Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Polestar 2

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Ni som reserverade en PS2 igår, vad tänker ni om Model 3 uppdateringarna idag?
Fick känslan av att många gjorde det för att de tyckte Model 3 var för dyr?
Jag har lite delade känslor.

Jag har tidigare konfigurerat min M3 LR AWD, pärlvit, EAP och 19" fälgar för 753000 kr.
Nu kostar samma konfiuration... 753.000 kr. Men jag får FSD på köpet. Något som jag skulle kunna lägga till i framtiden för 33000kr (eller vad priset nu var). Så bilen blev inte billigare egentligen.

Det som är intressant är ju den uppsjö av olika val man kommer att kunna göra, fast rent logiskt så ser jag inte riktigt grejen med SR base model, för där har Tesla tagit bort så mycket funktionalitet att känslan av Teslan försvinner lite. Som t.ex. elektrisk justering av säte/ratt med olika profiler, klädsel, ljud, navigation, streaming, webbläsare. Men den är å andra sidan väldigt billig. Ca 460.000 i Sverige.

Vill man ha kvar Premium-Teslakänslan, med automatiken och så måste man välja minst MR/LR RWD som kostar närmre 570-600 kkr. Nu är det ju bara som jag killgissar, men jag har lite förutsatt att PS2 för 630.000 är med alla tekniska finesser, AP, adaptiv farthållare och 19" hjul (+paketet med ljud, glastak, strålkastare och veganklädsel vet jag att det är inkluderat). Så, på så sätt så är PS2 fortfarande en billigare bil. Men Model 3 med FSD kan ju i varje fall på pappret göra så mycket mer. Men då kostar den också 746.000 kr (alltså LR AWD, med FSD, 19" och metalliclack) dvs 116.000 mer än PS2. Sedan finns det förstås alltid en risk för att PS2 blir dyrare, men beroende på hur marknadsbilden ser ut, så kan de förstås inte ta hur mycket som helst, när de själv har sagt att bilen skall konkurrera i samma segment som Model 3.

Så jag tycker det är riktigt bra av Tesla att fortsätta utmana och erbjuda bilar till ett lägre pris. Det pressar de andra tillverkarna att göra detsamma. Nu måste jag sätta mig ner och räkna lite på de olika alternativen. Men vi vet ju inte vilka konfigurationer som Tesla kommer att släppa globalt och jag vet inte hur lågt jag är beredd på att gå i utrustning. Klart är att EAP numera kostar 88.000 kr istället. Men då får man också mer än tidigare :)

SR
SR+
MR
LR RWD

På EU marknaden
LR AWD
LR Performance AWD
Du gör väldigt konstiga beräkningar, så negativt som möjligt för tesla och så positivt som möjligt för polestar. Du bortser också från vissa alternativ.

För det första så är jag övertygad om att det folk vill ha(inkl du) är mest adaptiv farthållare och AP. Det blev precis MYCKET billigare.

För det andra så infördes ett ”standard plus” med semi premium, som inkluderar det många vill ha inkl elsäten, bättre audio osv. Den lär kosta under 500 lakan när den kommer till Sverige(i höst?).

För det tredje så är det NOLL chans att ”allt ingår” i PS2 för 650 lakan.

Någon annan som förbokat och inte är så Volvotokig att de känner sig tvungna att förvränga fakta?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

Det är fan omöjligt att föra en diskussion här utan att man ska bli tolkad som negativt inställd till tesla. Jag gör inte alls konstiga beräkningar. Du har ställt in dig på att jag alltid misskrediterar tesla. Lägg ner.

Jag har kanske missuppfattat Teslas nya val med AP + TACC? Om det är så att den funktionen är ungefär lika med Volvos pilot assist så köper jag argumentet. Då kostar en M3 med AP och 19” 674.000kr. Jag skriver ju precis det, angående PS2 priset att det är beräknat till 630.000kr och eftersom det är launch edition så har jag förutsatt att det ingår lite extra. Men okej, bara för att du ska bli nöjd, så kan vi för sakens skull säga att det kostar extra (det vet varken du eller jag). Så kanske prisbilden är snarlik.

Sen om du kollar lite bättre, så är inte alla utrustningsnivåer hos Tesla möjliga till alla varianter. Man kan alltså INTE välja en LR AWD med halv-premium.

Så nej jag förvränger ingenting faktiskt, men det är ju svårt att argumentera mot Tesla Fanboys
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Du borde kanske läsa det du googlar fram också?
Hört uttrycket "kasta sten i glashus"?

