Hur ser Svensson på Teslaägare?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Re: Hur ser Svensson på Teslaägare?

Inlägg av TeslaTissel »

Simon skrev:
När folk får veta att jag har en Tesla och inte säger något alls om det, så tolkar jag det ibland som avundssjuka. Jag försöker kontra det med att inte göra så stor grej av att jag har en bil med stor prislapp, och att vara så generös jag kan med att skjutsa, låna ut bilen eller erbjuda provturer till den som är nyfiken.
Jag har en arbetskompis som brukar göra sig lustig på alla möjliga sätt, men det är inte bara jag eller elbilar som drabbas, och han har även erkänt att han är avundsjuk.
Det som riktigt börjat sticka i ögonen på folk är nog snarare att jag kan tanka på kommunens bekostnad* sedan de på torget satte upp en laddstolpe som inte tar betalt.

*Vet inte om det är kommunen eller Eon som i slutändan lägger upp slantarna för elen.
Intressant tråd detta, med många obesvarade frågor.
Men en sak jag märkt själv är att de där korthuggna frågorna har en viss förklaring.
Jag vill inte påstå att vanliga bilägare är okunniga, men har själv märkt av dessa påstående (frågor).

Det är snarare nyfikenhet, och som jag antydde en bakomliggande osäkerhet, kommer motparten prata ned mig nu för att jag egentligen är osäker.
Med andra ord nyfiken.

På en elbilsmässa kom en person och fräste om batteriernas opålitlighet och att det skulle vara rent slöseri med tid ladda en halvtimme när man ju med en diesel får tanken full på tre minuter. Vi var ett par som berättade för honom hur det egentligen förhåller sig och funkar kanonbra då du laddar hemma nattetid tex.

Han grymtade irriterat och försvann bland de uppställda Teslorna.
Efter en timme kom han tillbaka och ställde frågor om laddstationer till sin kontorsfastighet.
Ännu kritiska frågor, men nu var han ju verkligt intresserad.

Hepp!
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Java skrev:
Mickep skrev:
Kan man säga att det är som hur folk ser på apple? för min del så har apple haft bra grejer men extremt överprisatta men med en väldigt lojal fan-bas. Det är en något som är sant även nu (även om den inte är lika högljudd). Måste dock erkänna att jag köpt 1 ipod (32gb) 1 ipad, 2 st macbook pro (11 resp 17 tum) + några iphones som jag fått via jobbet. när det gäller telefoner föredrar jag android (samsung och sony).
Kan man dra apple - tesla paralellen. (nej, menat inte iphone utan apple) jag tycker det (nej, det har inte kommit någon iphone än, model 3 är på sin höjd ipod). Appleägare, visst är de lite finare än andra ( de vill gärna tro det, och de vill absolut inte at prisklassen ska sänkas för då nedvärderas märket). Det är lite föraktande, men det känns som om de i hemlighet vill vara en.
Tycker också att det går att dra en parallel mellan Apple och Tesla. Ta Apple Store och Tesla Showroom t.ex likheterna är slående. Ett Apple Keynote... finns det månne något som Elon har kopierat i Teslas presentation? Ensam presentation med en storbild och jublande troende skaror framför. Resten av Bilindustrin vrider sig i plågor att en uppkomling kan ha orderböckerna fulla för år framåt. Sist det hände var efter 2;a Världskriget när det var lång kö för en Bubbla.

Jag gillar Apples produkter och jag gillar Teslas produkter. Apple har jag haft förmånen att använda i många år Teslas kommer kanske senare.

Och nej Apples produkter är inte lyx. Det är fungerande produkter där hårdvara och mjukvara är utvecklad tillsammans.
Vissa likheter absolut men även stora skillnader:

Tesla är extremt innovativt medan Apple gör stabila men beprövade produkter (Apple är snarare bilvärldens Mercedes imo).

Tesla växer otroligt snabbt medan Apple konstant tappar marknadsandel sett till antal enheter, samtidigt lyfter man arpu kraftigt.

