Artikel i media

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Verdi

Re: Artikel i media

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Fast det är ett nytt tänk att din produkt efter att du köpt den bara blir bättre och bättre. Jag har en 4 år gammal telefon som fortfarande bara blir bättre och bättre med nya funktioner. Så funkar det ju verkligen inte med bilar, min Leaf har inte blivit ett dugg bättre under de 2,5 år jag haft den. Den är fortfarande helt digitalt efterbliven som när jag köpte den.
Samtidigt är de dåliga på att skicka ut kartuppdateringar. Det är lite störigt på en bil som är så uppkopplad i övrigt att ha flera år gamla kartor. (Eller har det kommit nya nu?)
Leaf har samma kartor som för 3 år sedan MBn samma som 2012. Det är snart nog oanvändbara i områden där det byggt mycket nytt. Tesla fick väl nya för något årsedan.
BMW gör det iaf verkar det som.
So, no OTA updates for BMW yet?

We are currently only using OTA to update navigation system maps.
http://europe.autonews.com/article/2018 ... ir-updates

Och om du vill ha nya kartor till din Mercedes så kan du uppdatera när du vill mot en kostnad. Brukar komma nya kartor varje år.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

... suck. :roll: Så revolutionerande!
Verdi

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
... suck. :roll: Så revolutionerande!
Det funkar ju i alla fall... :roll:
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Är det inte bättre att man säljer färdiga bilar istället? Jag har aldrig varit på service för uppdatering av något. Kanske gjorde man uppgraderingar vid service men det vet jag inget om. Jag vill inte anpassa mig hela tiden efter bilen ,att jag aldrig vet hur farthållaren, autobromsen eller något annat fungerar
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
Är det inte bättre att man säljer färdiga bilar istället? Jag har aldrig varit på service för uppdatering av något. Kanske gjorde man uppgraderingar vid service men det vet jag inget om. Jag vill inte anpassa mig hela tiden efter bilen ,att jag aldrig vet hur farthållaren, autobromsen eller något annat fungerar
Antar att du inte vill ha automatiska uppdateringar till din telefon heller om den nu går att ringa med ? Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Antar att du inte vill ha automatiska uppdateringar till din telefon heller om den nu går att ringa med ? Bild
Har jobb telefon som inte fått några uppdateringar på 2 år fungerar bra för det jag använder prata, surfa, gps navigering. Läser man här på forumet så har man fått massa problem med olika uppgraderingarna.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Har jobb telefon som inte fått några uppdateringar på 2 år fungerar bra för det jag använder prata, surfa, gps navigering. Läser man här på forumet så har man fått massa problem med olika uppgraderingarna.
Alla är inte teknik intresserade eller gillar att få nya / ändrade funktioner
En uppkopplad bil med uppdateringar är nog inget för dig
Vi är olika med olika behov intresse och det är inget fel i det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Verdi

Inlägg av Verdi »

nek0 skrev:
De andra tillverkarna uppdaterar bilens mjukvara också. Buggfixar bland annat. Min XC70 var inne på två såna. Ena buggen var att bränslemätaren kunde visa fel och det andra var att bilen när som helst kunde stänga av motorn i nån sekund. Hade varit smidigt om man sluppit boka tid på verkstad för sånt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

BMW policy if it aint broken dont fix it så inga automatiska eller vid vanligt besök uppdateringar om kunden inte upplever några problem
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Jag har haft en Ajfån 4 på mitt förra jobb. Jag stände av uppdateringar när jag fick telefonen. Den fungerade klanderfritt i fem år. Sen slutade jag på jobbet och lämnade tillbaka en fullt fungerande telefon som hade i princip samma batteritid som när den var ny. Mina jobbarkompisar, som naturligvtis installerade alla uppdateringar och som naturligvtis idiotförklarade mig med min teknikfientliga inställning, hade efter relativt kort tid en seg och oanvändbar telefon vars batteri inte höll längre än några timmar. Undrar vad det berodde på. Möjligen var det alla uppdateringar som var boven? Eller så hade jag råkat få en superduperextremtbra specialtelefon. Jag tror jag vet svaret.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jerka

Inlägg av Jerka »

