Jag har en fundering.
Ska ut och åka i Europa och funderar på att slå in en destination långt borta. För att nå den destinationen krävs flera laddningar.
Vi har ett antal SUCar längs med vägen. A, B, C.
Om den navigationen tycker att jag ska ladda 20 min på A och sen 40 på B för att nå min slutdestination som är bortom C.
Om jag då vill ladda 40 min på A för att jag t ex vill kissa extra länge .... och det möjliggör att jag når C utan att ladda på B..... kommer den att räkna om rutten och ta bort laddningen på B?
Med vänlig hälsning
NP
-21 Model 3LR
- 22 BMW i3
-16 Model S85D - borta
BMW i3S - borta
Osäker på hur navin fungerar men jag brukar ofta använda appen ”superchargers” på iPhone. Då kan man ställa in avståndet till nästa supercharger och det funkar väldigt bra. Framför allt om man är på tex en restaurang och inte i bilen.
Jag använder alltid ABRP för att planera resan i förväg, sen följande loop:
1. lägg in nästa stopp enligt ABRP som destination i bilen.
2. kör dit
3. om framme vid destination: exit loop
4. om SuC: plugga in, kissa, fika, ät
5. rutta om i ABRP
6. goto 1
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag har en fundering.
Ska ut och åka i Europa och funderar på att slå in en destination långt borta. För att nå den destinationen krävs flera laddningar.
Vi har ett antal SUCar längs med vägen. A, B, C.
Om den navigationen tycker att jag ska ladda 20 min på A och sen 40 på B för att nå min slutdestination som är bortom C.
Om jag då vill ladda 40 min på A för att jag t ex vill kissa extra länge .... och det möjliggör att jag når C utan att ladda på B..... kommer den att räkna om rutten och ta bort laddningen på B?
Med vänlig hälsning
NP
Svaret är JA, den kommer att räkna om rutten och ta bort onödiga laddstopp.
Och skulle den av någon konstig anledning inte göra det, så är det bara att göra som bylund föreslår: Avbryt och slå in destinationen igen.
Det finns ingen anledning att göra det så komplicerat som alla ovan förslag, om man inte vill.
Model Y P 2022 - TBA Model S P 2016 - 2022 Model S P 2015
Det finns ingen anledning att göra det så komplicerat som alla ovan förslag, om man inte vill.
Min "loop" kanske ser komplicerad ut, men är väldigt enkel i praktiken, på längre resor spöar också ABRP den inbyggda navigatorn ganska rejält vad gäller restid.
Navigatorn är ju extremt försiktig och föreslår betydligt längre laddtid än vad som faktiskt behövs.
/fth
Navigatorn beräknar alltid bästa rutt efter rådande omständigheter. Så fort förutsättningarna ändras så kan rutter och tider ändras.
Det gäller ju iofs både ABRP och den inbyggda navigatorn.
Enkelt kan man väl säga att den inbyggda funkar alldeles utmärkt i dom flesta fall, men vill man nörda ner sig och optimera sin resa och laddstopp så är det ABRP (eller möjligen andra appar) som gäller.
Den inbyggda kan ju heller inte öht hantera resor med flera stopp, vill man planera med egna stopp längs vägen så måste man använda något annat.
/fth
Jag använder alltid ABRP för att planera resan i förväg, sen följande loop:
1. lägg in nästa stopp enligt ABRP som destination i bilen.
2. kör dit
3. om framme vid destination: exit loop
4. om SuC: plugga in, kissa, fika, ät
5. rutta om i ABRP
6. goto 1
Har precis kört från Frankrike till Danmark. Har flera gånger valt annat laddmönster än det föreslagna.
Tex vill navigatorn stanna o ladda på en Suc en timme för att sedan åka förbi 1 el 2 st när man tom skulle nått den första utan laddning. Jag brukar knappa in den laddare jag vill stanna vid för att det passar tex för lunch. Oftast är det en helt annan än den föreslagna. Sedan blir ju laddningen snabbare om man hela tiden håller sig under 50-60% Soc
Har precis kört från Frankrike till Danmark. Har flera gånger valt annat laddmönster än det föreslagna.
