Lastbalansering är bäst funkar i alla lägenhed skrev:Har fått hem min andra WC till 3an. Min nuvarande som jag laddar min MS med är inställd på 13A. Huvudsäkring 20A. Bör jag be om att få min andra WC lastbalanserad mot min nuvarande? Vad är bäst egentligen?
Laddbox eller ej?
Moderator: Redaktion
Re: Laddbox eller ej?
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Är det någon som vet om WC har inbyggd jordfelsbrytare för dc-läckage. Om inte, har någon isf satt dit en typ-B jordfelsbrytare?
Nej, det behöver man lösa själv. Jordfelsbrytare typ B är den vanliga lösningen.nahoj_c skrev:Är det någon som vet om WC har inbyggd jordfelsbrytare för dc-läckage. Om inte, har någon isf satt dit en typ-B jordfelsbrytare?
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Tack! Får bli så.e5m1r skrev:Lastbalansering är bäst funkar i alla lägenhed skrev:Har fått hem min andra WC till 3an. Min nuvarande som jag laddar min MS med är inställd på 13A. Huvudsäkring 20A. Bör jag be om att få min andra WC lastbalanserad mot min nuvarande? Vad är bäst egentligen?
Jo, det är klart snyggare tycker även jag (gillar inte plastig fake-silver). Finns att köpa i USA i amerikanska shopen, men tyvärr inte i Sverige (eller Europa vad jag sett).ville9 skrev:Verkar bara finnas silverfärgade laddboxar i Teslas shop.
Har ju sett att det cirkulerat svarta som är grymt snygga.
Är dom bara slut i butiken tro?
Dock så finns den i en svart "Elon-signatur"-variant. Köpte själv en sådan av en i "byn" för halva priset, och klart snyggare matchning till min svarta Tesla än den "silvriga" original. Kan kanske vara värt att kika på Tradera eller liknande sajter.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
https://www.blocket.se/goteborg/Laddbox ... 3.htm?aw=1martinot skrev:Jo, det är klart snyggare tycker även jag (gillar inte plastig fake-silver). Finns att köpa i USA i amerikanska shopen, men tyvärr inte i Sverige (eller Europa vad jag sett).ville9 skrev:Verkar bara finnas silverfärgade laddboxar i Teslas shop.
Har ju sett att det cirkulerat svarta som är grymt snygga.
Är dom bara slut i butiken tro?
Dock så finns den i en svart "Elon-signatur"-variant. Köpte själv en sådan av en i "byn" för halva priset, och klart snyggare matchning till min svarta Tesla än den "silvriga" original. Kan kanske vara värt att kika på Tradera eller liknande sajter.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Fick min WC installerad idag, gick på 2 timmar och räknar med kostnad på 2000kr ungefär.
Installerat av behörig elektriker med jfb typ B.
Najs. Hade du redan tre-fas framdraget?Eilert skrev:Fick min WC installerad idag, gick på 2 timmar och räknar med kostnad på 2000kr ungefär.
(Såld) M3P - Röd - vita säten
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
(Såld) M3 LR AWD - Svart Solid - vita säten - drag
(Beställd) MS Plaid - grå - svarta säten - EAP
(Såld)S90D - Facelift - AP1 - Pano - Köldpaket - NextGen - Premium - Hi-Fi - Obisidian black
Hur är det inkopplad förutom jfb B?
trefas?
Vilken Ampere körs den på?
trefas?
Model 3 AWD LR Vit med svart inredning.
Kan Teslas WC anpassa strömmen efter hur mycket som förbrukas på samma sätt som Tibber Easee kan göra?
Model X 100D
Nej, bara lastbalansera med andra wallconnectorer.jenz skrev:Kan Teslas WC anpassa strömmen efter hur mycket som förbrukas på samma sätt som Tibber Easee kan göra?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Nej han drog en ny 3-fas kabel från elcentralen som satt på insidan av väggen. Jag hade redan 3 st 16A automatsäkringar över så det tillkom ingen extra kostnad för dem.fakerlind skrev:Najs. Hade du redan tre-fas framdraget?Eilert skrev:Fick min WC installerad idag, gick på 2 timmar och räknar med kostnad på 2000kr ungefär.
