Har också drag från Brink monterat och det var gjort så att balken kunde monteras tillbaka så den fick bli kvar.
HelectriC skrev tidigare:
”Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen”
jaha, i instruktionsboken till kroken stod det att balken inte skulle monteras tillbaks och att funktionen som balken uppfyller nu ersatts av kroken och dess egna balk. Du har nu dubbelt skydd då
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Har också drag från Brink monterat och det var gjort så att balken kunde monteras tillbaka så den fick bli kvar.
HelectriC skrev tidigare:
”Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen”
jaha, i instruktionsboken till kroken stod det att balken inte skulle monteras tillbaks och att funktionen som balken uppfyller nu ersatts av kroken och dess egna balk. Du har nu dubbelt skydd då
En sk. dubbelkroksbalk (oerhört etablerat gammalt ord....tror jag)
Nu har jag äntligen fått på kroken, det tog betydligt längre tid för verkstaden än planerat (tur jag hade fast pris!), men jag antar att dom inte behöver lika lång tid nästa gång (detta var första Teslan dom hade monterat på och kabelinkopplingen tog tydligen lång tid och många delar behövde demonteras). Väldigt hjälpsamma och professionella, inte snack om att dom skulle ha mer betalt eller att dom inte skulle göra färdigt trots att dom egentligen hade stängt för dagen.
Man häktar på kroken underifrån och fäller/drar ned kontakten
129752BD-1D92-4C84-A2B0-E734FE3001C0.jpeg
Så här ser det ut underifråninnan täckplattan monterades tillbaks, allt är snyggt samlat i en enhet
848244F7-1ED1-4C8F-B6BF-8318DD9D01E2.jpeg
Balken bak kofångaren demonterades och sätts inte tillbaks igen. Själva krokstrukturen ersätter samma funktion i tillägg till själva krokfunktionen
156BD0C8-1EFB-449A-9610-1D8F29F93E11.jpeg
Var nu noga med att krokens låsmekanism verkligen låser så gröna fältet visar sig. Det är samma konstruktion av fastsättning som Volvo har och det är väldigt lätt att missa fastlåsningen, man tro den är låst, sliter och drar för att testa men när man hänger på en vagn så lossnar den. Inga problem när den är riktigt fastlåst men det är lätt att göra fel, speciellt när fästet börjar att bli lite skitigt och har suttit på bilen ett tag.
Jag tar alltid av kroken med en gång jag är färdig att använda den. Gillar inte utseendet med kroken på. Men håller med om att det är viktigt att se till att den är ordentligt låst fast.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag har nu fått dragkrok monterad i Danmark med elslinga. Sjukt nöjd och kan rekommendera alla som vill att göra det.
Emil är grym på Autoskadestuen!
Men hur parkerar du?!?
Till min bortförklaring så ställde jag mig på andra sidan SuC och pallade inte åka runt då jag stod där nästan ensam och då va kabeln för kort så då fick det bli Bmw/Audi/dodgeram-parkering.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Man blir ju riktigt sugen. Hur är det med garanti och försäkring om det skulle hända något med drag på en S då?
Och vad säger farbror Blå?
Det får vi se.
Ska hem från Polen på lördag och anländer till Sverige på söndag. Med ett släp.
Du kanske skrev det tidigare men vad kostade det?
Lite sugen att göra det på gammel-bilen...
6596 DKK ex moms
är det priset för montering och krok och ledningsnät? det är ju sjukt billigt. Jag betalade 7000NOK för hårdvaran och 5500NOK för installationen. Men installationen borde vara dyrare sa verkstaden eftersom det tog längre tid än väntat.
edit:
eller förresten, det kanske inte är så billigt iaf, lägger man på moms och räknar om valutan så blir det nästan samma pengar.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Det får vi se.
Ska hem från Polen på lördag och anländer till Sverige på söndag. Med ett släp.
Du kanske skrev det tidigare men vad kostade det?
Lite sugen att göra det på gammel-bilen...
6596 DKK ex moms
är det priset för montering och krok och ledningsnät? det är ju sjukt billigt. Jag betalade 7000NOK för hårdvaran och 5500NOK för installationen. Men installationen borde vara dyrare sa verkstaden eftersom det tog längre tid än väntat.
edit:
eller förresten, det kanske inte är så billigt iaf, lägger man på moms och räknar om valutan så blir det nästan samma pengar.
Det är inkl elslinga ja.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Vill inte vara negativ, men vad händer om man råkar bli inblandad i en olycka? Risken är ju att försäkringen inte täcker oavsett vems fel det var och då kan man ju lika gärna säga upp försäkringen?
Vill inte vara negativ, men vad händer om man råkar bli inblandad i en olycka? Risken är ju att försäkringen inte täcker oavsett vems fel det var och då kan man ju lika gärna säga upp försäkringen?
Om man använder släp ja. Jag har bara cykelhållare på. Att köra med släp är ju nästan likvärdigt med att köra full för försäkringsbolagen, så det håller jag mig borta från.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Nu sprider jag lite glädje.
Man får väl gambla lite.
Men varför skulle försäkringen inte täcka? För att man inte har en typad bil för släp?
Ringer och kollar detta inom en snar framtid.
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Vill inte vara negativ, men vad händer om man råkar bli inblandad i en olycka? Risken är ju att försäkringen inte täcker oavsett vems fel det var och då kan man ju lika gärna säga upp försäkringen?
Om man använder släp ja. Jag har bara cykelhållare på. Att köra med släp är ju nästan likvärdigt med att köra full för försäkringsbolagen, så det håller jag mig borta från.
Enligt farbro blå räknas det väl som olovlig körning ifall det är ett släp kopplat på kroken när bilen inte får dra något. Olovlig körning blir det dagsböter på. Cykelställ är helt lagligt dock.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Vill inte vara negativ, men vad händer om man råkar bli inblandad i en olycka? Risken är ju att försäkringen inte täcker oavsett vems fel det var och då kan man ju lika gärna säga upp försäkringen?
Om man använder släp ja. Jag har bara cykelhållare på. Att köra med släp är ju nästan likvärdigt med att köra full för försäkringsbolagen, så det håller jag mig borta från.
Enligt farbro blå räknas det väl som olovlig körning ifall det är ett släp kopplat på kroken när bilen inte får dra något. Olovlig körning blir det dagsböter på. Cykelställ är helt lagligt dock.
Nej det som händer är att Du får själv eftermontera dragkrok men i detta fall är ju inte bilen typgodkänd med krok så du får ett föreläggande att montera av kroken och besiktiga om bilen. I värsta fall får du ställa av släpet längs vägen.