Sentry mode

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Sentry mode

Inlägg av Legato »

Tellus skrev:
Dashcam funktionen (röd plupp) spelar in en timme, sen spelas det äldsta över, dom filerna hamnar i en mapp. I en annan mapp lagras sentry mode triggade filmer och filerna där du duttat till på kameraikonen.
Så är det på min med 32gb minne, om man har större minne kanske dashcam spelar in längre än en timme? Tror den timmen tar upp ca 8gb, så då har jag ca 20gb till övrigt. Det räcker mer än väl för mig, men beror på var man parkerar och hur ofta sentry aktiveras.
Ungefär 10 dagar räcker 32 Gb för mig. Blir mycket Sentry när man står i garage i Sthlm city :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas60543

Inlägg av NiklasTesla »

Räckte inte ens i en vecka med 32gb för min del.
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

Hebbe skrev:
Sentry mode kontra Dash Cam

Rätta mig om jag har fel. Jag tror att Sentry mode-inspelningar inte hamnar på USB-minnet, utan göms någonstans i systemet. Det skulle vara för enkelt att stjäla informationen som registreras i samband med ett inbrottsförsök etc. Det vore bara att rycka USB-minnet och så var bevisen i tjuvens händer.

Det som hamnar på USB-minnet är det som Dash Cam funktionen registrerar, tror jag. Och den registreringen sker oberoende om Sentry mode är aktiverad eller ej.
Nja.. Sentry mode inspelningarna finns definitivt på USB minnet. Men om de också åker upp i molnet törs jag inte svara på. Det är nog i så fall Dashcamfilmerna som Tesla mest är intresserade av.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
mikeberg22se
Teslaägare

Inlägg av mikeberg22se »

Vill kunna gå igenom filmklippen i bilen och rensa. Hade varit najs att kunna välja att den själv rensade klipp äldre än ett visst antal dagar.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Min tanke, när jag väl är Tesla-ägare, är att ha två stycken usb-minnen. De kostar ju förhållandevis inte så mycket, så kan man plocka ut ett och spara/rensa det som behövs, och så sätter man in det andra direkt. Då är man aldrig utan usb och möjligheten till Sentry Mode.

Tänkter att det är bättre circkulera 2 st 64GB än att ha ett stort 128GB.
Kommer säkert svära någon gång över att jag glömt ta med det rensade usb-minnet ut när jag behöver byta det fulla i bilen!? Kanske inte räckker med två, behövs fler förberedda liggande i bilen.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

loftux skrev:
Min tanke, när jag väl är Tesla-ägare, är att ha två stycken usb-minnen. De kostar ju förhållandevis inte så mycket, så kan man plocka ut ett och spara/rensa det som behövs, och så sätter man in det andra direkt. Då är man aldrig utan usb och möjligheten till Sentry Mode.

Tänkter att det är bättre circkulera 2 st 64GB än att ha ett stort 128GB.
Kommer säkert svära någon gång över att jag glömt ta med det rensade usb-minnet ut när jag behöver byta det fulla i bilen!? Kanske inte räckker med två, behövs fler förberedda liggande i bilen.
jag har två 32gb på samma sätt och det funkar bra det. Behöver inte byta så ofta, kanske 1 gång i veckan.

edit: har faktiskt bara 16gb och det går bra.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
perre
Teslaägare

Inlägg av perre »

mikeberg22se skrev:
Vill kunna gå igenom filmklippen i bilen och rensa. Hade varit najs att kunna välja att den själv rensade klipp äldre än ett visst antal dagar.
Varför vill du gå igenom filmklipp? Efter du tittat några timmar på hur din bil kör så tröttnar du nog. Gjorde i alla fall jag.
Annars så rensar ju bilen själv när minnet blir fullt och du du lär ju egentligen inte behöva några klipp förrän det smäller eller blir inbrott.
Model 3 LR AWD
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

perre skrev:
Varför vill du gå igenom filmklipp? Efter du tittat några timmar på hur din bil kör så tröttnar du nog. Gjorde i alla fall jag.
Några timmar? Jag tröttnade efter fem minuter. Vad händer det för spännande när du parkerar egentligen? :)