VW kallade tillbaka min Passatdiesel för uppgradering av mjukvaran för några år sen. Var något med avgasreningen tror jag.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerka skrev:
VW kallade tillbaka min Passatdiesel för uppgradering av mjukvaran för några år sen. Var något med avgasreningen tror jag.
Blev den bättre därefter?
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

mati skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
Jag har haft en Ajfån 4 på mitt förra jobb. Jag stände av uppdateringar när jag fick telefonen. Den fungerade klanderfritt i fem år. Sen slutade jag på jobbet och lämnade tillbaka en fullt fungerande telefon som hade i princip samma batteritid som när den var ny. Mina jobbarkompisar, som naturligvtis installerade alla uppdateringar och som naturligvtis idiotförklarade mig med min teknikfientliga inställning, hade efter relativt kort tid en seg och oanvändbar telefon vars batteri inte höll längre än några timmar. Undrar vad det berodde på. Möjligen var det alla uppdateringar som var boven? Eller så hade jag råkat få en superduperextremtbra specialtelefon. Jag tror jag vet svaret.
Helt rätt din telefon fungerade bättre med mjukvara och appar som inte kräver nåt från telefonen
Man kan nog säga att tesla är först nu där alltså bilar från 2012 och 2018 har samma MCU hårdvara (2018 kom ny MCU) inte riktigt samma som mobiltillverkarna som under dessa 6 år släppt 6 till hårdvaror och de nya OS optimerats framför allt för de nyare telefonerna
Sen vill ju mobiltillverkare gärna att vi byter telefon oftare
Elon och tesla vill också att vi byter men inte till annat märke så de uppdateringar som kommer är förbättringar
Jag vet ingen som har tesla vars bil blivit slöare pga uppdatering snarare tvärtom snabbare och bättre
Så det är skillnad på bolag och bolag
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

e5m1r skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
1. Alla är inte teknik intresserade eller gillar att få nya / ändrade funktioner
Det har du rätt i. Jobbar inom flygindustri för att jag hatar teknik :)
2.En uppkopplad bil med uppdateringar är nog inget för dig
Har inga problem med bilarna som inte är uppkopplade. Jag vet inte vad jag kan få mer i bilen som jag behöver.
Har ju park assist,android auto och mirrorlink,spotify,youtube,Firefox,Aktiv lane assist,adaptiv farthållare,regnsenssor,Parkerings värmare och dragkrok .Vad är det du tycker jag saknar? Upplys mig för jag verkligen inte vet (OBS ingen ironi).

Föredrar faktiskt saker som fungerar från dag ett
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Verdi skrev:
nek0 skrev:
De andra tillverkarna uppdaterar bilens mjukvara också. Buggfixar bland annat. Min XC70 var inne på två såna. Ena buggen var att bränslemätaren kunde visa fel och det andra var att bilen när som helst kunde stänga av motorn i nån sekund. Hade varit smidigt om man sluppit boka tid på verkstad för sånt.
De senaste 25 åren har jag haft:
3st Skoda
3st Opel
2st VW
1st Nissan
Alla köpta som nya.
Skrev ju innan att jag inte vet om man uppdaterat något på service men jag har aldrig blivit kallad till service för uppdateringen av mjukvaran
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

nek0 skrev:
Det.
I början var det coolt med OTA-uppdateringar. Plötsligt fick man spotify bara sådär. Jäkla häftigt. Då är man verkligen glad att möjligheten finns. Men när man missbrukar OTA-funktionen för att installera eller fixa saker som egentligen borde ha funnits från början och som kunden faktiskt har betalat för, är det inte en fördel utan rentav en nackdel. Det blir en "det fixar vi senare"-mentalitet som jag tycker är kass. Visst kan det alltid finnas buggar, det vet alla som utvecklar mjukvara. Men samtidigt vet man också att man är mycket mindre noggrann med testerna när man vet att alla fel kan lätt åtgärdas i efterhand. Bästa exemplet är Teslas standardmetodik att skriva BETA bredvid var och varannan knapp. Jag har beta-funktioner i min bil som har varit standard i andra bilar jag ägt för länge sedan. Vet inte om det är så bra. Men alla tycker ju olika.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

