Elbilens framtid räddad av en platta!

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elputte
Inlägg: 225
Blev medlem: 03 dec 2014 19:33
Ort: Bromma

Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Elputte »

Enligt Aftonbladets Peter Kadhammar är snart elbilens succé oåterkallelig. Allt tack vare induktionsladdning. Han verkar i alla fall vara positiv till elbilen. Kanske ligger det lite i att om elbilstankning skulle gå ännu smidigare så ytterligare ett plus. Kanske tryggt att inte behöva kliva ur bilen ens vid vissa tillfällen eller platser. Men skulle det fungera med en platta till alla olika elbilsmodeller verkligen. Eller är det endast önsketänkande.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolum ... 0872231.ab
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

Lite önsketänkande är det allt. Visst vore det smidigt att bara behöva parkera bilen och så laddas den och visst fungerar det lika smidigt som med en mobiltelefon men tyvärr är det inte särskilt effektivt. Att det är ineffektivt när det gäller mobiltelefonen gör inte så mycket eftersom tappet räknas i Wh men på en bil kommer det räknas i kWh istället och om man vill kunna ladda i Supercharger-hastighet så skulle inte jag vilja vara nära med något magnetiskt eller betala elräkningen.

Som komplement till laddning i hastighet motsvarande kanske 10A 230V så kanske det skulle fungera. Räkna med att få betala rätt mycket för smidigheten dock. Räkna med förluster på runt 30-40 procent.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Leo »

Visst blir det smidigare så MEN kommer det att vara avgörande för elbilens genombrott? Knappast!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

Elbilens genombrott har vi redan. Tar bara tid att ställa om sinnet för alla alla miljarder människor som bara känner till fossilbilar och sedan att byta ut alla miljarder bilar som finns i världen. Laddnätverk och bilar finns redan, kostnaderna är på väg ner och allt fler börjar inse att det finns ett alternativ till fossilbilar, ett som dessutom är bättre på alla sätt för i stort sett alla. Kommande leveransproblem (pga kriser, konflikter, oväder, resursbrist) för oljan lär öka farten men dessa ligger förhoppningsvis ett par tiotals år bort men man vet aldrig med Ryssland.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av LarsL »

För det första är det slöseri. Det blir stora förluster med induktionsöverförning 30-40% som sagts ovan.
För det andra så blir jag osäker på säkerheten, vad händer om vi ska skicka 120kW? Vill man verkligen sitta i bilen då?

Nej, möjligt att det kan accepteras på bilar som måste iväg snabbt och oplanerat, tror tex att SC i FormulaE har denna typ av laddning. Men varken snabbladdare eller hemma laddaren kommer fungera så här, det är inte värt det alltså.
Funkar nog bättre med batteribyte i så fall, då kan du sitta kvar i bilen och det tar bara någon minut innan du har full kräm igen. Men samma här få kommer vara redo att betala extra för det, möjligen kommersiell linje trafik som kan ha batterier strategiskt utplacerade.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av TiborBlomhall »

Idén med trådlös laddning verkar mest uppskattas av folk som inte kör elbil. De tror att det är jobbigt att ansluta elsladden till bilen - de tror att det är lika omständligt och slaskigt som att tanka.

Trådlös laddning har sina poänger men inte där folk ofta tror. Hemma till vardags är sladden överlägsen, utan förluster (jaja, visst finns det förluster i sladden men flera tiopotenser mindre än trådlös överföring) och enkelt. Men vissa nischbranscher skulle kunna föredra trådlöst. Tex parkeringsgarage -man bara parkerar bilen å den börjar ladda- eller hyrbilsparkering å sånt. Då uteslutande för långsamladdning. Glöm trådlös snabbladdning om du inte vill mikra dig (jaja, jag överdrev lite)

Trådlös laddning är som att säga "vad praktiskt att trådlöst tanka bilen! Du kör fram till bensinmacken och slipper stiga ut och fiddla med slangen. Bilen duschas i bensin istället och en tratt på taket fångar upp det mesta av det." :D
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av LarsL »

TiborBlomhall skrev:
Trådlös laddning är som att säga "vad praktiskt att trådlöst tanka bilen! Du kör fram till bensinmacken och slipper stiga ut och fiddla med slangen. Bilen duschas i bensin istället och en tratt på taket fångar upp det mesta av det." :D
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

Artikelförfattaren verkar inte veta att elmotorn och induktionsladdning bägge är tekniker från förrförra sekelskiftet och att det är Tesla som låg bakom mycket av utvecklingen av bägge dessa saker... =)