Tesla har obefintliga marginaler och en fantastisk produkt även sett till det höga priset, Apple har fantastiska marginaler pga produkter som hårdvarumässigt i bästa fall matchar konkurrenternas hälften så dyra produkter...

Tesla säljer bara via word of mouth, Apple pumpar ut reklam.

Sen finns ju likheter i att båda är Kalifornien-bolag med allt vad det innebär. Båda är väl fortfarande trendiga. Affärskoncepten är liknande och kunderna känner generellt stor lojalitet till varumärket.

Gällande uppmärksamhet med Teslan så tycker jag ändå det är mest positivt, dock mycket pga att skeptikerna inte lika gärna kommer fram och pratar. Tycker dock sällan någon bryr sig om min Model S i Stockholm, medan Xen fortfarande får viss uppmärksamhet. I Kroatien och Italien i sommar var det dock helt annorlunda, det var extremt många som fotade, pekade och pratade om vår S när man parkerade.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Jerka

Inlägg av Jerka »

Jag tycker den största likheten mellan Apple och Tesla är att de hittade en sak som folk ville ha. Smarta telefoner fanns före iPhone, men paketet med appar, stor skärm och snabb respons tack vare den kapacitiva pekskärmen var en omedelbar hit. Samma med Tesla - elbilar fanns tidigare, men lång räckvidd, snabbladdarnätverk och snygg design gjorde att det för första gången fanns en elbil som väckte habegär bland vanliga människor.

Jag hoppas att historien upprepar sig på så sätt att om 10 år så kör alla elbil, det finns en uppsjö av märken att välja mellan varav några är bättre än Tesla, men Tesla finns fortfarande kvar och gör jättevinster på sina höga marginaler.
Användarvisningsbild
miksch
Teslaägare

Inlägg av miksch »

Jeg er jo en «norrbagge», og også her er det noen misunnelige som ikke kan fordra elbil/Tesla. Samtidig er Tesla så vanlig at man mer forsvinner i mengden.
Det jeg tror er viktig at alle som har en forholdsmessig dyr bil, uansett merke, forstår hvor viktig det er å kjøre defensivt. Å sitte i en svindyr bil og oppføre seg som et svin i trafikken er nok det som skader et bilmerke mest.
Til mine barn sier jeg at en slik bil med så stort potensiale forplikter. Og da blir tilbakemeldingene fra medtrafikantene i regel veldig ok. Sist var det en Skoda Fabia som ville kjøre i kapp. Og jeg lot han vinne. Tror at den unge mannen i Skodaen fikk en god dag, og det er nok den beste reklamen Tesla kan få.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

nek0 skrev:
Pellelito skrev:
Remuz skrev:
bullen skrev:
Sladden är iaf längre än din dieselslang. O jag har den hemma. Är din diesel fulltankad varje morgon?
Brukar tysta de flesta
Funkar inte för mig då min inte är det :) Laddsituationen avskräcker nog många
Fast det finns ju betydligt fler elkontakter än bensinstationer i Sverige, man ska inte underskatta vad en snigelladdning kan göra under en arbetsdag eller dylikt.....
Det är inte många arbetsplatser här omkring som erbjuder en elkontakt.
Tycker att man ska undvika dryga personer genom att inte svara på såna frågor istället för att själv svara med samma mynt.
Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

Kopplingen mellan Tesla och Apple kanske inte är så dum.

Apple gör både hårdvara (Tesla bil) och mjukvara (SuC) och har full kontroll på detta medan Samsung/Sony m.fl. (övr biltillverkare) använder Google för mjukvara (externa laddnätverk som ex. Clever, Ionity mfl).
Sen har självklart ovanstående alternativ både fördelar och nackdelar men det behöver vi inte gå in på här.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Mickep skrev:
Kan man säga att det är som hur folk ser på apple? för min del så har apple haft bra grejer men extremt överprisatta men med en väldigt lojal fan-bas. Det är en något som är sant även nu (även om den inte är lika högljudd). Måste dock erkänna att jag köpt 1 ipod (32gb) 1 ipad, 2 st macbook pro (11 resp 17 tum) + några iphones som jag fått via jobbet. när det gäller telefoner föredrar jag android (samsung och sony).
Kan man dra apple - tesla paralellen. (nej, menat inte iphone utan apple) jag tycker det (nej, det har inte kommit någon iphone än, model 3 är på sin höjd ipod). Appleägare, visst är de lite finare än andra ( de vill gärna tro det, och de vill absolut inte at prisklassen ska sänkas för då nedvärderas märket). Det är lite föraktande, men det känns som om de i hemlighet vill vara en.

