Elbilens framtid räddad av en platta!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Pontus »

bladh skrev:
Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det ofta missförstådda "CCS-direktivet" från EU (2014/94/EU läs mer här) föreskriver just att alla publika laddstolpar ska erbjuda laddning mot kortbetalning, utan taggar, medlemskort och liknande. Priser ska också tydligt framgå på stolpen etc, de ska bli som dagens bensinmackar.
(Och Tesla påverkas inte för Superchargers är inte publika)
Det säger väl emot sig självt lite grann. Måste man ha tagg eller medlemskort så är det väl inte en publik laddstolpe???
Tibor skrev att det ska vara UTAN taggar, medlemskort och liknande.
Om man kan betala vid laddstolpar med vanligt bank/kreditkort precis som på bensinmackar så betraktas det troligen som publikt.
Det föreskriver att alla publika ska erbjuda laddning mot kortbetalning, utan taggar, medlemskort och liknande. Men om man måste använda taggar, medlemskort och liknande så är laddstolpen INTE publik. Dvs. regeln gäller säger bara att du inte får ha taggar, medlemskort och liknande på stolpar som är redan är UTAN taggar, medlemskort och liknande. Kanske säger regeln att man måste kunna betala med kortbetalning på stolpar som inte kräver taggar, medlemskort och liknande.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av kanylbullen »

Pontus skrev:
bladh skrev:
Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det ofta missförstådda "CCS-direktivet" från EU (2014/94/EU läs mer här) föreskriver just att alla publika laddstolpar ska erbjuda laddning mot kortbetalning, utan taggar, medlemskort och liknande. Priser ska också tydligt framgå på stolpen etc, de ska bli som dagens bensinmackar.
(Och Tesla påverkas inte för Superchargers är inte publika)
Det säger väl emot sig självt lite grann. Måste man ha tagg eller medlemskort så är det väl inte en publik laddstolpe???
Tibor skrev att det ska vara UTAN taggar, medlemskort och liknande.
Om man kan betala vid laddstolpar med vanligt bank/kreditkort precis som på bensinmackar så betraktas det troligen som publikt.
Det föreskriver att alla publika ska erbjuda laddning mot kortbetalning, utan taggar, medlemskort och liknande. Men om man måste använda taggar, medlemskort och liknande så är laddstolpen INTE publik. Dvs. regeln gäller säger bara att du inte får ha taggar, medlemskort och liknande på stolpar som är redan är UTAN taggar, medlemskort och liknande. Kanske säger regeln att man måste kunna betala med kortbetalning på stolpar som inte kräver taggar, medlemskort och liknande.
Är medlemskapet öppet för allmänheten utan andra restriktioner så är laddstolpen publik.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Pontus »

Är det så att om medlemskapet är utan restriktioner så räknas det som publikt så blir det ju lite annorlunda. Dvs man får inte kräva ett medlemskap utan restriktioner för att då blir laddstolpen publik. Tycker de borde formulera det bättre eller kräva att det går att betala med kort på alla laddstolpar på publika platser, vilket inte skulle hindra att det är gratis för "medlemmar".
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av TiborBlomhall »

Era synpunkter om publikt vs icke-publikt är relevanta. Vissa av dagens "publika" laddstationer räknas faktiskt som icke-publika enligt EU-förordningens begrepp.

Det medlemsländerna har åtagit sig är att de ska skaffa tillräckligt många (1 laddare per 10 elbilar!) publika laddare för elbilar som motsvarar EU-förordningen.
Dvs vissa av dagens laddstolpar måste ändra på sina regler för att få räknas med.

Om någon större aktör inte medger laddning utan medlemskap kommer det sabotera Sveriges statistik för publika laddstationer så aktören kommer att få politiskt tryck på sig att ändra sina villkor. I värsta fall - om de vägrar ändra sig - får de laddstolparna inte räknas in och Sverige kommer att missa sina mål.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

Det var väl inte så fasligt många år sedan som det inte gick att använda betalkort på de flesta bensinmackarna för kortbetalning utan det krävdes medlemskort. Visserligen gick det oftast att betala med kontanter genom sedelautomater eller att stationerna var bemannade. Nu finns inte några sedelautomater kvar men det går oftast eller kanske alltid att betala med betalkort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av kanylbullen »

TiborBlomhall skrev:
Era synpunkter om publikt vs icke-publikt är relevanta. Vissa av dagens "publika" laddstationer räknas faktiskt som icke-publika enligt EU-förordningens begrepp.
Jämför med kollektivtrafiken. Registrering och passerkort krävs, men visst är den publik.