Har via TeslaFi slagit på auto on på sentry när den är parkerad någon annan stans än hemma. Rätt irriterande att behöva slå på funktionen varje gång man parkerat. Jag kan slå vad om att den dagen man bara snabbt ska gå in och handla och inte bryr sig om att slå på sentry. Det är den dagen man får en parkeringsskada. Jag hoppas Tesla lägger till liknande funktion själva.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

fredli74 skrev:
perre skrev:
Några timmar? Jag tröttnade efter fem minuter. Vad händer det för spännande när du parkerar egentligen? :)

Har via TeslaFi slagit på auto on på sentry när den är parkerad någon annan stans än hemma. Rätt irriterande att behöva slå på funktionen varje gång man parkerat. Jag kan slå vad om att den dagen man bara snabbt ska gå in och handla och inte bryr sig om att slå på sentry. Det är den dagen man får en parkeringsskada. Jag hoppas Tesla lägger till liknande funktion själva.
Är precis det jag har råkat ut för två gången!! :(
Jag har också teslafi men det står *coming soon* men tydligen redan fungerande? Hur ställer du in det under schedules? vore bra om man fick en pling i appen när sentry aktiveras än att titta igenom så många klipp.
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

thedude skrev:
Är precis det jag har råkat ut för två gången!! :(
Jag har också teslafi men det står *coming soon* men tydligen redan fungerande? Hur ställer du in det under schedules? vore bra om man fick en pling i appen när sentry aktiveras än att titta igenom så många klipp.
Ouch. :(

Ja, sentry på schedule verkar inte funka än, men du kan faktiskt slå på den under accountinställningarna
13F87A3E-19D4-46B4-8725-16ACA4D7F4C4.jpeg
Bara att tagga hemmet och slå av sentry där. Jag har satt den på 2 min, eftersom jag sällan låser in någon. Email on activation är tyvärr inte det du frågar efter, den mailar bara när den slår på funktionen.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Tack för tipset! har två taggar, hemma och jobbet och vill faktiskt ha det på hemma också åtminstone. Jag får försöka komma ihåg att slå på den själv då.
Spelar sentry mode in så länge den är på eller bara när t.ex. kamerorna detekterar minsta lilla myran röra sig typ?
fredli74 skrev:
Bara att tagga hemmet och slå av sentry där. Jag har satt den på 2 min, eftersom jag sällan låser in någon
Får man ens låsa in någon? :shock: :D
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

Ah, men om du går på tagged locations under drive så kan du gå in på dom och slå på sentry där också.

Den spelar faktiskt in hela tiden, men den skriver över data vid behov. Om något kommer i närheten och sentry triggas så sparar den undan det i en annan mapp, precis som när du trycker på dashcam ikonen.

Jag tycker inte det verkar som man behöver bry sig om utrymme, det är snarare faktumet att den drar en hel del laddning eftersom bilen aldrig går ned i sleep. Utan sleep så tappar jag runt 4-5 mil per dag, och det sliter ju lite onödigt mycket på batteriet
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

fredli74 skrev:
Ah, men om du går på tagged locations under drive så kan du gå in på dom och slå på sentry där också.
Toppen!
fredli74 skrev:
Den spelar faktiskt in hela tiden, men den skriver över data vid behov. Om något kommer i närheten och sentry triggas så sparar den undan det i en annan mapp, precis som när du trycker på dashcam ikonen.
Hmm....är du säker på det? jag kollar igenom saved clips foldern och det är många klipp som t.ex. en bil som kör förbi (inte nära min bil), folk som går eller träden i blåsten och dessa klipp är sparade utan att sentry mode har triggats
fredli74 skrev:
Jag tycker inte det verkar som man behöver bry sig om utrymme, det är snarare faktumet att den drar en hel del laddning eftersom bilen aldrig går ned i sleep. Utan sleep så tappar jag runt 4-5 mil per dag, och det sliter ju lite onödigt mycket på batteriet
Hoppas verkligen att du inte menar mil utan km :shock:
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