Fossilbilarna fick dock ett övertag när det räckte att slå ner ett spett i jorden i USA för att få en fontän av olja. Olja bara några få meter under amerikanarnas fötter gjorde att oljan var mycket billig att utvinna och billig att bränna upp i fossilbilar. Idag är det lite skillnad när det istället rör sig om flera kilometer till oljan alternativt krävs en massa vatten, energi och miljöförstöring för att utvinna olja.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av apkungen »

Induktionsladdning gör mig fan förbannad :oops: , så ovärt är det i förhållande till besväret! Induktion för elbilen är lite som videosamtal är för 3G-nätet. Himla massa snack om att det var det som skulle göra hela 3G värt men det blev bara något som en nish av användarna använder (typ som blinda, gällande videosamtalen alltså, eller var det döva som använde dem?).

Kanske att de kan vara bra i vissa parkeringshus men problemet är inte att koppla in en sladd idag, problemet är betalningen för skiten (undantaget SC men problemet där är ju att de bara är för teslor, kunde de inte ha installerat kortläsare i dem från början?). Varför ska det vara så himla svårt med olika RFID-taggar och abonnemang och skit. Varför kan det inte fungera som en bensinstation med vanligt betalkort? Det är ju svårt att få ekonomi i dagens laddstationer, hur har de tänkt att få ekonomi i en induktionsplatta som lär kosta mångdubbelt?

Okej om man skulle kunna "måla på" induktion på vägarna o köra obegränsade sträckor effektivt och billigt men så ser det inte ut.

Om man har en elbil så fixar man så klart en smidig lösning med sin elbil. Det är inte jobbigt att sätta i bilvärmaren på vintern. Det här är inte heller jobbigt och för snabbladdning så är induktion uteslutet.

Ibland känns det som att det är någon som lobbar för dåligt skit, typ oljeföretag/länder/biltillverkare. Nästan alla elbilar är dåliga, laddlösningar med massa olika standarder (varför inte bara välja en standard som klarar fet laddning och köra på det för alla strömmar och spänningar? Tom. SC är "sådär" då de ser olika ut i USA och Europa) och betalfunktioner är krångliga (säg vad man vill om bensinstationer men tom. i Egypten har jag tankat bil kontant eller med kreditkort).

Induktion kan vi börja prata om när vi har fungerande bilar, långsam- och snabbladdning. (Om det är billigt att bygga in i bilarna redan nu, så gör det och planera inför framtiden, om inte, släpp skiten)
Senast redigerad av apkungen, redigerad totalt 1 gånger.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

De flesta snabbladdarna kommunicerar med bilen och när det gäller Tesla Supercharger så sker ju en koll om bilen får ladda eller inte. Skulle Tesla vilja så är det bara att slå på automatisk betalning för registrerade bilar som inte har fri SC-laddning men möjlighet att ta emot SC-laddning. Behövs inget dribblande med betalkort eller kundkort. Att Tesla kör med olika standarder i USA/Japan mot resten av världen är ju inte något som påverkar ens en promille av Tesla-ägarna. Nu är det visserligen DC i Superchargern så rent tekniskt borde de gå att ladda en USA-bil i Europa och vice versa via SC och Chademo borde fungera raden idag men övrig laddning fungerar ju inte då USA/Japan kör med 110V 60Hz mot Europa och resten av Asien kör med 230/240V 50 Hz.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av LarsL »

Andas Apkungen, andas :lol:

Men jag misstänker också att sånt här kommer från fossilindustrin eller bränslecells-sidan. De försöker kanske visa att elbilen behöver också massa infrastruktur som är jobbig och trasslig. Sen att det är 30-40% förluster är ju också ett plus, typ "titta elbilen är nästan lika ineffektiv som bränslecellen" osv osv.

Håller också med om att släng upp enkla stationer som tar betalkort, hur svårt kan det vara?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av apkungen »

Svenssons skrev:
De flesta snabbladdarna kommunicerar med bilen och när det gäller Tesla Supercharger så sker ju en koll om bilen får ladda eller inte. Skulle Tesla vilja så är det bara att slå på automatisk betalning för registrerade bilar som inte har fri SC-laddning men möjlighet att ta emot SC-laddning. Behövs inget dribblande med betalkort eller kundkort. Att Tesla kör med olika standarder i USA/Japan mot resten av världen är ju inte något som påverkar ens en promille av Tesla-ägarna. Nu är det visserligen DC i Superchargern så rent tekniskt borde de gå att ladda en USA-bil i Europa och vice versa via SC och Chademo borde fungera raden idag men övrig laddning fungerar ju inte då USA/Japan kör med 110V 60Hz mot Europa och resten av Asien kör med 230/240V 50 Hz.
Det måste ju ändå betalas någon stans. Om det nu inte är så att laddningen ingår i bilen som med Tesla så är det alltid en del åtgärder för att få laddningen att funka. Krångligt om man ska åka till andra länder osv.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Inlägg: 751
Blev medlem: 04 feb 2015 16:28
Ort: Skövde
Referralkod: ts.la/bjrn381