Det heter ju till och med public transport på engelska.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Elputte »

Alltså nu blev det lite rörigt med publikt, inte, kanske och nog. Vad gäller egentligen? Om ett företag typ St1 eller liknande skulle sätta upp laddstolpar. Måste det då gå att betala med kontokort? De får alltså inte bara ha ett eget kort eller motsvarande? Så stolpar med sms betalning tex är inte lagliga eller vad?
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare
Inlägg: 340
Blev medlem: 07 apr 2015 18:03
Ort: Torslanda

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Jorma »

Induktiv laddning finns redan i Korea, men det är bussar och verkningsgraden är 85%.
Bussen laddas i farten och det verkar att fungera fint:

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/t ... 740061.ece
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av TiborBlomhall »

Jaadu, jag trodde jag fattade det.

Så här står det:
7. för allmänheten tillgänglig laddningsstation eller tankstation: en laddnings- eller tankstation för påfyllning av alternativt bränsle till vilken användarna har icke-diskriminerande åtkomst i hela unionen.

Klart skulle man tro. Man får inte diskriminera nån kund, neka dem ladda.

Men sen står det:
(26) En för allmänheten tillgänglig laddnings- eller tankstation kan omfatta exempelvis privatägda laddnings- eller
tankstationer eller anordningar som är tillgängliga för allmänheten genom registrerade kort eller genom avgifter,
laddnings- eller tankstationer för bilpooler som tredje parter kan använda genom abonnemang, eller laddnings-
eller tankstationer vid offentliga parkeringar. Laddnings- eller tankstationer som privata användare kan få fysisk
åtkomst till med tillstånd eller abonnemang bör betraktas som laddnings- eller tankstationer som är tillgängliga
för allmänheten.

Så plötsligt är det OK att diskriminera dem som inte har abonnemang? :roll:
JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av JFAH »

Personligen tror jag att induktionsladdning är en dead end just därför att det blir ineffektivt. Däremot tro ja gpå kombon självkörande bil och automattankning. Tesla experimenterar ju redan med denna variant, och med lämpligt utformat kontaktdon så borde det hela vara tekniskt lösbart.

Tänk att bara köra fram til lingången till ex. restaurangen i ödeshög, stiga ur slå igen dörren och se bilen på eget bevåg åka till parkeringen och ansluta sig. Fullt möjligt ur teknisk synvinkel. Och det är också rationellt. För ett sådant system skulle jag också vilja påstå att iden att ha tankningen ifronten (ala nissan) inte är så dumm efterso man enkelt kan utrusta en hel parkeringslinje med automatiska laddare.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Martinen »

På tal om det här med offentliga laddare. Vad är det för trams med att betalstationerna tar betalt per minut. Det är ju energin som är intressant?
Jag blir förbannad när jag kommer till en Chademo som kostar 2 kr per minut och dom inte anger tydligt på stationen vad effekten är. 2 kr per minut kan ju va OK om det är full effekt (45-50 kW), men det är inte OK om den bara trycker ut 20 kW. Det finns väl konsumentregler om att priser ska vara tydliga och att det ska vara lätt att jämföra priser. När dom inte ens anger effekten, så är det helt omöjligt att veta vad priset per kWh är förrän man testar.
Borde vara krav på att dom tar betalt på energin istället för tiden. Eller om det är en offentlig parkering så varför inte exempelvis 15 kr per timme + 3 kr per kWh.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av bylund »

Det finns en poäng att ta betalt för tiden också, då det uppmuntrar folk att inte stanna för länge när det går långsamt, och blockera för nästa som vill ladda. Så om det är stationen som begränsar borde det vara per kWh, om det är fordonet som begränsar borde det vara per minut, fast inte så lätt att få en transparent prissättning då...

