Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av Verdi »

Daniel skrev:
Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Greenlight skrev:
Hej allihopa.
Återköpsgarantin går inte att överföra till en ny ägare enligt handlaren.
Där har du svaret på din fråga. Behåll bilen och utnyttja din återköp/restärdesgaranti. Någonstans där har du ju beräknat din TOC.

Nu är det ju så att saker och ting kan förändras. Då vill man inte sitta fast. Folk blir av med jobbet, skiljer sig, får svåra sjukdomar, får ändrade värderingar, flyttar till lägenhet och får problem med laddningen, flyttar utomlands osv osv.
Låter lite motsägelsefullt. Vill man ha "ryggen fri" är det väl dumt att binda upp sig på en bil i miljonklassen under tre år, där man iskallt räknar med att restvärdet på bilen ska vara så högt att man närsomhelst under denna tid kan kränga bilen för ett fenomenalt andrahandsvärde? Dels är det bilar vi pratar om (dålig investering i grunden) och dels så är det väl frivilligt att välja om man vill välja att ta en risk med en så dyr bil, baserat på ett bra restvärde, givet då att man tar i beaktning livets potentiella nyckfullheter som sjukdomar, skilsmässor, utlandsflyttar etc.

Jag förstår att det är trist med ett sämre andrahandsvärde än vad man tänkt, med en bil som inte ens är ett år gammal. Min Tesla har också minskat i värde pga prissänkningen, om än antagligen något mindre, givet att den är fem år gammal, men har svårt att kräva av Tesla att de aldrig ska genomföra prisförändringar på bilar de säljer i år som innebär att jag som existerande ägare kan drabbas negativt då jag någon gång i framtiden ska sälja bilen.

Iskallt och iskallt. Det är så det funkar. Priserna sjunker med runt 15% per år. Ibland mer ibland mindre. Men det ligger där nånstans. Att priset sjunker över 40% på under ett år på en så pass dyr bil är nåt helt annat. Jag har aldrig räknat med några fantastiska andrahandsvärden. Tvärtom har jag flera gånger skrivit om mina farhågor om sämre begpriser framöver men då fått höra att jag är för negativ. :)

Det är absolut ingen fara på taket för min del. Jag känner dock att med det jag numera vet om Tesla och deras bilar och marknadsstrategi så är jag helt enkelt inte villig att ta risken igen och köpa en ny när leasingen på min nuvarande går ut. Då behåller jag den eller ser mig om efter alternativ där jag bedömer riskerna som mindre.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

Verdi skrev:
Jeppe_E skrev:
Greenlight skrev:
Hej allihopa.
Återköpsgarantin går inte att överföra till en ny ägare enligt handlaren.
Där har du svaret på din fråga. Behåll bilen och utnyttja din återköp/restärdesgaranti. Någonstans där har du ju beräknat din TOC.

Nu är det ju så att saker och ting kan förändras. Då vill man inte sitta fast. Folk blir av med jobbet, skiljer sig, får svåra sjukdomar, får ändrade värderingar, flyttar till lägenhet och får problem med laddningen, flyttar utomlands osv osv.

Ja, eller alla vi som har fått problembilar som inte går att åtgärda och som man bara måste göra sig av med för att inte tappa förståndet fullständigt.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Verdi

Inlägg av Verdi »

HelectriC skrev:
Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
De andra märkena använder ju rabatterna för att kompensera för ökad eller minskad efterfrågan. Det är ju därför det är lägre rabatter när modellen är ny och "het" och högre när den börjar närma sig slutet.
Läs det högt för dig själv.

Läs det jag skrev om förutsägbarhet också. Tesla talar aldrig om nåt i förväg. Det bara händer. Jag gillar inte det.
antar att andemeningen var att man kanske kan räkna med att tex Model S som kom ut 2012 och har haft en facelift antagligen är inne på sista versen?