mati skrev:
nek0 skrev:
Det.
I början var det coolt med OTA-uppdateringar. Plötsligt fick man spotify bara sådär. Jäkla häftigt. Då är man verkligen glad att möjligheten finns. Men när man missbrukar OTA-funktionen för att installera eller fixa saker som egentligen borde ha funnits från början och som kunden faktiskt har betalat för, är det inte en fördel utan rentav en nackdel. Det blir en "det fixar vi senare"-mentalitet som jag tycker är kass. Visst kan det alltid finnas buggar, det vet alla som utvecklar mjukvara. Men samtidigt vet man också att man är mycket mindre noggrann med testerna när man vet att alla fel kan lätt åtgärdas i efterhand. Bästa exemplet är Teslas standardmetodik att skriva BETA bredvid var och varannan knapp. Jag har beta-funktioner i min bil som har varit standard i andra bilar jag ägt för länge sedan. Vet inte om det är så bra. Men alla tycker ju olika.
+1
Tänk bara om någon sabbar för Tesla genom att bryta sig in i server som uppdaterar alla bilar och stänger av bromsarna.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

nek0 skrev:
mati skrev:
nek0 skrev:
Det.
+1
Tänk bara om någon sabbar för Tesla genom att bryta sig in i server som uppdaterar alla bilar och stänger av bromsarna.
Senast i veckan fick jag möjlighet att ha Pinkod för att kunna köra. Ökad säkerhet mot stöld. Möjlighet! Inte tvång. Det tyckte jag var bra. Det aviserades och jag accepterade uppdateringen. Hur kan man klaga på sådant?
Model S P85D,
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Foluke skrev:
Senast i veckan fick jag möjlighet att ha Pinkod för att kunna köra. Ökad säkerhet mot stöld. Möjlighet! Inte tvång. Det tyckte jag var bra. Det aviserades och jag accepterade uppdateringen. Hur kan man klaga på sådant?
Visst, det är bra. Och det är nog ingen som säger emot här. Idén med OTA-uppdateringar är ju inte dålig i sig. Det finns många fördelar med det. Problemet är att det missbrukas då Tesla levererar bilar och tar betalt för funktioner som inte är färdiga eller kanske inte existerar alls. Om jag skulle kunna välja mellan en bil utan OTA, men som fungerar från dag ett på det sättet som det marknadsförs, eller en OTA-kapabel bil som saknar en massa funktioner, men som kommer "soon", skulle jag välja det första alternativet. En kombination av båda hade varit optimalt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
e5m1r skrev:
nek0 skrev:
1. Alla är inte teknik intresserade eller gillar att få nya / ändrade funktioner
Det har du rätt i. Jobbar inom flygindustri för att jag hatar teknik :)
2.En uppkopplad bil med uppdateringar är nog inget för dig
Har inga problem med bilarna som inte är uppkopplade. Jag vet inte vad jag kan få mer i bilen som jag behöver.
Har ju park assist,android auto och mirrorlink,spotify,youtube,Firefox,Aktiv lane assist,adaptiv farthållare,regnsenssor,Parkerings värmare och dragkrok .Vad är det du tycker jag saknar? Upplys mig för jag verkligen inte vet (OBS ingen ironi).

Min bil har haft alla funktioner jag betalat för från dag 1
Sen har den blivit bättre med fler funktioner som jag inte förväntade mig eller betalade för fån början så varför klaga ? Bild
Sen är det bara tidsfråga innan android auto inte lirar med din nya telefon på senaste android os
Å andra sidan så uppdaterade du inte din telefon så det kommer funka ändå
Vad du saknar ( enligt mig )
Möjlighet att kyla bilen på sommaren Bild
Atari spel
(Sen saknar du en massa till egentligen då de grejerna är beroende på vilken telefon du har)
Smaken är som baken
Är du nöjd med din bil så är jag nöjd med Bild

