Nya lägre priser på Model S och X?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Re: Nya lägre priser på Model S och X?

Inlägg av Legato »

Någon som är sugen på att slå till?

https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898

867.700:- för en 2017 S75D med 4537 mil på mätaren.

För 877.980:- får man en ny 2019 standard range med exakt samma konfiguration.

Sjuuuukt bra andrahansvärde på Tesla alltså ;) ;)
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:

För 877.980:- får man en ny 2019 S100D med exakt samma konfiguration.

Hur hittar du den likvärdiga S100D för så lite? Den där har väl Autopilot så då blir det ju 981 980 - miljöbilspremie.

Oavsett tar man ju helt klart den nya :p.

För övrigt galet då jag gav typ 1 050 000 för min S75D med samma spec för typ ett år sedan.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

dd88 skrev:
Legato skrev:
dd88 skrev:
Antar att Tesla inte är MRF-anslutna?

Tog upp det i en annan tråd, men alla MRF-anslutna handlare måste använda sig av MRF-avtalet vid nybilsförsäljning och där står det att priset till kund ska sänkas vid tillfällen som dessa.
Syftar du på vid felprissättning när du skriver "tillfällen som dessa"?
Nej inte felprissättning, utan när listpriset sänks efter att du skrivit kontrakt men innan du får din bil. Finns ju bla ett gäng blivande Model 3-ägare detta hade kunnat appliceras på.
Som jag fattat det så har man alltid 24 timmars öppet köp?

Har man aldrig provkört blir detta istället 7 dygn.

Har man köpt bilen privat (åtminstone om man enbart gjort det på "distans"/online) så ska man ha 14 dygn.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:

För 877.980:- får man en ny 2019 S100D med exakt samma konfiguration.

Hur hittar du den likvärdiga S100D för så lite? Den där har väl Autopilot så då blir det ju 981 980 - miljöbilspremie.

Oavsett tar man ju helt klart den nya :p.

För övrigt galet då jag gav typ 1 050 000 för min S75D med samma spec för typ ett år sedan.
Skrev fel... Standard Range skulle det stå! Ändrat nu.

Mmm, gav väl 950k för min med snålare spec. Men jag kommer fortsätta köra Tesla så jag är glad att priserna går ner. Både för egen del och för transformationen, mer oroad för bolaget Teslas skull som sagt.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Verdi

Inlägg av Verdi »

Törs inte tänka på vad min är värd nu. :(

Så synd då jag har möjlighet att köpa en demo P100D till väldigt bra pris (~850 tkr). Men jag får fan inte ihop det. Då ska jag köpa den och hoppas kunna sälja den dyrare. Men det är för lite pengar i det för att det ska vara värt all oro och strul runt det.

Att sälja min nuvarande nu känns som rena idiotin tyvärr. Är inte så långt ner till det garanterade restvärdet nu... Och så skulle jag ge upp fri SuC, taklucka, lågt förmånsvärde och låg ränta.

Att ha två nya Model S är inte riktigt aktuellt heller.

Så nära men så långt borta. :lol:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Skrev fel... Standard Range skulle det stå! Ändrat nu.

Mmm, gav väl 950k för min med snålare spec. Men jag kommer fortsätta köra Tesla så jag är glad att priserna går ner. Både för egen del och för transformationen, mer oroad för bolaget Teslas skull som sagt.
Ja jag tycker detta är bra att det sker, alltid kul om folk kan få mer för pengarna om de köper nu jämfört med förut. Nu känns det verkligen som köpläge, jag kan tyvärr inte motivera att sälja vår från förra året och köpa ny redan. Bodde vi inte mitt i stan hade vi haft användning för två bilar så då hade det ju gått att köpa en till.

Att det skulle bli billigare och mitt andrahandsvärde skulle gå ned var jag medveten om när jag köpte för ett år sedan, det är som med allt annat egentligen, utvecklingen går framåt och helt plötsligt får man mer för pengarna. Det var helt enkelt kostnaden för att köra Tesla ett år längre än jag skulle gjort om jag väntat. Synd bara att jag sket i garanterat restvärde då jag köpte den privat och inte ville ha så stort billån när jag pratar med banken om nytt bolån för flytt.
Användarvisningsbild
Jonas83
Teslaägare

Inlägg av Jonas83 »

Verdi skrev:

Så synd då jag har möjlighet att köpa en demo P100D till väldigt bra pris (~850 tkr). Men jag får fan inte ihop det. Då ska jag köpa den och hoppas kunna sälja den dyrare. Men det är för lite pengar i det för att det ska vara värt all oro och strul runt det.

