Tips på wifi-hotspot till bilen

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

Det finns blandade diskussioner i olika trådar om bäst wifi-hotspot men jag kände att det vore bra att samla dem i en tråd under "Generellt".

Jag har sedan 2012 använt en 4G-router från Huawei i mina bilar men den har haft återkommande problem att leverera kontakt till modernare telefoner. Eftersom jag ändå har wifi till bilen hemma har jag haft kvar den till barnens gamla ipads i baksätet som den funkat bra med.

Dock erbjuder Kjell just nu en router till bra pris med inbyggt sd-kortsläsare så jag slog till och flyttade mitt sim-kort till den. Routern fungerar utan problem och mitt sd-kort på 64GB funkade också utmärkt för Sentry-funktionen. Den är olåst och man behöver inte aktivera det medföljande Hallon-abonnemanget. Bilen ansluter också till den utan problem.

Om ni har bra alternativ på router så dela gärna i denna tråd om era erfarenheter.

https://www.kjell.com/se/sortiment/dato ... Y6eFAKDWYQ
Senast redigerad av themax, redigerad totalt 1 gånger.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Jeppe_E »

Dottern har en sån till sitt mobila bredband hemma i sin lägenhet. Fungerar alldeles utmärkt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Paul N »

Köpte exakt samma router för nån vecka sedan. Har bara haft problem att få min model 3 att koppla upp.
Ibland funkar det, ibland finns den inte ens med som sökbart nätverk.
Vad gör jag för fel? Behöver jag ändra på routerns inställningar eller går det att ändra nåt i bilens wi-fi??
//P
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Daoops »

Paul N skrev:
Köpte exakt samma router för nån vecka sedan. Har bara haft problem att få min model 3 att koppla upp.
Ibland funkar det, ibland finns den inte ens med som sökbart nätverk.
Vad gör jag för fel? Behöver jag ändra på routerns inställningar eller går det att ändra nåt i bilens wi-fi??
Det är inte wifi:t i bilen som stänger av sig? Det har jag problem med (får slå på det manullt varje gång) och Tesla kollar på det nu. Jag tänkte att det nog är mjukvara men då borde ju fler ha samma issue.
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Paul N »

Nej wi-fi i bilen funkar. Det är ett meddelande om att routern inte tilldelar IP adress som oftast kommer upp.
”please check DHCP server settings”

Funkar perfekt när jag delar nätverk med min iPhone.
//P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

Paul N skrev:
Köpte exakt samma router för nån vecka sedan. Har bara haft problem att få min model 3 att koppla upp.
Ibland funkar det, ibland finns den inte ens med som sökbart nätverk.
Vad gör jag för fel? Behöver jag ändra på routerns inställningar eller går det att ändra nåt i bilens wi-fi??
För mig funkade det direkt. Har i och för sig inte haft den så länge men bilen kopplar upp direkt. Får väl testa lite mer om jag får problem.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
selfish
Teslaägare
Inlägg: 272
Blev medlem: 19 dec 2015 08:42
Ort: Fjollträsk - men född i Norrbotten

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av selfish »

M1-PDP-Techspecs2.png
Använder denna Netgear Nighthawk® M1 Mobile Router i Teslan sedan något halvår. Funkar klockrent. Den autobootar när den får USB ström och har inbyggt batteri som kan användas eller tas ur. Om jag aktiverar Sentry mode så för USB ström även när bilen är parkerad.
https://www.netgear.com/home/products/m ... R1100.aspx
P3D | Shareholder
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av HX100 »

Köpte själv en sån där Alcatel med surf från 3. Kanske var ett måndagsexemplar men skiten dog stup i kvarten vilket skapade sura barn under långresor som envist ska kunna spela online spel samtidigt som man kör i Härjedalen...

Har köpt en netgear aircard med en momo antenn som jag kopplat in i 12v i bagaget, satte fast antennen på trunk fönstret och det har funkat klockrent. Routern satte jag fast i en enkel mobilhållare som sitter i fläktgallret bredvid 12v.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Walker »

HX100 skrev:
Köpte själv en sån där Alcatel med surf från 3. Kanske var ett måndagsexemplar men skiten dog stup i kvarten vilket skapade sura barn under långresor som envist ska kunna spela online spel samtidigt som man kör i Härjedalen...

