Tesla Powerwall
Moderator: Redaktion
Tesla Powerwall
tenkte att den här producten kan behöva en egen tråd.
av er med solceller, hur många är intreserade av ett sånt här hemmabatteri?
av er med solceller, hur många är intreserade av ett sånt här hemmabatteri?
Re: Tesla Powerwall
Jag kommer köpa och det blir antagligen två stycken 10 kW. Ska se huruvida det är möjligt att transportera till Thailand också då jag skulle vilja sätta upp off-gridsystem med ett par kW solceller på huset där. Strömmen går rätt ofta där och ibland kan man vara utan ström i en dag eller så. Vore skönt med backup samt att man kan känna sig ha råd att köra med AC:n lite oftare.
I Sverige funderar jag också på att ha den som offgrid men det är möjligt att natt/dag-priser blir mer differentierade i Sverige och då kan det vara mer intressant att köra on-grid. I Sverige passar det dock inte lika bra med att lagra el i batteri för att ta ut under natten, vi skulle istället behöva lagra el i batteri för att ta ut under vintern...
I Sverige funderar jag också på att ha den som offgrid men det är möjligt att natt/dag-priser blir mer differentierade i Sverige och då kan det vara mer intressant att köra on-grid. I Sverige passar det dock inte lika bra med att lagra el i batteri för att ta ut under natten, vi skulle istället behöva lagra el i batteri för att ta ut under vintern...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
de ska bli spennande att se svenska priset, om de inte kostar mer en ca 40000kr kan jag tänka mig att skaffa ett, vore kul att va helt oberoende av nätet större delen av året 
10kWh recker nog gott för mig, borde räcka ett par regniga dagar ochså, de som drar mest e nog spisen. (de e klart luftvärmepumen kan bli ett problem, vet inte exakt hur mycket den drar..)

10kWh recker nog gott för mig, borde räcka ett par regniga dagar ochså, de som drar mest e nog spisen. (de e klart luftvärmepumen kan bli ett problem, vet inte exakt hur mycket den drar..)
Man borde kunna skala upp det så att man får ett hus som kan vara helt offgrid. Sedan kanske man skulle vilja vara kopplad till nätet för att kunna sälja el. Man kanske skulle starta sitt egna elbolag, sälja el till sig själv i första hand och el till övriga i andra hand. Antar dock att sittande regering skulle vilja skattebelägga det så att man även är tvungen att betala skatt per installerad kWh batteri på ungefär samma sätt som kassetavgiften på minne för datorer...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tänkte det samma, en genomsnittsvilla med individuell panna använder 6000kWh. 6000/365=16,5 kWh/dygn. Om man sen tänker att man behöver mer på vintern och att det kan vara några dagar utan sol så kommer man nog snabbt upp till att man skulle nog behöva upp emot 100 kWh om man ska vara säker även på vinter om inte ännu mer och då förutsätter jag att man har fått allt uppladdat till fullt innan dessa mulna dagar kommer. Då börjar vi prata ganska mycket pengarSvenssons skrev:Jag kommer köpa och det blir antagligen två stycken 10 kW. Ska se huruvida det är möjligt att transportera till Thailand också då jag skulle vilja sätta upp off-gridsystem med ett par kW solceller på huset där. Strömmen går rätt ofta där och ibland kan man vara utan ström i en dag eller så. Vore skönt med backup samt att man kan känna sig ha råd att köra med AC:n lite oftare.
Ska man ha någon vettig användning av dessa så krävs ju ett helt gäng då de verkar kunna ge max 2kw kontinuerlig effekt. Räcker inte ens till en vattenkokare. Än mindre en hel villa vid peak-belastning...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Här är sida där det går att se spotpriserna i Sverige, verkar som priset börjar stig runt kl 7:00 för att toppa vid kl 9 och sedan samma pris som övriga dygnet vid kl. 15:00. Verkar alltså som att det inte direkt lönar sig i Sverige med lagring i batteri men att Sverige skulle behöva mer el från solceller för att jämna ut pristoppen.
http://www.nordpoolspot.com/Market-data ... view=chart
Eftersom de är skalbara så skulle man kunna göra sig självförsörjande på el men det är inte lämpligt att enbart ha solceller då det lär bli rätt kallt och mörkt på cintern i så fall.
Eftersom de är skalbara så skulle man kunna göra sig självförsörjande på el men det är inte lämpligt att enbart ha solceller då det lär bli rätt kallt och mörkt på cintern i så fall.
Funkar säkert bra i länder där du har solceller på dagen och vill köra AC på natten tex. Här i Sverige blir det lite krystat, vi har energin på sommarn men behöver den på vinter.
Det är klart vill man ladda bilen från egna solceller så kan det kanske fungera. Men ganska onödigt totalt sett eftersom det finns lite el på dagen och mycket el på natten. Det där skulle kunna lösas enkelt om politikerna vill genom att det skulle vara möjligt att kvitta köpt el mot såld. Det här är naturligtvis det sista Vattenfall (politikerna) se, människor som tar hand om sig själva... nä, usch och fy.