I artikeln står det att försäljningen av Bolt i USA stannat av.
iPace sålde knappt en veckas Model 3 produktion, under 7000 bilar, på hela 2018!
Audi hade 407 bilar REGISTRERADE, vilket inte betyder att de levererats till kund.
För att försäljningen av Bolt har inriktats på marknader utanför USA, står tydligt i artikeln. Precis som Tesla. Faktum kvarstår att med 200.000 tillverkade och sålda bilar så lär den väl inte vara bortglömd. Det är bara vårt synfält som är lite skymt.

Ja, men varför ska du jämföra iPace med Model 3? Du sa att den dalar, nu när det visar sig att den inte dalar (mer än naturligt eftersom januari är en trög månad) så börjar du jämföra den med Model 3 istället? Does not compute.

För Audi är det sant, de har visst mjukvaruproblem som gör att de stoppar leveranserna. Kan det vara den kortare räckvidden som spökar (likt ipace?)
Du bör nog kolla igenom artikelarna lite bättre, de säger att GM sålt över 200k EV, vilket inkluderar plug-in hybrider. Då Chevrolet Volt totalt sätt är USAs bäst sålda laddbara bil så är det inte så svårt att förstå att Bolt inte sålt så bra. Om du läser kommentaren från skaparen av hemsidan som jag brukar länka försäljningsstatistik från så såldes det runt 28 000 Bolt i världen under hela förra året. Lägg till 28 000 för hela 2017 och sen ytterligare några tusen för 2016 så har du en total försäljning på runt 65 000 Bolt i världen. Model 3 levererades i nästan lika många exemplar under förra kvartalet.

http://ev-sales.blogspot.com/2019/01/gl ... 8.html?m=0
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

taliz skrev:
Ni som reserverade en PS2 igår, vad tänker ni om Model 3 uppdateringarna idag?
Fick känslan av att många gjorde det för att de tyckte Model 3 var för dyr?
Fast det finns ju inga officiella priser för PS2 än. Klart att dom ser på konkurrenterna när dom prissätter. Vänta och se!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
icreate
elbilist

Inlägg av icreate »

Nu när Tesla 3 får bättre prestanda via OTA-uppdatering så funderar jag på vad Polestar egentligen sa om sitt system.
Är det inte bara Googles infotainmentsystem som kan uppdateras hos Polestar? Bilens firmware som styr prestanda och funktioner nämner de ju inget om. Eller?
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

icreate skrev:
Nu när Tesla 3 får bättre prestanda via OTA-uppdatering så funderar jag på vad Polestar egentligen sa om sitt system.
Är det inte bara Googles infotainmentsystem som kan uppdateras hos Polestar? Bilens firmware som styr prestanda och funktioner nämner de ju inget om. Eller?
Nej det nämns inte något om detta, men bilen är uppkopplad och jag förutsätter att uppdateringar sänds ut via OTA, men garanterat inte i samma utsträckning som Tesla. Där har Tesla både en för- och en nackdel. Fördel för att det kommer nya saker relativt ofta, nackdel för att det inte alltid blir rätt på uppdateringarna. Det har ju rapporterats lite varstans att funktioner slutar att fungera (tillfälligt, tills nästa uppdatering).

Jag tror Volvos angreppssätt kommer att vara mer försiktigt, där det kanske inte kommer uppdateringar så ofta, men att de är bättre validerade. Men det är förstås bara min killgissning.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Verdi

Inlägg av Verdi »

icreate skrev:

0,1 sekunder. Det är ju ingenting. Det är ändå bilens hårdvara som styr vad den är kapabel till. Polestar kanske har maxat prestandan redan från start? :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
Det är fan omöjligt att föra en diskussion här utan att man ska bli tolkad som negativt inställd till tesla. Jag gör inte alls konstiga beräkningar. Du har ställt in dig på att jag alltid misskrediterar tesla. Lägg ner.

Jag har kanske missuppfattat Teslas nya val med AP + TACC? Om det är så att den funktionen är ungefär lika med Volvos pilot assist så köper jag argumentet. Då kostar en M3 med AP och 19” 674.000kr. Jag skriver ju precis det, angående PS2 priset att det är beräknat till 630.000kr och eftersom det är launch edition så har jag förutsatt att det ingår lite extra. Men okej, bara för att du ska bli nöjd, så kan vi för sakens skull säga att det kostar extra (det vet varken du eller jag). Så kanske prisbilden är snarlik.

