Tesla Powerwall

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Tesla Powerwall

Inlägg av danni »

Jag vill ha en som prydnad på väggen bara för att. Eventuellt monterar jag band på den så jag kan ha den som ryggsäck och använda till att nödladda iPhonen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
jonas
Teslaägare

Inlägg av jonas »

Fanns det ett extra bra erbjudande om man hade en Tesla och solceller och sedan köpte till en powerwall? Har för mig jag hört att ex Tesla skulle köpa energi som var överproducerad. Men hittar inget.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

Jag skulle vilja veta om man kan lägga den ner elller om de blir fel med kylsystemet i den då, (den passar inte ståendes i vårat batterirum
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

Jag vill köpa en sommarstuga off grid bara för att få maximal användning av en power wall och solceller!
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Daoops

Inlägg av Daoops »

joel80 skrev:
Jag vill köpa en sommarstuga off grid bara för att få maximal användning av en power wall och solceller! Bild
Exakt vad jag tänker!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
Jag vill ha en som prydnad på väggen bara för att. Eventuellt monterar jag band på den så jag kan ha den som ryggsäck och använda till att nödladda iPhonen.
+1
Solves the battery issue.
Då har man ju helt plötsligt en smartphone som varar i dagar.
MaLund13

Inlägg av MaLund13 »

Martinen skrev:
danni skrev:
+1
+1
Många dagar blir det, man kan ladda mobilen ca 600 gånger med en 7kWh Powerwall Bild.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

MaLund13 skrev:
Martinen skrev:
danni skrev:
+1
+1
Många dagar blir det, man kan ladda mobilen ca 600 gånger med en 7kWh Powerwall Bild.
Lite drygt ett och ett halvt års batteritid, det var inte illa det! :lol:
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Nu hade jag haft nytta av en! Elavbrott :(

Men varför finns det ingen lösning så att man kan snylta lite på bilbatteriet?
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Så att man inte ska superladda gratis och använda elen hemma?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

AGCF skrev:
Nu hade jag haft nytta av en! Elavbrott :(

Men varför finns det ingen lösning så att man kan snylta lite på bilbatteriet?
Har ju vatt snack om detta, men största anledningen till att det inte kommer hämta är just som bylund skriver att man inte ska Kunna använda ström från Superchargers hemma.
Dessutom så krävs det lite andra prylar i bilen mm för att detta skulle kunna göras på säkert sätt. Det är såklart fullt möjligt, men tveksam till att det kommer hända. I så fall om några år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Det var någon som fråga vad man gör med en elbil när det är strömavbrott och jag svara lite skämtsamt att då har manju ett batteri att köra från. Synd att det faktiskt inte fungerar... Om man nu inte kan använda sig av 12Vn?
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Finns ju två USB-uttag som ger ström iaf. Så om man har USB-lampor, USB-spis, USB-kaffekokare och USB-värmepump så kan man klara sig.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Byd har gjort en elbil, den körs bl.a. som taxi i England, har typ 70kWh batteri eller nått sånt. Från den bilen kan man hämta ström ur ladduttaget. Borde inte vara omöjligt att fixa på tesla. Räcker mjukvara tro?
Basunen

Inlägg av Basunen »

jonas skrev:
Fanns det ett extra bra erbjudande om man hade en Tesla och solceller och sedan köpte till en powerwall? Har för mig jag hört att ex Tesla skulle köpa energi som var överproducerad. Men hittar inget.
Tesla har inget elbolag (ännu?), de köper från olika elbolag. Lokalt på varje marknad. Producerar du solel i Sverige idag får du 1,80 kr/kWh för överproduktionen.
Moped Express Radexi 1956, fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Byd har gjort en elbil, den körs bl.a. som taxi i England, har typ 70kWh batteri eller nått sånt. Från den bilen kan man hämta ström ur ladduttaget. Borde inte vara omöjligt att fixa på tesla. Räcker mjukvara tro?
På japanska marknaden kommer Outlander PHEV med ett helt vanligt strömuttag så du kan dra ström till vad som helst ur batteriet.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Tycker mig sett Nissan snacka om att tillåta något liknande med.