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Bjorn »

TiborBlomhall skrev:
Trådlös laddning är som att säga "vad praktiskt att trådlöst tanka bilen! Du kör fram till bensinmacken och slipper stiga ut och fiddla med slangen. Bilen duschas i bensin istället och en tratt på taket fångar upp det mesta av det." :D
:lol:

Kan man installera en långsam bensindusch hemma i garaget? Då kan nog fossilbilen bli succé. Då skulle ju bilen vara tankad varje morgon.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

apkungen skrev:
Svenssons skrev:
De flesta snabbladdarna kommunicerar med bilen och när det gäller Tesla Supercharger så sker ju en koll om bilen får ladda eller inte. Skulle Tesla vilja så är det bara att slå på automatisk betalning för registrerade bilar som inte har fri SC-laddning men möjlighet att ta emot SC-laddning. Behövs inget dribblande med betalkort eller kundkort. Att Tesla kör med olika standarder i USA/Japan mot resten av världen är ju inte något som påverkar ens en promille av Tesla-ägarna. Nu är det visserligen DC i Superchargern så rent tekniskt borde de gå att ladda en USA-bil i Europa och vice versa via SC och Chademo borde fungera raden idag men övrig laddning fungerar ju inte då USA/Japan kör med 110V 60Hz mot Europa och resten av Asien kör med 230/240V 50 Hz.
Det måste ju ändå betalas någon stans. Om det nu inte är så att laddningen ingår i bilen som med Tesla så är det alltid en del åtgärder för att få laddningen att funka. Krångligt om man ska åka till andra länder osv.
Om en annan biltillverkare kommer till Tesla och säger att de är villiga att erbjuda möjligheten till laddning i Teslas SuperCharger för deras kunder som köper elbil av en modell som Tesla godkänt för SC-laddning men vill att kunderna skall bli debiterade per kWh eller minut så är det rent tekniskt möjligt utan några som helst betalkort eller kundkort. Skulle inte heller vara några problem att åka till andra länder förutom att bilar från USA/Japan inte kommer kunna ladda i Europa/övriga Asien och vice versa då kontakten inte är den samma. Biltillverkaren skulle kunna få ett fakturaunderlag varje månad över vilka bilar som har laddat vart från Tesla Energy (misstänker att Tesla Energy och Tesla Motors kommer splittras i två dotterföretag till Tesla-koncernen där olika batterilösningar och SuperChargers hamnar på Tesla Energys bord) och sedan är det upp till biltillverkaren att fakturera sin kunder. Tesla kommer nog kräva både en initial peng per bil som biltillverkaren vill ska kunna ladda samt en peng för administrationen av fakturaunderlaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av LarsL »

Tesla och Elon Musk har väl uttryckligen sagt att de är redo att öppna SC för andra bilar om de erbjuder det till sina kunder med samma vilkor. 20000kr kan ju bli saftigt för en liten bil, typ Leaf (om vi bortser från att det är onödigt pga räckvidden). Tror aldrig Tesla kommer sälja SC/kWh.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Tesla och Elon Musk har väl uttryckligen sagt att de är redo att öppna SC för andra bilar om de erbjuder det till sina kunder med samma vilkor. 20000kr kan ju bli saftigt för en liten bil, typ Leaf (om vi bortser från att det är onödigt pga räckvidden). Tror aldrig Tesla kommer sälja SC/kWh.
Nu kommer nog inte priset för Supercharger-möjlighet till Model 3 sättas till 20 000kr och Tesla kommer nog inte sälja per kWh eller minut men de kanske låter annan biltillverkare ta betalt för själva användningen efter att ha fått en initial peng till SC som mycket väl kan vara 20 000 eller mer.