Absolut. Kollar du vad jag skrev här sommaren 2017 så var jag lite sur på att jag precis missade återinförandet av restvärdesgarantin. Det var också en stor del i mitt beslut att sälja min 90D och köpa en helt ny i höstas. Jag är alltså mycket medveten om detta. Däremot trodde jag priserna skulle vara "stabilt sjunkande" och inte "fritt fall". Särskilt som det faktiskt inte ens kommit nyheter om en ny modell än...
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare

Inlägg av Greenlight »

Jag tycker absolut inte man kan jämföra en prissänkning i officiell prislista med rabatter som ges vid förhandling med kunder. Rabatt hade man ju kunnat få före en prissänkning med. Om ett märke hela tiden ger säg 10-15% rabatt på listpriset så har det ju sannolikt också varit så under en längre tid. Att Tesla plötsligt sänker priserna så som de gjort är något helt annat. En Model S 100D har ju gått från cirka 1.2 Mkr till 950 000 kr med i princip samma utrustning. En Performance Model X har sänkts med nästan 600 000kr. https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... batt-2019/.

Det är helt klart illa för alla som köpt bilar före prissänkningen. Precis som någon skrivit kan man inte utgå från att alla kunder kan använda återköpsgarantin och behålla bilarna tiden ut.

BMW's innovation edition är inte heller en bra jämförelse. Det är maxutrustade bilar som ligger en rejäl bit över normalpriset på en 5-serie t ex. Tesla har ju nu sänkt baspriset på en normalutrustad bil.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mjwahl skrev:
Ja, eller alla vi som har fått problembilar som inte går att åtgärda och som man bara måste göra sig av med för att inte tappa förståndet fullständigt.
Ja det är ju nästa sak som gör att jag inte är sugen på en till ny Tesla. Man vet inte riktigt vad man får... :) Däremot köpa en begagnad kanske kan funka. Då kan man ju kontrollera just det exemplaret innan köp och inte behöva köpa grisen i säcken. :lol:
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare

Inlägg av +46 »

Det har alltid under den korta tid som Tesla existerat funnits de som ansett sig ”vunnit eller förlorat” på sitt bilköp. Inte minst i samband med lansering av nya batterimodeller, förändringar av standard- och tillbehörsutbud, facelift, mm, mm.
Själv beställde min privatägda 85D när kronkursen fortfarande var stark / dollarkursen svag. Jag tror att det kommer att dröja ytterligare något år innan den har tappat mer än 50 procent i värde. Dvs att jag skulle få mindre än 450 000:- för en fullutrustad 85D. Fram till idag har den rullat 6500 mil på knappt fyra år.
Men även om den skulle tappa betydligt mer i värde så är den för mig ändå mitt bästa bilköp. Har aldrig tidigare haft en bil som jag är så nöjd med.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
De andra märkena använder ju rabatterna för att kompensera för ökad eller minskad efterfrågan. Det är ju därför det är lägre rabatter när modellen är ny och "het" och högre när den börjar närma sig slutet.
Läs det högt för dig själv.

Läs det jag skrev om förutsägbarhet också. Tesla talar aldrig om nåt i förväg. Det bara händer. Jag gillar inte det.
Och det menar du alltså att andra gör?
Som sagt ”problemet” är väl att Tesla gör det öppet inför alla, och folk är inte vana vid det.
Medan en S-klass köpare som fått 200k i rabatt är nöjd trots att en annan fått 700k i rabatt, för han vet helt enkelt inte om den andra, så gnäller Teslaköpare för att dom vet just detta.

Just att det är öppet och alla har möjlighet att köpa för det aktuella priset kan jag tycka är väldigt fair.

Ingen klagar väl heller på att HM eller vilken återförsäljare somhelst har rea ibland?
”Men hallå! Ni kan ju inte rea ut de där byxorna för 400, jag köpte ju förra veckan för 700!!”
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
kallekula

Inlägg av kallekula »

Jag tror introduktionen av Model 3 sänkte priset på min X mer än prissänkningen. Jag vet flera som köpt en S/X som aldrig skulle få för sig att köpa en annan bil för 1+ MSEK. Nu när det finns en billigare variant så tar många hellre den.
Användarvisningsbild
MarcusC
Teslaägare

Inlägg av MarcusC »

Fast att HM rear ut byxorna går väl inte att jämföra med bilköp.
En rea ska ju vara tillfällig.

Prisdroppet som Tesla gjorde nyligen tycker jag mer visar på att de i ren desperation pga halverad försäljning av S/X i Q1 tvingades att göra drastiska åtgärder för att inte tappa försäljningen mer.

