Kontrollera elförbrukning vid hemmaladdning

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare

Kontrollera elförbrukning vid hemmaladdning

Inlägg av Ulrica R »

Jag har hittills sökt förgäves efter hur man får fram uppgifter om hur mycket ström min Tesla Model 3 SR+ har tagit ur elnätet vid laddning hemma eller hos t.ex. en vän. Ännu bättre vore om man kunde ställa in kostnad för hämtad kwh i en app/display på Teslan så att man vet vad laddningen kostade. Tydligen är datahanterandet när det gäller laddning i Tesla model 3 trubbigt. Se länk här: https://www.youtube.com/watch?v=zv67B0k ... e=youtu.be
Youtube-klippet handlar om att minimera laddningshastigheten när man laddar i vanligt uttag, men det visar också hur opålitlig Teslans uppskattning är av verklig elförbrukning från uttag.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Re: Kontrollera elförbrukning vid hemmaladdning

Inlägg av Teslaspolen »

Den är inte oåplitlig, utan den räknar hur många kWh som lagras i batteriet efter förluster, inte hur mycket som tas ifrån väggen.
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare

Inlägg av Ulrica R »

Teslaspolen skrev:
Den är inte oåplitlig, utan den räknar hur många kWh som lagras i batteriet efter förluster, inte hur mycket som tas ifrån väggen.
Aha! Jag förstår. Fast jag behöver ju fortfarande veta hur mycket ström som tas från vägguttaget. Får väl twittra till Elon att han lägger in fler funktioner på displayen när det gäller laddning. ;)
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Installera en kWh mätare i eller före vägguttaget.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Teslafi annars. Funkar grymt bra för 50 dollar om året. Med referal Remuz får du 4v istället för 2v trial och jag får 5 dollar rabatt på min nästa betalning.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare

Inlägg av Ulrica R »

Teslared skrev:
Installera en kWh mätare i eller före vägguttaget.
Jag får Easee laddbox med Watty den 9 juli, men det lär inte mina vänner vilja installera i sina fastigheter. :(
Är väl bortskämd med sambons Mitsubishi PHEV där man kan läsa av allt möljigt och till och med räkna ut vad nattens laddning kostade. Suck!
Användarvisningsbild
Ulrica R
Teslaägare

Inlägg av Ulrica R »

Remuz skrev:
Teslafi annars. Funkar grymt bra för 50 dollar om året. Med referal Remuz får du 4v istället för 2v trial och jag får 5 dollar rabatt på min nästa betalning.
Får kolla det, fast rysligt dyrt om man bara ska använda det någon vecka då och då, eller vid enstaka laddtillfällen. Självklart använder jag din referral. :)
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Om du ska ladda från ett vanligt schuko uttag ( 2 hål i väggen ) så finns det diverse olika bra mätare att koppla in emellan. De kostar inte så mycket. Går ofta att ställa in kWh pris också. Dock bör du nog ladda med lågt amperetal, ex. 5-8 A.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Teslared skrev:
Om du ska ladda från ett vanligt schuko uttag ( 2 hål i väggen ) så finns det diverse olika bra mätare att koppla in emellan. De kostar inte så mycket. Går ofta att ställa in kWh pris också. Dock bör du nog ladda med lågt amperetal, ex. 5-8 A.
Då gäller det att verkligen se till att den är klassad för lasterna som krävs.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

LarsL skrev:
Teslared skrev:
Då gäller det att verkligen se till att den är klassad för lasterna som krävs.
Självklart, men de flesta sådana mätare är specade för upp till 16 A.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Jag var också lite skeptiskt till att köra 10+A genom en sådan manick men det har alltid gått bra. Troligen för att det bara är en skarvkontakt med en shunt i, det blir aldrig någon värmeutveckling eller ljusbågar som i t. ex. en timer, eftersom den inte bryter strömmen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Ulrica R skrev:
Remuz skrev:
Får kolla det, fast rysligt dyrt om man bara ska använda det någon vecka då och då, eller vid enstaka laddtillfällen. Självklart använder jag din referral. :)
Fast man får ut massor av onödig statistik som inte går att låta bli att gräva i också :-)

Går även att använda för schemaläggning av t.ex. förvärmning av bilen
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
dhogborg
Teslaägare

Inlägg av dhogborg »

Om det är så sällan så hade jag bara tagit effekt (kW = Ampere * 230 * faser) * tid (h) räknat 1kr/kwh och swishat med rejält påslag (50-100%) för goodwill.

Vid så låga effekter som schuko ger så trappas effekten aldrig av, den stannar tvärt (förutsatt att du inte laddar till 100%). Du får en notis med klockslag då laddningen blev färdig i appen om du vill veta exakt hur många timmar du laddade.
Model Y, eldriven.
https://offpeak.se , tibber-referal
Skriv svar