Har du tvingats byta batteri och varför?
Moderator: Redaktion
Har du tvingats byta batteri och varför?
Jag har hamnat i en diskussion om livslängden på Teslas batteri (inte 12V-batteriet). Har ditt batteri givit upp eller blivit så degenererat att du varit tvungen att byta det? I så fall varför och efter hur många mil? Eller har du istället kört väldigt långt med ditt originalbatteri?
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Vet inte vad du letar efter exakt men https://electrek.co/2018/04/14/tesla-ba ... tion-data/ kanske kan ge något.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Byta batteri ska vara ganska ovanligt och täcks av garantin. Jag tror Teslabjörn fick byta sitt efter ca 11.000 mil.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Jag menar snarare långt efter att batteriets garanti gått ut. Har någon kört med tills ett batteri "dött åldersdöden"? Undersökningen som nämns i Electrec extrapolerar fram sina slutsatser, jag är ute efter verkliga erfarenheter.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Efter vad jag har läst mig till så verkar tidsfaktorn vara ett större hot än kilometerantalet. Det finns ju Teslor som gått väldigt långt på kort tid och de har nästan ingen degradering alls. Vet inte om det är nåt Teslabatteri som dött av ålderdom än? De äldsta är ju Roadstern och de verkar må bra fortfarande.jeb skrev:Jag menar snarare långt efter att batteriets garanti gått ut. Har någon kört med tills ett batteri "dött åldersdöden"? Undersökningen som nämns i Electrec extrapolerar fram sina slutsatser, jag är ute efter verkliga erfarenheter.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Min förra Model S 85 fick fel på ett antal celler och hela batteriet demonterades och skickades till Nederländerna. Där spenderade det ca ett halvt år och i min bil monterade SC ett lånebatteri under tiden. När batteriet började kärva har jag för mig bilen hade gått ca 4000mil och var ca 2år gammal.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Har hört om några som fått sitt batteri utbytt. Men det har i samtliga fall handlat om batterier som gått sönder och inte slitits ut på grund av ålder eller körsträcka.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Fick du tillbaka batteriet? Min far fick aldrig det, har gåt lite drygt ett år nu.HelectriC skrev:Min förra Model S 85 fick fel på ett antal celler och hela batteriet demonterades och skickades till Nederländerna. Där spenderade det ca ett halvt år och i min bil monterade SC ett lånebatteri under tiden. När batteriet började kärva har jag för mig bilen hade gått ca 4000mil och var ca 2år gammal.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Det var precis en vit model s 85d som såldes på blocket. Tror den fanns i Boråstrakten. Byggd 2015 gått runt 9000mil och precis bytt batteri enligt annonsen.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Jag har inte märkt någon degradering alls efter 8 år. Dock har den bara gått 5000 mil drygt. Nu vet jag inte exakt vilken range den hade dom ny. Men range mode o fullt batteri ligger på ca 36 mil.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Jo då, efter ca 6mån fick jag re-installerat det gamla igenLarsL skrev:Fick du tillbaka batteriet? Min far fick aldrig det, har gåt lite drygt ett år nu.HelectriC skrev:Min förra Model S 85 fick fel på ett antal celler och hela batteriet demonterades och skickades till Nederländerna. Där spenderade det ca ett halvt år och i min bil monterade SC ett lånebatteri under tiden. När batteriet började kärva har jag för mig bilen hade gått ca 4000mil och var ca 2år gammal.

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Hur var det med Model S 40? Dessa levererades aldrig till Sverige. Undra om någon Model S 60 levererades hit?bylund skrev:Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
S60 levererades, men jag vet inte hur många. Iaf en här på forumet hade en sån (Zoidberg?).
Ser enstaka i Norge, men de är inte vanliga.
Ser enstaka i Norge, men de är inte vanliga.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Tror att samtliga 40 levererades med strypt 60 batteriSvenssons skrev:Hur var det med Model S 40? Dessa levererades aldrig till Sverige. Undra om någon Model S 60 levererades hit?bylund skrev:Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
60 finns i sverige ( original 60 ej strypt 75 )
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Stämmer. Det blev så få beställningar på 40-modellen att Tesla inte såg någon ekonomi i att bygga några 40 kWh-batterier utan man valde att strypa 60 kWh-batterier istället.e5m1r skrev:Tror att samtliga 40 levererades med strypt 60 batteriSvenssons skrev:Hur var det med Model S 40? Dessa levererades aldrig till Sverige. Undra om någon Model S 60 levererades hit?bylund skrev:Urmodel S 60 hade en begränsning på 20 000 mil, så det lär ju finnas bilar utanför drivlinegaranti vid det här laget.EnTraktor skrev:Tesla lämnar väl 8 år garanti på batteriet så att alla bilar som rullar idag har garanti kvar.
60 finns i sverige ( original 60 ej strypt 75 )
Gamla 60 modellen finns det ett litet antal av. Tror det är Lembritt som har en också utöver Zoidbergs första bil och sen fanns det en gammal hyrbil också... kanske några fler men skulle tro att det handlade om mellan 5 och 10 bilar totalt. Ingen 40 har blivit såld i Sverige.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Det stämmer!
Jag har gamla S60
267km vid 90% SOC
Upplever inte att den har tappat i räckvidd, då typical har ändrats sig 2 gånger, har jag för mig vid större uppdateringar.
Innan den senaste stora uppdateringen visade bilen 275km vid 90% SOC
Jag har gamla S60
267km vid 90% SOC
Upplever inte att den har tappat i räckvidd, då typical har ändrats sig 2 gånger, har jag för mig vid större uppdateringar.
Innan den senaste stora uppdateringen visade bilen 275km vid 90% SOC
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Har du tvingats byta batteri och varför?
Har också en gammal 60, skall sälja den nu hade jag tänkt.
Model S 60 / Tech paket m. AP / Supercharger / 22kW Laddare / Halvläder / Automagisk baklucka / Finbelysning / Cyklon 19" SÅLD!
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---
Model X 100D / Premium / AP / 7 säten
Rabattkod: http://---