Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Artikel i media

Inlägg av LarsL »

Jag har också sett att släkt på landet kör kortare sträckor än mig då de har närmare till jobb och affärer. Jag sitter ju med 2 mil till affären och 3,5 mil till jobbet längre än de flesta av mina barndomsvänner eller släktingar. Så varför klagar de då på bensinpriset om de inte kör längre sträckor? :?

Ja, men lönen är så mycket lägre ju! Jo, kanske men å andra sidan kostar huset bara en bråkdel av husen runt storstäderna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Tesla 2/28/19 Media Conference Call
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

LarsL skrev:
Jag har också sett att släkt på landet kör kortare sträckor än mig då de har närmare till jobb och affärer. Jag sitter ju med 2 mil till affären och 3,5 mil till jobbet längre än de flesta av mina barndomsvänner eller släktingar. Så varför klagar de då på bensinpriset om de inte kör längre sträckor? :?

Ja, men lönen är så mycket lägre ju! Jo, kanske men å andra sidan kostar huset bara en bråkdel av husen runt storstäderna.
Är lönen alltid mycket lägre på landsbygden. Det går utmärkt att arbeta på ett större företag och vara baserad lite varstans.
Så har man kollegor och gör samma sak som de i storstan så tror jag inte lönen skiljer så mkt, medan boendekostnaden gör det.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Morgan Stanley says automakers want to sell cars like Tesla does but can't: 'It's against the law'
https://www.cnbc.com/2019/03/05/morgan- ... -does.html
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

_TonyV skrev:
LarsL skrev:

Är lönen alltid mycket lägre på landsbygden. Det går utmärkt att arbeta på ett större företag och vara baserad lite varstans.
Så har man kollegor och gör samma sak som de i storstan så tror jag inte lönen skiljer så mkt, medan boendekostnaden gör det.
Ska kanske ändra ordval från landsbygd, vilket jag bor i nu, till glesbygd, vilket var vad jag växte upp i.

Skillnaden i genomsnittslönen i min nuvarande kommun, Härryda, och min uppväxtkommun, Gullspång, är... påtaglig. Det betyder ju inte att det inte finns låginkomstagare i Härryda eller höginkomsttagare i Gullspång men gemene man tjänar mindre i glesbygdskommunen än i förortskommunen med landsbygdsinslag.
Användarvisningsbild
Bod
Teslaägare

Inlägg av Bod »

I morse blev jag chockad. Lasse Swärd skriver att elbilen är framtiden. Inga ord vätgas eller miljödiesel. Bara att elbilen är framtiden. Chockad på min ära.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Bod skrev:
I morse blev jag chockad. Lasse Swärd skriver att elbilen är framtiden. Inga ord vätgas eller miljödiesel. Bara att elbilen är framtiden. Chockad på min ära.
Du måste förvarna innan du skriver nåt sånt här! Jag spillde te över hela mig! :shock:
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

Jerker skrev:
Bod skrev:
Du måste förvarna innan du skriver nåt sånt här! Jag spillde te över hela mig! :shock:
Jag körde nästan av vägen i Middelfart!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
kler
Teslaägare

Inlägg av kler »

boreno skrev:
Jerker skrev:
Bod skrev:
Jag körde nästan av vägen i Middelfart!
Det kan lätt bli så om du läser TCS medans du kör :)
Model 3 [Beställt mars 2020]
Renault Zoe [2019]
Model X 75D [2018]
Model 3 [Reserverad mars 2017]
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Personen som vandaliserade en amerikansk SuperCharger för ett tag sen har haffats och erkänt: https://www.stgeorgeutah.com/news/archi ... travelers/
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Bod skrev:
Med tanke på att Finland har vunnit Melodifestivalen och Linux kärnan har släppt 4.1.15 sen en tid tillbaka så kanske helvetet håller på att frysa också? :D
Användarvisningsbild
Ampera
Teslaägare

Inlägg av Ampera »

Lasse Swärd: Jag längtar efter att få säga Bye bye macken
https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... ye-macken/

Är väl denna ni syftar på
Model S 90D 21" Silver Turbin, AP2.0, Mcu2, CSS, Fri SuC
Model 3 AWD med krok beställd leverans 190914...blev 190924 nästan julafton, Falcor är hon döpt till, med FOB
Mercedes B-250 E
Member of Tesla.Skåne TG, Fossilfri sedan 2018-02-01!
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare

Inlägg av OlleBack »

evilirish skrev:
Bod skrev:
Med tanke på att Finland har vunnit Melodifestivalen och Linux kärnan har släppt 4.1.15 sen en tid tillbaka så kanske helvetet håller på att frysa också? :D
Väntar fortfarande på nya game of thrones boken :)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vad var det jag sa: Laddhybrider är inkörsporten till tyngre missbruk. ;)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

Utdrag

"Eldrift med batterier eldrift med bränsleceller med vätgas är framtiden. Egentligen är det så självklart. En elmotor är tre-fyra gånger mer energieffektiv än en bensinmotor. Den kräver nästan ingen service. Den bullrar inte, den skitar inte ner."