Är väl därför jag har så satans svårt att känna mig hemma i Tesla-fållan. Jag har aldrig riktigt fallit för Apple-grejen heller utan tvärtom aktivt valt bort alla former av Apple-produkter så länge jag kan minnas. Det finns något självgott över iPhone-ägare som mer eller mindre öppet ser ner på Android-lurar och jag tycker tyvärr det finns lite motsvarande strömningar inom Tesla-världen.
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Verdi skrev:
Mickep skrev:

Är väl därför jag har så satans svårt att känna mig hemma i Tesla-fållan. Jag har aldrig riktigt fallit för Apple-grejen heller utan tvärtom aktivt valt bort alla former av Apple-produkter så länge jag kan minnas. Det finns något självgott över iPhone-ägare som mer eller mindre öppet ser ner på Android-lurar och jag tycker tyvärr det finns lite motsvarande strömningar inom Tesla-världen.
+1 på den. Jag vet att jag troligt kommer köpa en Tesla, men sympatiserar inte alls med en hel del av konceptet samt fanboyismen...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Verdi skrev:
Mickep skrev:

Jag tillhör då släktet ”iphone-ägare” och känner mig inte ett smack självgod. Snarare lite teknik-korkad. Jag begriper mig inte på gränssnittet i androidprodukter, kan helt enkelt inte hantera en Samsuger. För mig funkar apples plug-and-play perfekt. Däremot fixar jag inte deras stationära prylar, där kör jag Fönster 10.
Samma med Teslan - den har sina brister, men personligen klickar jag med den direkt.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Walker skrev:
Verdi skrev:
Mickep skrev:

Jag tillhör då släktet ”iphone-ägare” och känner mig inte ett smack självgod. Snarare lite teknik-korkad. Jag begriper mig inte på gränssnittet i androidprodukter, kan helt enkelt inte hantera en Samsuger. För mig funkar apples plug-and-play perfekt. Däremot fixar jag inte deras stationära prylar, där kör jag Fönster 10.
Samma med Teslan - den har sina brister, men personligen klickar jag med den direkt.
?
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

Jag upplever att dom flesta är positivt inställda till Teslan och den vanligaste frågan är "hur långt kommer man?"
Sen pratar man en stund och tror att många blir mer positiva till elbilar.

Har förvisso fått en utskällning av en man på cykel, som jag inte hann besvara för han trampade kvickt vidare :shock: . (Jag stod still på en parkering) Han ville förmodligen skälla av sig sen var det bra med det.

Apple tycker jag är väldigt olikt Tesla. Tänker främst på patenten.
Tesla vill att alla ska kunna använda deras teknik för att snabba på utvecklingen, medans Apple gör allt för att stänga ute tillverkare.
Har personligen aldrig gillat Apple och förstår inte hur dom kan ha så många fanatiska användare.
Kör Android och Linux och vill gärna se att Linux på mobiltelefon lyckas, men det verkar vara en lång och svår väg.
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

Varför skapa motsättningar?

Det är helt klart flera psykologiska faktorer som många av oss lätt förbiser.
Jag ser det så att icke elbilsägare är osäkra, de vet inte vilka frågor som de ska ställa och är rädda känna sig psykologiskt underlägsna, vilket så klart beror på att det är ett helt nytt område där gamla kunskaper sätts på prov.

Tycker vi borde få lite förståelse för det istället för att skapa nya motsättningar.
Kanske det här med ful-parkeringar av fossil-bilar vid superchargers (ICED) internal combustion engine på laddplatser, verkar öka (har ingen statistik iofs)?