Att sälja min nuvarande nu känns som rena idiotin tyvärr. Är inte så långt ner till det garanterade restvärdet nu... Och så skulle jag ge upp fri SuC, taklucka, lågt förmånsvärde och låg ränta.

Jag köper den gärna istället :)
Var ju någon som slog till på en S P100D demo imorse för runt dom summorna. Var det den?

Skulle jag gärna köpa.
Svart XP100DL Vit inredning - Beställd
MODEL ≡ - Avbokad
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Det blev en vit demo SP100D för min del. Den har EAP, vad det nu innehåller.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Verdi

Inlägg av Verdi »

Jonas83 skrev:
Verdi skrev:

Jag köper den gärna istället :)
Var ju någon som slog till på en S P100D demo imorse för runt dom summorna. Var det den?

Skulle jag gärna köpa.
Ja det är den. Jag erbjöd honom en uppsättning 21" fälgar för att få ta över den. Men har skrivit och tackat nej nu. Får se det som att det kommer fler tillfällen i framtiden. Det verkar ju vara den här nivån som gäller konstigt nog. :?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon. :)

Min gissning är att priserna i Sverige beror på för stort inventory. De justeras kanske när det minskat/kvartalet är slut.
Men tror knappast de kommer hoppa upp till tidigare nivåer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

taliz skrev:
Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon. :)

Min gissning är att priserna i Sverige beror på för stort inventory. De justeras kanske när det minskat/kvartalet är slut.
Tror det finns värre exempel än just bil när testosteronet flödar :lol:

Köpte min första lägenhet i Norge 2013 via mail och annonsbilder från mäklaren. :mrgreen:

En P100DL i Sverige för 850kSEK är billigare än ALLA P100DL i Norge på finn.no utan moms. Så det är ett kap.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev:

Den logiken förstår jag inte. Det är knappast så att Tesla Sverige har en massa P-modeller stående i alla olika konfigurationer. Detta måste vara en plan från Tesla centralt, men varför man gör mycket större sänkningar i tex Sverige och Tyskland än i USA och Norge förstår jag inte.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Legato skrev:
taliz skrev:

Den logiken förstår jag inte. Det är knappast så att Tesla Sverige har en massa P-modeller stående i alla olika konfigurationer. Detta måste vara en plan från Tesla centralt, men varför man gör mycket större sänkningar i tex Sverige och Tyskland än i USA och Norge förstår jag inte.
Det är väl ganska enkelt att förstå? Man vill få ut stora volymer Teslor i Sverige mot vad det är idag. I Norge finns redan 33000st Teslor av S/X/3, eftersom bilarna är momsfria behövs inga lägre priser, det köps kopiösa mängder oavsett. Nu är prisskillnaden mellan SE - NO ganska snarlik, med fördel till Sverige. Något som är positivt med tanke på att löner i genomsnitt är mycket lägre i Sverige och fler kommer ha råd att köpa nu, något som är positivt för elektrifieringen av bilar.

Jag tror dessutom att nya generationen S kommer komma inom två år, vad ska man då göra med massvis av fullutrustade P100DL i Sverige för 1.6m?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MDurante skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:

Det är väl ganska enkelt att förstå? Man vill få ut stora volymer Teslor i Sverige mot vad det är idag. I Norge finns redan 33000st Teslor av S/X/3, eftersom bilarna är momsfria behövs inga lägre priser, det köps kopiösa mängder oavsett. Nu är prisskillnaden mellan SE - NO ganska snarlik, med fördel till Sverige. Något som är positivt med tanke på att löner i genomsnitt är mycket lägre i Sverige och fler kommer ha råd att köpa nu, något som är positivt för elektrifieringen av bilar.

Jag tror dessutom att nya generationen S kommer komma inom två år, vad ska man då göra med massvis av fullutrustade P100DL i Sverige för 1.6m?
Angående "logiken" så syftade jag på att det inte kan stämma att de skulle ha stora dolda lager av p-modeller i Sverige.