Har köpt en netgear aircard med en momo antenn som jag kopplat in i 12v i bagaget, satte fast antennen på trunk fönstret och det har funkat klockrent. Routern satte jag fast i en enkel mobilhållare som sitter i fläktgallret bredvid 12v.
...kör inte 3’a, märker jag. :lol:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av HX100 »

Ah glömde nämna att det var en MX I mitt fall :)
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

themax skrev:
Paul N skrev:
Köpte exakt samma router för nån vecka sedan. Har bara haft problem att få min model 3 att koppla upp.
Ibland funkar det, ibland finns den inte ens med som sökbart nätverk.
Vad gör jag för fel? Behöver jag ändra på routerns inställningar eller går det att ändra nåt i bilens wi-fi??
För mig funkade det direkt. Har i och för sig inte haft den så länge men bilen kopplar upp direkt. Får väl testa lite mer om jag får problem.
Nu har jag testat lite mer och inser att Teslan har svårt med 192.168-nät. Fick också meddelande om att den inte fick adress från dhcp-servern. Bytte till 10.0 och problemen försvann. Bilen får adress från routern direkt utan problem.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Paul N »

Menar du att du bytte till kanal 10 i routerns inställningar ??
//P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

Paul N skrev:
Menar du att du bytte till kanal 10 i routerns inställningar ??
Nej, bytte IP-range på privata nätet (så att routern fick IP 10.0.1.1 och att den skulle dela ut DHCP-adresser i spannet 10.0.1.100-10.0.1.200). Går att göra i inställningarna.

Se mer om privata IP-adresser på https://en.m.wikipedia.org/wiki/Private_network
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4997
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av chaffis75 »

themax skrev:
Paul N skrev:
Menar du att du bytte till kanal 10 i routerns inställningar ??
Nej, bytte IP-range på privata nätet (så att routern fick IP 10.0.1.1 och att den skulle dela ut DHCP-adresser i spannet 10.0.1.100-10.0.1.200). Går att göra i inställningarna.

Se mer om privata IP-adresser på https://en.m.wikipedia.org/wiki/Private_network
Snacka om misslyckande om den inte klarar 192.168.x.x nät. De måste vara de vanligaste näten på privata wifi nät.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

chaffis75 skrev:
themax skrev:
Paul N skrev:
Menar du att du bytte till kanal 10 i routerns inställningar ??
Nej, bytte IP-range på privata nätet (så att routern fick IP 10.0.1.1 och att den skulle dela ut DHCP-adresser i spannet 10.0.1.100-10.0.1.200). Går att göra i inställningarna.

Se mer om privata IP-adresser på https://en.m.wikipedia.org/wiki/Private_network
Snacka om misslyckande om den inte klarar 192.168.x.x nät. De måste vara de vanligaste näten på privata wifi nät.
Ja, men jag har sett detta ibland. Vissa prylar har problem av nån anledning. Förmodligen bara en bugg nånstans.

Men dessutom har ju spannet 10.x.x.x fler adresser än 192.168, om det kan påverka. Inte på något sätt nätverksproffs, men så länge det funkar ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
westerlund
Teslaägare
Inlägg: 89
Blev medlem: 27 jul 2017 12:09

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av westerlund »

themax skrev:
chaffis75 skrev:
themax skrev:
Paul N skrev:
Menar du att du bytte till kanal 10 i routerns inställningar ??
Nej, bytte IP-range på privata nätet (så att routern fick IP 10.0.1.1 och att den skulle dela ut DHCP-adresser i spannet 10.0.1.100-10.0.1.200). Går att göra i inställningarna.

Se mer om privata IP-adresser på https://en.m.wikipedia.org/wiki/Private_network
Snacka om misslyckande om den inte klarar 192.168.x.x nät. De måste vara de vanligaste näten på privata wifi nät.
Ja, men jag har sett detta ibland. Vissa prylar har problem av nån anledning. Förmodligen bara en bugg nånstans.

Men dessutom har ju spannet 10.x.x.x fler adresser än 192.168, om det kan påverka. Inte på något sätt nätverksproffs, men så länge det funkar ...
jag kör 192.168 och har inga som helst problem. känns mer som en bugg i dhcp-servern?
Användarvisningsbild
Paul N
Teslaägare
Inlägg: 145
Blev medlem: 27 aug 2018 13:56

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Paul N »

Aha smart!
Är det raderna Starta IP & Avsluta IP som du ändrat i?