Tex vill navigatorn stanna o ladda på en Suc en timme för att sedan åka förbi 1 el 2 st när man tom skulle nått den första utan laddning. Jag brukar knappa in den laddare jag vill stanna vid för att det passar tex för lunch. Oftast är det en helt annan än den föreslagna. Sedan blir ju laddningen snabbare om man hela tiden håller sig under 50-60% Soc
Och allt detta fixar alltså ABRP automagiskt.
Rekommenderas varmt, inte första, och definitivt inte sista gången!
/fth
Ska jag vara ärlig så visar ABRP alltid rätt mycket för hög förbrukning för mig medan navigationen är spot on. Övergav ABRP rätt snabbt när det kommer till att försöka optimera när jag började anlända till SuC med mycket mer kvar än jag ville ha. Och då har jag oftast kört lite snabbare än jag matade in i ABRP också.
Ska jag vara ärlig så visar ABRP alltid rätt mycket för hög förbrukning för mig medan navigationen är spot on. Övergav ABRP rätt snabbt när det kommer till att försöka optimera när jag började anlända till SuC med mycket mer kvar än jag ville ha. Och då har jag oftast kört lite snabbare än jag matade in i ABRP också.
Man måste kalibrera ABRP med sin normalförbrukning vid 110km/h under ”Settings”, sen räknar den väldigt exakt.
Min X90 har t.ex default 250Wh/km i ABRP, men min drar c:a 215Wh/km på sommaren, ställer jag in det värdet så rullar jag normalt in med +/- 3% jämfört med ABRP:s beräkning.
/fth
Du kan också lägga in din ”körprofil” som procent av hastighetsbegränsning, det används också i beräkningen, lägg t.ex in 110% om du alltid kör lite för fort.
/fth
Här:
/fth
Man måste kalibrera ABRP med sin normalförbrukning vid 110km/h under ”Settings”, sen räknar den väldigt exakt.
Min X90 har t.ex default 250Wh/km i ABRP, men min drar c:a 215Wh/km på sommaren, ställer jag in det värdet så rullar jag normalt in med +/- 3% jämfört med ABRP:s beräkning.
/fth
Ja visst får man göra det men det blir rätt många felvariabler, måste ibland dra ned förbrukningen massvis för att kunna få det rätt i ABRP. För att få det rätt i vintras var jag nere på 160 Wh/km för att ens komma i närheten.
Tycker däremot att bilen alltid är inom några procentenheter från rätt värde. Jag använder ABRP för något slags worst case innan resan sen ser jag i bilen hur mycket man behöver ladda för att åka vidare, den visar som sagt väldigt rätt för mig.
Tycker däremot att bilen alltid är inom några procentenheter från rätt värde.
Skumt vad olika det kan vara, min bil räknar helt uppåt väggarna för hög förbrukning inledningsvis, först efter några mil börjar ”Trip” visa realistisk SoC vid ankomst. Vid start ligger den ibland 20% fel, det gör ju att den ofta ruttar till ”fel” SuC.
ABRP räknar dock efter kalibrering väldigt rätt för mig.
/fth
Tycker däremot att bilen alltid är inom några procentenheter från rätt värde.
Skumt vad olika det kan vara, min bil räknar helt uppåt väggarna för hög förbrukning inledningsvis, först efter några mil börjar ”Trip” visa realistisk SoC vid ankomst. Vid start ligger den ibland 20% fel, det gör ju att den ofta ruttar till ”fel” SuC.
ABRP räknar dock efter kalibrering väldigt rätt för mig.
/fth
Kollade förbrukning och jämförde med ABRP.
Samma sträcka tor. 23,6 mil. Ca 20 grader. Samma vindriktning. Jag höll skyltad fart med något litet , speciellt genom Göteborg på motorvägen. Ingen trafik lördag morgon och ingen trafik söndag morgon!
ABRP förutsåg förbrukning 207 wh/km och tid 1:25 timmar i vardera riktningen. Bilen registrerade 181 wh/km (i snitt) och tiden blev 1:15 i vardera riktningen. (Autopilot!)
Slutsatsen för min del att modifiera förbrukningsparametern när jag kalkylerar eller vara medveten om att jag har lite marginal till "improvisationer".