Angående det du skriver så nja, en viss sådan kompensation för att man tex har kapacitetsproblem med service och suc i Norge skulle jag förstå, men inte den prisskillnad som råder just nu.

Snacka om att det kommer exporteras Teslor till Norge om 6-12 månader...

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
MDurante skrev:
Legato skrev:
taliz skrev:

Angående "logiken" så syftade jag på att det inte kan stämma att de skulle ha stora dolda lager av p-modeller i Sverige.

Angående det du skriver så nja, en viss sådan kompensation för att man tex har kapacitetsproblem med service och suc i Norge skulle jag förstå, men inte den prisskillnad som råder just nu.

Snacka om att det kommer exporteras Teslor till Norge om 6-12 månader...
Sverige är en pyttemarknad. Säljs det några hundra S/X P om året kanske?

Ett ”stort” lager är alltså tresiffrigt antal bilar..

Minns också att de aldrig ens erbjöd mjukvarulåsta 100D här. Antagligen för att de hade gott om 100D i lager.

Min gissning är att de byggde upp ett lager strax innan de drog ner produktionen från treskift till tvåskift.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

taliz skrev:
Sverige är en pyttemarknad. Säljs det några hundra S/X P om året kanske?

Ett ”stort” lager är alltså tresiffrigt antal bilar..

Minns också att de aldrig ens erbjöd mjukvarulåsta 100D här. Antagligen för att de hade gott om 100D i lager.

Min gissning är att de byggde upp ett lager strax innan de drog ner produktionen från treskift till tvåskift.
Fast något större lager kan de ju inte ha eftersom det inte är direktleverans av bilarna utan det är bilar som inte ens är i EU. Det hade ju i så fall varit smartare att sänka priset till motsvarande nivå i USA och sälja bilarna där så slapp de skeppa hit massa bilar. Tror knappast de lagerför massvis med EU spec bilar någonstans i USA som de nu måste rea ut.
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

Var i kontakt med en säljare på Tesla...

Finns tydligen en hel del P100DL i lager att välja på som står i Europa med 0 mil på mätaren (alla möjliga färgkombinationer). Antar de flesta är i Holland. Dessa kan man köpa med ytterligare cirka 25k i rabatt jämfört med om man konfigurerar en bil i design studion. Man kan alltså komma ÄNNU billigare undan.

Att priserna är felaktiga eller temporära i Sverige kan man nog bara sluta spekulera kring. Detta verkar helt klart vara det nya normalläget och man behöver nog inte stressa med sin beställning. Det verkar vara dessa priserna som gäller framöver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Kan ju säga att om de fortsatt endast tänker ta 90k extra för P med L så borde aktieägare bli upprörda, det är ju mycket mindre än vad folk är villiga att betala för det så det är ju som att ge bort pengar.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

OfarligTesla skrev:
Kan ju säga att om de fortsatt endast tänker ta 90k extra för P med L så borde aktieägare bli upprörda, det är ju mycket mindre än vad folk är villiga att betala för det så det är ju som att ge bort pengar.
Jag tror dom kommer att tjäna mer pengar när skillnaden är så liten. Förut, såldes det ens en P på 10 bilar? Väldigt tveksamt. Nu kommer ju säkerligen fler än hälften välja P och då blir det ju mer pengar in.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

OfarligTesla skrev:
Folk HAR varit villiga att betala det. Det betyder inte att de nödvändigtvis fortsätter vara det.

Lite långsökt jämförelse kanske, men se på smartphonemarknaden. Apple har kunnat ta hutlöst betalt, men nu börjar marknaden bli så mogen att det inte är så lätt längre.

Tesla har nog testat ”priselasticiteten”.
Minns att P85 och P85D kostade i denna häraden. Många har påpekat att dollarkursen ökat rejält sen dess, men det förändrar inte nödvändigtvis vad folk är villiga att betala.