Antagligen ett gammalt konstaterande men
Efter att ha lusläst kamerabevakningslagen, det är inte lagligt att ha det igång när man inte är där. Men som sagt, det visste ni nog redan och vem bryr sig :D
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

thedude skrev:
Hmm....är du säker på det? jag kollar igenom saved clips foldern och det är många klipp som t.ex. en bil som kör förbi (inte nära min bil), folk som går eller träden i blåsten och dessa klipp är sparade utan att sentry mode har triggats
Nä, du har helt rätt, sentry mode sparar allt i 10 minuters foldrar under "SavedClips". Vilket gör att den fyller på rätt snabbt. Men jag undrar om den inte plockar bort även i SavedClips när det blir fullt, för jag har bara 500Mb kvar och den verkar ha spelat in saker från idag utan problem.

Noterar nu också att jag börjat få trasiga video-klipp igen. Någon som kör med ett USB flash som är helt befriad från det problemet?
thedude skrev:
Hoppas verkligen att du inte menar mil utan km
Nope, men jag ser nu när jag kollar tillbaka att jag tog i lite mycket. Vanligast ligger den runt 20km, min sämsta dag var 40.7km i idle loss. När bilen får gå ned i sleep som den ska, då ligger den på ungefär 5-10km. Jag har alltså haft problem med att min bil inte vill sova som den ska. Visade sig att jag har en defekt laddare och den sover inte om den är ikopplad. Tesla kommer ut med en ny på fredag så får jag se om det funkar bättre.

Har inte testat om sentry mode drar ännu mer. Får väl slå igång den och se vad den drar på ett dygn. :)
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

Crappy skrev:
Efter att ha lusläst kamerabevakningslagen, det är inte lagligt att ha det igång när man inte är där. Men som sagt, det visste ni nog redan och vem bryr sig :D
Hur nära är "där"? Kan man vara inne i affären? :P
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fredli74 skrev:
thedude skrev:
Nä, du har helt rätt, sentry mode sparar allt i 10 minuters foldrar under "SavedClips". Vilket gör att den fyller på rätt snabbt. Men jag undrar om den inte plockar bort även i SavedClips när det blir fullt, för jag har bara 500Mb kvar och den verkar ha spelat in saker från idag utan problem.

Noterar nu också att jag börjat få trasiga video-klipp igen. Någon som kör med ett USB flash som är helt befriad från det problemet?
thedude skrev:
Hoppas verkligen att du inte menar mil utan km
Nope, men jag ser nu när jag kollar tillbaka att jag tog i lite mycket. Vanligast ligger den runt 20km, min sämsta dag var 40.7km i idle loss. När bilen får gå ned i sleep som den ska, då ligger den på ungefär 5-10km. Jag har alltså haft problem med att min bil inte vill sova som den ska. Visade sig att jag har en defekt laddare och den sover inte om den är ikopplad. Tesla kommer ut med en ny på fredag så får jag se om det funkar bättre.

Har inte testat om sentry mode drar ännu mer. Får väl slå igång den och se vad den drar på ett dygn. :)
Jag får inga trasiga klipp.