T ex en Zero Mc kan ladda Chademo, men det förhållandevis lilla batteriet där lär inte ta ut samma effekt som en hungrig Tesla, så det blir förhållandevis billigt att ha den laddandes medans kön växer.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

Martinen skrev:
På tal om det här med offentliga laddare. Vad är det för trams med att betalstationerna tar betalt per minut. Det är ju energin som är intressant?
Jag blir förbannad när jag kommer till en Chademo som kostar 2 kr per minut och dom inte anger tydligt på stationen vad effekten är. 2 kr per minut kan ju va OK om det är full effekt (45-50 kW), men det är inte OK om den bara trycker ut 20 kW. Det finns väl konsumentregler om att priser ska vara tydliga och att det ska vara lätt att jämföra priser. När dom inte ens anger effekten, så är det helt omöjligt att veta vad priset per kWh är förrän man testar.
Borde vara krav på att dom tar betalt på energin istället för tiden. Eller om det är en offentlig parkering så varför inte exempelvis 15 kr per timme + 3 kr per kWh.
Det har nog med politikernas och Skatteverkets regler att göra. Det är rätt reglerat hur man får sälja el och vilka avgifter som tillkommer då. Säljer man el per kWh så måste dessa regler tillämpas. Säljer man istället parkeringsplats med laddmöjlighet per minut så är det inte reglerat så inga andra skatter än moms tillkommer.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av danni »

bylund skrev:
Det finns en poäng att ta betalt för tiden också, då det uppmuntrar folk att inte stanna för länge när det går långsamt, och blockera för nästa som vill ladda. Så om det är stationen som begränsar borde det vara per kWh, om det är fordonet som begränsar borde det vara per minut, fast inte så lätt att få en transparent prissättning då...

T ex en Zero Mc kan ladda Chademo, men det förhållandevis lilla batteriet där lär inte ta ut samma effekt som en hungrig Tesla, så det blir förhållandevis billigt att ha den laddandes medans kön växer.
Jag håller helt med, och har tidigare argumenterat för att det är klokt att ta betalt per tidsenhet på snabbladdare av just den här anledningen. Det kommer bli en trängre resurs framöver, och genom att ta betalt per tid så ser man till att den utnyttjas mer optimalt. Annars kan man ju lämna bilen i snabbladdaren i fem timmar för att få upp den till prick 100% och det kostar knappt mer än om man hade tagit den efter en timme... Det optimala blir såklart att bara ladda så mycket man behöver för att slutföra sin resa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Herr X »

apkungen skrev:
Induktionsladdning gör mig fan förbannad :oops: , så ovärt är det i förhållande till besväret!
Jag håller inte med dig - jag har flera gånger stått och meckat i hällregn med den übertjocka typ-2-kabeln och förbannat över att kabeln blivit alldeles lerig när den ligger i gräset/jorden bakom laddstolpen.
I de situationerna hade jag mycket hellre betalat 10% extra (för förlusten) och bara backat in över en induktionsplatta. Som det är nu är det många gånger mycket sämre att ladda en elbil än att tanka en fossil-dito, framförallt eftersom det oftast saknas tak över laddstolparna. Det är viktigt för elbilismen att saker upplevs bättre, och jag tror därför att induktionsladdning har en roll att spela.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Martinen »

danni skrev:
bylund skrev:
Det finns en poäng att ta betalt för tiden också, då det uppmuntrar folk att inte stanna för länge när det går långsamt, och blockera för nästa som vill ladda. Så om det är stationen som begränsar borde det vara per kWh, om det är fordonet som begränsar borde det vara per minut, fast inte så lätt att få en transparent prissättning då...

