Daniel skrev:Låter lite motsägelsefullt. Vill man ha "ryggen fri" är det väl dumt att binda upp sig på en bil i miljonklassen under tre år, där man iskallt räknar med att restvärdet på bilen ska vara så högt att man närsomhelst under denna tid kan kränga bilen för ett fenomenalt andrahandsvärde? Dels är det bilar vi pratar om (dålig investering i grunden) och dels så är det väl frivilligt att välja om man vill välja att ta en risk med en så dyr bil, baserat på ett bra restvärde, givet då att man tar i beaktning livets potentiella nyckfullheter som sjukdomar, skilsmässor, utlandsflyttar etc.Verdi skrev:Jeppe_E skrev:Där har du svaret på din fråga. Behåll bilen och utnyttja din återköp/restärdesgaranti. Någonstans där har du ju beräknat din TOC.Greenlight skrev:Hej allihopa.
Återköpsgarantin går inte att överföra till en ny ägare enligt handlaren.
Nu är det ju så att saker och ting kan förändras. Då vill man inte sitta fast. Folk blir av med jobbet, skiljer sig, får svåra sjukdomar, får ändrade värderingar, flyttar till lägenhet och får problem med laddningen, flyttar utomlands osv osv.
Jag förstår att det är trist med ett sämre andrahandsvärde än vad man tänkt, med en bil som inte ens är ett år gammal. Min Tesla har också minskat i värde pga prissänkningen, om än antagligen något mindre, givet att den är fem år gammal, men har svårt att kräva av Tesla att de aldrig ska genomföra prisförändringar på bilar de säljer i år som innebär att jag som existerande ägare kan drabbas negativt då jag någon gång i framtiden ska sälja bilen.
Iskallt och iskallt. Det är så det funkar. Priserna sjunker med runt 15% per år. Ibland mer ibland mindre. Men det ligger där nånstans. Att priset sjunker över 40% på under ett år på en så pass dyr bil är nåt helt annat. Jag har aldrig räknat med några fantastiska andrahandsvärden. Tvärtom har jag flera gånger skrivit om mina farhågor om sämre begpriser framöver men då fått höra att jag är för negativ.

Det är absolut ingen fara på taket för min del. Jag känner dock att med det jag numera vet om Tesla och deras bilar och marknadsstrategi så är jag helt enkelt inte villig att ta risken igen och köpa en ny när leasingen på min nuvarande går ut. Då behåller jag den eller ser mig om efter alternativ där jag bedömer riskerna som mindre.