Om Tesla ser till att det inte missbrukas, vilket de kan via sitt OTA system i bilen, då borde det väl inte vara några problem att låta sina bilar agera batteri, eller?

Visst, en del kanske snyltar en snabbladdning på vägen hem när de inte direkt behöver den, men än sen då? Tesla ser ju som sagt om du åker fram och tillbaka hela tiden från en närliggande SuC.

Skulle inte förvåna mig om dom planerar att tillåta något sådant i framtiden.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
apkungen skrev:
På japanska marknaden kommer Outlander PHEV med ett helt vanligt strömuttag så du kan dra ström till vad som helst ur batteriet.
Men hur mycket effekt kan du plocka på det uttaget?
Det kan man ju köpa till vissa andra bilar också, men då brukar det vara typ 3-500w eller nått sånt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
Det kan man ju köpa till vissa andra bilar också, men då brukar det vara typ 3-500w eller nått sånt.
Jag har ingen aning, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett större problem. Batteriet kan ju leverera åtminstone 60 kW till elmotorerna. Då kan det väl knappast vara några problem att leverera de 2 kW ett vanligt vägguttag ligger på utan att något överhettas, eller?
18650

Inlägg av 18650 »

danni skrev:
danni skrev:
apkungen skrev:
Jag har ingen aning, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara ett större problem. Batteriet kan ju leverera åtminstone 60 kW till elmotorerna. Då kan det väl knappast vara några problem att leverera de 2 kW ett vanligt vägguttag ligger på utan att något överhettas, eller?
De som har den mesta av alla elbilar har minst koll på hur det elektriska funkar haha. BYD plockar inte ström ur ladduttaget utan har en inverter speciellt för att ge ström ut. Inverters man kan köpa på Jula på 3-500w(ref ovan) har en stor begränsning och det är att dem matas med 12volt. 500watt ut blir alltså minst 50ampere in. Det funkar inte utan det blir varmt. Fördelen med Teslan är att du har 400v att tillgå, då blir strömmarna 30 gånger lägre och allt funkar utan överhettning. Att fixa detta med mjukvara på Tesla går dock ej, där emot kan man mycket väl köpa till en inverter som tar 400volt in och ger 230v växelspänning ut, denna skulle gå att mata via ladduttaget om man har programvara nog för att slå om de reläer som behövs. Din nya inverter måste säga till bilen att den är en SC så att reläerna slår om mm.

Det finns liknande lösningar till Leaf och skulle se snarlika ut till Tesla, chademoadapter någon?

Bild
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

18650 skrev:
danni skrev:
De som har den mesta av alla elbilar har minst koll på hur det elektriska funkar haha. BYD plockar inte ström ur ladduttaget utan har en inverter speciellt för att ge ström ut. Inverters man kan köpa på Jula på 3-500w(ref ovan) har en stor begränsning och det är att dem matas med 12volt. 500watt ut blir alltså minst 50ampere in. Det funkar inte utan det blir varmt. Fördelen med Teslan är att du har 400v att tillgå, då blir strömmarna 30 gånger lägre och allt funkar utan överhettning. Att fixa detta med mjukvara på Tesla går dock ej, där emot kan man mycket väl köpa till en inverter som tar 400volt in och ger 230v växelspänning ut, denna skulle gå att mata via ladduttaget om man har programvara nog för att slå om de reläer som behövs. Din nya inverter måste säga till bilen att den är en SC så att reläerna slår om mm.

Det finns liknande lösningar till Leaf och skulle se snarlika ut till Tesla, chademoadapter någon?