Hade man uppdaterat interiör eller något annat smaskigt tror jag inte man hade tvingats sänka så mycket över en natt.
Raven MS LR Pearl White, vit interiör + gråa 19-tums hjul
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
Det är så det funkar. Priserna sjunker med runt 15% per år. Ibland mer ibland mindre. Men det ligger där nånstans. Att priset sjunker över 40% på under ett år på en så pass dyr bil är nåt helt annat.
Bara 15% på ett år för en AMG S63 eller Audi S8?
I don’t think so..

Det är dessa bilar Model S och X är jämförbara med pris och prestandamässigt, och därmed bör man räkna med åtminstone liknande andrahandsvärde IMO.

Sen tillkommer ju ytterligare en osäkerhetsfaktor iom att Tesla är elbilar.
Det kan bli bättre andrahandsvärde pga högre efterfrågan på dessa, eller sämre pga att tex teknikutvecklingen går snabbare.

Ett som är säkert är att jag iaf hellre skulle sitta med en beggad Tesla än en dyr avgasbil.
Skulle gissa på att en beggad Tesla kommer hålla värdet bättre än tex iPace, etron osv också.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

MarcusC skrev:
Fast att HM rear ut byxorna går väl inte att jämföra med bilköp.
En rea ska ju vara tillfällig.

Prisdroppet som Tesla gjorde nyligen tycker jag mer visar på att de i ren desperation pga halverad försäljning av S/X i Q1 tvingades att göra drastiska åtgärder för att inte tappa försäljningen mer.

Hade man uppdaterat interiör eller något annat smaskigt tror jag inte man hade tvingats sänka så mycket över en natt.
Tillgång och efterfrågan är alltid det som styr priset.
Återigen, alla anpassar sig till detta faktum, men Tesla är konstant i rampljuset och priserna kan alla snabbt och enkelt se direkt på webben.

Tids nog kommer alla göra likadant. En bil är en vara likt allt annat.

Mickep

Inlägg av Mickep »

Kan man jämföra med android och apple?
apple har aldrig rabatter. de har samma pris tills de byter modell. punkt. (det är det som håller uppe andrahandsvärdet) men kan också jämföra det med återköpsgarantin).
Jämför med prisutvecklingen för samsung. Nu tycker jag att samsungsmodell är bättre med fallande priser (om man ser det som köp och släng). Vill absolut inte säga att samsung har lägre efterfrågan utan deras pristrategi som är annorlunda.
Bilar har alltid varit en dålig investering (med det vet alla och inget att bli upprörd över)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

kallekula skrev:
Jag tror introduktionen av Model 3 sänkte priset på min X mer än prissänkningen. Jag vet flera som köpt en S/X som aldrig skulle få för sig att köpa en annan bil för 1+ MSEK. Nu när det finns en billigare variant så tar många hellre den.
Det är inte för inte som det finns ngt kallat ”Tesla stretch”.
Många har tyvärr gjort fantasikalkyler, men folk är inte korkade utan det sitter nog i bakhuvudet på de flesta att det var en stor risk.
Nu får man bita i det sura äpplet och inse att det finns en verklighet också.
Jag tycker det är tråkigt att folk blir upprörda över något så uppenbart.

Men folk betalar ju fortfarande galna priser på bostadsmarknaden också...
YOLO I guess? :)

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Mickep skrev:
Kan man jämföra med android och apple?
apple har aldrig rabatter. de har samma pris tills de byter modell. punkt. (det är det som håller uppe andrahandsvärdet) men kan också jämföra det med återköpsgarantin).
Jämför med prisutvecklingen för samsung. Nu tycker jag att samsungsmodell är bättre med fallande priser (om man ser det som köp och släng). Vill absolut inte säga att samsung har lägre efterfrågan utan deras pristrategi som är annorlunda.
Bilar har alltid varit en dålig investering (med det vet alla och inget att bli upprörd över)
Apple har visst rabatter. Många köper direkt hos Apple när en produkt är ny och het, för då kostar den lika mkt där som på andra ställen. När den sen tappat i efterfrågan behåller Apple samma pris för att upprätthålla image, men rear ut hos tredje part.
Du kan tex nu köpa en ny iPhone XR betydligt billigare hos Netonnet, mediamarkt osv än i Apple store.

Problemet för Tesla är att de har ingen tredje part. Det är för det mesta positivt, men i sånna här fall hade det förstås varit väldigt användbart.