Risken för en elit-stämning kan göra det än värre.

Har själv märkt (om man hinner förklara) att nyfikenheten ökar, och de kommer tillbaka.

Elbilsmässor växer ju kraftigt, vilket exemplet utanför Västerås visar. Förra året kom 1 000 besökare, i år räknar arrangören med 1 500 besökare! Minst.

Hepp!
Senast redigerad av TeslaTissel, redigerad totalt 1 gånger.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Lembritt skrev:
Jag upplever att dom flesta är positivt inställda till Teslan och den vanligaste frågan är "hur långt kommer man?"

Har förvisso fått en utskällning av en man på cykel, som jag inte hann besvara för han trampade kvickt vidare :shock: . (Jag stod still på en parkering) Han ville förmodligen skälla av sig sen var det bra med det.

Tesla vill att alla ska kunna använda deras teknik för att snabba på utvecklingen, medans Apple gör allt för att stänga ute tillverkare.
Har personligen aldrig gillat Apple och förstår inte hur dom kan ha så många fanatiska användare.
Kör Android och Linux och vill gärna se att Linux på mobiltelefon lyckas, men det verkar vara en lång och svår väg.
Oj vad sa den där mannen på cykel? man undrar ju lite, vara han bara förbannad på elbilar i allmänhet eller var de något du gjorde?

Jag tycker inte heller man kan jämför Tesla och Iphone, visst finns de många likheter men det finns också i mina ögon många olikheter som verkligen är i rakt motsats... ja mycket om hur man vill att andra ska följa och hur Elon pratar på twitter, så har aldrig appale gjort... ja finns såklart mer saker som är väldigt olika men även en hel del likheter... Jag ser bolaget Tesla som unikt vilket är en likhet med bolaget Apple som också är unikt men på ett annat sätt än Tesla.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Är väl därför jag har så satans svårt att känna mig hemma i Tesla-fållan. Jag har aldrig riktigt fallit för Apple-grejen heller utan tvärtom aktivt valt bort alla former av Apple-produkter så länge jag kan minnas.
Samma här. Äpple var först med en bra smartphone, men sen kom det andra som var både bättre och billigare, och det var först då jag hoppade på smartphone-tåget. Jag har aldrig begripit mig på fanboyismen kring Apple-produkter, den finns inte i samma utsträckning kring Android. Tesla har samma fanboy-tänk som Apple och det har jag jäkligt svårt för.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

mati skrev:
Verdi skrev:
Är väl därför jag har så satans svårt att känna mig hemma i Tesla-fållan. Jag har aldrig riktigt fallit för Apple-grejen heller utan tvärtom aktivt valt bort alla former av Apple-produkter så länge jag kan minnas.
.... Tesla har samma fanboy-tänk som Apple och det har jag jäkligt svårt för.
Va då rå? Tesla har väl bästaste produkten som finns?! :lol: :lol: :lol:
(och bästa organisationen oxo)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Lembritt
Teslaägare

Inlägg av Lembritt »

chaffis75 skrev:
Lembritt skrev:

Oj vad sa den där mannen på cykel? man undrar ju lite, vara han bara förbannad på elbilar i allmänhet eller var de något du gjorde?

Jag tycker inte heller man kan jämför Tesla och Iphone, visst finns de många likheter men det finns också i mina ögon många olikheter som verkligen är i rakt motsats... ja mycket om hur man vill att andra ska följa och hur Elon pratar på twitter, så har aldrig appale gjort... ja finns såklart mer saker som är väldigt olika men även en hel del likheter... Jag ser bolaget Tesla som unikt vilket är en likhet med bolaget Apple som också är unikt men på ett annat sätt än Tesla.
Minns tyvärr inte vad mannen på cykeln skrek om, men det var nånting om elbilar och miljö i allmänhet. Jag tar inte åt mig av såna påhopp, glömmer det och går vidare. ;)
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Erxon
elbilist

