnyttjande av A/Cn. M3 har samtidigt betydligt gynnsammare design map kylning på batteriet och bakre drivenheten än S & X.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
Verdi skrev:
Elof skrev:
Svenssons skrev:

20 kWh per mil? Njae va?
Med snitthastigheten på 115 km/h blir det 230 kW i snitteffekt om jag räknat rätt. Låter lite mycket, men inte helt orimligt väl? Bara kört slöare bilar på bana, men nog håller man väl full "gas" kanske 70% av banan (guesstimation).
Hur räknade du då? Låter helt orimligt tycker jag. För det första så beror det ju helt på hur banan ser ut, vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Vidare så även på bana släpper du gasen ibland och regenererar. Där finns också kurvor... För att snitta 230 kW måste du ha gaspedalen i botten nästan konstant.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Elof skrev:
taliz skrev:
Elof skrev:
taliz skrev:
Har du provat M3P själv?
Varför är det just detta test som flera här verkar tycka är det enda relevanta? Det finns rader av tester på Youtube där bilen klarar sig mycket, mycket bättre.

Förstår inte heller varför det skulle vara orimligt att byta bromsar inför en bandag.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Originalbromsarna på en BMW M2 håller inte heller så bra och de flesta som kör bana brukar byta åtminstone belägg. Men även skivor, bromsvätska och slangar är inte ovanligt.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Legato skrev:
Elof skrev:
Verdi skrev:

20 kWh per mil? Njae va?
Hur räknade du då? Låter helt orimligt tycker jag. För det första så beror det ju helt på hur banan ser ut, vilket du inte verkar ha tagit hänsyn till. Vidare så även på bana släpper du gasen ibland och regenererar. Där finns också kurvor... För att snitta 230 kW måste du ha gaspedalen i botten nästan konstant.
Kör man en timme har man kommit 115 km, med förbrukning på 2 kWh/km har man förbrukat 230 kWh/h, alltså en snitteffekt på 230 kW. Maxeffekten i M3P är väl typ 330 kW, så maxeffekt under 70 % av sträckan om man bortser från regen. Regen ger 0,3 G inbromsning av, vad var det, 1,1 i max G? Ger alltså tillbaka 33% av bromsenergin (innan förluster). Nu börjar det bli svårräknat, men man kanske får ta bort ungefär en tredjedel av sträckan man inte håller full effekt på när man bortser från regen. Så 20 kWh per mil motsvarar full effekt under typ 80 % av varvet. Ids man googla en stund går det nog att finna grafer som visar hur stor andel av ett varv som körs på fullgas på olika banor med olika bilar.
Edit: Här är grafer för Buttons F1 under Malaysias GP 2010, enligt osäker källa.
4275AFE2-C123-4A91-BD06-5D0ABFE9A907.jpeg
Senast redigerad av Elof, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare

Inlägg av Richardk »

Verdi skrev:
Originalbromsarna på en BMW M2 håller inte heller så bra och de flesta som kör bana brukar byta åtminstone belägg. Men även skivor, bromsvätska och slangar är inte ovanligt.
Håller helt med, dock får man inte glömma den högre vikten samt ”dåliga” räckvidden på Tesla M3 jämfört mot tex en BMW M2. Så frågan kvarstår egentligen hur lång räckvidden är när man kör bankörningen? Och då menar jag inte söndags cruising på banan utan max attack.
Skriv svar