Sen om du kollar lite bättre, så är inte alla utrustningsnivåer hos Tesla möjliga till alla varianter. Man kan alltså INTE välja en LR AWD med halv-premium.

Så nej jag förvränger ingenting faktiskt, men det är ju svårt att argumentera mot Tesla Fanboys
Du förtjänar det ska du veta.
Navigate on autopilot har aldrig ens funkat här vad jag vet, och summon är mest en gimmick, så att använda det för att få ihop ditt argument om att det nu krävs FSD för att matcha vad EAP erbjöd blir bara löjligt. Vi vet båda att du, och den stora majoriteten, aldrig skulle betala 55000 för det.

Titta på eTron, den är inte billig, men det ska komma billigare varianter sägs det. Trots det kan man lägga på extrautrustning för flera hundratusen redan på dagens dyra modell.
Ingår inte ens adaptiv farthållare i den dyra modellen. Så varför tror du att SP2 kommer innehålla allt folk behöver och vill ha? Volvo är inte dummare än tyskarna.

När det kommer till OTA är ditt argument att uppkoppling ju finns... well det gör det i alla Volvo som har Volvo On Call from 2012 också. Det borde du veta. Men det är 0 chans att de någonsin kommer få några uppdateringar som påverkar bilen via det.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Funderade på om de verkligen får till alla funktioner så smutt integrerat när de kör Android. Kommer förbrukningsberäkningar, föreslagen hastighet etc att lira med ett standardoperativ?
Mickep

Inlägg av Mickep »

De har varnat för att hackare kan ta över äldre moderna bilar (har också demonstrerat på tv) så visst är det möjligt att ändra bilens egenskaper (inte alltid till det bättre) OTA, även på långt fler modeller än tesla.
Men inte alla tillverkare är så sugna på det eller håller med om att det är en bra ide säkerhetsmässigt. Frågan är hur volvo ställer sig.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Kan vi inte enas om att det är typ ingen större skillnad i pris för lika specade bilar PS 2 mot Model 3? Om jag får gissa så lär PS 2 vara några 10k billigare men inte tillräckligt för att spela någon större roll, samtidigt som 3an då har bättre AP och några mils extra räckvidd har PS2 bättre lampor, najsigt Android infotainmentsystem osv.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Beigler skrev:
Funderade på om de verkligen får till alla funktioner så smutt integrerat när de kör Android. Kommer förbrukningsberäkningar, föreslagen hastighet etc att lira med ett standardoperativ?

Varför skulle det inte göra det? Operativsystemet räknar inget.
Verdi

Inlägg av Verdi »

OfarligTesla skrev:
Kan vi inte enas om att det är typ ingen större skillnad i pris för lika specade bilar PS 2 mot Model 3? Om jag får gissa så lär PS 2 vara några 10k billigare men inte tillräckligt för att spela någon större roll, samtidigt som 3an då har bättre AP och några mils extra räckvidd har PS2 bättre lampor, najsigt Android infotainmentsystem osv.

Japp, samt halvkombi och dragkrok. :)
Mickep

Inlägg av Mickep »

... och volvo säten om man gillar sånt. kan inte jämföra kvalitetskänslan eftersom få har varit inne i båda, display framför ratten istället för ebart mittenskärm. et.c. men prismässigt är de jämförbara. Det är egentligtligen små nyanser som beror på vilka preferensen man har. gillar man volvo över allt annat väljer man polestar och tesla vise versa.
Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Verdi skrev:
Beigler skrev:

Kanske fel att ställa min fråga specifikt på operativet. Om jag uppfattade presentationen rätt kändes det som att de tar in fler standard appar. Självklart kan en app som han visade i demon ge förslag på närliggande laddare. Men kan den integrera fordonsdata på samma sätt? Eller menade de bara att de tagit hjälp av exempelvis Google för att bygga en app för Polestar?
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Mickep skrev:
... och volvo säten om man gillar sånt. kan inte jämföra kvalitetskänslan eftersom få har varit inne i båda, display framför ratten istället för ebart mittenskärm. et.c. men prismässigt är de jämförbara. Det är egentligtligen små nyanser som beror på vilka preferensen man har. gillar man volvo över allt annat väljer man polestar och tesla vise versa.
Head up får inte glömmas för jag räknar iskallt med att PS2 har det tillvalet.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Beigler skrev:
Verdi skrev:
Beigler skrev:

Kanske fel att ställa min fråga specifikt på operativet. Om jag uppfattade presentationen rätt kändes det som att de tar in fler standard appar. Självklart kan en app som han visade i demon ge förslag på närliggande laddare. Men kan den integrera fordonsdata på samma sätt? Eller menade de bara att de tagit hjälp av exempelvis Google för att bygga en app för Polestar?