Inlägg av Erxon »

mati skrev:
Verdi skrev:
Samma här. Äpple var först med en bra smartphone, men sen kom det andra som var både bättre och billigare, och det var först då jag hoppade på smartphone-tåget. Jag har aldrig begripit mig på fanboyismen kring Apple-produkter, den finns inte i samma utsträckning kring Android. Tesla har samma fanboy-tänk som Apple och det har jag jäkligt svårt för.
Håller med dig om denna fanboyism som jag inte heller förstår, men håller inte med om att det bara är från äppelsidan. Gå in på swedroid.se som är en sida för android och läs kommentarerna, speciellt om de skriver något om Apple. Där kan man bli mörkrädd över hur vissa verkligen "hatar" det andra systemet.

Varför inte bara acceptera att alla är olika och väljer det man själv tror är det som passar en?
Ser också både för- och nackdelar med respektive operativ i telefonerna, så det är väl bara att ta det operativ som man upplever ha mest fördelar, eller?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mati skrev:
Verdi skrev:
För mig är det en fundamental skillnad i att Tesla iaf har en ambition att "rädda världen" (sen får ju alla ha sin åsikt om det verkligen är så eller ej). Apple har väl aldrig haft den typen av ambitioner?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inlägg av evilirish »

Har en bekant som erkände att han parkerat på laddplats, trots att det fanns andra platser lediga och rättfärdigade det hela med att "det fanns ju ingen där som laddade".
Varpå jag påpekade att "Ja, men om det hade kommit någon 5 minuter senare som behövde ladda? Bara för att det inte står någon vid bensinpumpen just nu betyder ju inte att man kan ställa sig i vägen?"
Det var precis som om ett Liljeholmen tändes och svaret jag fick tillbaka var "Ja det har du ju rätt i, det var nog dumt av mig att göra så."
Nu finns en mindre ICE'are i vårt avlånga land :)

Ibland känns det som om historien om Indianerna och Columbus fartyg går igen. Folk har helt enkelt inte fattat den nya tekniken och vilka konsekvenser visst beteende har, och får fullständigt tunnelseende.
Användarvisningsbild
HerrNilsson
Teslaägare

Inlägg av HerrNilsson »

jeppe_sthlm skrev:

I IT-svängen, som jag jobbar i, är det inga större konstigheter. De flesta vet vad det handlar om, tycker det är coolt och är intresserade.

Utanför denna lilla bubbla har jag dock anat en del avundsjuka. Sambon fick en del gliringar då hon tog med den till skolan hon jobbar i och tyckte det var lite jobbigt.
Typ exakt samma för mig. På mitt jobb där flera mindre företag jobbar mycket ihop så håller i princip alla företag på att fasa över förmånsbilsflottan till, om inte rena elbilar, så iaf laddbara bilar. Vissa skaffar Tesla, vissa skaffar Kia osv. Inget konstigt med Tesla eller eldrivet tycker någon.

Sen på andra håll möter man ju mycket frågor och intresse. Uppfattar som att de allra flesta är nyfikna men kunskapen är generellt låg. Får fortfarande frågor från folk som tror att bilen har en bensintank också...
Mvh
Nilsson

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare

Inlägg av zyax »

Erxon skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Håller med dig om denna fanboyism som jag inte heller förstår, men håller inte med om att det bara är från äppelsidan. Gå in på swedroid.se som är en sida för android och läs kommentarerna, speciellt om de skriver något om Apple. Där kan man bli mörkrädd över hur vissa verkligen "hatar" det andra systemet.

Varför inte bara acceptera att alla är olika och väljer det man själv tror är det som passar en?
Ser också både för- och nackdelar med respektive operativ i telefonerna, så det är väl bara att ta det operativ som man upplever ha mest fördelar, eller?
Haha, på Swedroid är hatet mot Samsung lika stort för övrigt. Det är väl det sköna med just Android, att man får ha sin telefon precis som man vill och inte som tillverkaren råkar ha bestämt. Tror att vi lämnar telefonreferenserna nu va?

