Kontrollera elförbrukning vid hemmaladdning
Moderator: Redaktion
Kontrollera elförbrukning vid hemmaladdning
Jag har hittills sökt förgäves efter hur man får fram uppgifter om hur mycket ström min Tesla Model 3 SR+ har tagit ur elnätet vid laddning hemma eller hos t.ex. en vän. Ännu bättre vore om man kunde ställa in kostnad för hämtad kwh i en app/display på Teslan så att man vet vad laddningen kostade. Tydligen är datahanterandet när det gäller laddning i Tesla model 3 trubbigt. Se länk här: https://www.youtube.com/watch?v=zv67B0k ... e=youtu.be
Youtube-klippet handlar om att minimera laddningshastigheten när man laddar i vanligt uttag, men det visar också hur opålitlig Teslans uppskattning är av verklig elförbrukning från uttag.
Youtube-klippet handlar om att minimera laddningshastigheten när man laddar i vanligt uttag, men det visar också hur opålitlig Teslans uppskattning är av verklig elförbrukning från uttag.
- Teslaspolen
- Teslaägare
Re: Kontrollera elförbrukning vid hemmaladdning
Den är inte oåplitlig, utan den räknar hur många kWh som lagras i batteriet efter förluster, inte hur mycket som tas ifrån väggen.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Aha! Jag förstår. Fast jag behöver ju fortfarande veta hur mycket ström som tas från vägguttaget. Får väl twittra till Elon att han lägger in fler funktioner på displayen när det gäller laddning.Teslaspolen skrev:Den är inte oåplitlig, utan den räknar hur många kWh som lagras i batteriet efter förluster, inte hur mycket som tas ifrån väggen.

Teslafi annars. Funkar grymt bra för 50 dollar om året. Med referal Remuz får du 4v istället för 2v trial och jag får 5 dollar rabatt på min nästa betalning.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Jag får Easee laddbox med Watty den 9 juli, men det lär inte mina vänner vilja installera i sina fastigheter.Teslared skrev:Installera en kWh mätare i eller före vägguttaget.

Är väl bortskämd med sambons Mitsubishi PHEV där man kan läsa av allt möljigt och till och med räkna ut vad nattens laddning kostade. Suck!
Får kolla det, fast rysligt dyrt om man bara ska använda det någon vecka då och då, eller vid enstaka laddtillfällen. Självklart använder jag din referral.Remuz skrev:Teslafi annars. Funkar grymt bra för 50 dollar om året. Med referal Remuz får du 4v istället för 2v trial och jag får 5 dollar rabatt på min nästa betalning.

Om du ska ladda från ett vanligt schuko uttag ( 2 hål i väggen ) så finns det diverse olika bra mätare att koppla in emellan. De kostar inte så mycket. Går ofta att ställa in kWh pris också. Dock bör du nog ladda med lågt amperetal, ex. 5-8 A.
Då gäller det att verkligen se till att den är klassad för lasterna som krävs.Teslared skrev:Om du ska ladda från ett vanligt schuko uttag ( 2 hål i väggen ) så finns det diverse olika bra mätare att koppla in emellan. De kostar inte så mycket. Går ofta att ställa in kWh pris också. Dock bör du nog ladda med lågt amperetal, ex. 5-8 A.
Självklart, men de flesta sådana mätare är specade för upp till 16 A.LarsL skrev:Då gäller det att verkligen se till att den är klassad för lasterna som krävs.Teslared skrev:Om du ska ladda från ett vanligt schuko uttag ( 2 hål i väggen ) så finns det diverse olika bra mätare att koppla in emellan. De kostar inte så mycket. Går ofta att ställa in kWh pris också. Dock bör du nog ladda med lågt amperetal, ex. 5-8 A.
Jag var också lite skeptiskt till att köra 10+A genom en sådan manick men det har alltid gått bra. Troligen för att det bara är en skarvkontakt med en shunt i, det blir aldrig någon värmeutveckling eller ljusbågar som i t. ex. en timer, eftersom den inte bryter strömmen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Fast man får ut massor av onödig statistik som inte går att låta bli att gräva i ocksåUlrica R skrev:Får kolla det, fast rysligt dyrt om man bara ska använda det någon vecka då och då, eller vid enstaka laddtillfällen. Självklart använder jag din referral.Remuz skrev:Teslafi annars. Funkar grymt bra för 50 dollar om året. Med referal Remuz får du 4v istället för 2v trial och jag får 5 dollar rabatt på min nästa betalning.

Går även att använda för schemaläggning av t.ex. förvärmning av bilen
Model S Standard Range Raven
Om det är så sällan så hade jag bara tagit effekt (kW = Ampere * 230 * faser) * tid (h) räknat 1kr/kwh och swishat med rejält påslag (50-100%) för goodwill.
Vid så låga effekter som schuko ger så trappas effekten aldrig av, den stannar tvärt (förutsatt att du inte laddar till 100%). Du får en notis med klockslag då laddningen blev färdig i appen om du vill veta exakt hur många timmar du laddade.
Vid så låga effekter som schuko ger så trappas effekten aldrig av, den stannar tvärt (förutsatt att du inte laddar till 100%). Du får en notis med klockslag då laddningen blev färdig i appen om du vill veta exakt hur många timmar du laddade.