Det är nog inga problem. Bilen har väl ett API som man kodar mot och så får man informationen den vägen. Antar att Tesla gör precis samma sak.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

OfarligTesla skrev:
Vis av erfarenheten så tycker jag det är väldigt vanskligt att anta vad priser i framtiden kommer ligga på baserat på vad som presenteras nu. Gårdagens stora prissänkning av Tesla behöver ju inte heller vara en engångsföreteelse, det kan komma både sänkningar och höjningar innan PS2 börjar levereras.

Håkan Samuelsson har ju också kommunicerat att Volvo inte kommer sälja elbilar med förlust... Håller han det så är det ju inte osannolikt att de kommer få anpassa priserna efter hur kostnadsbilden landar när bilarna väl produceras. Har lite svårt att se framför mig hur de ska kunna göra vinst på de här prisnivåerna, det krävs nog i så fall att det verkligen blir CATL som levererar "billiga" batterier i så fall och/eller att genomsnittsbilen säljs med en rad dyra tillval.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:
Vis av erfarenheten så tycker jag det är väldigt vanskligt att anta vad priser i framtiden kommer ligga på baserat på vad som presenteras nu. Gårdagens stora prissänkning av Tesla behöver ju inte heller vara en engångsföreteelse, det kan komma både sänkningar och höjningar innan PS2 börjar levereras.

Håkan Samuelsson har ju också kommunicerat att Volvo inte kommer sälja elbilar med förlust... Håller han det så är det ju inte osannolikt att de kommer få anpassa priserna efter hur kostnadsbilden landar när bilarna väl produceras. Har lite svårt att se framför mig hur de ska kunna göra vinst på de här prisnivåerna, det krävs nog i så fall att det verkligen blir CATL som levererar "billiga" batterier i så fall och/eller att genomsnittsbilen säljs med en rad dyra tillval.
Ja ingen vet ju vad som händer i framtiden men 1 år framåt är inte så lång tid, men den som lever får se.

Stor fråga är ju hur mycket av bilen som är Volvo och inte, det är ju ett sätt att få ner priset. Sen kan man ju sälja bilar med vinst utan att bolaget går med vinst ändå och det frågan om Polestar kan ha den strategin där Volvo ser Polestar som en utvecklingsbolag för elbilsteknik som de själva sen drar nytta av, då behöver inte bilens marginal bära hela R&D kostnaden osv.

Om de dessutom använder sig av Volvos serviceställen med mera behöver de inte driva sådana heller osv. Finns många fördelar Polestar skulle kunna dra nytta av för att göra priset per bil lägre. Det finns ju många olika scenarion men det vi vet är att de i var fall hävdar ett pris så någon idé verkar de ju ha, även om det inte är säkert är det ju vad vi har att gå på.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Legato skrev:
OfarligTesla skrev:

Det lär garanterat hända många och stora saker på Teslafronten tills dess.
Model Y är visad, ev pickupen också. SUCv3. Ny S & X. Osv..
Dessutom bör dom ha snurr på Model 3 fabriken i kina.

Tesla visade var skåpet skall stå igårkväll. För mig är det tydligt att de fortfarande är de enda som går in helhjärtat på elbilar. Det går inte att komma med riktigt bra produkter utan att göra det.

Lagom till att PS2 är ute börjar det dessutom närma sig för en ”refresh” av Model 3.
Vem vet vad vi kommer få se då?
Ännu bättre batterier, prestanda, ännu mer förfining osv...
Tesla lär helt enkelt fortsätta ligga några år före, och fortsätta ha de bästa produkterna.

Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:

Det lär garanterat hända många och stora saker på Teslafronten tills dess.
Model Y är visad, ev pickupen också. SUCv3. Ny S & X. Osv..
Dessutom bör dom ha snurr på Model 3 fabriken i kina.

Tesla visade var skåpet skall stå igårkväll. För mig är det tydligt att de fortfarande är de enda som går in helhjärtat på elbilar. Det går inte att komma med riktigt bra produkter utan att göra det.

Lagom till att PS2 är ute börjar det dessutom närma sig för en ”refresh” av Model 3.
Vem vet vad vi kommer få se då?
Ännu bättre batterier, prestanda, ännu mer förfining osv...
Tesla lär helt enkelt fortsätta ligga några år före, och fortsätta ha de bästa produkterna.