Det är inkopplat i elcentralen i huset med 3 st 16A automatsäkringar och jfb B. Kör 3-fas och 16A max (inställt på WC). Jag har 25A in i huset så det skall funka bra hoppas jag.Ljuybos skrev:Hur är det inkopplad förutom jfb B?
trefas?
Har kontakt med elektriker för att få laddboxen installerad och funderar över om 3x16 A är nog eller om man borde installera 3X20A för att framtidssäkra? Har också 25A huvudsäkring och laddboxen klarar upp till 32A. Model 3 klarar idag 3 fas 16A men detta kan ju ändras, om inte i nuvarande modell så i framtida.Eilert skrev:Det är inkopplat i elcentralen i huset med 3 st 16A automatsäkringar och jfb B. Kör 3-fas och 16A max (inställt på WC). Jag har 25A in i huset så det skall funka bra hoppas jag.Ljuybos skrev:Hur är det inkopplad förutom jfb B?
trefas?
Hur resonerar ni?
M3 SR+, vit/svart
Med 16A 3fas så går det ändå alldeles för fort att ladda. Jag hade nog inte orkat lägga pengar på att sätta högre.
Min elektriker föreslog och drog en extra tjock 3-faskabel som är godkänd för upp till 25A fram till laddboxen, men säkrade med 16A enligt överenskommelse. Kostade inte många kronor extra, och blir då ett ganska litet ingrepp om jag framöver vill säkra upp. Har i nuläget svårt att se att det skulle behövas.Fejer skrev:Har kontakt med elektriker för att få laddboxen installerad och funderar över om 3x16 A är nog eller om man borde installera 3X20A för att framtidssäkra? Har också 25A huvudsäkring och laddboxen klarar upp till 32A. Model 3 klarar idag 3 fas 16A men detta kan ju ändras, om inte i nuvarande modell så i framtida.
Hur resonerar ni?
Det är ju vettigt att dra fram 2,5mm2 kabel som du gjort när man ändå håller på.Mr_E skrev:Min elektriker föreslog och drog en extra tjock 3-faskabel som är godkänd för upp till 25A fram till laddboxen, men säkrade med 16A enligt överenskommelse. Kostade inte många kronor extra, och blir då ett ganska litet ingrepp om jag framöver vill säkra upp. Har i nuläget svårt att se att det skulle behövas.Fejer skrev:Har kontakt med elektriker för att få laddboxen installerad och funderar över om 3x16 A är nog eller om man borde installera 3X20A för att framtidssäkra? Har också 25A huvudsäkring och laddboxen klarar upp till 32A. Model 3 klarar idag 3 fas 16A men detta kan ju ändras, om inte i nuvarande modell så i framtida.
Hur resonerar ni?
Klarar 25A och får lägre förluster när man laddar.
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
2,5mm2 ska nog bara användas för max 16A. Du ska nog upp i åtminstone 4 mm2 för 25A. Kolla med elektrikern.[JM] skrev:
Det är ju vettigt att dra fram 2,5mm2 kabel som du gjort när man ändå håller på.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
- snowtroll
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/peter15233
Jag minns någon gammal tumregel att helst inte ligga på mer än 10 A per kvadratmm, någonstans där efter börjar värme utvecklas i kabeln... Men förstås det beror nog också på kvalitet på kabeln ( resistans och sådant). Kanske någon här är mer uddaterad .. finns ju alltid föreskrifter som brukar vara bra att luta sig på .RagWal skrev:2,5mm2 ska nog bara användas för max 16A. Du ska nog upp i åtminstone 4 mm2 för 25A. Kolla med elektrikern.[JM] skrev:
Det är ju vettigt att dra fram 2,5mm2 kabel som du gjort när man ändå håller på.