Det är klart vill man ladda bilen från egna solceller så kan det kanske fungera. Men ganska onödigt totalt sett eftersom det finns lite el på dagen och mycket el på natten. Det där skulle kunna lösas enkelt om politikerna vill genom att det skulle vara möjligt att kvitta köpt el mot såld. Det här är naturligtvis det sista Vattenfall (politikerna) se, människor som tar hand om sig själva... nä, usch och fy.
- kanylbullen
- Teslaägare
Dygnsvariationen är mycket större på höst och vinter än på vår och sommar.Svenssons skrev:Här är sida där det går att se spotpriserna i Sverige, verkar som priset börjar stig runt kl 7:00 för att toppa vid kl 9 och sedan samma pris som övriga dygnet vid kl. 15:00. Verkar alltså som att det inte direkt lönar sig i Sverige med lagring i batteri men att Sverige skulle behöva mer el från solceller för att jämna ut pristoppen.
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
jag kollade vad sommarstugan drar när jag inte va där, (alltså i stort sett bara golvärme i badrummet på som frostvackt) jag ser ett problem här, jag skulle alltså behöva 2 powerwalls för att de skulle funka även när jag nästan inte använder nått?? kan nån mer kolla sin förbrukning, kanske med ett "riktigt" hus?
-
- sommarstugan när ingen e hemma
Jag gissar att det en annan typ av celler vs det som sitter i bilarna? Annars verkar det väl märkligt att de lanserar denna produkt då de (väl?) har brist på celler till bilarna. Eller är det "bättre begagnade" utbytesceller från bilarna?
helt säkert e de samma celler, säkert är de tengt att utbytes celler ska hamna i dom så småning om, han sa att produktionen är begränsad i börjat tills de öppnar gigafactory
Inte samma celler. Möjligtvis att A-pack hade andra celler som har 200 Wh/kg men nuvarande Model S har 250 Wh/kg enligt Elon:
En powerwall och inte ens 2-3 powerwall kommer göra en normal villa till off-grid. Det skulle antagligen behövas ett par hundra kWh batteri och kanske 30-40 kW solceller för att nästan kunna gå off-grid men det kan alltid komma långa perioder med mulet väder och kallt så det skulle inte fungera i Sverige. Vittsen med dessa batteripack är inte heller att gå off-grid även ifall det är möjligt om man slänger in tillräckligt mycket pengar..Kalle skrev:jag kollade vad sommarstugan drar när jag inte va där, (alltså i stort sett bara golvärme i badrummet på som frostvackt) jag ser ett problem här, jag skulle alltså behöva 2 powerwalls för att de skulle funka även när jag nästan inte använder nått?? kan nån mer kolla sin förbrukning, kanske med ett "riktigt" hus?
Fast de sa han ju att de va till under presentationen:
Vid 9:45 sa han att de är bra för folk utan eledningar framdragna, definitionen av offgridd
Vid 9:45 sa han att de är bra för folk utan eledningar framdragna, definitionen av offgridd
- kanylbullen
- Teslaägare
Det funkar utmärkt för off-grid, bara inte till uppvärmning.
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Jag är nyfiken på hur man koplar den.
Jag har en 5kW SMA tripower inverter, då borde man ju koppla dc från solpanelerna till batteriet (power wallen) först, sen från power wallen till inverten för att få 3-fas.
Jag kommer även behöva 2-3 för att klara 5kwh in i den.
Eller e ja ute och cycklar nu?
Jag har en 5kW SMA tripower inverter, då borde man ju koppla dc från solpanelerna till batteriet (power wallen) först, sen från power wallen till inverten för att få 3-fas.
Precis, detta batteripack tillsammans med solceller skulle funka utmärkt som off-grid i länder där det aldrig blir kallare än kanske +10 grader Celsius. Att använda batterier till uppvärmning i Sverige tillsammans med solceller och off-grid är inte något att tänka på.kanylbullen skrev:Det funkar utmärkt för off-grid, bara inte till uppvärmning.
Låter rimligt men vad tar SMA för input och vad ger batteripacket för utput är frågan. Misstänker att bägge vill ha/ger DC vilket är bra men vilka volt?Kalle skrev:Jag är nyfiken på hur man koplar den.
EDIT: Om "Voltage" på specifikationen för Powerwall är det samma som output voltage så skulle det nog fungera rätt bra mellan solceller och SMA. Teslas hemsida anger 350-450 volt vilket jag vill minnas funkar bra för SMA (har själv kollat en del på SMA Sunny Tripower). Sedan är frågan vad batteripacket vill ha för input men Elon sa ju att det var anpassat för solceller så man får hoppas att den kan ta emot varierande effekt från solceller.
