Konstant vinande ljud
Moderator: Redaktion
Konstant vinande ljud
På min två månader gamla 85D har jag börjad höra ett subtilt, vinande ljud med konstant tonhöjd, alltså inte det normala vinande som följer motorns varvtal. Det viner även en stund efter att jag stannat och verkar komma från främre delen av bilen. Lite svårt att lokalisera exakt var, eftersom ljudet är ganska svagt. Jag hör det oftast om jag stannar för ett rödljus. Tonhöjden och intensiteten sjunker långsamt när bilen står still och avtar oftast inom 20-30 sekunder. Jag trodde först att detta var kopplat till AC, men det fortsätter även om jag stänger av hela klimatanläggningen. Någon annan som hört detta eller vet vad det kan bero på? Kylning av batterier? Jag tror inte att det lät något när jag fick bilen, men svårt att säga eftersom det är ganska subtilt.
Re: Konstant vinande ljud
Jag har samma upplevelse.
Rimligen en cirkulationspump till kylning.
Rimligen en cirkulationspump till kylning.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jag har också de senaste dagarna reagerat på precis detta ljud du beskriver...
- min bil ska in för några garantiärenden på lördag, ska be dom kolla saken.
- G F
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/http://---">http://---
Även om du stänger av AC så går den ändå för att kyla batterierna (eller vintertid värma).
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Det lär inte hjälpa mot ljudet men glöm inte att registrera dig som Tesla-ägre i forumet. Kolla längst ner här: http://teslaclubsweden.se/valkommen/agare/
Driver sajten Car.info
Fick du något besked om det vinande ljudet? Börjar bli ganska störande och jag funderar på att ringa service. Har även noterat att effektbegränsningen på regen kickar in oftare än vanligt. Detta kan ju visserligen ha att göra med höstens intåg, men häromdagen begränsade den till 30 kw under några minuter trots 17 grader i luften...Nicklas skrev:Jag har också de senaste dagarna reagerat på precis detta ljud du beskriver...
- Nicklas
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ida2603
Jag har inte fått något svar ännu... Bilen är fortfarande inne hos Tesla.grubblare skrev:Fick du något besked om det vinande ljudet? Börjar bli ganska störande och jag funderar på att ringa service. Har även noterat att effektbegränsningen på regen kickar in oftare än vanligt. Detta kan ju visserligen ha att göra med höstens intåg, men häromdagen begränsade den till 30 kw under några minuter trots 17 grader i luften...Nicklas skrev:Jag har också de senaste dagarna reagerat på precis detta ljud du beskriver...
- dock verkar det vara samma ljud i den (i princip nya) 70D som jag fått som lånebil...
Jag ska känna på den lite till, men vad det verkar så är det så det ska vara.
Senast redigerad av Nicklas, redigerad totalt 1 gånger.
Kalla nätter nu dock (ner mot och strax under 0 har det väl varit i inlandet), så inte helt märkligt med regenbegränsning.grubblare skrev:Fick du något besked om det vinande ljudet? Börjar bli ganska störande och jag funderar på att ringa service. Har även noterat att effektbegränsningen på regen kickar in oftare än vanligt. Detta kan ju visserligen ha att göra med höstens intåg, men häromdagen begränsade den till 30 kw under några minuter trots 17 grader i luften...Nicklas skrev:Jag har också de senaste dagarna reagerat på precis detta ljud du beskriver...
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Håller med. Det verkar vara helt normalt.MSO skrev:Kalla nätter nu dock (ner mot och strax under 0 har det väl varit i inlandet), så inte helt märkligt med regenbegränsning.grubblare skrev:Fick du något besked om det vinande ljudet? Börjar bli ganska störande och jag funderar på att ringa service. Har även noterat att effektbegränsningen på regen kickar in oftare än vanligt. Detta kan ju visserligen ha att göra med höstens intåg, men häromdagen begränsade den till 30 kw under några minuter trots 17 grader i luften...Nicklas skrev:Jag har också de senaste dagarna reagerat på precis detta ljud du beskriver...
Tricks man kan göra är att t.ex. sätta på ACn en stund innan man går ut i bilen. Man kan också se till att det sista av laddningen sker precis innan man ger sig av. D.v.s. antingen ställa in den schemalagda laddningen eller helt enkelt slå på den via mobilen (eller direkt i bilen) en lagom stund innan avfärd. Det är dock viktigt att tänka på att ett batteri laddat till 100% också får en regen-begränsning tills det tömts tillräckligt mycket.
Driver sajten Car.info