Den som lever får se. Tycker du är riktigt enögd.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Verdi skrev:

Den som lever får se. Tycker du är riktigt enögd.
Jag vet inte vad jag tycker. Men jag upptäckte att man kan ignorera användare. Det var en fantastisk OTA.

Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

OfarligTesla skrev:
Legato skrev:
OfarligTesla skrev:

Ja ingen vet ju vad som händer i framtiden men 1 år framåt är inte så lång tid, men den som lever får se.

Stor fråga är ju hur mycket av bilen som är Volvo och inte, det är ju ett sätt att få ner priset. Sen kan man ju sälja bilar med vinst utan att bolaget går med vinst ändå och det frågan om Polestar kan ha den strategin där Volvo ser Polestar som en utvecklingsbolag för elbilsteknik som de själva sen drar nytta av, då behöver inte bilens marginal bära hela R&D kostnaden osv.

Om de dessutom använder sig av Volvos serviceställen med mera behöver de inte driva sådana heller osv. Finns många fördelar Polestar skulle kunna dra nytta av för att göra priset per bil lägre. Det finns ju många olika scenarion men det vi vet är att de i var fall hävdar ett pris så någon idé verkar de ju ha, även om det inte är säkert är det ju vad vi har att gå på.

Tror inte det finns en chans i världen att Polestar är ett utvecklingsbolag för elbilar. Polestar är ett varumärke med en marknadsorganisation och en designavdelning, och på sin höjd lite ingenjörer som specar features och utvecklar lite mjukvara som gör att den skiljer sig från Volvo. Idag har de ca 200 anslutna anställda via Linkedin, hur många hade de när den här bilen började utvecklas för några år sedan? Typ 0? :) Hela bilen är sannolikt utvecklad av Volvos R&D (vilket jag anser är något positivt). Sen kommer ju även XC40 BEV, som bygger på samma plattform, så att man kan slå ut utvecklingskostnader för drivlinan på flera modeller har du nog rätt i. :) Att de har synergier på exempelvis interiören har vi ju redan sett, mycket är snarlikt XC40.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Geni87 skrev:
Tror inte det finns en chans i världen att Polestar är ett utvecklingsbolag för elbilar. Polestar är ett varumärke med en marknadsorganisation och en designavdelning, och på sin höjd lite ingenjörer som specar features och utvecklar lite mjukvara som gör att den skiljer sig från Volvo. Idag har de ca 200 anslutna anställda via Linkedin, hur många hade de när den här bilen började utvecklas för några år sedan? Typ 0? :) Hela bilen är sannolikt utvecklad av Volvos R&D (vilket jag anser är något positivt). Sen kommer ju även XC40 BEV, som bygger på samma plattform, så att man kan slå ut utvecklingskostnader för drivlinan på flera modeller har du nog rätt i. :) Att de har synergier på exempelvis interiören har vi ju redan sett, mycket är snarlikt XC40.
Är det så vore det ju ännu enklare för Polestar att sälja bilen till en låg kostnad och fortfarande gå med vinst på bolagsnivå, de har ju helt enkelt mycket lägre R&D-kostnad inom bolaget och Volvo kan ta en större del av den kostnaden just nu för att bygga Polestars märke. Det är ju just sådana aspekter som gammeltillverkarna har som fördel kontra Tesla, nackdelarna är ju att de är stora och trögrörliga men de kan sprida ut utvecklingskostnaderna över massvis med modeller.
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

OfarligTesla skrev:
Geni87 skrev:
Är det så vore det ju ännu enklare för Polestar att sälja bilen till en låg kostnad och fortfarande gå med vinst på bolagsnivå, de har ju helt enkelt mycket lägre R&D-kostnad inom bolaget och Volvo kan ta en större del av den kostnaden just nu för att bygga Polestars märke. Det är ju just sådana aspekter som gammeltillverkarna har som fördel kontra Tesla, nackdelarna är ju att de är stora och trögrörliga men de kan sprida ut utvecklingskostnaderna över massvis med modeller.
Ja hur de fördelar kostnaderna inom Volvo Car Group påverkar ju absolut resultatet från respektive bolag, men det är ju fortfarande bara interna pengar. Men att de får stordriftsfördelar påverkar absolut, även om de är långt ifrån lika stora som för typ VW. :P CMA delas ju även med Lynk&co, oklart om den eldrivna varianten kommer göra det dock. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Skriv svar