https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898
867.700:- för en 2017 S75D med 4537 mil på mätaren.
För 877.980:- får man en ny 2019 standard range med exakt samma konfiguration.
Sjuuuukt bra andrahansvärde på Tesla alltså


Moderator: Redaktion
Hur hittar du den likvärdiga S100D för så lite? Den där har väl Autopilot så då blir det ju 981 980 - miljöbilspremie.Legato skrev:Någon som är sugen på att slå till?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898
867.700:- för en 2017 S75D med 4537 mil på mätaren.
För 877.980:- får man en ny 2019 S100D med exakt samma konfiguration.
Sjuuuukt bra andrahansvärde på Tesla alltså![]()
Som jag fattat det så har man alltid 24 timmars öppet köp?dd88 skrev:Nej inte felprissättning, utan när listpriset sänks efter att du skrivit kontrakt men innan du får din bil. Finns ju bla ett gäng blivande Model 3-ägare detta hade kunnat appliceras på.Legato skrev:Syftar du på vid felprissättning när du skriver "tillfällen som dessa"?dd88 skrev:Antar att Tesla inte är MRF-anslutna?
Tog upp det i en annan tråd, men alla MRF-anslutna handlare måste använda sig av MRF-avtalet vid nybilsförsäljning och där står det att priset till kund ska sänkas vid tillfällen som dessa.
Skrev fel... Standard Range skulle det stå! Ändrat nu.OfarligTesla skrev:Hur hittar du den likvärdiga S100D för så lite? Den där har väl Autopilot så då blir det ju 981 980 - miljöbilspremie.Legato skrev:Någon som är sugen på att slå till?
https://www.tesla.com/sv_SE/used/5YJSA7E29HF193898
867.700:- för en 2017 S75D med 4537 mil på mätaren.
För 877.980:- får man en ny 2019 S100D med exakt samma konfiguration.
Sjuuuukt bra andrahansvärde på Tesla alltså![]()
Oavsett tar man ju helt klart den nya :p.
För övrigt galet då jag gav typ 1 050 000 för min S75D med samma spec för typ ett år sedan.
Ja jag tycker detta är bra att det sker, alltid kul om folk kan få mer för pengarna om de köper nu jämfört med förut. Nu känns det verkligen som köpläge, jag kan tyvärr inte motivera att sälja vår från förra året och köpa ny redan. Bodde vi inte mitt i stan hade vi haft användning för två bilar så då hade det ju gått att köpa en till.Legato skrev:Skrev fel... Standard Range skulle det stå! Ändrat nu.
Mmm, gav väl 950k för min med snålare spec. Men jag kommer fortsätta köra Tesla så jag är glad att priserna går ner. Både för egen del och för transformationen, mer oroad för bolaget Teslas skull som sagt.
Jag köper den gärna iställetVerdi skrev:Törs inte tänka på vad min är värd nu.
Så synd då jag har möjlighet att köpa en demo P100D till väldigt bra pris (~850 tkr). Men jag får fan inte ihop det. Då ska jag köpa den och hoppas kunna sälja den dyrare. Men det är för lite pengar i det för att det ska vara värt all oro och strul runt det.
Att sälja min nuvarande nu känns som rena idiotin tyvärr. Är inte så långt ner till det garanterade restvärdet nu... Och så skulle jag ge upp fri SuC, taklucka, lågt förmånsvärde och låg ränta.
Att ha två nya Model S är inte riktigt aktuellt heller.
Så nära men så långt borta.
Ja det är den. Jag erbjöd honom en uppsättning 21" fälgar för att få ta över den. Men har skrivit och tackat nej nu. Får se det som att det kommer fler tillfällen i framtiden. Det verkar ju vara den här nivån som gäller konstigt nog.Jonas83 skrev:Jag köper den gärna iställetVerdi skrev:Törs inte tänka på vad min är värd nu.
Så synd då jag har möjlighet att köpa en demo P100D till väldigt bra pris (~850 tkr). Men jag får fan inte ihop det. Då ska jag köpa den och hoppas kunna sälja den dyrare. Men det är för lite pengar i det för att det ska vara värt all oro och strul runt det.
Att sälja min nuvarande nu känns som rena idiotin tyvärr. Är inte så långt ner till det garanterade restvärdet nu... Och så skulle jag ge upp fri SuC, taklucka, lågt förmånsvärde och låg ränta.
Att ha två nya Model S är inte riktigt aktuellt heller.
Så nära men så långt borta.
Var ju någon som slog till på en S P100D demo imorse för runt dom summorna. Var det den?
Skulle jag gärna köpa.
Tror det finns värre exempel än just bil när testosteronet flödartaliz skrev:Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon.
Min gissning är att priserna i Sverige beror på för stort inventory. De justeras kanske när det minskat/kvartalet är slut.
Men tror knappast de kommer hoppa upp till tidigare nivåer.
Den logiken förstår jag inte. Det är knappast så att Tesla Sverige har en massa P-modeller stående i alla olika konfigurationer. Detta måste vara en plan från Tesla centralt, men varför man gör mycket större sänkningar i tex Sverige och Tyskland än i USA och Norge förstår jag inte.taliz skrev:Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon.
Min gissning är att priserna i Sverige beror på för stort inventory. De justeras kanske när det minskat/kvartalet är slut.
Men tror knappast de kommer hoppa upp till tidigare nivåer.
Det är väl ganska enkelt att förstå? Man vill få ut stora volymer Teslor i Sverige mot vad det är idag. I Norge finns redan 33000st Teslor av S/X/3, eftersom bilarna är momsfria behövs inga lägre priser, det köps kopiösa mängder oavsett. Nu är prisskillnaden mellan SE - NO ganska snarlik, med fördel till Sverige. Något som är positivt med tanke på att löner i genomsnitt är mycket lägre i Sverige och fler kommer ha råd att köpa nu, något som är positivt för elektrifieringen av bilar.Legato skrev:Den logiken förstår jag inte. Det är knappast så att Tesla Sverige har en massa P-modeller stående i alla olika konfigurationer. Detta måste vara en plan från Tesla centralt, men varför man gör mycket större sänkningar i tex Sverige och Tyskland än i USA och Norge förstår jag inte.taliz skrev:Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon.
Min gissning är att priserna i Sverige beror på för stort inventory. De justeras kanske när det minskat/kvartalet är slut.
Men tror knappast de kommer hoppa upp till tidigare nivåer.
Angående "logiken" så syftade jag på att det inte kan stämma att de skulle ha stora dolda lager av p-modeller i Sverige.MDurante skrev:Det är väl ganska enkelt att förstå? Man vill få ut stora volymer Teslor i Sverige mot vad det är idag. I Norge finns redan 33000st Teslor av S/X/3, eftersom bilarna är momsfria behövs inga lägre priser, det köps kopiösa mängder oavsett. Nu är prisskillnaden mellan SE - NO ganska snarlik, med fördel till Sverige. Något som är positivt med tanke på att löner i genomsnitt är mycket lägre i Sverige och fler kommer ha råd att köpa nu, något som är positivt för elektrifieringen av bilar.Legato skrev:Den logiken förstår jag inte. Det är knappast så att Tesla Sverige har en massa P-modeller stående i alla olika konfigurationer. Detta måste vara en plan från Tesla centralt, men varför man gör mycket större sänkningar i tex Sverige och Tyskland än i USA och Norge förstår jag inte.taliz skrev:Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon.
Min gissning är att priserna i Sverige beror på för stort inventory. De justeras kanske när det minskat/kvartalet är slut.
Men tror knappast de kommer hoppa upp till tidigare nivåer.
Jag tror dessutom att nya generationen S kommer komma inom två år, vad ska man då göra med massvis av fullutrustade P100DL i Sverige för 1.6m?
Sverige är en pyttemarknad. Säljs det några hundra S/X P om året kanske?Legato skrev:Angående "logiken" så syftade jag på att det inte kan stämma att de skulle ha stora dolda lager av p-modeller i Sverige.MDurante skrev:Det är väl ganska enkelt att förstå? Man vill få ut stora volymer Teslor i Sverige mot vad det är idag. I Norge finns redan 33000st Teslor av S/X/3, eftersom bilarna är momsfria behövs inga lägre priser, det köps kopiösa mängder oavsett. Nu är prisskillnaden mellan SE - NO ganska snarlik, med fördel till Sverige. Något som är positivt med tanke på att löner i genomsnitt är mycket lägre i Sverige och fler kommer ha råd att köpa nu, något som är positivt för elektrifieringen av bilar.Legato skrev:Den logiken förstår jag inte. Det är knappast så att Tesla Sverige har en massa P-modeller stående i alla olika konfigurationer. Detta måste vara en plan från Tesla centralt, men varför man gör mycket större sänkningar i tex Sverige och Tyskland än i USA och Norge förstår jag inte.taliz skrev:Ett som är säkert är att folk här inte har det knapert. Spontanköper bilar för en miljon.
Min gissning är att priserna i Sverige beror på för stort inventory. De justeras kanske när det minskat/kvartalet är slut.
Men tror knappast de kommer hoppa upp till tidigare nivåer.
Jag tror dessutom att nya generationen S kommer komma inom två år, vad ska man då göra med massvis av fullutrustade P100DL i Sverige för 1.6m?
Angående det du skriver så nja, en viss sådan kompensation för att man tex har kapacitetsproblem med service och suc i Norge skulle jag förstå, men inte den prisskillnad som råder just nu.
Snacka om att det kommer exporteras Teslor till Norge om 6-12 månader...
Fast något större lager kan de ju inte ha eftersom det inte är direktleverans av bilarna utan det är bilar som inte ens är i EU. Det hade ju i så fall varit smartare att sänka priset till motsvarande nivå i USA och sälja bilarna där så slapp de skeppa hit massa bilar. Tror knappast de lagerför massvis med EU spec bilar någonstans i USA som de nu måste rea ut.taliz skrev:Sverige är en pyttemarknad. Säljs det några hundra S/X P om året kanske?
Ett ”stort” lager är alltså tresiffrigt antal bilar..
Minns också att de aldrig ens erbjöd mjukvarulåsta 100D här. Antagligen för att de hade gott om 100D i lager.
Min gissning är att de byggde upp ett lager strax innan de drog ner produktionen från treskift till tvåskift.
Jag tror dom kommer att tjäna mer pengar när skillnaden är så liten. Förut, såldes det ens en P på 10 bilar? Väldigt tveksamt. Nu kommer ju säkerligen fler än hälften välja P och då blir det ju mer pengar in.OfarligTesla skrev:Kan ju säga att om de fortsatt endast tänker ta 90k extra för P med L så borde aktieägare bli upprörda, det är ju mycket mindre än vad folk är villiga att betala för det så det är ju som att ge bort pengar.
Folk HAR varit villiga att betala det. Det betyder inte att de nödvändigtvis fortsätter vara det.OfarligTesla skrev:Kan ju säga att om de fortsatt endast tänker ta 90k extra för P med L så borde aktieägare bli upprörda, det är ju mycket mindre än vad folk är villiga att betala för det så det är ju som att ge bort pengar.
Inte när de samtidigt sänkt priset på de övriga, en P kostar ju nu vad en en 75D kostade innnan. (Ja jag förstår att de behövde nog sänka priset på de modellerna ändå)mans71 skrev:Jag tror dom kommer att tjäna mer pengar när skillnaden är så liten. Förut, såldes det ens en P på 10 bilar? Väldigt tveksamt. Nu kommer ju säkerligen fler än hälften välja P och då blir det ju mer pengar in.OfarligTesla skrev:Kan ju säga att om de fortsatt endast tänker ta 90k extra för P med L så borde aktieägare bli upprörda, det är ju mycket mindre än vad folk är villiga att betala för det så det är ju som att ge bort pengar.
Jag håller med i grunden, men det är ju inte säkert att man "bara" konverterar de som skulle köpt standard-Teslor till P-modellen, det kan ju också bli så att man konverterar fler Porsche, Ferrari osv köpare till Tesla när P-modellerna kostar 500k mindre.OfarligTesla skrev:Inte när de samtidigt sänkt priset på de övriga, en P kostar ju nu vad en en 75D kostade innnan. (Ja jag förstår att de behövde nog sänka priset på de modellerna ändå)mans71 skrev:Jag tror dom kommer att tjäna mer pengar när skillnaden är så liten. Förut, såldes det ens en P på 10 bilar? Väldigt tveksamt. Nu kommer ju säkerligen fler än hälften välja P och då blir det ju mer pengar in.OfarligTesla skrev:Kan ju säga att om de fortsatt endast tänker ta 90k extra för P med L så borde aktieägare bli upprörda, det är ju mycket mindre än vad folk är villiga att betala för det så det är ju som att ge bort pengar.
Men ja jag förstår poängen men tror fortfarande optimum ligger högre, det är ju nämligen inte bara mjukvara som är skillnaden utan en P kostar ju mer att tillverka och ge garanti på. De ca 70k extra Tesla får efter moms och tull äts nog snabbt upp av de ökade kostnaderna, det blir nog helt enkelt inte mycket kvar till Tesla i slutändan vid detta priset så frågan blir då lite varför välja att låta den vara så pass billig här jämfört med icke P men inte i USA om de ändå inte får något för det.
Jo så är det ju såklart att de kan försöka sno mer av marknaden, skulle förklara varför de sänkt till dessa nivåer i EU men inte USA också eftersom Porsche med flera är stora här och de kanske har högre konkurrens så de kanske måste det för att få ut tillräckligt många bilar.Legato skrev:Jag håller med i grunden, men det är ju inte säkert att man "bara" konverterar de som skulle köpt standard-Teslor till P-modellen, det kan ju också bli så att man konverterar fler Porsche, Ferrari osv köpare till Tesla när P-modellerna kostar 500k mindre.
Jag tror dock inte det har med gigantiska lager att göra, jag tror en mycket större faktor är att man nog har svårt att sälja sina ca 9000 S & X per månad. Bättre att sänka priserna och kunna fortsätta köra på med linorna för fullt.
Hade jag fått bestämma så hade de sänkt priserna på P-modellerna, men med ungefär hälften så mycket som man gjorde nu
Förmånsvärdet kan säkert justeras, men det blir isåfall bara marginellt. Att priset sänkts spelar egentligen ingen roll då den "jämförbara bilen" fortfarande kostar lika mycket och sänker Tesla priset blir bara justeringen mindre.rssvanberg skrev:Någon som tror att förmånsvärdet kan ändras för P nu? Tänker nytt modellnamn och sänkt pris?