Översatt till det här forumet är det många som har bestämt att man pratar om Tesla i positiva ordalag även om produkten de gör inte alltid håller måttet, jag är rent allergisk mot sånt. Jag tycker det är befriande att här finns ägare som bestämt inte tycker allt är superbra såsom mati och verdi. Jag håller verkligen inte med i allt någon säger här, men jag tenderar att lyssna på argumenten på ett bättre sätt när någon är nyanserad istället för någon fanboy/hater som skriker sig hes.

För övrigt är det här forumet oerhört bra för det finns väldigt många nyanserade personer just här som varken överdriver eller döljer problem och håller ett relativt gott debattklimat där vi faktiskt sällan behöver ropa på att Tibor ska in och moderera. Ett gott betyg åt debatten här och det gör att jag lätt kommer stanna här trots att jag kanske valt en annan bättre bil (?) framöver.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av TeslaTissel »

zyax skrev:
Erxon skrev:
mati skrev:
Verdi skrev:
Översatt till det här forumet är det många som har bestämt att man pratar om Tesla i positiva ordalag även om produkten de gör inte alltid håller måttet, jag är rent allergisk mot sånt. Jag tycker det är befriande att här finns ägare som bestämt inte tycker allt är superbra såsom mati och verdi. Jag håller verkligen inte med i allt någon säger här, men jag tenderar att lyssna på argumenten på ett bättre sätt när någon är nyanserad istället för någon fanboy/hater som skriker sig hes.

För övrigt är det här forumet oerhört bra för det finns väldigt många nyanserade personer just här som varken överdriver eller döljer problem och håller ett relativt gott debattklimat där vi faktiskt sällan behöver ropa på att Tibor ska in och moderera. Ett gott betyg åt debatten här och det gör att jag lätt kommer stanna här trots att jag kanske valt en annan bättre bil (?) framöver.
Härligt tycker också det är bra diskussionklimat överlag här.
Lite synd att en del kommentarer fastnar i trådarna och att användarna lätt glömmer vad ämnet ursprungligen handlar om.
På det sättet skulle jag vilja se en förändring som gör trådarna mer överskådliga. Men med risk för att vi hamnar i rundgång igen (om det) så hoppar jag det ämnet.

Återigen, det är psykologi det handlar om till största delen, tror jag, och precis som du skrev. Du stannar i Forument.

Hepp!
Användarvisningsbild
Smutt
Teslaägare

Inlägg av Smutt »

Jag får ofta uppmaning att köra försiktigt, svarar alltid att jag inte kan göra nåt annat pga jag har en slö elbil!
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag har just idag fört ett intressant samtal. En bekant kom till mig med de inledande orden "du som kör elbil, och då menar jag inte din Tesla". Han hade gjort en beräkning där han hade kommit fram till att en elbil med drygt 20 mils räckvidd motsvarar hans motorcykel. Och även med en mc menade han att han inte bara stannar och tankar utan att han även tar en kisspaus och tar en kaffe. Och det funkar ju. På så vis borde en elbil som en e-Golf fungera lika bra. Helt rätt. Jag som inte kör mc har aldrig funderat på det. Men så är det nog.
En Tesla kommer inte ifråga för honom. Men en billigare elbil från en traditionell tillverkare kunde han absolut tänka sig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

Oj vad många intressanta svar och upplevelser på min frågeställning det hade rasslat in när jag varit off-forum i typ ett dygn :) Kul!

De med olja i blodet är som jag stött på har jag egentligen inte haft något problem med. De har också ofta lagt en bra slant på sin bil och vet att man behöver prioritera. Blir mest roliga och intressanta diskussioner, då bilintresset finns.

Som någon sa - det är nog värst när folk ignorerar och man märker att de vill ställa frågor men kniper. Där skiner avundsjukan igenom och för mig är det lite nytt. Håller normalt en väldigt låg profil: inga dyra kläder, klockor eller andra exklusiva attribut och ett enkelt boende. I likhet med en kommentar, så gillar jag inte heller att sticka ut. Lite dumt kanske att köpa en knallröd bil med kolfiberspoiler och feta fälgar då. Kanske får skylla mig själv :-/
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Skriv svar