T ex en Zero Mc kan ladda Chademo, men det förhållandevis lilla batteriet där lär inte ta ut samma effekt som en hungrig Tesla, så det blir förhållandevis billigt att ha den laddandes medans kön växer.
Jag håller helt med, och har tidigare argumenterat för att det är klokt att ta betalt per tidsenhet på snabbladdare av just den här anledningen. Det kommer bli en trängre resurs framöver, och genom att ta betalt per tid så ser man till att den utnyttjas mer optimalt. Annars kan man ju lämna bilen i snabbladdaren i fem timmar för att få upp den till prick 100% och det kostar knappt mer än om man hade tagit den efter en timme... Det optimala blir såklart att bara ladda så mycket man behöver för att slutföra sin resa.
Så kan det såklart vara. Men jag köper ändå inte att man kan ta betalt per minut och inte skriva vilken effekt man kan garantera. När det blir mer vanligt med elbilar och fler icke-entusiaster börjar köra denna typen av bilar, så är det lätt för en massa oseriösa aktörer att sätta upp en massa dåliga laddare och kalla dessa för snabbladdare. Sen tar dom betalt betalt per minut och lurar folk som inte fattar att dom betalar överpris. Det är såklart lätt att säga att folk får skylla sig själva, men många konsumentregler är ju till för att det ska vara tydligt för alla.

Ena Annan aspekt är att det oftast inte kostar något att ställa sig på parkeringsplatsen, och såvitt jag vet så är det ingen i Sverige som bötfäller PGA att man står på en laddplats och inte laddar. Det är såklart extremt störigt, men detta är ett vanligare problem än att bilar står kvar för att ladda fullt. På sistone så har jag även stött på väldigt många som kör elbilar eller laddhybrider ställer sig och blockerar laddplatser utan att ladda. Varje gång jag varit på ikea i malmö exempelvis, så har där stått minst en laddbil på platserna som inte laddar. Även nere i västra hamnen har jag råkat ut för detta några gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Pontus »

Martinen skrev:
Ena Annan aspekt är att det oftast inte kostar något att ställa sig på parkeringsplatsen, och såvitt jag vet så är det ingen i Sverige som bötfäller PGA att man står på en laddplats och inte laddar. Det är såklart extremt störigt, men detta är ett vanligare problem än att bilar står kvar för att ladda fullt. På sistone så har jag även stött på väldigt många som kör elbilar eller laddhybrider ställer sig och blockerar laddplatser utan att ladda. Varje gång jag varit på ikea i malmö exempelvis, så har där stått minst en laddbil på platserna som inte laddar. Även nere i västra hamnen har jag råkat ut för detta några gånger.
Lite som att det är väldigt många (av de jag ser så är det säkert 7 av 10) som står på parkeringsplatser för handikappade utan att vara handikappade, dock så har de en bil med handikappskylt, dvs man verkar tro att det är skylten som är anledningen till att man ska stå på dessa parkeringsplatser.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av LarsL »

Herr X skrev:
apkungen skrev:
Induktionsladdning gör mig fan förbannad :oops: , så ovärt är det i förhållande till besväret!
Jag håller inte med dig - jag har flera gånger stått och meckat i hällregn med den übertjocka typ-2-kabeln och förbannat över att kabeln blivit alldeles lerig när den ligger i gräset/jorden bakom laddstolpen.
I de situationerna hade jag mycket hellre betalat 10% extra (för förlusten) och bara backat in över en induktionsplatta. Som det är nu är det många gånger mycket sämre att ladda en elbil än att tanka en fossil-dito, framförallt eftersom det oftast saknas tak över laddstolparna. Det är viktigt för elbilismen att saker upplevs bättre, och jag tror därför att induktionsladdning har en roll att spela.
Fast ett tak hade hjälp nästan lika mycket? Eller varför inte inomhus helt enkelt, finns ju inga avgaser eller cancerogenagaser att ta hänsyn till.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av danni »

Martinen skrev:
Ena Annan aspekt är att det oftast inte kostar något att ställa sig på parkeringsplatsen, och såvitt jag vet så är det ingen i Sverige som bötfäller PGA att man står på en laddplats och inte laddar. Det är såklart extremt störigt, men detta är ett vanligare problem än att bilar står kvar för att ladda fullt. På sistone så har jag även stött på väldigt många som kör elbilar eller laddhybrider ställer sig och blockerar laddplatser utan att ladda. Varje gång jag varit på ikea i malmö exempelvis, så har där stått minst en laddbil på platserna som inte laddar. Även nere i västra hamnen har jag råkat ut för detta några gånger.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.128 ... dstationen
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare
Inlägg: 3634
Blev medlem: 10 maj 2015 14:08
Ort: Skurup

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Martinen »

Behövs i Malmö också. :D
Skriv svar