2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Just laddning elbilar sker under lång tid då kan nog denna tumregel vara lite i överkant. Jag har för mig att 2,5mm2 i luft kan belastas med 20A.
Jag skulle dragit fram minst 4mm2 eller 6mm2 för att skillnaden i materialkostnad är försumbar och då kan man dra 32A som boxen klarar som max elller i framtiden då man har två elbilar så går bägge på 16A dvs totalt 32A.
Jag skulle dragit fram minst 4mm2 eller 6mm2 för att skillnaden i materialkostnad är försumbar och då kan man dra 32A som boxen klarar som max elller i framtiden då man har två elbilar så går bägge på 16A dvs totalt 32A.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Min elektriker drog 6mm2 så att jag skulle slippa bry mig om jag säkrade upp, har tibber med deras lastbalansering, 16A idag, funkar kanon. Ladddningen pendlar mellan 9-14A till bilen under natten då det är låg prissättning.
Alltid fullt enligt vad jag ställt in som max under natten.
/Peter
Alltid fullt enligt vad jag ställt in som max under natten.
/Peter
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
6mm2 ???? Ge upp.
Det finns tonnvis med kalkylatorer på nätet för att räkna på förluster i kablar.
Så kontrollera gärna mitt påstående nedan:
25A i en 2.5mm2 kabel ger ca en förlust på ca 4.4W per meter kabel. Tre faser blir mindre än 15W.
Har ni sett hur tunn man måste göra kathaltråden i en gammal 15W glödlampa för att den ska glöda?
Alla som fortfarande tror att en ny 2.5mm2 kabel brinner av under kontinuerlig drift pga det räcker upp en hand....
Ps kolla vilken dimension som nätleverantören dragit in i ert hus och som sen ska tåla upp till 63A på den långa sträckan som är från deras fördelningsskåp och hem till er.
Det finns tonnvis med kalkylatorer på nätet för att räkna på förluster i kablar.
25A i en 2.5mm2 kabel ger ca en förlust på ca 4.4W per meter kabel. Tre faser blir mindre än 15W.
Har ni sett hur tunn man måste göra kathaltråden i en gammal 15W glödlampa för att den ska glöda?
Alla som fortfarande tror att en ny 2.5mm2 kabel brinner av under kontinuerlig drift pga det räcker upp en hand....
Ps kolla vilken dimension som nätleverantören dragit in i ert hus och som sen ska tåla upp till 63A på den långa sträckan som är från deras fördelningsskåp och hem till er.
- Vulgarsonic
- Teslaägare
6 kvadrat?
Vad är det för elektriker?
Hur fick han ens till det, drog tråd hela vägen?
Vad är det för elektriker?
Hur fick han ens till det, drog tråd hela vägen?
- RagWal
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Du får ingen elektriker att dra 25A i 2,5mm2 avsett för elbilsladdnin. Kolla med någon som vet.[JM] skrev:6mm2 ???? Ge upp.
Beror på hur kabeln dras också men 15W per meter i ett isolerat bjälklag blir varmt...
MY LR 2022
Men elektrikerna får installera 13A säkring på 1.5mm2 i hela huset till värmepumpar, Bastu etc.RagWal skrev:Du får ingen elektriker att dra 25A i 2,5mm2 avsett för elbilsladdnin. Kolla med någon som vet.[JM] skrev:6mm2 ???? Ge upp.
Beror på hur kabeln dras också men 15W per meter i ett isolerat bjälklag blir varmt...
Samma ström/area till resten av huset är tydligen ok....
Edit: Är ju inte många hus som har VP-rör som tar 3-fas 6mm2. Skulle tro att de flesta installationer som göra för detta blir utanpåliggande på vägg och/eller nergrävt i mark och då behöver man inte ta hänsyn till isolerande effekter.