Snubblar hummersåshjärnan..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

12man skrev:
Utdrag

"Eldrift med batterier eldrift med bränsleceller med vätgas är framtiden. Egentligen är det så självklart. En elmotor är tre-fyra gånger mer energieffektiv än en bensinmotor. Den kräver nästan ingen service. Den bullrar inte, den skitar inte ner."

Snubblar hummersåshjärnan..
Han halkade säkert i hummersåsen och slog i bakhuvudet. Sånt kan ge allvarliga skador och förändra personligheten, t.ex. att plötsligt börja gilla elbilar! :mrgreen:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Han kan inte låta bli att nämna vätgas... även om den motsäger allt annat han säger sedan service frihet och att slippa macken.
buBBen3

Inlägg av buBBen3 »

Ampera skrev:
Lasse Swärd: Jag längtar efter att få säga Bye bye macken
https://www.dn.se/ekonomi/motor/lasse-s ... ye-macken/

Är väl denna ni syftar på
Någon som har den i sin helhet??
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Lasse Swärd: Jag längtar efter att få säga Bye bye macken!

KRÖNIKA. Det har sina sidor att köra laddhybrid. Varje gång bensinmotorn startar känns som en förlust.

Jag står vid ett rödljus i Solna. Det är en kall vinterdag och laddningen visar bara ett streck.
Plötsligt känner jag en vibration och då vet jag att det är kört. Bensinmotorn vaknar till fossilt liv och den rusar direkt upp i varv, som för att skaka av sig gamla intorkade bränslerester. 

Jag brukar klara i stort sett all lokal körning på el. Men i dag hade laddningen på jobbet krånglat. Trots att kontakten var rätt ansluten och lampan lyste när jag lämnade bilen på morgonen blev det ingen ström till batteriet.
På väg hem blev tre streck snart två, sen ett och då bröts den goda känsla som eldriften ger: att susa fram utan lokala avgaser.
Nu sitter jag här i en klimatbonusbil som förvandlats till avgasbil bland andra avgasbilar. 
Att köra laddhybrid blir en tävlan mot sig själv att komma så långt det går på el. Ett delmoment är att se i almanackan när jag senast tankade bensin. Två månader – helt ok. Tre månader – yes! 
Bye bye fossilmacken är vad man längtar efter att få säga en vacker dag! 
Så kändes det redan efter första långtestet med Toyota Prius laddhybrid 2012 och så känns det fortfarande efter att ha långkört ytterligare två laddhybrider i 10.000 mil.

Eldrift med batterier eldrift med bränsleceller med vätgas är framtiden. Egentligen är det så självklart. En elmotor är tre-fyra gånger mer energieffektiv än en bensinmotor. Den kräver nästan ingen service. Den bullrar inte, den skitar inte ner.
Laddhybriden är en brygga i övergången, men den har klara begränsningar. Den blir tyngre och mer komplicerad och den blir törstigare när elen tar slut. Men rätt använd kan den göra viss skillnad, som i min fyrhjulsdrivna suv Mitsubishi Outlander. Den går nu i depå efter 3.100 mil, varav hälften på landsväg. Förbrukning: 0,46 liter per mil. Utan laddhybridteknik hade bränsletörsten varit dubbelt så hög. Minst! 
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

... hade det inte gått lika bra att klicka på länken? :roll:

Det är ju såna här kopieringar av hela artiklar som gör att vi får knäppa beslut om begränsningar på nätet.
Användarvisningsbild
ovelundkvist
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av ovelundkvist »

Jag har ingen aning om varför buBBen3 ville ha artikeln i sin helhet, men om den är öppen är det ju inget problem att kopiera in den.
buBBen3

Inlägg av buBBen3 »

ovelundkvist skrev:
Jag har ingen aning om varför buBBen3 ville ha artikeln i sin helhet, men om den är öppen är det ju inget problem att kopiera in den.
Detta var synnerligen märkligt, innan jag frågade så var artikeln låst - nu är den inga det längre.. :!:

Tack i alla fall, ovelundkvist.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

ovelundkvist skrev:
När man går in på en artikel ger det statistik som gör att ägaren kan få mer betalt för reklam osv.
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare

Inlägg av boreno »

12man skrev:
Okej, vem i TCS är det som har kapat LS konto?? Träd fram, det här är inte OK!
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Inlägg av bonath »

boreno skrev:
12man skrev:
Okej, vem i TCS är det som har kapat LS konto?? Träd fram, det här är inte OK!
Hahaha, han kanske har sett ”ljuset”... ;-)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Skriv svar