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Verdi skrev:
Det är så det funkar. Priserna sjunker med runt 15% per år. Ibland mer ibland mindre. Men det ligger där nånstans. Att priset sjunker över 40% på under ett år på en så pass dyr bil är nåt helt annat.
I don’t think so..

Det är dessa bilar Model S och X är jämförbara med pris och prestandamässigt, och därmed bör man räkna med åtminstone liknande andrahandsvärde IMO.

Det kan bli bättre andrahandsvärde pga högre efterfrågan på dessa, eller sämre pga att tex teknikutvecklingen går snabbare.

Ett som är säkert är att jag iaf hellre skulle sitta med en beggad Tesla än en dyr avgasbil.
Skulle gissa på att en beggad Tesla kommer hålla värdet bättre än tex iPace, etron osv också.
Jaså, nu låter det så? Så har tongångarna här absolut inte varit här förut. Ett av de största argumenten för att köpa Tesla har varit deras fina andrahandsvärde. Så har det varit och så har de flesta trott att de skulle förbli. Jag hörde som sagt till de som trott på en mer negativ utveckling så antagligen är det en massa andra som är ännu mer förvånade än mig. :)
Verdi

Inlägg av Verdi »

kallekula skrev:

Det tror inte jag. Möjligen just nu när Model 3 kom. Men det hade varit en tillfällig dipp.
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare

Inlägg av Greenlight »

Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar. Det ger ett oseriöst intryck som varumärke att kapa priserna på det här viset. Vill man bygga ett premiumvarumärke så går det inte att sälja en bil för 1.5 Mkr en dag och sen sänka den till 1Mkr dagen efter för exakt samma modell. Att man byter namn på den gör ju ingen skillnad om det är samma bil som förut.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Dåliga andrahandsvärden efter prissänkningen

Inlägg av taliz »

Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar. Det ger ett oseriöst intryck som varumärke att kapa priserna på det här viset. Vill man bygga ett premiumvarumärke så går det inte att sälja en bil för 1.5 Mkr en dag och sen sänka den till 1Mkr dagen efter för exakt samma modell. Att man byter namn på den gör ju ingen skillnad om det är samma bil som förut.
Vad vore alternativet kan man fråga sig?
Tesla har inte så många modeller och inte heller några handlare att luta sig mot.
Dvs faller efterfrågan måste de ta till drastiska metoder.
För det hade väl knappast varit bättre för Teslaägare om Tesla gått i konkurs? Eller?

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Verdi skrev:
taliz skrev:
Verdi skrev:
I don’t think so..

Jaså, nu låter det så? Så har tongångarna här absolut inte varit här förut. Ett av de största argumenten för att köpa Tesla har varit deras fina andrahandsvärde. Så har det varit och så har de flesta trott att de skulle förbli. Jag hörde som sagt till de som trott på en mer negativ utveckling så antagligen är det en massa andra som är ännu mer förvånade än mig. :)
De som ”lurar sig själva” lyssnar/ser ju inte gärna åsikter som inte går hand i hand med deras uppfattning.

Hade jag själv trott att Model S eller X skulle haft helt fantastiska andrahandsvärden jämfört med andra bilar i samma prisklass, så hade jag förstås köpt en själv.
Men det har jag inte, för jag har alltid tänkt att en miljonbil är en miljonbil oavsett märke och teknik.

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar.
Njae.

De som har leasat kan luta sig tillbaka på restvärdesgarantin och få exakt den kostnad som var budgeterad för bilen.
Användarvisningsbild
Greenlight
Teslaägare

Inlägg av Greenlight »

taliz skrev:
Greenlight skrev:
Tesla har inte så många modeller och inte heller några handlare att luta sig mot.
För det hade väl knappast varit bättre för Teslaägare om Tesla gått i konkurs? Eller?
Tesla kan aldrig vinna ett priskrig så varför ens försöka ge sig in i det? Är det nåt de visat så är det att de ligger långt efter när det gäller operativ effektivitet i bolaget och de kommer med all sannolikhet inte kunna ligga lägst i pris när det gäller att tillverka bilar framöver. Hur skulle de då kunna priskonkurrera om de inte planerar ge bort bilarna mot förlust? Nu har man helt enkelt en stor mängd befintliga kunder som är missnöjda över att de bilar de köpt kunnat köpas betydligt billigare om man väntat lite. Mest brända av alla är de som köpt de dyraste modellerna. https://www.bytbil.com/nyheter/mikael-f ... esla-15893.