Kör du med 3-fas vattenkokare?matbl skrev:Ska man ha någon vettig användning av dessa så krävs ju ett helt gäng då de verkar kunna ge max 2kw kontinuerlig effekt. Räcker inte ens till en vattenkokare. Än mindre en hel villa vid peak-belastning...

2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Jag tror tanken med det är liksom mer byar i afrika som nog nöjer sig med mindre än en svensk medelvilla. Lite filantropiskt.. Tänk Sida-projekt style.Kalle skrev:Fast de sa han ju att de va till under presentationen:
Fast det finns ju många rika i de delarna av världen också. Om det inte går att lita på elnätet så skulle i alla fall jag nog fundera på en sån här isället för en dieselgenerator. När jag tänker lite till så är det inte helt dumt i Sverige heller om man inte litar på elnätet som i Småland. En dieselgenerator går ju på en hel del särskilt om den ska starta automatiskt när elen går. Där, alltså i Småland, värms ju huset med ved så det behövs ju bara lite ström till cirkulationspumpen.
Huset vi har i Thailand skulle kunna bli off-grid med detta men vi skulle få göra lite avkall på bekvämligheterna. AC:n skulle vi inte kunna köra och genomströmningsvärmarna till duscharna skulle inte heller fungera. Allt annat skulle fungera dagligen med ett batteripack på 10 kW och 3-4 kW med solceller. AC:n kör vi bara några timmar på natten när det är som varmast februari-april och skulle egentligen kunna ersätta med fläkt även ifall det inte är lika behagligt. Likaså vattenvärmarna till duscharna. Det är dock inte lika skönt att duscha på morgonen i 15-gradigt vatten när det är 15 grader i huset men det skulle fungera. Det är så det traditionellt har fungerat i Thailand och som många fortfarande har det.Daoops skrev:Jag tror tanken med det är liksom mer byar i afrika som nog nöjer sig med mindre än en svensk medelvilla. Lite filantropiskt.. Tänk Sida-projekt style.Kalle skrev:Fast de sa han ju att de va till under presentationen:
Solcellsfarmer liknande nedan finns det några stycken med på hektar i grannkommunen: EDIT: Denna AC tillsammans med 1 kW solceller skulle kanske fungera i off-grid dock:
Ja funderar på om jag "måste" ha 3 eftersom jag har 5kW anläggning? Fast rimligtvis så borde översjutande efeckt bara brygga över och gå till nätet istelletSvenssons skrev:Låter rimligt men vad tar SMA för input och vad ger batteripacket för utput är frågan. Misstänker att bägge vill ha/ger DC vilket är bra men vilka volt?
EDIT: Om "Voltage" på specifikationen för Powerwall är det samma som output voltage så skulle det nog fungera rätt bra mellan solceller och SMA. Teslas hemsida anger 350-450 volt vilket jag vill minnas funkar bra för SMA (har själv kollat en del på SMA Sunny Tripower). Sedan är frågan vad batteripacket vill ha för input men Elon sa ju att det var anpassat för solceller så man får hoppas att den kan ta emot varierande effekt från solceller.
Fast värme kan man lagra billigt, skaffa acumelerings tank och solfångare för varmvattnetSvenssons skrev:
Huset vi har i Thailand skulle kunna bli off-grid med detta men vi skulle få göra lite avkall på bekvämligheterna. AC:n skulle vi inte kunna köra och genomströmningsvärmarna till duscharna skulle inte heller fungera. Allt annat skulle fungera dagligen med ett batteripack på 10 kW och 3-4 kW med solceller. AC:n kör vi bara några timmar på natten när det är som varmast februari-april och skulle egentligen kunna ersätta med fläkt även ifall det inte är lika behagligt. Likaså vattenvärmarna till duscharna. Det är dock inte lika skönt att duscha på morgonen i 15-gradigt vatten när det är 15 grader i huset men det skulle fungera. Det är så det traditionellt har fungerat i Thailand och som många fortfarande har det.

Ja absolut, jag uttryckte mig kanske lite fel. Lejonparten av powerwalls kommer inte att köpas för nån slags bidragspengar, absolut inte.LarsL skrev:Fast det finns ju många rika i de delarna av världen också. Om det inte går att lita på elnätet så skulle i alla fall jag nog fundera på en sån här isället för en dieselgenerator. När jag tänker lite till så är det inte helt dumt i Sverige heller om man inte litar på elnätet som i Småland. En dieselgenerator går ju på en hel del särskilt om den ska starta automatiskt när elen går. Där, alltså i Småland, värms ju huset med ved så det behövs ju bara lite ström till cirkulationspumpen.
Det jag menar är att Elon nog tänkte lite big picture just i den meningen och vilka möjligheter det här ger mänskligheten på fjärran ställen med dålig/utan inftastruktur. På samma sätt som mobiltelefonin var bättre lösning än att dra landlinor.
Mycket bra exempel med Svenssons hus i Thailand!