Jag vill inte hävda att detta är det mest troliga scenariot utan visa att det är möjligt att ta betalt vid SC och då utan betalkort.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av LarsL »

Jo, fast de har som sagt varit hyggligt tydliga med att det ska vara fritt att ladda och om andra vill ansluta sig så måste de följa samma modell emot kund. Hur villkoren för företaget som vill ansluta sig ve vi ju inte alls, kanske 20000kr/ bil kanske mer?
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

LarsL skrev:
Jo, fast de har som sagt varit hyggligt tydliga med att det ska vara fritt att ladda och om andra vill ansluta sig så måste de följa samma modell emot kund. Hur villkoren för företaget som vill ansluta sig ve vi ju inte alls, kanske 20000kr/ bil kanske mer?
Nu har villkoren och modellen gällande Supercharger ändrats något för Teslas del. Tidigare gick det att köpa bil utan Supercharger, nu går inte det längre. Det går inte längre sätta ett pris på livstid tillgång till Supercharger-nätverket. Villkoren kommer kanske ändras än mer med Model X och garanterat med Model 3 fast detta är inget som konsumenter antagligen kommer märka av. Om en biltillverkare kommer till Tesla och ber om offert för möjligheten till Supercharger-nätverket så tror jag nog att det går att förhandla båda fram och tillbaka. Finns inga fasta villkor förutom att bilen skall klara av att laddas i Supercharger-hastighet naturligtvis och att biltillverkaren måste bidra till utbyggnaden och driften av Supercharger-nätverket globalt.

PS. Skulle t.ex. inte bli så förvånad om Tesla bygger en fabrik i Indien och tillsammans med en indisk biltillverkare bygger upp Supercharger-nätverk i Indien. Lär inte behövas några 20 tkr per bil om det är så att den lokala biltillverkaren sköter utbyggnaden och tar sin del av kostnaden för detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av danni »

Det finns en hel del forskning på induktionsladdning som visar potential att få det lika effektivt som sladdladdning, eller faktiskt kanske lite effektivare. Det är dock i sin linda, och kräver dessutom väldigt exakt positionering av spolen (går såklart lösa med en rörlig spole eller varför inte med hjälp av bilens autopilot). Det ligger dock en bit in i framtiden.

Men jag förstår inte riktigt heller varför elbilars vara eller inte vara skulle hänga på en sån detalj. Så jobbigt är det inte att plugga in en sladd, särskilt inte jämfört med att behöva åka till en mack.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Svenssons »

Kan det vara så att alla som är vana att tanka vid mack tror man måste stå och titta på när sladden sitter i bilen precis som de gör på macken? ;)
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av apkungen »

Har tagit några djupa andetag och lugnat ned mig lite nu :p

Även om det går att fixa smarta betallösningar så borde det vara så att vem som helst ska kunna ladda på alla stationer om bara bilen stödjer det. Borde va lag upp att det ska va gratis eller finnas enkel betalmöjlighet på plats. Med enkel menar jag kort eller eventuellt kontant. Det behöver inte vara mer High tech än så.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7451
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av TiborBlomhall »

Det ofta missförstådda "CCS-direktivet" från EU (2014/94/EU läs mer här) föreskriver just att alla publika laddstolpar ska erbjuda laddning mot kortbetalning, utan taggar, medlemskort och liknande. Priser ska också tydligt framgå på stolpen etc, de ska bli som dagens bensinmackar.
(Och Tesla påverkas inte för Superchargers är inte publika)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Det ofta missförstådda "CCS-direktivet" från EU (2014/94/EU läs mer här) föreskriver just att alla publika laddstolpar ska erbjuda laddning mot kortbetalning, utan taggar, medlemskort och liknande. Priser ska också tydligt framgå på stolpen etc, de ska bli som dagens bensinmackar.
(Och Tesla påverkas inte för Superchargers är inte publika)
Det säger väl emot sig självt lite grann. Måste man ha tagg eller medlemskort så är det väl inte en publik laddstolpe???
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av LarsL »

Fast ska det byggas upp ett nätverk så krävs det nog någon form av medlemskap eller klubb. Det blir svårt om varje station ska gå med vinst av sig själv.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Elbilens framtid räddad av en platta!

Inlägg av bladh »

Pontus skrev:
TiborBlomhall skrev:
Det ofta missförstådda "CCS-direktivet" från EU (2014/94/EU läs mer här) föreskriver just att alla publika laddstolpar ska erbjuda laddning mot kortbetalning, utan taggar, medlemskort och liknande. Priser ska också tydligt framgå på stolpen etc, de ska bli som dagens bensinmackar.
(Och Tesla påverkas inte för Superchargers är inte publika)
Det säger väl emot sig självt lite grann. Måste man ha tagg eller medlemskort så är det väl inte en publik laddstolpe???
Tibor skrev att det ska vara UTAN taggar, medlemskort och liknande.
Om man kan betala vid laddstolpar med vanligt bank/kreditkort precis som på bensinmackar så betraktas det troligen som publikt.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Skriv svar