Själv saknar jag möjlighet till video streaming och den verkar komma snart
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Visst, det är bra. Och det är nog ingen som säger emot här. Idén med OTA-uppdateringar är ju inte dålig i sig. Det finns många fördelar med det. Problemet är att det missbrukas då Tesla levererar bilar och tar betalt för funktioner som inte är färdiga eller kanske inte existerar alls. Om jag skulle kunna välja mellan en bil utan OTA, men som fungerar från dag ett på det sättet som det marknadsförs, eller en OTA-kapabel bil som saknar en massa funktioner, men som kommer "soon", skulle jag välja det första alternativet. En kombination av båda hade varit optimalt.
Det hade nog de flesta valt. Min erfarenhet är väl då att allt inte fungerar när bilen köps in, och det som inte fungerade som ex blueooth + spotify integration , visa rätt låt som spelas på den Outlander PHEV jag körde senaste 4 åren, var heller inget som åtgärdades på service under den tiden. Zoe'n jag kör nu är bättre men det går inte att använda USB uttaget för att ladda telefonen, den laddar några sekunder, avbryter med "USB disconnected", laddar igen efter ett tag och proceduren upprepas.

Så att allt fungerar är inget jag har erfarenhet från fossilbilstillverkarna. Och de verkar heller inte ha något större intresse av att åtgärda saker efter inköpet.

Sen har vi kanske också lite högra krav idag med mer Tesla liknande interface så OTA är definitivt ett måste. Se ex Björn Nyland rota runt i i-Pace gränssnitt:

https://youtu.be/Dkb68fvB-Nc
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 3 gång.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

e5m1r skrev:
Enig. Du har en så pass gammal bil att du är lyckligt lottad i den punkten. Det var bättre förr. När jag hämtade ut min bil förra året hade den inte ens en vanlig konstantfarthållare vid leverans! Det krävdes flera uppdateringar och ett verkstadsbesök (jajamän) för att få denna basala funktion. Och då pratar jag inte ens om det som fortfarande inte funkar som utlovat (regnsensor, automatiskt helljus, AP...).
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

"Sen är det bara tidsfråga innan android auto inte lirar med din nya telefon på senaste android os
Å andra sidan så uppdaterade du inte din telefon så det kommer funka ändå
Vad du saknar ( enligt mig )
Möjlighet att kyla bilen på sommaren
Atari spel"
Hänger inte med.Vad menar du med att androidauto ska sluta fungera ?
Att jag inte uppdaterat på 2 år beror på att det inte finns några uppgraderingar och inte på att jag inte vill uppgradera.
Kyla på sommaren har jag ju, hur bra det fungerar vet ej för att jag har aldrig behövt .
Atari spel? Hur ska jag spela spel och köra bil ? Har aldrig spelat Atari spel och kan lova dig att jag inte saknar det.
Sedan det här min bil har din har inte. Jag pratar inte specifikt om min bil utan om de flesta traditionella bilar.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
e5m1r skrev:
Enig. Du har en så pass gammal bil att du är lyckligt lottad i den punkten. Det var bättre förr. När jag hämtade ut min bil förra året hade den inte ens en vanlig konstantfarthållare vid leverans! Det krävdes flera uppdateringar och ett verkstadsbesök (jajamän) för att få denna basala funktion. Och då pratar jag inte ens om det som fortfarande inte funkar som utlovat (regnsensor, automatiskt helljus, AP...).
Egentligen har min också haft alla funktioner jag betalat för fastän jag har AP men det beror helt enkelt på att jag inte betalade för AP:n (den ingick ju i teknikpaketet men
infördes strax efter min beställdes och vips så var vi några som fick AP gratis = korta versionen).

Fast under resans gång så har tex mediaspelaren ändrats och nu sedan ett bra tag så är den helt sjuk i huvudet och totalhänger sig, Spotify funkar liksom inte som den borde.
Detsamma kan man även säga om uppkopplingen mot bilen som inte heller funkar som det borde ibland (men inte lika uselt som första året), finns fler exempel på saker som
BORDE funka men som dom har lyckats sabba under resans gång med "förbättringar" OTA...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare

Inlägg av leiflodde »

Beställde också teknikpaketet men om jag minns rätt kostadet mig 500 USD extra för AP1 men kan minnas fel.

Men håller med media anĺägningen är helt kass även på hemmaplan har varit så i delar av Europa men så även på hemmaplan, nästan oanvändbar då en hela tiden laggar.
Skriv svar