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

mans71 skrev:
OfarligTesla skrev:
Jag tror dom kommer att tjäna mer pengar när skillnaden är så liten. Förut, såldes det ens en P på 10 bilar? Väldigt tveksamt. Nu kommer ju säkerligen fler än hälften välja P och då blir det ju mer pengar in.
Inte när de samtidigt sänkt priset på de övriga, en P kostar ju nu vad en en 75D kostade innnan. (Ja jag förstår att de behövde nog sänka priset på de modellerna ändå)

Men ja jag förstår poängen men tror fortfarande optimum ligger högre, det är ju nämligen inte bara mjukvara som är skillnaden utan en P kostar ju mer att tillverka och ge garanti på. De ca 70k extra Tesla får efter moms och tull äts nog snabbt upp av de ökade kostnaderna, det blir nog helt enkelt inte mycket kvar till Tesla i slutändan vid detta priset så frågan blir då lite varför välja att låta den vara så pass billig här jämfört med icke P men inte i USA om de ändå inte får något för det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
mans71 skrev:
OfarligTesla skrev:
Inte när de samtidigt sänkt priset på de övriga, en P kostar ju nu vad en en 75D kostade innnan. (Ja jag förstår att de behövde nog sänka priset på de modellerna ändå)

Men ja jag förstår poängen men tror fortfarande optimum ligger högre, det är ju nämligen inte bara mjukvara som är skillnaden utan en P kostar ju mer att tillverka och ge garanti på. De ca 70k extra Tesla får efter moms och tull äts nog snabbt upp av de ökade kostnaderna, det blir nog helt enkelt inte mycket kvar till Tesla i slutändan vid detta priset så frågan blir då lite varför välja att låta den vara så pass billig här jämfört med icke P men inte i USA om de ändå inte får något för det.
Jag håller med i grunden, men det är ju inte säkert att man "bara" konverterar de som skulle köpt standard-Teslor till P-modellen, det kan ju också bli så att man konverterar fler Porsche, Ferrari osv köpare till Tesla när P-modellerna kostar 500k mindre.

Jag tror dock inte det har med gigantiska lager att göra, jag tror en mycket större faktor är att man nog har svårt att sälja sina ca 9000 S & X per månad. Bättre att sänka priserna och kunna fortsätta köra på med linorna för fullt.

Hade jag fått bestämma så hade de sänkt priserna på P-modellerna, men med ungefär hälften så mycket som man gjorde nu :)

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
Jag håller med i grunden, men det är ju inte säkert att man "bara" konverterar de som skulle köpt standard-Teslor till P-modellen, det kan ju också bli så att man konverterar fler Porsche, Ferrari osv köpare till Tesla när P-modellerna kostar 500k mindre.

Jag tror dock inte det har med gigantiska lager att göra, jag tror en mycket större faktor är att man nog har svårt att sälja sina ca 9000 S & X per månad. Bättre att sänka priserna och kunna fortsätta köra på med linorna för fullt.

Hade jag fått bestämma så hade de sänkt priserna på P-modellerna, men med ungefär hälften så mycket som man gjorde nu :)
Jo så är det ju såklart att de kan försöka sno mer av marknaden, skulle förklara varför de sänkt till dessa nivåer i EU men inte USA också eftersom Porsche med flera är stora här och de kanske har högre konkurrens så de kanske måste det för att få ut tillräckligt många bilar.

Jag tror som sagt inte att vi kommer se denna obefintliga skillnad bestå för alltid utan det känns nog mer som något riktat just nu i så fall, kanske tills de refreshar något med modellen eller vem vet. Ja jag tycker nog som dig där, halva sänkningen hade nog varit en bra nivå.

Synd att jag inte väntade ett år med att köpa för då hade jag iaf haft en P :p.
Användarvisningsbild
rssvanberg
Teslaägare

Inlägg av rssvanberg »

Någon som tror att förmånsvärdet kan ändras för P nu? Tänker nytt modellnamn och sänkt pris?
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare

Inlägg av helix »

rssvanberg skrev:
Någon som tror att förmånsvärdet kan ändras för P nu? Tänker nytt modellnamn och sänkt pris?
Förmånsvärdet kan säkert justeras, men det blir isåfall bara marginellt. Att priset sänkts spelar egentligen ingen roll då den "jämförbara bilen" fortfarande kostar lika mycket och sänker Tesla priset blir bara justeringen mindre.

Model 3 P är ett bra exempel. Den kostade runt 750k när SKV satte förmånsvärdet. Det landade på 8.700kr/mån. Det är alltså inte så stor skillnad mot en SP100D trots att den var dubbelt så dyr (tidigare)
Senast redigerad av helix, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar