Tvättråd för den late

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

benke_berguv

Re: Tvättråd för den late

Inlägg av benke_berguv »

Verdi skrev:
Köpte skummunstycke till min Kärcher idag. Blev rätt mörkt innan jag var klar så vi får se hur det blev imorgon. :) Men det ser bra ut nu iaf.

Köpte även en tryckspruta för avfettningen. Lägga på avfettning tog en bråkdel av vad det gör med en handspruta. Galet skönt.

Nu kan jag tvätta bilen på en kvart. :lol:
Vilket skummunstycke köpte du?

//Benke

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Verdi

Inlägg av Verdi »

benke_berguv skrev:
Verdi skrev:
Köpte skummunstycke till min Kärcher idag. Blev rätt mörkt innan jag var klar så vi får se hur det blev imorgon. :) Men det ser bra ut nu iaf.

Köpte även en tryckspruta för avfettningen. Lägga på avfettning tog en bråkdel av vad det gör med en handspruta. Galet skönt.

//Benke

https://www.bauhaus.se/skummunstycke-0- ... ryckstvatt
benke_berguv

Inlägg av benke_berguv »

Verdi skrev:
benke_berguv skrev:
Verdi skrev:

//Benke

Och så här dagen efter i ljuset så rekommenderar du ett inköp:)?

//Benke

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Rekommenderar att prova tvättlera emellanåt. T.ex. Biltema har ett kitt för det Känns lacken knottrig även efter tvätt blir det en mycket stor skillnad.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Gustafsson skrev:
Rekommenderar att prova tvättlera emellanåt. T.ex. Biltema har ett kitt för det Känns lacken knottrig även efter tvätt blir det en mycket stor skillnad.
Håller med, jag har testat ett par olika kitt, och Biltemas funkar lika bra som något annat imho:
https://www.biltema.se/bilvard/lackvard ... 2000031054

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Inlägg av Verdi »

benke_berguv skrev:
Verdi skrev:
benke_berguv skrev:
Verdi skrev:

//Benke

Och så här dagen efter i ljuset så rekommenderar du ett inköp:)?

//Benke

Den fungerade bra. Bilen blev helt vit av skum. :)

Sen finns det olika medel osv. Men det jag köpte verkade fungera bra. https://www.bauhaus.se/skummrengoring-ultrafoam

Körde avfettning först, spolade av med högtryck, la på det där skummet och spolade av igen med högtryck.

Verkar som att det finns en hel uppsjö med medel som man ska lägga på i tur och ordning... Får se om jag behöver utöka arsenalen. Jag är dock inte jättenoga av mig.
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Referralkod: ts.la/olof1715

Inlägg av Olof Tenghoff »

Har ni testat torrtvätt? Jag har använt Aero Cosmetics Wet or Waterless Car Wash
på mina bilar de senaste 5 åren. Den stora fördelen är att man inte behöver ta ut bilen utan man gör det på plats i garaget så man kan vara väldigt lat. Har hela bilen tvättad på 10 minuter. Har inte sett några repor än. Tricket är att spreja på och sedan dra trasan över bilen utan att trycka. Går åt massvis med mikrofibertrasor, man slänger in allihop i tvättmaskinen efteråt.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Olof Tenghoff skrev:
Har ni testat torrtvätt? Jag har använt Aero Cosmetics Wet or Waterless Car Wash
på mina bilar de senaste 5 åren. Den stora fördelen är att man inte behöver ta ut bilen utan man gör det på plats i garaget så man kan vara väldigt lat. Har hela bilen tvättad på 10 minuter. Har inte sett några repor än. Tricket är att spreja på och sedan dra trasan över bilen utan att trycka. Går åt massvis med mikrofibertrasor, man slänger in allihop i tvättmaskinen efteråt.
Jag brukar köra det när bilen är lätt smutsig och/eller dammig, det finns ju en övre gräns för hur smutsig bilen kan vara innan man behöver ohanterligt många trasor.

Jag tycker det funkar bra, inte heller sett några repor som följd av detta, jag sprayar rikligt och viker fram en ren del av trasan hela tiden.

/fth
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Jag brukar köra det när bilen är lätt smutsig och/eller dammig, det finns ju en övre gräns för hur smutsig bilen kan vara innan man behöver ohanterligt många trasor.

Jag tycker det funkar bra, inte heller sett några repor som följd av detta, jag sprayar rikligt och viker fram en ren del av trasan hela tiden.

/fth
Intressant, aldrig testat!

Har dock provat Optimums "No Rinse" som jag tycker funkar bra. Det är ju lite mellanting mellan torrtvätt och en fullständig tvätt där man använder vatten vid tvätt, men där man inte behöver skölja bilen efteråt:
https://optimumcarcare.com/product/opti ... ash-shine1

Framförallt smidigt på folierade bilar imo där man inte oroar sig för repor på samma sätt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Intressant, aldrig testat!
Jag bor i lägenhet och kan inte blaska med vatten i husets garage, då funkar det faktiskt riktigt bra (med tidigare nämnda begränsningar).

På landet när vädret tillåter tvättar jag dock "som vanligt" med vatten.

/fth
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare

Inlägg av rosjon »

Finns det någon bra borstlös automattvätt i globenområdet?
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Har dock provat Optimums "No Rinse" som jag tycker funkar bra. Det är ju lite mellanting mellan torrtvätt och en fullständig tvätt där man använder vatten vid tvätt, men där man inte behöver skölja bilen efteråt:
Hm, det skulle kanske funka även i mitt garage, jag skulle nog använda "tvåhinksmetoden" med avskiljare i botten, och om man är lite försiktig så bör det ju bli minimalt med spill.

Tack för tips! Var köpte du den, online?

/fth
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

rosjon skrev:
Finns det någon bra borstlös automattvätt i globenområdet?
Enda bra borstlösa tvätten jag känner till är Circle K vid Roslagstull. För tillfället är det dock en del kö då de håller på och renoverar ena tvätten. De använder färskvatten vilket jag tycker är ett måste för automattvätt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

fth skrev:
Legato skrev:
Hm, det skulle kanske funka även i mitt garage, jag skulle nog använda "tvåhinksmetoden" med avskiljare i botten, och om man är lite försiktig så bör det ju bli minimalt med spill.

Tack för tips! Var köpte du den, online?

/fth
Japp, jag har bara köpt via Amazon. Dock följer den (eller liknande version) faktiskt även med i Rosenberg Inpols tvätthink, men jag tror inte Johan säljer "delar" separat.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Japp, jag har bara köpt via Amazon.
Sagt och gjort, jag beställde via ebay UK, billigaste jag hittade med rimlig leveranstid, länk om någon är intresserad:
https://www.ebay.co.uk/itm/153310062649

/fth
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Den spädningsgraden som står på BBV-produkterna ska man inte göra eller? Den sker i lancen?
Användarvisningsbild
Teslaägare

Inlägg av default »

Tack för alla tips i tråden!!!
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare
Referralkod: ts.la/svante12917

Inlägg av Syncronauten »

default skrev:
Den spädningsgraden som står på BBV-produkterna ska man inte göra eller? Den sker i lancen?
Prova dig fram. Skummade lite på bilvårdsforum och det verkar vanligt men inte självklart att blanda ut lite innan man fyller lansen. Har själv inte hunnit prova ännu.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Syncronauten skrev:
default skrev:
Prova dig fram. Skummade lite på bilvårdsforum och det verkar vanligt men inte självklart att blanda ut lite innan man fyller lansen. Har själv inte hunnit prova ännu.
"Skummade lite" :D :lol:

Spädning gör skumlansen. Man kan säkert snåla och späda ytterligare, men hela poängen är ju att få ett tjockt skum som ligger kvar. Pillade endel innan jag fick riktigt bra inställt på lansen så det blir ett tjockt skum.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare

Inlägg av Syncronauten »

Nu har jag provat skumtvätt och det blir riktigt fint men hur gör ni efter att ni sköljt av bilen efter en snabbtvätt? Att gå på och torka känns lite läskigt om man inta har kört en ordentlig tvätt med avfettning mm. Torkar man inte och kör hem från gör det själv hallen så blir bilen skitig direkt då dammet fastnar i vattendropparna som är kvar på bilen.
Hertsh

Tvättråd för den late

Inlägg av Hertsh »

Syncronauten skrev:
Nu har jag provat skumtvätt och det blir riktigt fint men hur gör ni efter att ni sköljt av bilen efter en snabbtvätt? Att gå på och torka känns lite läskigt om man inta har kört en ordentlig tvätt med avfettning mm. Torkar man inte och kör hem från gör det själv hallen så blir bilen skitig direkt då dammet fastnar i vattendropparna som är kvar på bilen.
Köp en stor microfiberhandduk och lägg den på lacken och dra av den utan att utöva tryck. Då blir bilen fuktig men inte blöt och den torkar snabbare ute i det torra. Handduken skall vara stor och tjock så den har viss vikt när du drar den över lacken.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Syncronauten
Teslaägare

Inlägg av Syncronauten »

Hertsh skrev:
Syncronauten skrev:
Köp en stor microfiberhandduk och lägg den på lacken och dra av den utan att utöva tryck. Då blir bilen fuktig men inte blöt och den torkar snabbare ute i det torra. Handduken skall vara stor och tjock så den har viss vikt när du drar den över lacken.
Skall prova det! Duger biltemas 36-1841?
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Syncronauten skrev:
Jag har inte just den men måtten ser bra ut. Kör på den.

Tänk på att om du vill torka insida dörrar och baklucka och kanske bilens trösklar så gör det med en annan handduk (brukar jag göra för att vatten inte ska rinna ut för mycket när jag börjat köra). Där finns alltid risk för grus/damm och det vill du inte få in i den stora handduken.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare

Inlägg av Viper »

Syncronauten skrev:
Funkar mycket bra för mig iallafall. Blir bättre efter några tvättar i tvättmaskin, men det gäller nog alla microfiber.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

gellerstam skrev:
När man snabbtvättar ....;-)

1: På med fälgrent
2: Tryckpruta med Prickbort går åt ca 3-4dl per bil.
3: Spola nerifrån med högt tryck.
4: På med P27 med skummlans låt verka
5: Skölj med högtryck ....
6: På med Arti Green med skummlans
7: Skölj med hög...
8: På med Prewash Foam med skumm....
9: Skölj med...
10: På med Arti + BilSchampo
11: Efter som bilen är ren nu så blir det en sväng med Microfiber tvätthandske
12: Skölj
13: torka med microfibertrasa.
14: Ge bilen lite gosig Rosa sås, lite ute och lite inne. :-)

(BollnäsBilvårds produkter. Samt en Drop off keramisk behandling i botten.)

Njut.
IMG_1318.jpg
Garaget ÄR larmat och kameraövervakat och flaskorna _är_ tomma!
IMG_1319.jpg
Du använder om jag tolkar dig rätt 3 olika avfettningar (Prickbort, P27 samt Arti Green).
Har du lust att förklara varför man vill använda alla dessa tre i kombination?

Samt har du separata skumlansar för varje lösning, eller samma?
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Skriv svar