Däremot får jag som tidigare nämnts ett fullt minne (32 Gb) på ca 10 dagar. "Saved Clips" måste rensas manuellt. Man märker att minnet är fullt när den lilla ikonen på skärmen inte har ett rött märke utan istället ett litet kryss.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare

Inlägg av Crappy »

fredli74 skrev:
Crappy skrev:
Hur nära är "där"? Kan man vara inne i affären? :P
Nix
Du ska vara inom synhåll och kunna "manövrera" kameran och se vad som spelas in. Dessutom om du ofta är där spelar det ingen roll. Då får du inte göra det ändå
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

fredi skrev:
Raoulen skrev:
Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Det kräver inte tillstånd längre. Däremot får man kanske problem med dataskyddsförordningen om man inte hanterar filmat material rätt.
I en annan tråd här så kom man fram till att sentry mode inte är lagligt. Dashcam och hjälmkamera är undantag, som godkänts.
Kravet skulle då vara att man måste vara närvarande och kunna manövrera kameran.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Inlägg av Wahll »

Castro90 skrev:
Hur stort minne rekommenderas av er?
16 -32gb så slipper du trassel med fat32 formateringen.
Dashcam, loopar efter 10gb.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare

Inlägg av Xmag »

Wahll skrev:
fredi skrev:
Raoulen skrev:
Borde inte Sentry mode vara olagligt i Sverige med tanke på att övervakning med kamera på allmän plats kräver tillstånd?
Det kräver inte tillstånd längre. Däremot får man kanske problem med dataskyddsförordningen om man inte hanterar filmat material rätt.
I en annan tråd här så kom man fram till att sentry mode inte är lagligt. Dashcam och hjälmkamera är undantag, som godkänts.
Kravet skulle då vara att man måste vara närvarande och kunna manövrera kameran.
Räcker det inte med att en tjuv eller smitare är närvarande och ”manövrerar” kameran och spelar in sig själva? ;) Den är ju inte på jämt...
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

Wahll skrev:
Lite knäppt är det, jag förstår att man kanske inte vill släppa det helt fritt, men att få lagra video i t.ex. 72 timmar för att kunna styrka brott hade ju varit snällt.
Legato skrev:
Jag får inga trasiga klipp.
Körde ett 64gb SanDisk först men fick trasiga klipp. Bytte till ett 32gb och slapp trasiga klipp, men nu är dom tillbaka, så det hade ju uppenbarligen med fabrikatet och inte storleken eller exemplaret att göra. Ni som har USBs som har funkat bra under flera veckor, kan ni rekommendera någon modell/märke?
Användarvisningsbild
fredli74
Teslaägare

Inlägg av fredli74 »

Marcus88 skrev:
Jag köpte ett USB-minne igår, Sandisk 32GB med USB3-stöd. Stod att det skulle klara hög hastighet. Provade Dashcam samt Sentry Mode idag när uppdateringen(2019.8.3). Alla filer sparades korrekt på minnet utan något korrupt.

(Minnet var formaterat till Fat32 från början så behövde inte formatera om)
Funkar din Sandisk 32GB fortfarande? Jag började med ett 64GB men fick problem med trasiga klipp. Köpte ett 32GB för att testa och då funkade det bättre. Men nu efter ett par veckor så dyker trasiga klipp upp igen. Båda är Fat32 formaterade, så verkar inte vara det.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

fredli74 skrev:
Marcus88 skrev:
Jag köpte ett USB-minne igår, Sandisk 32GB med USB3-stöd. Stod att det skulle klara hög hastighet. Provade Dashcam samt Sentry Mode idag när uppdateringen(2019.8.3). Alla filer sparades korrekt på minnet utan något korrupt.

(Minnet var formaterat till Fat32 från början så behövde inte formatera om)
Funkar din Sandisk 32GB fortfarande? Jag började med ett 64GB men fick problem med trasiga klipp. Köpte ett 32GB för att testa och då funkade det bättre. Men nu efter ett par veckor så dyker trasiga klipp upp igen. Båda är Fat32 formaterade, så verkar inte vara det.
Jag har bränt ett par Sandisk (då menar jag det, de blev så heta att jag inte kunde hålla i dem). Bytt till Samsung som verkar tåla bilen bättre.

Tog ”Best Durability” från detta test: https://www.lifewire.com/best-usb-flash-drives-4141193
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Har kört med SanDisk i en månad nu utan problem, har ett 32GB av modellen som bara sticker ut typ 5mm
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Skriv svar