Att ha en bra andrahandsmarknad är centralt om man vill kunna sälja dyra bilar. Bilar kommer aldrig vara en bra investering men som märke har man ett ansvar för hur man prissätter de nya produkterna med de gamla i åtanke. Att sälja en ny performance-modell för 1.6 Mkr ena dagen och sen sänka den till 1 Mkr nästa dag är oseriöst. Du bygger inget varumärke på det viset och även om du räddar bolaget kortsiktigt så tappar du en hel del kunder på det beteendet. Inte minst de kunder som är beredda att betala den typen av pengar för en bil.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

dstr skrev:
Greenlight skrev:
Självklart är det en smäll för dem som köpt bilarna till det högre priset. De förlorar hundratusentals kronor på prissänkningen, vare sig det är privat eller deras arbetsgivare om det är tjänstebilar.
Njae.

De som har leasat kan luta sig tillbaka på restvärdesgarantin och få exakt den kostnad som var budgeterad för bilen.
Alla har inte restvärdesgaranti, som jag till exempel.
Användarvisningsbild
mjwahl
Teslaägare

Inlägg av mjwahl »

dstr skrev:
Greenlight skrev:
Njae.

En dum fråga kanske, men är det Tesla eller finansbolaget som står med restvärdesgarantirisken? Det riskerar bli en ganska dålig affär för den som ställt ut garantin.
Kia EV9

Tidigare Teslor:
Tesla model S P85 Lud - 15
Tesla. model X P90 Lud - 17
Tesla model Y LR- 21
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Greenlight skrev:
taliz skrev:
Greenlight skrev:
Tesla kan aldrig vinna ett priskrig så varför ens försöka ge sig in i det? Är det nåt de visat så är det att de ligger långt efter när det gäller operativ effektivitet i bolaget och de kommer med all sannolikhet inte kunna ligga lägst i pris när det gäller att tillverka bilar framöver. Hur skulle de då kunna priskonkurrera om de inte planerar ge bort bilarna mot förlust? Nu har man helt enkelt en stor mängd befintliga kunder som är missnöjda över att de bilar de köpt kunnat köpas betydligt billigare om man väntat lite. Mest brända av alla är de som köpt de dyraste modellerna. https://www.bytbil.com/nyheter/mikael-f ... esla-15893.

Att ha en bra andrahandsmarknad är centralt om man vill kunna sälja dyra bilar. Bilar kommer aldrig vara en bra investering men som märke har man ett ansvar för hur man prissätter de nya produkterna med de gamla i åtanke. Att sälja en ny performance-modell för 1.6 Mkr ena dagen och sen sänka den till 1 Mkr nästa dag är oseriöst. Du bygger inget varumärke på det viset och även om du räddar bolaget kortsiktigt så tappar du en hel del kunder på det beteendet. Inte minst de kunder som är beredda att betala den typen av pengar för en bil.
Jasså? På vilket sätt har de visat det?

Jag tycker experterna verkar ganska eniga om att Tesla har tillgång till de billigaste batterierna, den klart dyraste insatsvaran i en elbil.

När Giga 3 står klar tror jag personligen Tesla har goda förutsättningar att bli kostnadsledare. En stor del av Space X framgångar är ju för övrigt just effektivisering av kostnader.

Gällande det övriga så fortsätter jag fascineras över att så många konsumenter klagar över de sänkta priserna... Vi konsumenter är givetvis vinnarna på det sänkta priset. Teslas aktieägare är förlorarna, åtminstone på kort sikt, pga de slaktade marginalerna.

För mig/oss som kommer fortsätta köra Tesla så har vi sparat pengar pga prissänkningen. De som drabbas är de som köpt en prestandamodell och sedan vill byta ner sig till annan modell eller varumärke.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mjwahl skrev:
dstr skrev:
Greenlight skrev:
Njae.

En dum fråga kanske, men är det Tesla eller finansbolaget som står med restvärdesgarantirisken? Det riskerar bli en ganska dålig affär för den som ställt ut garantin.
För finansiell leasing (vilket merparten är) så är det nog Tesla. Det är ju åtminstone med Tesla man har det avtalet.

För operationell leasing så är det nog leasinggivaren (förutsatt att de inte har något avtal med Tesla vid sidan om).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Skriv svar