Ändras även adressen till att komma åt routerns inställningar efter detta?
//P
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

westerlund skrev:

jag kör 192.168 och har inga som helst problem. känns mer som en bugg i dhcp-servern?
Helt enig om en bugg nånstans. Om det är i DHCP-servern eller någon annanstans har jag ingen aning om, bara att det funkar med 10.x.x.x för mig ...
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1906
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av themax »

Paul N skrev:
Aha smart!
Är det raderna Starta IP & Avsluta IP som du ändrat i?

Ändras även adressen till att komma åt routerns inställningar efter detta?
Ja, om du ändrar översta fältet om routeradress (vilket jag rekommenderar).
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Bjelke »

Störigt att bilen jag hämtade i höstas funkar klockrent men den nya får samma problem
som ni pratar om här :(
Jag kör med en mobildataburk från Tele2, men att dela från mobilen (som också kör med Tele2) funkade direkt
i nya bilen....
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Svenssons »

themax skrev:
themax skrev:
Paul N skrev:
Köpte exakt samma router för nån vecka sedan. Har bara haft problem att få min model 3 att koppla upp.
Ibland funkar det, ibland finns den inte ens med som sökbart nätverk.
Vad gör jag för fel? Behöver jag ändra på routerns inställningar eller går det att ändra nåt i bilens wi-fi??
För mig funkade det direkt. Har i och för sig inte haft den så länge men bilen kopplar upp direkt. Får väl testa lite mer om jag får problem.
Nu har jag testat lite mer och inser att Teslan har svårt med 192.168-nät. Fick också meddelande om att den inte fick adress från dhcp-servern. Bytte till 10.0 och problemen försvann. Bilen får adress från routern direkt utan problem.
Det är ju inte hela 192.168-spannet som inte går att använda. Det är väl specifikt 192.168.20.* som inte funkar eftersom detta används internt i Teslan. Själv har jag 192.168.111.* till min Tesla utan några som helst problem. 192.168.0.*, 192.168.1.* och 192.168.21.* ska också funka utan problem. Behöver inte enbart vara 192.168.20.* som det blir problem med men de flesta adresserna i 192.168.* lär fungera.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare
Inlägg: 451
Blev medlem: 16 apr 2015 09:10
Ort: Mölndal

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Elektrokungen »

Jag kör med Teltonika RUT240.

https://www.senetic.se/product/RUT24006E000
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Bjelke »

Svenssons skrev:
themax skrev:
themax skrev:
Paul N skrev:
Köpte exakt samma router för nån vecka sedan. Har bara haft problem att få min model 3 att koppla upp.
Ibland funkar det, ibland finns den inte ens med som sökbart nätverk.
Vad gör jag för fel? Behöver jag ändra på routerns inställningar eller går det att ändra nåt i bilens wi-fi??
För mig funkade det direkt. Har i och för sig inte haft den så länge men bilen kopplar upp direkt. Får väl testa lite mer om jag får problem.
Nu har jag testat lite mer och inser att Teslan har svårt med 192.168-nät. Fick också meddelande om att den inte fick adress från dhcp-servern. Bytte till 10.0 och problemen försvann. Bilen får adress från routern direkt utan problem.
Det är ju inte hela 192.168-spannet som inte går att använda. Det är väl specifikt 192.168.20.* som inte funkar eftersom detta används internt i Teslan. Själv har jag 192.168.111.* till min Tesla utan några som helst problem. 192.168.0.*, 192.168.1.* och 192.168.21.* ska också funka utan problem. Behöver inte enbart vara 192.168.20.* som det blir problem med men de flesta adresserna i 192.168.* lär fungera.
Nu känner jag mig som värsta nybörjaren men varför funkar då två av tre Teslor för mig på samma burk?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av EnTraktor »

Jag har kört 192.168.1.* i 4 år med 4 Teslor utan problem.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Tips på wifi-hotspot till bilen

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
Nu känner jag mig som värsta nybörjaren men varför funkar då två av tre Teslor för mig på samma burk?
Vad för IP-range har routern delat ut? Sedan har vi problemet med vilka kanaler som WiFi-nätet använder. Där har det på äldre Teslor endast fungerat med de kanaler som är tillåtna i USA men nya europeiska kanske även tillåter kanal 13?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar