Du gör väldigt konstiga beräkningar, så negativt som möjligt för tesla och så positivt som möjligt för polestar. Du bortser också från vissa alternativ.Jeppe_E skrev:Jag har lite delade känslor.taliz skrev:Ni som reserverade en PS2 igår, vad tänker ni om Model 3 uppdateringarna idag?
Fick känslan av att många gjorde det för att de tyckte Model 3 var för dyr?
Jag har tidigare konfigurerat min M3 LR AWD, pärlvit, EAP och 19" fälgar för 753000 kr.
Nu kostar samma konfiuration... 753.000 kr. Men jag får FSD på köpet. Något som jag skulle kunna lägga till i framtiden för 33000kr (eller vad priset nu var). Så bilen blev inte billigare egentligen.
Det som är intressant är ju den uppsjö av olika val man kommer att kunna göra, fast rent logiskt så ser jag inte riktigt grejen med SR base model, för där har Tesla tagit bort så mycket funktionalitet att känslan av Teslan försvinner lite. Som t.ex. elektrisk justering av säte/ratt med olika profiler, klädsel, ljud, navigation, streaming, webbläsare. Men den är å andra sidan väldigt billig. Ca 460.000 i Sverige.
Vill man ha kvar Premium-Teslakänslan, med automatiken och så måste man välja minst MR/LR RWD som kostar närmre 570-600 kkr. Nu är det ju bara som jag killgissar, men jag har lite förutsatt att PS2 för 630.000 är med alla tekniska finesser, AP, adaptiv farthållare och 19" hjul (+paketet med ljud, glastak, strålkastare och veganklädsel vet jag att det är inkluderat). Så, på så sätt så är PS2 fortfarande en billigare bil. Men Model 3 med FSD kan ju i varje fall på pappret göra så mycket mer. Men då kostar den också 746.000 kr (alltså LR AWD, med FSD, 19" och metalliclack) dvs 116.000 mer än PS2. Sedan finns det förstås alltid en risk för att PS2 blir dyrare, men beroende på hur marknadsbilden ser ut, så kan de förstås inte ta hur mycket som helst, när de själv har sagt att bilen skall konkurrera i samma segment som Model 3.
Så jag tycker det är riktigt bra av Tesla att fortsätta utmana och erbjuda bilar till ett lägre pris. Det pressar de andra tillverkarna att göra detsamma. Nu måste jag sätta mig ner och räkna lite på de olika alternativen. Men vi vet ju inte vilka konfigurationer som Tesla kommer att släppa globalt och jag vet inte hur lågt jag är beredd på att gå i utrustning. Klart är att EAP numera kostar 88.000 kr istället. Men då får man också mer än tidigare
SR
SR+
MR
LR RWD
På EU marknaden
LR AWD
LR Performance AWD
För det första så är jag övertygad om att det folk vill ha(inkl du) är mest adaptiv farthållare och AP. Det blev precis MYCKET billigare.
För det andra så infördes ett ”standard plus” med semi premium, som inkluderar det många vill ha inkl elsäten, bättre audio osv. Den lär kosta under 500 lakan när den kommer till Sverige(i höst?).
För det tredje så är det NOLL chans att ”allt ingår” i PS2 för 650 lakan.
Någon annan som förbokat och inte är så Volvotokig att de känner sig tvungna att förvränga fakta?