Bild
Minst koll? Jag pratade inte om BYD utan om Mitsubishi Outlander PHEV som du ser om du bläddrar tillbaks. Den har en batterispänning på 300 V, och på den japanska modellen så finns det ett vanligt uttag där du kan ta ström ur huvudbatteriet med 100 V (vilket ju är vad de kör i Japan) och upp till 1500 W (jag tog mig i kragen och letade rätt på specen som gav mig den siffran).
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag har en större "Off Grid" anläggning i min stuga i Roslagen.

Solceller 1000 Watt, batteribank 20Kw och inverter 3,2 kVA.

Fungerar bra april-oktober, sedan är anläggningen nästan "död".

Funderar på att komplettera med ett mini vindkraftverk nu också för lite vinter el.

Problemet är ju att det är strömavbrott i 5 månader här i Sverige för solel. Och även 12 timmar varje dygn....

Enda rimliga lösningen idag är att även ha ett fosileldat elverk som stöd.

Off Grid innebär väldigt många begränsningar i elanvändandet. Uppvärmning är inte att tänka på, men elspis med induktionshäll på 3 kW funkar faktiskt. Den används ju så kort tid i verkligheten.

Likaså Micron går ju oftast bara några minuter, och väljer ni energisnåla hushållsapparater med omsorg finns bra prylar. En kaffebryggare 1500 W som fyller direkt i en termos och stänger av sig automatisk efter 15 minuter tex. Kyl/ frys med AA+ klassade är snåla.

Nästan all "Off Grid" utrustning på land använder idag moderna blybatterier typ AGM eller OPzS, laddutrustningarna är oftast anpassade för dessa batterityper.

Räknat på KWh per krona är dessa överlägsna ännu.

Vill ni testa samma batteriteknik som i Tesla powerwall finns det redan på marknaden, används ofta i lyxyachter tydligen:

https://www.victronenergy.se/batteries/ ... -24v-180ah

Liten powerwall:

https://www.victronenergy.se/batteries/peak-power-pack
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare

Inlägg av Kalle »

har en anläggning på 400w söder 200w öster. har en 12v AGM pack som är rated 850 Ah men som jag mätt up till ca400Ah "användbar" ström (alltså mällan float voltage och att låg volts vakten slår av.) vi har en victron multiplus som omvandlare och en morningstar sol laddare. även ett disel verk för att stötta när vi kör stora verktyg eller om volten i packen skulle falla under 11,5v. den laddar då bara 30 min för att låta solen fylla resten.
nu under jul och mellandagarna bodde vi konstant i huset, och då gick vi -30 Ah/ dag vilket fick diselverket fick gå ca 30 min var 4 dag.
helt ok tycker jag med tanke på att de är mörkaste dagarna på året nu.

jag undrar om de verkligen stämmer att AGM batterier är överlägset billigare per krona, man måste ju räkna hur lång tid packen håller för (många cykler de klarar) också. tar man med de i beräkningarna börjar faktiskt LiFePo4 se bettre ut. (särskilt om du jämför med rolls batterier eller nåt sådant)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Batterier (litium så klart, bly är opålitligt, laddar ur sig och sånt) + lite solkraft + mer vindkraft + bergvärmepump med golvvärme, ftx aggregat avloppsvärmeväxlare på duschen och snåla elprylar och en vedeldad kamin som körs de kalla vintermånaderna när vinden tryter och solen lyser med sin frånvaro (pun intended) istället för elpatron på bergvärmen. Går definitivt helt utan fossilt!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tesla Powerwall är inte konstruerad för att cykla dagligen som i en Off Grid anläggning. Då håller den i 14 månader enligt databladet.

Men det finns en annan variant av Tesla batteripack som ska klara flera laddcykler.

Det är ju inte någon unik batteriteknik de använder, utan de har tagit vanliga litiumbatterier och stoppat i en fint designad låda.

Men blir priset per kWh och antal cykler lågt kommer förstås köparna. Troligen sjunker då priset på blybatterierna
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Skriv svar